fra trapillefyr til varmepumpe?
Fra : cbpwr@worldonline.dk

Dato : 25-11-08 11:33

Hejsa.

Vi bor i et gammelt hus fra 1939, der er pillefyr i kaelderen, dette
fyr korer hele aaret, det bruges til varmt vand og varme pa
radiatorene.

Vi har i kalderen 2 radiatore, i stueplan 6 og pa 1.sal er der 3stk.
Nogle er meget gamle, og andre lidt mere moderne. Alle er opvarmet fra
Vand fre pillefyret.

Vi har ca. 120m2 alt i alt.

Sporgsmalet er, kan en varmepumpe give os samme varme, og kan vi i sa
fald fa varme pa radiatorene sa pumpen er nede i kalderen?

Jeg er ogsa lidt trat af at skulle aske ud en gang om ugen, og slaepe
pa trapiller i sakke.

Jeg har regnet lidt pa det, hvis vi vil have varme i hytten bruger
pillefyret ca. 32kg i dognet, hvis det kun er varmt vand alsa ingen
varme pa radiatore bruger det ca. 4kg i dognet.

Dvs. vi bruger 60kr i dognet ved at fyrre med trapiller, kan dette
gores billigere?

Noget forslag til pumpe fabrikat og model ?

PS: Undskylder min computer ikke har danske bogstaver....

**Claus

Fra : Martin Bak

Dato : 25-11-08 19:55

<cbpwr@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gores billigere?
>
> Noget forslag til pumpe fabrikat og model ?

En varmepumpe giver i sig selv ikke nogen varme, der skal jo en varmekilde
til. Det kan være solfanger, jordvarme eller luftvarme, en såkaldt "ispind".
Bor I i Danmark? Hvad er varmebehovet? Er huset ordentligt isoleret?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-08 20:32

> [...]
> varme pa radiatore bruger det ca. 4kg i dognet.
>
> Dvs. vi bruger 60kr i dognet ved at fyrre med trapiller, kan dette

Vi har en stoker og fyrer med træpiller, men jeg har af nysgerrighed kigget
lidt på varmepumper men ingen erfaringer

Når du har vandbæret varme vil det være dumt ikke at beholde det. Samtidig
er driftsudgifterne noget billigere på varmpumper der hiver varmen ud af
jorden end dem der hiver den ud af luften. Problemet med sidstnævnte er at
effektiviteten falder meget når det for alvor er koldt ude - og i har mest
brug for varmen. Men der er en temmelig stor udgift at få gravet slanger ned
.... Men kender man en med en rende/mini graver der kan hjælpe med det en
weekend hjælper det jo på rentabiliteten.

Hvis fyret ellers er iorden vil det ikke kunne betale sig økonomisk at
skifte til en varmepumpe.

Mhs til varmebehovet bruger vi pt ~25kg træpiller/døgn for at opvarme et hus
på 128m2 i grundplan og 90m2 førstesal. Det er et murermesterhus fra 1928,
hulmursisoleret og med 200mm isolering under taget. Vinduerne er "ringe"
termovinduer fra 90'erne

Skulle jeg have en ny installation idag ville jeg regne meget på jordvame
(varmepumpe) da det nok er den opvarmningsform der er mindst pasning ved ...

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 26-11-08 21:58

On Tue, 25 Nov 2008 10:33:24 -0800, cbpwr wrote:

> Vi har i kalderen 2 radiatore, i stueplan 6 og pa 1.sal er der 3stk.
> Nogle er meget gamle, og andre lidt mere moderne. Alle er opvarmet fra
> Vand fre pillefyret.

For at få så billig varme som muligt fra en varmepumpe med vandbåren
varme, skal fremløbstemperaturen være så lav som overhovedet muligt. Det
vil i praksis betyde gulvvarme eller større radiatorer. Regn derfor med at
nogle af radiatorerne skal være "opgraderes", for at få nok varme ud i
rummet.

> Sporgsmalet er, kan en varmepumpe give os samme varme, og kan vi i sa
> fald fa varme pa radiatorene sa pumpen er nede i kalderen?

Varmepumper fåes i alle størrelse, og med vandbåren varme i huset kan den
sagtens stå i kælderen.

> Jeg har regnet lidt pa det, hvis vi vil have varme i hytten bruger
> pillefyret ca. 32kg i dognet, hvis det kun er varmt vand alsa ingen
> varme pa radiatore bruger det ca. 4kg i dognet.

32 kg piller er ca. lig 150 kWh varme. For at lave tilsvarende varme med
en varmepumpe skal du ved COP på 4 (jordvarme) bruge 37 kWh el.

> Dvs. vi bruger 60kr i dognet ved at fyrre med trapiller, kan dette
> gores billigere?

37 kWh el koster de fleste steder omkring 70 kr., så det vil være dyrere.
Og det er vel at mærke efter, at du har investeret mellem 100.000 og
150.000 kr. i anlægget.

> Noget forslag til pumpe fabrikat og model ?

Gå efter jordvarme hvis du har plads til det. Sørg for at få noget
kompetent rådgivning, så du får et anlæg, der passer til dit varmeforbrug.

--
JÅH

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-11-08 23:56

> [...]
>
> Gå efter jordvarme hvis du har plads til det. Sørg for at få noget
> kompetent rådgivning, så du får et anlæg, der passer til dit varmeforbrug.

Skal man starte "forfra" eller har el-varme/oliefyr og vil skifte, så kan
jordvarme kontra pillefyr være et godt valg.

Jordvarme og pillefyr har samme driftsomkostninger - det svinger lidt til
en af siderne afhængig af parametrene, men det er meget tæt. Har man det
ene, kan det med andre ord ikke svare sig at skifte.

Brug nogle penge på en silo til indblæsning, så du slipper for at slæbe. De
næste penge kan så gå til noget isolering. Det vil der være bedre økonomi i.

Mvh Maria