Fjerne savssmuldstapet
Fra : Jens K

Dato : 23-11-08 20:50

Hej,
jeg skal snart i gang med et renovering af et værelse, hvor der nu er
savssmuldstapet på væggene. Det skal væk. Tanken er, at der efterfølgende
skal sættes glasfilt op.
Sidst jeg fjernede savssmuldstapet brugte jeg tapetafdamper - og husker det
som et meget stort arbejde.

Er der nogen tricks, der kan gøre arbejdet nemmere?
--
Jens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-11-08 21:14

"Jens K" <jkah@FJERNtdc.dk> skrev
> Er der nogen tricks, der kan gøre arbejdet nemmere?

Rids det grundigt, og vand på i rigelige mængder flere gange. Derefter
spartle af. Skal det være færdigt samme dag, brug damp.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 23-11-08 23:25

Hej Jens

> Er der nogen tricks, der kan gøre arbejdet nemmere?

Slib alle knopperne af med en rystepudser eller lignende.
Brug grovkornet sandpapir, og damp så resten af.

--
Mvh Max

Fra : Allan Nielsen

Dato : 24-11-08 01:53

On 23 Nov., 21:13, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
>
> Rids det grundigt, og vand på i rigelige mængder flere gange. Derefter
> spartle af. Skal det være færdigt samme dag, brug damp.

Enig. Rids det godt og grundigt, med f.eks. en stålbørste.
Masser af ridser og huller, så sæbevandet kan komme ind bagved og
opløse det.

/Allan

Fra : Ole V Jensen

Dato : 24-11-08 17:49

Jens K <jkah@FJERNtdc.dk> wrote:

> Er der nogen tricks, der kan gøre arbejdet nemmere?

Jeg kan huske en gang, at man kunne købe savsmuldstapet der bestod af to
lag papir.
Når det så skulle fjernes engang, så kunne man bare rive det øverste lag
med savsmuldet af, og så var man parat til at tapetsere igen.
Smart.

Mon det er det du har ?

mvh
Ole-J

Fra : Jens K

Dato : 24-11-08 22:45

"Ole V Jensen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når det så skulle fjernes engang, så kunne man bare rive det øverste lag
> med savsmuldet af, og så var man parat til at tapetsere igen.

Mit tapet består også af to lag - men måske har den forrige ejer sat det
omvendt op

I hvertfald er det kun det yderste lag papir, der i første omgang løsner
sig. Tilbage sidder savsmuldet og det inderste lag papir. Tilsammen sidder
det uhyre fast.
--
Jens

Fra : Joakim Crafack (AKA ~

Dato : 24-11-08 23:17

Jens K wrote:

> [...]
> sig. Tilbage sidder savsmuldet og det inderste lag papir. Tilsammen sidder

Mit savsmuldstapet bestod også af to lag. Jeg brugte noget "tapetløsner"
blandet i vand, sammen med en god, bred spartel.

Tapetet (med maling) ridses (fx som Allan foreslår med en stålbørste),
der påsmøres tapetløsner med en kost. Når det har virket fjernes først
laget med maling. Tilbage sidder så endnu et lag papir, med savsmuld.
Det fik endnu en tur med tapetløsneren, hvorefter det kunne skrabes af
med spartlen. Også i badeværelser hvor der var brugt vådrumsklæber.

Det tager lidt tid, men er uendeligt meget nemmere (syntes jeg) end at
leje tapetafdamper m.v. Om der så er for meget "kemi" i produktet er vel
en individuel afgørelse, men jeg havde ingen skrupler ved det.

/Joakim

Fra : Jens K

Dato : 25-11-08 23:43

"Joakim Crafack (AKA Old Meower)" <meow@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> Jens K wrote:
>
> Mit savsmuldstapet bestod også af to lag. Jeg brugte noget "tapetløsner"
> blandet i vand, sammen med en god, bred spartel.

Jeg skal bare være sikker på at jeg har forstået det - 'tapetløsner' er det
noget smørelse, man køber hos farvehandleren?
Jeg har været der flere gange og leje damper, han har aldrig foreslået
alternativer, selv om jeg har efterspurgt det - derfor mit spørgsmål.
--
Jens

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 24-11-08 20:38

"Jens K" <jkah@FJERNtdc.dk> wrote in

> [...]
> husker det som et meget stort arbejde.
>
> Er der nogen tricks, der kan gøre arbejdet nemmere?

vi har brugt en "wall stripper", som basalt set er en pind med en
hobbyknivs klinge på tværs, T formet.
Vi købte vist vores ved en farvelade-shop..

Det har virket ganske effektivt på alle 155kvm hus hvor vi hr fjernet
tapet.

Du skal være opmærksom på at skulle spartle efter, da den kan lave
huller/fordybninger i pudsen.

Og køb masser af klinger..

--
vh, Erik BH

Fra : Jens K

Dato : 28-11-08 20:48

"Jens K" <jkah@FJERNtdc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
> jeg skal snart i gang med et renovering af et værelse, hvor der nu er
> savssmuldstapet på væggene.

Tak for ideerne.
--
Mvh Jens