Dell overtræder lovgivningen?
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-11-08 16:28

Hej,

I forbindelse med jeg fra 2 års tid siden købte en laptop gennem Dell
blev jeg "automatisk" tilmeldt nyhedsbrevet (må ærligt indrømme at jeg
ikke kan huske om jeg har accepteret det - men normalt gør jeg det aldrig!).

Langt om længe fik jeg mig afmeldt i dag... og undrer mig over følgende
mail jeg får tilbage fra dem:

---------
Vi er meget glade for at have dig som kunde, og vi har derfor fjernet
din e-mail-adresse fra vores e-mail-liste på din anmodning.

Din opsigelse gælder: replaced@example.com

Der kan gå op til, 28 arbejdsdage, før ændringen er gennemført. I denne
periode vil du muligvis stadig modtage de marketing-e-mails, som du
tidligere har tilmeldt dig.

Du vil fortsat modtage meddelelser om fakturering, ordrebekræftelse,
prisnedslag og andre meddelelser i forbindelse med dine konti.

Hvis du har tilmeldt mere end en e-mail-adresse, er det nødvendigt at
framelde hver adresse separat. Hvis du er i tvivl om, hvilken
e-mail-adresse du er tilmeldt fra, står dette nederst på
marketing-e-mailen fra Dell ved "Du er tilmeldt som".

Venlig hilsen,Dell Marketing
http://www.dell.com
----------

Er det virkelig lovligt at sende kunden marketing mails 28 dage EFTER
man har lavet en afmeldelse? Eller kan man brokke dig over spam for
disse efterfølgende?

Jeg overlever nok den ene måned - men undrer mig blot over det :)

/Johan

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 16:40

Johan Holst Nielsen wrote:
> Jeg overlever nok den ene måned - men undrer mig blot over det :)

Du kunne jo vælge at blokere disse mails, sværere
kan det vel ikke være, men nogen vælger åbenbart
at få mavesår over bagateller.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-11-08 16:49

Just wrote:

> Du kunne jo vælge at blokere disse mails, sværere
> kan det vel ikke være, men nogen vælger åbenbart
> at få mavesår over bagateller.

Læs dog hvad jeg skriver. Jeg undrer mig over de juridiske - ikke over
hvorvidt folk får mavesår?

Hvor er grænsen? 28 dage? 3 år? 150 år?

Det er ret interessant - eftersom man kan gøre det praksis umuligt at
afmelde sig en e-mail.

Jeg er fuldstændig ligeglad med de sidste 28 dage - men synes det
juridisk er interessant, hvor længe man kan holde kunderne hen.

F.eks. kan det være kritisk hvis bookmarker firmaer gør det samme
overfor ludomaner. Hvis de de sidste 28 dage bruger det på at promovere
bonusser over for ludomaner f.eks. der ønsker at komme ud af deres misbrug?

/johan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-11-08 17:10

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> wrote in message

> Hvor er grænsen? 28 dage? 3 år? 150 år?

Jeg vil gætte på at en domstol ikke ville acceptere 28 dage. Men uden en dom
får vi det ikke at vide.

Fra : alexbo

Dato : 22-11-08 13:06

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev

> Læs dog hvad jeg skriver. Jeg undrer mig over de juridiske - ikke over
> hvorvidt folk får mavesår?
>
> Hvor er grænsen? 28 dage? 3 år? 150 år?

Hvad mener du selv?, 14 dage? 7? 3? en time?

Hvor går grænsen for injurier, er det nok at smække et spørgsmålstegn efter
en påstand for at dække sine svinerier?

Er du dum?
Er det et reelt spørgsmål, eller er det en dårligt skjult påstand?

mvh
Alex Christensen

Fra : CC

Dato : 22-11-08 14:04

"alexbo" skrev i en meddelelse

> Er du dum?
> Er det et reelt spørgsmål, eller er det en dårligt skjult påstand?
>
> mvh
> Alex Christensen
Syntes du selv, at det er en positv ånd, at svarer på et indlæg

Hvis du nu havde givet dig lidt tid, at læse tråden, så vil du måske have
opdaget,
at overskriften måske skulle omformuleres til "Overtræder Dell
lovgivningen?"

Når vi nu er i gang ....

Hvis du spørger en klog, "Er du dum?" - Hvilket svar tror du så du får?
Hvis du spørger en dum, "Er du dum?" - Hvilket svar tror du så du får?

Lige nu syntes jeg godtnok, det er dig der er "mavesur", og dit indlæg
afspejler mangel på hjerneceller

God jul !

Fra : alexbo

Dato : 22-11-08 15:14

"CC" <CC@mail.dk> skrev

> Syntes du selv, at det er en positv ånd, at svarer på et indlæg

Nej, det var heller ikke hensigten.
Hensigten var at vise Johan at han er langt tættere på en lovovertrædelse
end Dell.

mvh
Alex Christensen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-11-08 12:46

alexbo wrote:
> Hvad mener du selv?, 14 dage? 7? 3? en time?

Jeg mener at de bør ske så hurtigt som teknisk muligt. Og med mit
baggrund ved jeg det nemt kan lade sig gøre før 28 dage.

> Hvor går grænsen for injurier, er det nok at smække et spørgsmålstegn efter
> en påstand for at dække sine svinerier?

Der er spørgsmåltegn efter.

> Er du dum?

Der er ikke nogen baggrund for spørgsmålet. Men tjah - hvis du vil have
svar, så opfatter jeg ikke mig selv om dum.

> Er det et reelt spørgsmål, eller er det en dårligt skjult påstand?

Det er et reelt spørgsmål. Jeg finder det faktisk interessant. I dette
tilfælde, hvor det er it-udstyr er det lidt ligegyldigt. Men jeg synes
det kan give nogle problematiske tilfælde ved andre produkter. Som jeg
nævnte tidligere, kunne de have uheldige konsekvenser for ludomaner, der
var på vej ud af et misbrug, hvis de fortsat skulle bøvle med at modtage
e-mails fra bookmarkere o.lign.

Kunne sagnes omformulere subject til "Er det lovligt at udsætte
nyhedsbrevsafmelder med 28 dage" - men tjah. Nu var det subject jeg
skrev, det der først faldt mig ind. Beklager hvis de falder nogen for
brystet.

I øvrigt er jeg ganske tilfreds kunde hos Dell. Dette indlæg er skrevet
fra en Dell laptop. Såvel som jeg gennem tidligere arbejde har indkøbt
it-udstyr for 7 cifret beløb hos Dell. Så som firma har jeg intet som
helst i mod dem, tværtimod :) Undrer mig blot over denne praksis med
nyhedsbrevet - der gav anledning til spørgsmålet.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-11-08 23:56

Uffe Kousgaard wrote:

> Jeg vil gætte på at en domstol ikke ville acceptere 28 dage. Men uden en
> dom får vi det ikke at vide.

Det kunne være at Forbrugerombudsmanden havde en mening om sagen. Så vidt
jeg husker er han også den eneste som kan anlægge retssager om dette
spørgsmål. Almindeligt dødelige må bare bruge <delete> tasten

--
Jesper Lund