Er chili flerårige?
Fra : Inger D.

Dato : 21-11-08 20:13

Jeg har et par chiliplanter på altanen, og nu er jeg i tvivl om, om jeg skal
smide dem ud eller lade dem blive til næste år.
Jeg synes nemlig, jeg har hørt noget om, at chiliplanter er flerårige - er
de det?
I så fald, hvad skal jeg så gøre ved dem? Skal de klippes ned, kan de tåle
lidt kulde (det er en lukket altan)?

Inger D.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-11-08 22:48

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> de det?
> I så fald, hvad skal jeg så gøre ved dem? Skal de klippes ned, kan de tåle

De kan ikke tåle for meget kulde, jeg ville ikke turde gå under 10 grader i
længere tid.

Steen.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 22-11-08 10:28

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> de det?
> I så fald, hvad skal jeg så gøre ved dem? Skal de klippes ned, kan de tåle

Vi har haft nogle af de langtsomt voksende, småfrugtede og chiliplanter
overvintrende i et uopvarmet drivhus. De så lidt sløje ud af og til, men i
foråret kom de hurtigt igen og har i år båret utroligt mange frugter.
Vi prøver endnu en vinter!
Mvh
Aksel

Fra : Inger D.

Dato : 22-11-08 11:14

> Vi har haft nogle af de langtsomt voksende, småfrugtede og chiliplanter
> overvintrende i et uopvarmet drivhus. De så lidt sløje ud af og til, men i
> foråret kom de hurtigt igen og har i år båret utroligt mange frugter.

Mine planter fik nogle store milde chilier, og planterne er ret høje.
Men efter jeres svar at dømme kan det måske godt betale sig, at lade dem stå
som de er til næste år. Så krydser jeg fingre for, at det ikke bliver for
koldt.
Tak for hjælpen.

Inger D.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 22-11-08 11:28

> [...]
> stå som de er til næste år. Så krydser jeg fingre for, at det ikke bliver

Nu er der det, at de alm. grønne pebre spirer ret hurtigt frem og vokser
relativt hurtigt og kraftigt, så fordelen ved overvintring er nok ikke så
stor, som ved de langsomt voksende.
Men det er da et forsøg værd.
Mvh
Aksel

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-11-08 11:46

> [...]
> de det?
> I så fald, hvad skal jeg så gøre ved dem? Skal de klippes ned, kan de tåle

Jeg ville også klippe dem lidt ned og pas på ikke at overvande.

Steen.