Nedkøling af fjernvarmevand
Fra : KS

Dato : 24-11-08 18:22

Min nedkøling er for lille kun ca. 30 grader.

Jeg har en termoventil på HOVED-retur ledningen - hvad kan man eller gøre
for at bringe returtemperaturen længere ned ?

Mvh KS

Fra : Klaus G.

Dato : 24-11-08 18:31

> Min nedkøling er for lille kun ca. 30 grader.
>
> Jeg har en termoventil på HOVED-retur ledningen - hvad kan man eller gøre
> for at bringe returtemperaturen længere ned ?
Yirk...

Er der krav om det?

Så er jeg ihvertfald med på en lytter!

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Anders Larsen

Dato : 24-11-08 18:44

"KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i en meddelelse
> Min nedkøling er for lille kun ca. 30 grader.
>
> Jeg har en termoventil på HOVED-retur ledningen - hvad kan man eller gøre
> for at bringe returtemperaturen længere ned ?
>
> Mvh KS

Ja de siger jo at alle radiatorer skal være åbne synkront således at den
samme temperatur findes i alle rum. Men din termoventil skulle kunne stilles
således at returvandet først løber tilbage når temepraturen er faldet til
den ønskede temperatur.

Fra : Max

Dato : 24-11-08 19:02

Hej

> Min nedkøling er for lille kun ca. 30 grader.

Hvordan afregner du med værket og straffer
de dig hvis du køler mere ?

--
Mvh Max

Fra : KS

Dato : 24-11-08 19:20

Nej - det er et krav fra værket, at vi afkøler så meget som muligt !

Mvh KS

Fra : Max

Dato : 24-11-08 20:00

Hej

> Nej - det er et krav fra værket, at vi afkøler så meget som muligt !

Ok, men hvordan afregner du så ?

--
Mvh Max

Fra : Klaus G.

Dato : 24-11-08 20:04

> Ok, men hvordan afregner du så ?
I dag måles der grader og mængde vand rendt igennem måleren.

Hvorfor vandet skal køles et x-antal grader ved jeg ikke. Men det kan måske
have noget at gøre med, at man ikke vil sende for meget varmt vand rundt, da
det kan virke som én stor radiator så?

Fra : Max

Dato : 24-11-08 20:14

Hej Klaus

Er du den samme som kalder sig KS ?

> I dag måles der grader og mængde vand rendt igennem måleren.

Ikke hos mig, her måles kalorier.

--
Mvh Max

Fra : Klaus G.

Dato : 24-11-08 20:23

> Er du den samme som kalder sig KS ?
Ikke hvad jeg ved af :)

> Ikke hos mig, her måles kalorier.
Okay. Men det er vel også det samme? Eller....

Det jeg mente var, at før i tiden var det kun mængden af vand som rendte
igennem der blev målt. Derfor skulle AL varmen hives ud af vandet inden det
forlod huset. Så nogen lagde rør i deres garage for lige at nuppe de sidste
grader fra vandet.

I dag måles der som sagt hvor mange liter der render igennem. Hvor varmt
indgang og udgang er. På den måde betaler man for lige nøjagtig de
watt/kalorier man bruger.

Fra : Max

Dato : 24-11-08 20:31

Hej Klaus

> Ikke hvad jeg ved af :)

Hvorfor svare du så på spørgsmål stillet til ham ? :)

> I dag måles der som sagt hvor mange liter der render igennem. Hvor
> varmt indgang og udgang er. På den måde betaler man for lige nøjagtig
> de watt/kalorier man bruger.

Og hvis det er tilfældet hos KS, ja så er afkølingen jo ligegyldig
bare den ligger højere end straffegrænsen.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 24-11-08 20:29

Klaus G. skrev:
> [...]
> have noget at gøre med, at man ikke vil sende for meget varmt vand rundt, da

Det skyldes slet og ret at det er spild af pumpekapacitet at pumpe for
varmt vand tilbage til fjernvarmeværket - Jo koldere returvandet er,
desto mere økonomisk er dén side af regnskabet og eftersom det er det
samlede tal på bundlinien der sætter prisen på fjernvarmevandet er en
stor afkøling ønskværdig for alle parter!

--
Armand.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 24-11-08 20:31

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> Hvorfor vandet skal køles et x-antal grader ved jeg ikke. Men det kan

Varmt vand fylder mere end koldt, hvilket betyder at pumper mv. i
fjernvarme nettet skal arbejde mere jo varmere returvandet er.

--
vh, Erik BH

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-11-08 12:36

Klaus G. skrev:
> [...]
> have noget at gøre med, at man ikke vil sende for meget varmt vand rundt, da

Det med afkølingen skal være størst muligt handler om miljø og økonomi.
Jo mindre vand der afkøles desto mere vand skal fjernvarmet cirkulere og
det koster energi og udleder CO2. Jeg har fundet et link der meget
pædagogisk beskriver processen. Det er fra Århus Kommunale værker. I
Århus bliver man straffet for at have en for lille afkøling med et
ørebeløb per grad per kwh man har brugt.

http://www.aarhuskommune.dk/portal/affaldvarme_aarhus/varme/varmeforbrug/spareraad/afkoeling

Hilsen Jesper

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-11-08 19:40

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> værker. I Århus bliver man straffet for at have en for lille afkøling
> med et ørebeløb per grad per kwh man har brugt.

Århus Kommunale Værker overdriver temmelig meget på den side. Det er en
forklaring som er beregnet på mennesker uden gnist af teknisk indsigt.

Der bruges ikke dobbelt så meget varme til at genopvarme
fjernvarmevandet ved 20 grader afkøling som ved 40 grader afkøling, for
fjernvarmeværket får ved den lave afkøling varmere vand retur, og det
skal jo så ikke genopvarmes så meget.

Det som er fidusen, er at varmetabet fra transmissionsledningerne kan
mindskes. Hvis returtemperaturen kan mindskes med 20 grader, mindskes
varmetabet fra returledningen. Samtidig kan varmeværket måske mindske
fremløbstemperaturen med 10 grader, og så mindskes varmetabet også fra
fremløbsledningen.

Husk på at varme ikke bare forsvinder af sig selv (medmindre
fjernvarmerørene ligefrem er utætte). Varmetab skyldes en
temperaturforskel mellem fjernvarmevandet og omgivelserne, og påvirkes
også af hvor god isoleringen af fjernvarmerørene er.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-11-08 08:03

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> [...]
> ved 20 grader afkøling som ved 40 grader afkøling, for fjernvarmeværket
> får ved den lave afkøling varmere vand retur, og det skal jo så ikke

Der står vel heller ikke nogen steder at der skal bruges dobbelt så meget
energi på at opvarme det, blot at der skal pumpes dobbelt så meget vand
rundt.

> [...]
> varmetabet fra returledningen. Samtidig kan varmeværket måske mindske
> fremløbstemperaturen med 10 grader, og så mindskes varmetabet også fra

Og det er det de henviser til når de skriver "og så får varmeværket større
omkostninger til opvarmning af fjernvarmevandet".

Vandmængden bliver altså fordoblet, mens energien til opvarmning blot bliver
"større".

Keller

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-11-08 19:19

Carsten Keller wrote:

> Der står vel heller ikke nogen steder at der skal bruges dobbelt så
> meget energi på at opvarme det, blot at der skal pumpes dobbelt så
> meget vand rundt.

Læg mærket til ordet 'årsafkøling' og størrelsen af tankbilerne.

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-11-08 08:25

> Læg mærket til ordet 'årsafkøling' og størrelsen af tankbilerne.

Øhh, ja? Hvis du skal have leveret 1 MWh og du køler vandet 20 grader kræver
det 43 m3. Hvis du køler det 40 grader skal du kun have 21,5 m3 gennem
systemet. Derfor skal der pumpes dobbelt så meget vand rundt ved lavere
afkøling.

Siden taler udelukkende om at forbruget af fjernvarmevand stiger voldsomt,
de siger ikke noget om hvor store energimængder der kræves for at pumpe det
rundt. Selvom det nok ikke er helt billigt at pumpe 20 m3 fra
Studstrupværket til Skanderborg og tilbage igen.

Og så selvfølgelig noget med at det er dyrere at varme varmt vand op end
koldt. Det har jeg ikke 100% styr på teorien bag, men noget af det kommer
nok fra det højere tab i returløbet.

Keller

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-11-08 20:46

Carsten Keller wrote:

> Siden taler udelukkende om at forbruget af fjernvarmevand stiger
> voldsomt, de siger ikke noget om hvor store energimængder der kræves
> for at pumpe det rundt.

Forbruget af vand øges ikke. Fjernvarmesystemer er lukkede
cirkulationssystemer, det er det samme vand som pumpes rundt.

> Og så selvfølgelig noget med at det er dyrere at varme varmt vand op
> end koldt.

Det må du gerne dokumentere. Det har jeg ikke hørt om i mine 15 år i
energibranchen.

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-11-08 09:01

> Forbruget af vand øges ikke. Fjernvarmesystemer er lukkede
> cirkulationssystemer, det er det samme vand som pumpes rundt.

Nej, det var måske forkert formuleret, jeg ved godt at vandet ikke bare
fiser ud i kloaken. Men hvad vil du ellers kalde det når der løber mere vand
igennem fjernvarmeinstallationen? Man siger jo også at forbruget af strøm
stiger, men det er jo ret beset også de samme elektroner der fiser frem og
tilbage mellem forbuger og elværk [1]

> Det må du gerne dokumentere. Det har jeg ikke hørt om i mine 15 år i
> energibranchen.

Det kan jeg ikke dokumentere, det var en forlængelse af tidligere afsnit,
altså "Siden taler .. noget om at det er dyrere at varme varmt vand op end
koldt". Jeg skriver jo netop også i den linie du har valgt at klippe væk at
det har jeg ikke styr på teorien bag, men jeg finder det sandsynligt at det
måske er det større tab i returløbet. Og så er der nogen længere nede i
tråden der også påpeger modstrømsveklserne som en mulig årsag.

Keller

[1] Endnu en påstand jeg ikke har 100% styr på, kan sgu ikke lige huske
elektronerne rent faktisk fiser rundt i kredsløbet på den måde. Lang tid
siden jeg havde fysik, men Usenet er vel også velegnet til halve sandheder

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-11-08 09:05

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in message
> [...]
> siden jeg havde fysik, men Usenet er vel også velegnet til halve sandheder

Det viser sig at det vist var nogenlunde rigtigt husket

http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_str%C3%B8m

Keller

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-11-08 18:22

Carsten Keller wrote:

> Nej, det var måske forkert formuleret, jeg ved godt at vandet ikke
> bare fiser ud i kloaken. Men hvad vil du ellers kalde det når der
> løber mere vand igennem fjernvarmeinstallationen?

Man siger at vandmængden (eller vandflowet) øges. Det betyder at der
skal bruges mere pumpeeffekt, men forskellen er ikke meget stor. I
reglen er fjernvarmepumper frekvensstyrede, så der kun bruges den
nødvendige effekt.

Fra : Armand

Dato : 24-11-08 19:17

KS <keld. skrev:
> Min nedkøling er for lille kun ca. 30 grader.

Hvis din fremløbs-temperatur ikke er over 60°, er 30 graders nedkøling
så optimal som den kan blive!?

> Jeg har en termoventil på HOVED-retur ledningen - hvad kan man eller
> gøre for at bringe returtemperaturen længere ned ?

Medmindre at du er et svin med radiator-termostaterne er det
varmtvandsbeholderen der står for det varmeste returvand, så at holde
varmtvandstemperaturen så lav som praktisk muligt (synes at kunne huske
at dét er 60°) vil hjælpe déromkring!

--
Armand.

Fra : KS

Dato : 24-11-08 19:22

Min varme brugsvand er ca. 45 grader.

Vi har 20 grader i alle rum - bryggers undtaget.

Mvh KS

Fra : Anders Majland

Dato : 24-11-08 19:45

> Min varme brugsvand er ca. 45 grader.
> Vi har 20 grader i alle rum - bryggers undtaget.

Hvad med at "drosle" flowet længere ned - men igen det burde ventilen på
returen jo sørge for ...

Fra : Armand

Dato : 24-11-08 20:11

KS <keld. skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Min varme brugsvand er ca. 45 grader.
> Vi har 20 grader i alle rum - bryggers undtaget.

OK!
Du fik ikke nævnt hvor varmt vand du får ind i huset!?

Ellers er der vel kun at drosle yderligere ned på retur-termostaten hvis
det vitterligt er en sådan og ikke blot udgangs-termostaten på
varmantvandsbeholderen :-/

Det er IKKE sundt for rørene kun at have lunkent vand i varmtvandsrørene
- De kalker til!

--
Armand.

Fra : KS

Dato : 24-11-08 21:58

Jeg var lige nede at se efter fremløbstemperaturen - 72 grader.

Og ved samme aflæsning var returtemperaturen 26 grader, men det kan jo være
at det kun er kortvarigt, at den er så "lav".

Mvh KS

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 01:27

KS <keld. skrev:
> Jeg var lige nede at se efter fremløbstemperaturen - 72 grader.
>
> Og ved samme aflæsning var returtemperaturen 26 grader, men det kan jo
> være at det kun er kortvarigt, at den er så "lav".

Eller også er det førnævnte tal fra sommeren hvor det i praksis kun er
varmtvandsbeholderen der udgør forbruget, hvor der i dag er effektiv
afkøling af radiatorvandet, som tillige udgør det væsentligste forbrug,
som udetemperaturen er lige for tiden :-/

--
Armand.

Fra : Rasmus

Dato : 13-12-08 10:04

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:492afba5$0$56795
> [...]

> varmantvandsbeholderen :-/
>
> Det er IKKE sundt for rørene kun at have lunkent vand i varmtvandsrørene

Det er uhensigtsmæssigt at at have så lav en temperatur på sit brugsvand,
da det kan give grobund for legionella-bakterier!!
Derfor bør varmt brugsvand ligge på 58-60 grader. Kommer man over 62-65
grader, kan kalken udfældes og sætte sig i vandvarmer/veksler og rør.

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-08 19:57

> Jeg har en termoventil på HOVED-retur ledningen - hvad kan man eller gøre
> for at bringe returtemperaturen længere ned ?
> Mvh KS

Der kan sikkert gøres en del ting for at reducere din returtemperatur og
derved øge din afkøling.
Hvad der kan og er mulighed for afhænger meget af hvilket anlæg du har.
Måske du endda har en defekt ventil eller ligende, det vil de måske kunne
hjælpe med at påvise.

Derfor er et godt sted at starte, er at spørge på varmeværket, de vil
sikkert gerne komme forbi og give dig et par gode råd og hvis du bor i et
område med energibutik eller anden form for rådgivningskontor, så smut hen
til dem.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Torben

Dato : 26-11-08 09:58

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote in message

> [...]
> område med energibutik eller anden form for rådgivningskontor, så smut hen

I København henviser de gladeligt til uddannede VVS'er der kan komme forbi
og kigge på det, dog skal man jo betale for det. Så det er vel en afvejning.

-TT

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 10:56

> I København henviser de gladeligt til uddannede VVS'er der kan komme forbi
> og kigge på det, dog skal man jo betale for det. Så det er vel en
> afvejning.
> -TT

Billigt sluppet, de skal faktisk hjælpe forbrugerne med at spare på
energien.(lov)
Men måske, er det en god investering for dig?
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 27-11-08 21:12

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

> Det må du gerne dokumentere. Det har jeg ikke hørt om i mine 15 år i
> energibranchen.

Jo koldere returvand der kommer tilbage til fjernvarmen, jo mere
effekt kan man få flyttet over til det i en modstrømsvarmeveksler. Det
giver alt andet lige en lavere pris på kWh, da den ekstra varme der
kan pines ud af primærvarmekilden er gratis.

Man kan diskutere om dyrere er det rigtige ord at bruge, men det er
nu rimeligt indlysende at der er en prisforskel.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 28-11-08 07:24

> Det var ikke det Carsten skrev.

Det ved jeg, det var derfor de to linier du klippede ud var der.

> Han skrev at der er dyrere at varme varmt vand op end koldt.

Målt på bundlinien er der forskel, så når vi taler om information der
er fortyndet så meget at den ikke slår ukyndige ihjel, er det rimeligt
nok at beskrive det sådan.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 28-11-08 20:32

> Du lyder temmelig åndsforvirret.

Du lyder som en fagidiot der vil have ret.

Farvel

--
/Wegge

Fra : claus b.p.

Dato : 13-12-08 01:00

> [...]
>
> Jeg har en termoventil på HOVED-retur ledningen - hvad kan man eller gøre
> for at bringe returtemperaturen længere ned ?

Der er en varmeveksler i din fjernvarmeunit hvis du bor i København, og
muligvis andre steder. Hvis der er sådan en, skal du sørge for at
fremløbstemperaturen i det interne system er så lav som mulig, i forhold til
at du stadig skal kunne varme rummene op.
Uanset om der er det eller ej, er næste og vigtigste regel, at
radiatortermostatventilerne, (for sådan nogle har du selvfølgelig)
indstilles, så _alle_ radiatorerne er varme foroven, og kolde/kølige
forneden. Er der flere radiatorer i samme rum, eller er der åbent mellem
rummene, kan du nemlig risikere at det er en enkelt radiator der åbner
meget, og dermed slipper for varmt vand retur. Hvis dit returvand er køligt
er der ikke meget mere du kan gøre.
Her i København betaler man svjh 1000 kr ekstra for hver 5 grader
returvandet er for varmt i gennemsnit. Så der er penge at hente på rigtig
justering.
Det er specielt svært at justere ind i overgangsperioderne mellem koldt og
varmt vejr, men hvis man følger sin måler hver dag i en periode, og skriver
resultatet, samt de ændringer ned man laver i et skema, finder man
efterhånden ud af hvad der virker.
/Claus

Fra : Torben

Dato : 15-12-08 22:51

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> varmt vejr, men hvis man følger sin måler hver dag i en periode, og
> skriver resultatet, samt de ændringer ned man laver i et skema, finder man

Nej man betaler ikke en fast pris, man betaler en pris pr. grad man er under
i forhold til ens forbrug, så det er stadigt vigtigere at have så lavt
samlet forbrug som muligt, fx. kan det bedere betale sig at bruge
brændeovnen så meget som muligt, med lavere afkøling på fjernvarmen som
konselvens, da det primært bruges til vandvarmeren.

TT.