Et spørgsmål om købeloven
Fra : MigSelv

Dato : 18-11-08 07:06

Hej Gruppe.

På QXL har Vordingborg køkken et udstillingskøkken til salg, se venligst
http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=553747124&Catg=10491&ListingType=0&ListingSort=1&LanguageNr=0&PageNum=5

De skriver bl.a. køkkenet købes som beset uden nogen form for garanti, kan
det virkeligt være rigtigt at de som erhverv (det er de oprettet som hos
QXL) kan tilsidesætte købeloven?

På forhånd tak for svaret
Jan

Fra : Jubii

Dato : 18-11-08 07:41

"MigSelv" <j_andersen@stofanetsletmig.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan
> det virkeligt være rigtigt at de som erhverv (det er de oprettet som

Købeloven:

§ 77. Bestemmelser i aftalen om, at køberen ikke kan påberåbe sig
mangler ved salgsgenstanden og andre almindelige forbehold, såsom at
salgsgenstanden er solgt, som den er og forefindes, kan ikke gøres
gældende over for køberen.
Stk. 2. Ved køb af brugte genstande på offentlig auktion, hvor køberen
har mulighed for selv at være til stede, kan køberen kun påberåbe sig,
at der foreligger en mangel, hvis dette følger af § 76, stk. 1, nr. 1-3,
eller hvis genstanden er i væsentlig ringere stand, end køberen under
hensyn til omstændighederne havde grund til at regne med.

Så mangler ved køkkenet kan efter købelovens bestemmelser anmeldes over
for sælger. Så efter § 77 kan køkkenet ikke sælges som beset.
(min personlige tolkning)

Fra : David

Dato : 18-11-08 08:11

"MigSelv" <j_andersen@stofanetsletmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det virkeligt være rigtigt at de som erhverv (det er de oprettet som hos

De skriver ikke noget om reklamationsret.

Der står blot at de ikke giver garanti, reklamationsretten og dermed
købeloven gælder som aldtid.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-08 11:30

MigSelv skrev:

> De skriver bl.a. køkkenet købes som beset uden nogen form for garanti, kan
> det virkeligt være rigtigt at de som erhverv (det er de oprettet som hos
> QXL) kan tilsidesætte købeloven?

Nej. David har svaret lidt uddybende.

Formuleringen "som beset" viser imidlertid at der vil blive
slagsmål med firmaet hvis der er problemer. Det er tydeligt at de
selv tror at de har aftalt sig uden om købeloven.

Da man i praksis ikke kan stille ret meget op over for luskede
firmaer, må det frarådes at handle med dem.

--
Bertel

Fra : dw

Dato : 18-11-08 12:40

MigSelv skrev:
> [...]
> det virkeligt være rigtigt at de som erhverv (det er de oprettet som hos

Som andre skriver, slipper firmaet ikke udenom 2 års reklamations ret.
derudover...
enten kan du være sikker på at der vil blive bøvl hvis du får brug for
at anvende den ret.
eller også har køkkenet et hav af småfejl, ridser og skrammer som du
forventes at se på købstidspunktet, og må tage med i vurderingen om du
vil købe.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-08 14:38

dw skrev:

> eller også har køkkenet et hav af småfejl, ridser og skrammer som du
> forventes at se på købstidspunktet, og må tage med i vurderingen om du
> vil købe.

QXL er fjernhandel, så han kan fortryde - men det koster
transporten som næppe er lille ved et helt køkken.

--
Bertel

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-11-08 14:45

"MigSelv" <j_andersen@stofanetsletmig.dk> wrote in message
> [...]
> det virkeligt være rigtigt at de som erhverv (det er de oprettet som hos

Nej, det kan de ikke. Men det er ikke nyt, at de alligevel prøver på det.

Vordingborg Køkkeners generelle forretningsbetingelser er en lang
ansvarsfraskrivelse, der i bund og grund har til formål at fjerne enhver
tænkelig rettighed fra dig som forbruger, herunder også dem, du under alle
omstændigheder ER sikret via købeloven.

Her er et par godbidder:

- De vil for ikke vil indgå en kontrakt med en bindende tidsplan. Defor vil
man som kunde stå i den situation, at man ikke kan hente hjælp i kontrakten,
hvis de af en eller anden grund ikke leverer "til tiden". Men på trods af
dette SKAL du betale alt forud. Så for at sige det på godt dansk: De har
ikke lovet dig noget, og dit eneste redskab til at gennemtvinge din ret har
du afskrevet.

- Kunden skal betale til tiden, med mindre han kan få VK til, skriftligt at
erkende, at de ikke har leveret som aftalt. Det vil sige, at uanset at
kunden rent objektivt måtte have retten på sin side, så har han skrevet
under på, at han vil betale.

- VK fraskriver sig ethvert erstatsningsansvar overfor problemer forårsaget
af deres egne underleverandører, som du som forbruger ikke har nogen
kontrakt med, og derfor ikke har nogen som helst mulighed for at påvirke.

- Ved modtagelse af varen skal du - inden tre dage - kontrollere, at den er
i orden. Ellers kan du ikke påberåbe dig mangler. Og det endog selvom det er
Vordingborg Køkkener, der monterer køkkenet. Hvordan du som forbruger - og
endog uden at have forsøgt at montere elementerne - forventes at kunne
vurdere, om der mangler en skrue et sted, m,å stå hen i det uvisse. Ifølge
købeloven er der øvrigt ikke tvivl om, at du VIL kunne påberåbe dig mangler
efter 3 dage, uanset hvad der står i aftalevilkårerne.

- Som forbruger skal du påtale fejl og mangler inden montering. Lad os sige,
at skabene er forskellige i højde eller 1 mm for brede. Det er umuligt at
opdage det, hvis ikke man har prøvet at sætte dem op.

- VK er ifølge standardkontrakten alene ansvarlig over for fabrikationsfejl,
og påtager sig intet ansvar over for eventuelle indirekte følgeomkostninger.
Det kan f.eks. betyde, at du skal betale ekstra for en håndværker, som er
hyret gennem Vordingbrg Køkkener, fordi deres fabrik har lavet en fejl.

- Hvis du hyrer elektriker og VVS'er gennem Vordingborg Køkkener, så er det
i øvrigt dig, der hænger på regningen, hvis de skal lave deres arbejde om
fem gange, fordi der er fejl i Vordingborg Køkkeners opmålinger.

Fra : MigSelv

Dato : 23-11-08 08:24

> [...]
> det i øvrigt dig, der hænger på regningen, hvis de skal lave deres arbejde
> om fem gange, fordi der er fejl i Vordingborg Køkkeners opmålinger.

Takker for svarerne.
Kender udmærket Vordingborg køkkenet, har for 1½ år siden, for første eneste
og sidste gang handlet med dem.
Undrede mig bare over måden som salgsannoncen på QXL så ud og de fjerner
åbenbart ikke annoncerne.

Mvh
Jan