Gasvarmeovn
Fra : Stig Mogensen

Dato : 21-11-08 17:34

Hej,

Jeg skal have mig en ekstra varmekilde til det gamle hus hvor jeg bor. Det
er lejet, så der er ikke mulighed for at isolere bedre etc.

Jeg tænker på at købe en gasvarmeovn, men har ingen erfaringer med sådan en.
Jeg ser der er nogle til salg i Silvan og Bauhaus, til omkring 1000,-
kr.......er det et fornuftigt valg?. Jeg skal varme omkring 30kvm op.

Vh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Max

Dato : 21-11-08 17:49

Hej Stig

> Jeg tænker på at købe en gasvarmeovn, men har ingen erfaringer med
> sådan en. Jeg ser der er nogle til salg i Silvan og Bauhaus, til

Jeg vil ikke bo sammen med sådan en, den giver dårlig luft, jeg ville
vælge en elradiator.

--
Mvh Max

Fra : Stig Mogensen

Dato : 21-11-08 18:26

Max wrote:

> Hej Stig

> Jeg vil ikke bo sammen med sådan en, den giver dårlig luft, jeg ville
> vælge en elradiator.

Opvarmning med elradiator er møgdyrt?

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-11-08 11:50

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Opvarmning med elradiator er møgdyrt?

Jeg er af den opfattelse at Kwh-prisen på el er betydeligt lavere end på
gas. Jeg har en tid brugt en varmeblæser som tilskud og oplevede faktisk
ikke det store sjok ved elregningen.
Det er rigtigt som andre skriver at gasovnen afgiver en masse fugt, jeg kan
faktisk slet ikke tåle at være i stue med sådan én.

Steen.

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-11-08 09:03

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> [...]
> Det er rigtigt som andre skriver at gasovnen afgiver en masse fugt, jeg
> kan faktisk slet ikke tåle at være i stue med sådan én.

Der er en der har regnet på sagerne:

http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPost.asp?forumPostGuid=300781&submenuid=0&menuid=0&AreaGuid=2287

Flaskegas: 12,8 kWh pr. kg
Petroleum: 12,1 kWh pr. kg

Hvis en flaske gas koster omkring 150 kr er det altså ca. 1,20 kr pr kWh, el
er vist tættere på 2. Men så er der også ulemperne med vandafgivelsen, der
godt nok på papiret (ifølge beregningerne i linket) ikke er den store
forskel mellem gas og petroleum. Jeg må dog tilslutte mig og sige at jeg
synes det føles væsentligt mindre fugtigt når jeg fyrer op i petroleumsovnen
i kælderen kontra når jeg sidder i svigerfars drivhus med en brølende
gasovn. I almindelig beboelse ville jeg nok alligevel vælge elradiatoren.
Men tillykke med din Zibro

En anden mulighed kunne være de nymodens gele-brændeovne, hvis det var et
sted man ville have lidt hygge. Er ikke sikker på økonomien i dem er særlig
god, men det skulle så heller ikke være hele formålet.

Keller

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-11-08 19:37

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg ser der er nogle til salg i Silvan og Bauhaus, til omkring 1000,-
> kr.......er det et fornuftigt valg?. Jeg skal varme omkring 30kvm op.

Har ingen erfaring, men ved at der altid bliver sagt, at en gasovn, afgiver
meget fugt. Men hvis du har en affugter så !!

Et andet alternativ (hvis overhovedet muligt), kunne være at bruge pengene
på mere isolering, og så en lille el-radiator til 200 bobs. (som Max også er
inde på)

Har selv haft en Zibro ovn, men der er olien så dyr til idag, at jeg ikke
tror at det kan betale sig mere.

Bjarne K.

Fra : Anette

Dato : 22-11-08 00:46

Stig Mogensen wrote:
> [...]
> sådan en. Jeg ser der er nogle til salg i Silvan og Bauhaus, til
> omkring 1000,- kr.......er det et fornuftigt valg?. Jeg skal varme

Vi har for nylig investeret i sådan en gasvarmer, som supplerende varme til
et rum på lidt over 45 m2.
Og det er lidt som at vælge imellem at have det lidt for koldt eller lidt
for varmt.
Den varmer utroligt godt og hurtigt, er billig, når man ikke bruger
el-blæseren, men giver en del kondens/fugt i vinduerne.
Uden at have regnet på det, tror jeg at den er billigere i brug end f.eks
Zibro, men giver også en voldsommere varme, som er sværere at regulere.

Med bare 30m2, tror jeg at jeg ville nøjes med enten en elvarmeblæser, til
brug de dage hvor uldsokker og fleecetæpper ikke er nok.
Eller en af de der El-olieradiatorer. Gasvarmer vil være lidt overkill til
bare 30 m2..tror jeg

/ Anette

Fra : Erik Andersen

Dato : 22-11-08 10:51

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ser der er nogle til salg i Silvan og Bauhaus, til omkring 1000,-
> kr.......er det et fornuftigt valg?. Jeg skal varme omkring 30kvm op.

Jeg har haft et par stykker af slagsen. De er fremragende i f.eks. en
udestue der ikke er isoleret.
MEN vær opmærksom på at de skal ventileres meget og at de smider ca. 12
liter vand pr. kg. gas de brænder af.
Min far brugte sådan en for en del år siden som supplement til at varme
loftetagen i sit hus op med. I løbet af et par måneder kunne han hive al
tapetet af. Virker fremragende som tapet"afdamper".
Hvis man kan klare lidt petroleumsduft, er en sådan absolut at foretrække.
/Erik

Fra : Stig Mogensen

Dato : 23-11-08 14:15

Hej alle,

Først; Tak for svarene.

Jeg købte mig i går formiddags en Zibro R 25x, og 40 liter petroleum, til at
komme igang med. Den har nu kørt i ca 10 timer, og erfaringerne er gode
synes jeg.

Den varmer virkeligt godt, og lugtgener er der ikke mange af. Jeg har heller
ikke noteret nogle fugtproblemer...

Vh

Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Hm

Dato : 23-11-08 16:45

Helt bestemt en zibro, den giver ingen fugt.
Jeg brugte den en hel vinter i et meget dårligt isoleret sommerhus.
Selv om det lyder smart med timer, ville jeg ikke bytte med min gamle model.

Ville aldrig bruge en gasvarmer.

Hanne