Effektivitet af varmeveksler
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 25-11-08 20:32

Hej,

Vi har lidt problemer med at varme huset op i disse dage. Vi har
fjernvarme med varmeveksler.

Fremløb fra fjernvarme er 85 grader og selvom jeg åbner fuldt for alle
ventiler på primærsiden, kan jeg ikke få fremløbstemperaturen til
radiatorerne over 58 grader.

Jeg tænkte om en varmeveksler kan blive slidt/kalket til etc?? Eller er
det fint nok med 58 grader på fremløbet? Jeg vil mene at en højere
fremløbstemperatur ville kunne hæve temperaturen i hytten lidt

/Jeppe

Fra : Jørgen

Dato : 25-11-08 23:02

"Jeppe N. Madsen" <jeppe@ingolfs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte om en varmeveksler kan blive slidt/kalket til etc?? Eller er
> det fint nok med 58 grader på fremløbet? Jeg vil mene at en højere
> fremløbstemperatur ville kunne hæve temperaturen i hytten lidt

58 gr. lyder da umiddelbart som en høj fremløbstemperatur, men er der
lidt af vandet eller løber det langsomt hjælper det self. ikke noget.
Har du prøvet at hæve fremløbshastigheden på pumpen, tjekke at
radiatorer rent faktisk bliver varme, så det ikke er termostat der hænger
eller manglende udluftning af radiator.

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 10:51

> Jeg tænkte om en varmeveksler kan blive slidt/kalket til etc?? Eller er
> det fint nok med 58 grader på fremløbet?
> /Jeppe

Hej,

Din veksler kan sagtens være kalket til eller en ventil defekt.
Kik også på komponenterne du har sammen med veksleren.
Pumper, styreventiler, følere o.l.
Er du meget i tvivl så kontakt varmeværket, de kommer gerne og hjælper.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 26-11-08 19:46

Den Tue, 25 Nov 2008 skrev Jørgen:

> [...]
> der lidt af vandet eller løber det langsomt hjælper det self. ikke
> noget. Har du prøvet at hæve fremløbshastigheden på pumpen,

Nej det har jeg ikke, det vil jeg lige prøve af.

> tjekke at radiatorer rent faktisk bliver varme, så det ikke er
> termostat der hænger eller manglende udluftning af radiator.

Radiatorerne bliver varme, bare ikke varme nok Men det kan
selvf. være at de er underdimensionerede. De rum hvor der er sat nye
op med dobbelt konvektorer etc. er der ingen problemer.

/jeppe