Male ved lave temperaturer
Fra : Danny

Dato : 22-11-08 13:35

Hej

Kan man male nyt træværk på huset med træolie på denne tid af året? Jeg
bruger Træolie 40 fra "Den Braven", som ikke er vandbaseret (råolie). Vejret
er strålende, men koldt, og jeg er bekymret for, om den lave temperatur og
fugt på denne tid af året har negativ påvirkning på resultatet.

Med venlig hilsen,
Danny

Fra : Max

Dato : 22-11-08 14:13

Hej Danny

> [...]
> (råolie). Vejret er strålende, men koldt, og jeg er bekymret for, om
> den lave temperatur og fugt på denne tid af året har negativ

Har du prøvet at læse brugsforvirringen på spanden ?

--
Mvh Max

Fra : Michael

Dato : 22-11-08 15:16

"Danny" <none@none.com> wrote in message
> [...]
> er strålende, men koldt, og jeg er bekymret for, om den lave temperatur og
> fugt på denne tid af året har negativ påvirkning på resultatet.

Man kan da sikkert sagtens, men det er langtfra optimalt da træet
formentligt er mættet med fugt. September siges at være det bedste måned at
træbeskytte på, men vejret har selvfølgelig meget at sige.

Hvis du alligevel vælger at gå igang, så sørg for at olien i det mindste er
ved stuetemperatur et døgns tid i forvejen. 5 grader varm olie kan man ikke
arbejde med.

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-11-08 22:23

Danny wrote:

> [...]
> (råolie). Vejret er strålende, men koldt, og jeg er bekymret for, om
> den lave temperatur og fugt på denne tid af året har negativ

Nej, det er for koldt og for fugtigt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Klaus G.

Dato : 23-11-08 16:13

> Nej, det er for koldt og for fugtigt.
For koldt ja...

Men jo koldere jo mere tørt, eller er det forkert?

Det siges jo at det tøreste sted på jorden, er de steder med konstant frost.

Ens hud udtørre om vinteren osv..

Men noget siger mig der er noget andet som spiller ind?

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-11-08 16:23

Klaus G. wrote:

> Men jo koldere jo mere tørt, eller er det forkert?

Kold luft kan indeholde mindre vand en varm luft, ja.

> Det siges jo at det tøreste sted på jorden, er de steder med konstant
> frost.
> Ens hud udtørre om vinteren osv..
>
> Men noget siger mig der er noget andet som spiller ind?

Netop. Da den kolde luft kun kan indeholde lidt vand, sker der oftere
kondensation på flader, og flader og materialer kan ikke tørre fordi
processen er afhængigt af luftens evne til at optage vand.

Hvis du nogensinde havde tørret tøj i fri luft året rundt, ville du vide
det. Kun i frostvejr med meget lav relativ luftfugtighed tørrer det, men
hvad nytter det når vandet i det træ du skal påføre
træbeskyttelsesmiddel, er frossent, og træbeskyttelsesmidlet ikke kan
trænge ind i træet.