firmabil/kilometerpenge
Fra : Ralph

Dato : 17-11-08 18:36

Jeg har en medarbejder der har firmabil - 25% privatbrug som han bliver
beskattet af, ingen problemer her.

Men hvis han nu engang imellem er nødt til køre i sin egen privatbil kan han
så OGSÅ få skattefri kilometerpenge? (JEG betaler gerne, men hvad siger
SKAT?)

Han bruger også engang imellem min (firma)bil, men da den er min egen og
firmaet betaler mig kilometerpenge bruger han blot mit benzinkort og jeg
boner firmaet for kørslen.

Grunden til at bruge forskellige biler er at hans firmabil er på gule plader
og ikke så stor, så hvis der er noget samkørsel ifm. kursus eller der skal
transporteres noget stort eller køres med vores store trailer er det en gang
imellem nødvendigt.

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 19-11-08 10:19

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev

> [...]
> Men hvis han nu engang imellem er nødt til køre i sin egen privatbil kan
> han så OGSÅ få skattefri kilometerpenge? (JEG betaler gerne, men hvad

Det er et godt spørgsmål, man kan ikke få godtgørelse hvis man har fri bil,
men der forudsættes det efter min mening at kørslen er i denne frie bil.
Hvordan sagen stille sig i dette tilfælde tør jeg ikke sige.

> Han bruger også engang imellem min (firma)bil, men da den er min egen og
> firmaet betaler mig kilometerpenge bruger han blot mit benzinkort og jeg
> boner firmaet for kørslen.
Se det er klart ulovligt, du får godtgørelse for en kørsel du ikke udfører.
Man kunne påstå at det er ligegyldigt om du sidder på kontoret og en anden
kører rundt i din bil, eller om han sidder på kontoret og du selv kører
rundt.
Men det er det ikke, skal du have godtgørelse for at køre i egen bil skal du
selv køre.
Så sørg for at det er dig der skriver i kørebogen.
Hvis dit system var lovligt kunne en blikkenslagermester have et antal
privatbiler, lade folkene bruge dem på arbejde og bonne flere hundrede km.
hver dag.

Du skal forøvrigt være opmærksom på at i et personligt ejet firma der ikke
anvender virksomhedsordningen, kan ejeren ikke få kørselsgodtgørelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 19-11-08 19:29

> Du skal forøvrigt være opmærksom på at i et personligt ejet firma der ikke
> anvender virksomhedsordningen, kan ejeren ikke få kørselsgodtgørelse.

Det er et ApS

--
Ralph