Boring i glas - thermorude ?
Fra : frank

Dato : 24-11-08 20:16

Vi har en stor thermorude på 120 x 180 cm som er utæt og ved at blive lidt
materet. Jeg kunne tænke mig at lave et eksperiment for at rede ruden, om
ikke andet så for en stund.

Jeg vil bore et hul forneden og et oppe dimentralt modsat. Med Sikaflex
montere et par rørstumper over hullerne så jeg kan tilslutte et par slanger.
Så vil jeg prøve forsigtigt at spule rent mellem glassene med
sæbevand/sprinklervæske og se om jeg kan rengøre indersiderne. (det er kun
2-lags). Slutte af med destileret vand måske tilsat et afspændingsmiddel.
Endelig en tørreproces med varmluft.

Jeg har ingen erfaring med at bore i glas, så mit spørgsmål er: Hvordan
foregår det og hvad skal jeg passe på ??

(mener i øvrigt at for få år siden var der firmaer som tilbød en lignende
behandling af thermoruder).

V.h. Frank.

Fra : Max

Dato : 24-11-08 20:29

Hej Frank

> Hvordan foregår det og hvad skal jeg passe på ??

Jeg ville bore ind i matallisten i kanten og ikke i glasset.

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 24-11-08 20:58

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foregår det og hvad skal jeg passe på ??
>
> (mener i øvrigt at for få år siden var der firmaer som tilbød en lignende

Reperation af en punkteret termorude indebærer også at ruden efterfølgende
skal blive tæt igen, og muligvis indeholde andet en alm. atsmosfærisk luft.

http://www.presswire.biz/punkterede-termoruder-kan-repareres-8-23357.asp

(jeg har intet med firmaet at gøre, bare fundet det på Google)

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-08 21:39

> [...]
>
> Jeg har ingen erfaring med at bore i glas, så mit spørgsmål er: Hvordan
> foregår det og hvad skal jeg passe på ??

Du skal bruge et diamant-hulbor, og køle med vand, og bore udefra. Net og
regnbeskyttelse limes over. Rensningen kan du skyde en hvid pind efter, men
hvis du er tidligt nok ude, bliver ruden klar igen, når den efter et par
uger er tør. Vores stuevindue har holdt i 4-5 år nu, og kan da
undtagelsesvis få lidt dug, men det forsvinder igen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : frank

Dato : 24-11-08 22:24

> [...]
>Tak for jeres svar. Til Max. Thermoruden sidder i en fals, så det er ikke
>muligt at komme til alu.skinnen uden at afmontere ruden.

Og til Martin. Ruden er fra først i 70érne. Dengang tror jeg ikke man brugte
andet end atmosfærisk luft, og nej det vil ikke være muligt at tætne den
utæthed der er. Men bliver den rengjort kan den holde så længe den kan.

Til Preben. Når du skriver et "diamant-hulbor" ser jeg for mig et hulbor
med et centerbor og det er vel ikke muligt. Jeg forestiller mig et par
huller med 10 mm i diameter. Med rengøring tænker jeg mig en
cirkulationspumpe monteret så rensevæsken kan cirkulere så længe det evt.
kræves. Det ligner "snavs" mellem glassene - ikke fugt. Thermoruderne
sidder under et terrassetag, så de har aldrig fået regnvand på sig.

Jeg mener der findes et specialbor til glas. Jeg har tidligere set boring i
et horisontalt glas, ved med kit at forme en vold rundt om hvor hullet
skulle bores og have volden fyldt op med petroleum. Men det er jo ikke
muligt på en vertikal flade.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 24-11-08 23:17

> [...]
> i et horisontalt glas, ved med kit at forme en vold rundt om hvor hullet
> skulle bores og have volden fyldt op med petroleum. Men det er jo ikke

De bor som du skal bruge til at lave huller i glas, kan du med MEGET stor
fordel købe her.
http://stores.ebay.ca/THK-Diamond-Tools_Diamond-coated-rotary-burr_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ15169042QQftidZ2QQtZkm

fåes i alle størrelser.

Det kan godt være at en proffisionel vil falde ned af stole af grin over
borene, men hvis det kun er for nogle få huller er de helt fine.
Jeg har boret både 10 og 40 mm huller med den slags bor.
Det går lettest, hvis du laver et styr, for sådan et bor kan lynhurtigt
danse hen over ruden, og det bliver den ikke pænere af.
Masser af vand, og et let tryk, så går det let.

Elmer

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-08 23:32

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev
> Til Preben. Når du skriver et "diamant-hulbor" ser jeg for mig et hulbor
> med et centerbor og det er vel ikke muligt.

Det har ikke centerbor, man styrer lidt i begyndelsen med en finger.

>Jeg forestiller mig et par
> huller med 10 mm i diameter.

8 kan også gøre det.

> Med rengøring tænker jeg mig en cirkulationspumpe monteret så rensevæsken
> kan cirkulere så længe det evt. kræves. Det ligner "snavs" mellem
> glassene - ikke fugt.

Hvis det kun har været mat i kortere tid er det fugt, men korrekt, de kan
også få en slags skimmel. Men rengøring som tænkt går ikke grundet
vandtrykket, ruderne enten revner eller brækker fra ved alurammen. Tænk på
et akvarium med glas der mangler 2/3 i tykkelse, det går ikke. Alternativt
kan du skære glasset af alurammen med en hobbykniv, hvor du starter ved et
snit med en nedstryger. Kan så limes til ny stand, hvis du kan fylde
kvælstof i, eller lave det i et meget tørt rum.

> [...]
> i et horisontalt glas, ved med kit at forme en vold rundt om hvor hullet
> skulle bores og have volden fyldt op med petroleum. Men det er jo ikke

Det omtalte er egnet til glas, og køling med vand er OK, idet man let ser
når det er blevet for tørt. De dyreste murbor kan også bore i glas.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : frank

Dato : 26-11-08 15:36

Tak for jeres svar. Ja Elmer, hvis jeg køber bliver det som du siger på
ebay - jeg er vant til at handle der med PayPal - rimelige priser.

M.h.t. vandtrykket mellem glassene (det er kun 2-lags) så kan det jo blive
en "show stopper". Jeg har selv gjort mig den tanke, men på den anden side
er vandmængden mellem glassene jo ikke stor, og en evt. cirkulationspumpe
skal selvfølgelig køres meget forsigtig. Preben er det noget du har erfaring
med, at vandmængden kan ødelægge/sprænge termoruden ? - hvis det er
tilfældet bliver jeg jo nødt til at opgive projektet. Tykkelsen på glassene
er 5 mm. men 120 x 180 er jo en stor flade.

Var ellers blevet varm på opgaven.

v.h. Frank

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-11-08 21:33

> [...]
> en "show stopper". Jeg har selv gjort mig den tanke, men på den anden
> side er vandmængden mellem glassene jo ikke stor,

Trykket er kun højdeafhængig.

>....... og en evt. cirkulationspumpe skal selvfølgelig køres meget
>forsigtig.

Det hjælper dig ikke.

> [...]
> ødelægge/sprænge termoruden ? - hvis det er tilfældet bliver jeg jo nødt
> til at opgive projektet. Tykkelsen på glassene er 5 mm. men 120 x 180 er

Har akvarieerfaring, og vil mene at du ikke når op på 120 cm vandstand inden
der sker 'noget'.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-11-08 22:14

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> "frank" <frankhan@mail.dk> skrev
>
> Trykket er kun højdeafhængig.

> Det hjælper dig ikke.

> Har akvarieerfaring, og vil mene at du ikke når op på 120 cm vandstand
> inden der sker 'noget'.

Nu er der jo ikke ligefrem en ½ meters afstand mellem glassene. Tror næppe
de sprænger ved den lille belastning. Problemet med "kuglerne" i alurammen
er nok en del større.

- Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-11-08 22:25

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev
> Nu er der jo ikke ligefrem en ½ meters afstand mellem glassene. Tror næppe
> de sprænger ved den lille belastning. Problemet med "kuglerne" i alurammen
> er nok en del større.

Din fornemmelse vil mange have, men som allerede nævnt ovenfor, er trykket
slet ikke afhængig af vandmængden bag, men udelukkende af højden.

Modbeviset kunne være: et glasbur der sænkes ned i en lille sø og lige netop
holder til det, ville sprænges med voldsom kraft hvis det blev sænket
tilsvarende, midt på Atlanterhavet.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-11-08 14:02

> "Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev
>
> Din fornemmelse vil mange have, men som allerede nævnt ovenfor, er trykket
> slet ikke afhængig af vandmængden bag, men udelukkende af højden.

Dvs. at resultatet er det samme om der er 1 mm luft imellem glassene eller
10 cm? Det kan jeg ikke få til at hænge sammen oppe i mit hovede...

> Modbeviset kunne være: et glasbur der sænkes ned i en lille sø og lige
> netop holder til det, ville sprænges med voldsom kraft hvis det blev
> sænket tilsvarende, midt på Atlanterhavet.....

Jeg er ikke helt overbevist, men du har sikkert ret.

- Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-11-08 20:40

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev
> Dvs. at resultatet er det samme om der er 1 mm luft imellem glassene eller
> 10 cm? Det kan jeg ikke få til at hænge sammen oppe i mit hovede...

Det er da ærlig tale, men det er altså rigtigt.

> Jeg er ikke helt overbevist, men du har sikkert ret.

Det har jeg

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-08 10:25

> Har akvarieerfaring, og vil mene at du ikke når op på 120 cm vandstand
> inden der sker 'noget'.

Hvad med at lægge ruden ned ?

Fra : frank

Dato : 27-11-08 16:58

> Hvad med at lægge ruden ned ?

Alle mine "krumspring" er for ikke at skulle afmontere thermoruden, fordi
den er meget tung, og jeg har ikke de rigtige sugekopper til at håndtere
den. Jeg monterede selv vinduesfagene da jeg byggede huset som selvbygger.
Desuden er den lagt i fra fabrikken med silikone, så det er rigtig svært at
få den ud uden at ruden revner. Alle de øvrige ruder i huset har jeg
skiftet, så jeg ved hvor meget bøvl det er at få dem hele ud.

V.h. Frank

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-11-08 20:38

> [...]
> at få den ud uden at ruden revner. Alle de øvrige ruder i huset har jeg
> skiftet, så jeg ved hvor meget bøvl det er at få dem hele ud.

Så må du straks i gang med at bore, der er gode chancer for at det lykkes at
få dem klare igen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Benny Andersen

Dato : 26-11-08 09:01

Jeg ser også anden grund til at fraråde vand mellem glassene.
Alurammen er fyldt op med et hygroskopisk materiale der var tiltænkt
at fjerne den sidste restfugt fra den oprindeligt forsejlede
termorude. Man kan ofte se en stibe af fine huller i midten af
alurammen mellem glassene - det er luft-kontakten til det vandsugende
materiale. Jeg vil forvente at der kommer vand ind i alurammen som
ikke er til at fjerne og udtræk af opløsning af det vandsugende
materiale.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-11-08 21:35

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev
> [...]
materiale. Jeg vil forvente at der kommer vand ind i alurammen som
ikke er til at fjerne og udtræk af opløsning af det vandsugende

Det kan meget vel være det, jeg har oplevet som 'skimmel', der ikke damper
væk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TG

Dato : 27-11-08 00:43

On Nov 26, 10:24 pm, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> holder til det, ville sprænges med voldsom kraft hvis det blev sænket

Det var en god illustration, for det er jo lige nøjagtigt det, som det
handler om. Trykket siger kun med højden. Deformering af glasset
(udbøjning) øges med afstanden mellem fastgøringspunkterne (rammen),
og begrænses med glassets tykkelse.

/TG

Fra : Peter

Dato : 28-11-08 18:17

> [...]
> foregår det og hvad skal jeg passe på ??
>
> (mener i øvrigt at for få år siden var der firmaer som tilbød en lignende

Er der slet ingen som vil foreslå en udskiftning af ruden?

Jeg mener bare at med en rude pris på ca. 1000kr/kvm = 2160kr.
Og selvom energien er relativt billig samt middeltemperaturen stigende, så
vil der kunne opnås en tilbagebetalings tid på kun noget lignende 4år, og
det er uden medregning af alt besværet med boring og rensning.

Er der nogen som kan regne det ud! måske i news:dk.teknik.energi

Mvh Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-11-08 19:51

"Peter" <Peter@Nothing.dk> skrev
> [...]
> vil der kunne opnås en tilbagebetalings tid på kun noget lignende 4år, og
> det er uden medregning af alt besværet med boring og rensning.

Han har jo en rude, og rensning kan muligvis undgåes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen