Rengøring/rensning af betongulv inden flis~
Fra : Allan Nielsen

Dato : 24-11-08 02:52

Hej NG!

Har et fyrrum på 32kvm, som jeg enormt gerne vil have beklædt med en
pæn lys flise på gulvet.
Det er et dejligt og godt rum, som altid har en temperatur på mindst
15 grader pga. fyret.

Der er et ældre støbt gulv nu, med pudsede vægge omkring. Det giver en
del støv og gulvet er svært at holde rent.
Efter en rensning af træpillefyret, er det næsten umuligt at feje alt
støvet op. Det fungerer også som hundehus pt. + der er en del trafik i
rummet dagligt.
Det giver - som i nok kan forestille jer - meget skidt på gulvet
konstant. Støvet ligger sig også på bordpladen og værkstedsbordet/
værktøjet. Vi benytter også rummet som bryggers med vaskemaskine.
Det er en supergod tørreplads, med tørresnor i loftet. Men nyvasket
tøj i et beskidt og snavset rum er ikke lige sagen...

En god stærk omgang fliser på gulvet, vil nok gøre det hele noget
nemmere!.. Der er to afløb i gulvet, så man kunne også skylle fliserne
som rengøring af og til.
Men nu melder der så sig et par spørgsmål.

I og med at gulvet er gammelt, har der været udsat for lidt af hvert;
Snavs, støv, aske, oliepletter, fedtpletter, hundetis! (Stinker meget,
da det trænger ned i betonen!) m.m.
Min tanke var at lægge en vådrumsmembram på gulvet, så det kan tåle
vand. Men hvordan kan det lade sig gøre når gulvet er som det er?
Og vigtigst; hvordan gør man sådan et gulv rent inden lægning af
fliser/vådrumsmembren?

Hvilken slags flise skal man vælge? Har set de er opdelt i
slidstyrker. Der er som sagt daglig trafik i rummet, og lidt jord/sand
kommer der med ind på gulvet. Dog er der ingen kørsel af nogen slags.
Andre gode råd i fobindelse med lægning af fliser i rummet er også
hjertelig velkomen!

/Allan

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-11-08 14:34

"Allan Nielsen" <allanmaler@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

------------------

Grundrens og en masse vand. Hvis der er massive oliepletter, kan du bruge
motorvask til biler (Amulgol fra Basta er guld værd) til dem. Husk at gulvet
skal være helt tørt inden du påfører membranen.

Jeg ville dog undlade vådrumsmembranen, da et betongulv m. fliser er rigelig
vandtæt til dit behov.

- Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-11-08 16:07

On 24 Nov., 10:52, Allan Nielsen <allanma...@gmail.com> wrote:
> Hej NG!

Hej

> [...]
> vand. Men hvordan kan det lade sig gøre når gulvet er som det er?
> Og vigtigst; hvordan gør man sådan et gulv rent inden lægning af

Gulvet skal først gøres rent i hvertfald, og derefter grundes.. Her er
fx Allfix gipsgrunder, ret godt... De kalder det gipsgrunder, men
skriver til brug inden vådrumsbembram osv.. Den giver en god hinde,
til at forbinde nyt lag mørtel...

Som martin skriver, er det nok ikke nødvendigt med vådrumssikring...
Men okay så meget koster det jo heller ikke... dog koster kant
gummikanterne rimeligt meget.. du skal nok regne med 2-3K ekstra til
vådrumsmembram...

Derefter skal det grundes igen.

> [...]
> kommer der med ind på gulvet. Dog er der ingen kørsel af nogen slags.
> Andre gode råd i fobindelse med lægning af fliser i rummet er også

Kommer jo nok an på hvor meget fald der er i rummet osv... men gode
gulvfliser der er ca. 9mm i tykkelse og er frostsikre holder jo nok
til det meste og kan tåle hvis underlagt måske ikke er helt godt...
fx 30x60 fliser er jo nok ikke helt at gå fejl af....