Plexiglas og overfræse
Fra : Twinm.tdp@gmail.com

Dato : 23-11-08 02:38

Hej,

Er der nogen, der har erfaring med at bruge alm. træ fræsejern til
fræsning af plexiglas?

Mvh
//Tom (2660)

Fra : Hauge

Dato : 23-11-08 10:49

Hej
Twinm.tdp@gmail.com wrote:
> Er der nogen, der har erfaring med at bruge alm. træ fræsejern til
> fræsning af plexiglas?

Det kan man sagtens, omend du skal køre med en meget langsommere
skærehastighed end ved træ. Husk køling, da plexi (acryl) bliver meget
varmt, og det begynder meget tidligt at mose omkring jernet.
Men jeg kan anbefale at du gør et par forsøg med en rest og så det jern du
skal bruge, for at se om det i praksis er den rette motorhastighed og
fremføringshastighed du bruger.
Forøvrigt så mener jeg det er sprit eller petrolium du skal bruge til
køling.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 23-11-08 12:09

Hej Hauge

> Forøvrigt så mener jeg det er sprit eller petrolium du skal bruge til
> køling.

HUSK, sprit og akryl sammen er en dødssynd. Brug trykluft til
at køle med.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 23-11-08 12:14

Hej Max
Max wrote:
> HUSK, sprit og akryl sammen er en dødssynd. Brug trykluft til
> at køle med.

Ups sorry, du har helt ret.. Det er til PVC jeg har brugt sprit og petrolium
(lampeolie).. Sprit får (kan få) acryl til at blive hvidt.

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 23-11-08 12:57

Hej Hauge

> Ups sorry, du har helt ret.. Det er til PVC jeg har brugt sprit og
> petrolium (lampeolie).. Sprit får (kan få) acryl til at blive hvidt.

Det får også akryl til at blive skørt, ikke noget der kan ses.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 23-11-08 12:48

On Sun, 23 Nov 2008 12:08:37 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> Brug trykluft til
>at køle med.

Er det virkelig nok?
hvad skærer du så med?

per

Fra : Max

Dato : 23-11-08 13:00

Hej Per

> Er det virkelig nok?

Ja, du kan bearbejde det med næsten alle typer
værktøj, men det problem man løber ind i er
varme, så det kan løses med trykluft. Hvis du
vil smøre, ja så er almindelig sæbevand en
fin løsning.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-11-08 12:31

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev

> Det kan man sagtens, omend du skal køre med en meget langsommere
> skærehastighed end ved træ.

Det skal man ikke. Til savning af acryl bruger man en sav med flere
omdrejninger end alm. træsav.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hauge

Dato : 23-11-08 12:37

Preben Riis Sørensen wrote:
> Det skal man ikke. Til savning af acryl bruger man en sav med flere
> omdrejninger end alm. træsav.

Så prøver jeg på en anden måde: Jeg skrev *ikke* at hastigheden skal ned på
motoren, men at fremføringshastigheden skal ned. Man må ikke knokle igennem
acryl, som man kan i træ.

Mvh Hauge

Fra : Twinm.tdp@gmail.com

Dato : 23-11-08 02:57

On 23 Nov., 10:49, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:
> [...]
> fremføringshastighed du bruger.
> Forøvrigt så mener jeg det er sprit eller petrolium du skal bruge til

Tak for hurtigt svar!

Jeg kommer i gang med projektet med det sammen!

Mvh
//Tom (2660)

Fra : Per H

Dato : 23-11-08 12:46

On Sun, 23 Nov 2008 01:38:09 -0800 (PST), "Twinm.tdp@gmail.com"
<Twinm.tdp@gmail.com> skrev:

>Hej,
>
>Er der nogen, der har erfaring med at bruge alm. træ fræsejern til
>fræsning af plexiglas?

Vil du bruge overfræser, for at få en flot kant?

ellers kan akryl skæres med bagsiden af en fuksvans.not

Det hurtigeste er måske en diamantklinge på en vinkelsliber.
Du kan også høvle kanterne med en håndhøvl.

Jeg lavede engag billedrammer til skibe, og der skal jo bruges akryl,
(må ik bruge glas på skibe)

dem skar jeg med en retskinne, og en ridsespids.
til slut pudser du forsigtigt i sprit. det tager den statiske
elektrisitet.

per

Fra : Twinm.tdp@gmail.com

Dato : 24-11-08 12:59

On 23 Nov., 12:59, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> værktøj, men det problem man løber ind i er
> varme, så det kan løses med trykluft. Hvis du
> vil smøre, ja så er almindelig sæbevand en

Jeg skar plexiglas med en batteridrevet rundsav (ca. 3800 o/min) med
en passende fremrykning, det blev et perfekt snit.

Til fræsning stillede jeg hastighed på 2 (der er 6 trin), og begyndte
med langsom fremrykning, blev snit meget grimt, det så ud som om
plexiglas smelte. Så prøvede jeg med trin 3 og hurtigt fremrykning,
det blev meget flot. Jeg fik lavet 3 underlag af 8mm tyk plexiglas til
bærbar på under en time.

Til skæring og fræsning af plexiglas brugte jeg hverken sprit eller
petrolium til kølemiddel.

Tak for alle jeres input.

Mvh
//Tom (2660)

Fra : Max

Dato : 24-11-08 21:14

Hej Tom

> det blev meget flot. Jeg fik lavet 3 underlag af 8mm tyk plexiglas til
> bærbar på under en time.

Fint at du fik løst din opgave tilfredsstillende og tak for
tilbagemeldingen.

--
Mvh Max