Powermac G5 gået død efter softwareupdate
Fra : René

Dato : 26-11-08 14:48

Hejsa!

Vores Mac her på arbejde er gået helt død efter sidste softwareopdatering
(som blev kørt på maskinen igår).

Selve opdateringen kørte problemfrit og maskinen genstartede og kørte resten
af dagen uden problemer, men... da maskinen så skulle starte op her til
morgen kom den med et skærmbillede om at maskinen skulle genstarte og man
skulle holde startknappen inde i et par sek. også starte igen.. dette stod
på dansk og et par andre sprog.... men hver gang man starter kommer der
samme genstartsbesked.. maskinen når slet ikke at starte op...

Og blæseren kører ret hurtigt op i hastighed, og blæser noget mere end ved
normal drift.

Det er en Powermac G5 1,6ghz 256/80g superdrive med masser af ram
system 10.4.11 (såvidt jeg husker)

Der var ikke meget hjælp at hente fra apple, vi har prøvet og tage alle stik
af computeren og trykke på start for at resette maskinen, og herefter kunne
han ikke rigtigt komme med yderligere hjælp.

Jeg har en meget stor mistanke til der måske er en bug i den opdatering som
blev kørt, som måske hardwarekonflikter med et eller andet siden den slet
ikke når at starte op.

Gode forslag modtages med kyshånd da jeg har en tårevædet grafiker siddende
og arbejder på hendes backup maskine )

Hilsen
René

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-08 14:55

René skrev den 26-11-2008 14:47:
> [...]
> ikke når at starte op.
>
> Gode forslag modtages med kyshånd da jeg har en tårevædet grafiker siddende

Av.

Måske er det tiden at lægge 10.5 på maskinen?

Fra : René

Dato : 26-11-08 16:28

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderaxiom@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Av.
>
> Måske er det tiden at lægge 10.5 på maskinen?

Tjoeh... men nu har jeg haft harddiskene ude i et eksternt drev og de
spiller bare derudaf så har fået hentet dataen.

Men forstår ikke maskinen bare bliver ved med at sige den skal have en
genstart... der er et eller andet som "hænger" et sted... og det er vel og
mærke inden MacOS er startet op den beder om genstarten... så der ligger en
eller anden kommando et sted og "blokerer" for at systemet får lov at starte
op.

Måske man skulle prøve at starte maskinen op med et eksternt cd drev med
system cden i og se om man kan få lov til at starte den via cd.. hvad er det
nu man skal holde nede ved start på tastaturet så maskinen starter fra cd?

Hilsen
René

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-11-08 18:35

René skrev:
> [...]
> nu man skal holde nede ved start på tastaturet så maskinen starter fra cd?

Tror faktisk det står trykt på cd'en - nemlig C.

Hvis du holder museknappen nede mens den siger TADAAH skulle den gerne
spytte eventuelle diske ud der sidder i drevet.

Man kan bede OS X kernen om at sige hvad den laver mens den viser
æblelogo ved at trykke Ævle-V. Måske kan du det og så tage et billede
af hvad der står når den hænger med et eller andet kamera?

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-08 18:55

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> [...]
> eller anden kommando et sted og "blokerer" for at systemet får lov at starte

Er det ikke bare en kernel panic? Hvis den bliver ved, så installer dog
styresystemet igen og tilbagefør de data, du har hentet ud.

> [...]
> nu man skal holde nede ved start på tastaturet så maskinen starter fra cd?

"c"
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 11:12

> Er det ikke bare en kernel panic? Hvis den bliver ved, så installer dog
> styresystemet igen og tilbagefør de data, du har hentet ud.

> "c"

eller endnu nemmere, kør en "arkiver og installer" for at køre er rent
system ind uden at skulle geninstallere alting ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-08 18:42

> [...]

> ikke når at starte op.
>
> Gode forslag modtages med kyshånd da jeg har en tårevædet grafiker siddende

Det er en kernel panic, der muligvis kan løses ved, at du propper
installationsDVD´en i maskinen - fjerner alle eksterne tilkoblede
enheder - slukker maskinen på sluk-knappen - tænder maskinen på
tænd-knappen(den samme knap), mens du holder tasten "c" nede - i laaaang
tid - indtil du ser installationsbegyndelsen.

Lad den køre, til der kommer en æblemenu/topmenu.

Derfra åbner du hjælpeprogrammer, kører kontrol af disk og reparerer
disktilladelser.

Det er den overfladiske måde at gøre det på, men det plejer at virke.

Ellers er en formattion også en mulighed.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-08 18:58

> [...]
> disktilladelser.
>
> Det er den overfladiske måde at gøre det på, men det plejer at virke.

Mener du ikke, at han skal reparerer disken? Reparation af
disktilladelser bruger man til startdisken, og da den i det her tilfælde
er en dvd, kan man ikke reparere så meget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-08 19:38

> Mener du ikke, at han skal reparerer disken? Reparation af
> disktilladelser bruger man til startdisken, og da den i det her tilfælde
> er en dvd, kan man ikke reparere så meget.

Hvis jeg ikke misforstår dit spørgsmål, skal han både kontrollere,
eventuelt reparere disken /og/ reparere disktilladelserne /fra/
installationsDVD´en.

InstallationsDVD´en kan godt reparere tilladelser på den interne disk.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-08 22:07

> Hvis jeg ikke misforstår dit spørgsmål, skal han både kontrollere,
> eventuelt reparere disken /og/ reparere disktilladelserne /fra/
> installationsDVD´en.

Jeg synes bare ikke, det stod helt tydeligt, så jeg ville sikre mig, at
René forstod det rigtigt. Jeg tror nemlig, det er ret vigtigt at prøve
at reparere disken her. Reparation af disktilladelser løser nok ikke
problemet, men man kan da lige så godt gøre det.

> InstallationsDVD´en kan godt reparere tilladelser på den interne disk.

Det kan jeg godt nok ikke huske. Man kan i hvert fald godt reparere
disktilladelser fra startdisken, så det kan man godt, når computeren
køre normalt. Man kan derimod ikke reparere en disk, der er startet
(bootet) fra. Derfor skal man normalt boote fra en installations-disk og
reparere sin harddisk fra den. Jeg troede egentlig, man skulle reparere
disktilladelser på den disk, der er bootet fra. Det er i hvert fald
idéen i det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René

Dato : 27-11-08 08:06

Jeg ville forsøge mig med at reparere startdisken, men jeg kunne ikke få den
til at åbne diskdrevet så jeg skal lige have fundet mit eksterne drev,
alternativt kan jeg sætte maskinens harddisk i mit eksterne kabinet også
reparere den fra min Imac? de har nemlig samme version styresystem.. eller
skal det gøres "i maskinen"

Jeg tænkte det mere som en mulighed hvis ikke den ville starte op fra dvd.

Jeg har haft harddisken ude og hentet vores data fra den, og den kører helt
fejlfrit fra imaccen som sekundær disk. men har ikke turdet reparere noget
endnu da den jo sidder i en PowerG5 og imaccen er en intel core så var lidt
ræd for at jeg måske gjorde mere skade end gavn.

Hilsen
René

Fra : René

Dato : 27-11-08 09:30

Nåmen det lykkedes mig at få startet maskinen op fra DVD og har repareret
disktilladelser samt harddisken, og umiddelbart så langt så godt.. men når
jeg starter systemet op igen får jeg igen samme skærmbillede som her
http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=40971

nogle bud på hvad man kan gøre for yderligere fejlfinding da noget tyder på
det ikke bare er nok at geninstallere systemet?

Hilsen
René

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-08 10:26

René skrev den 27-11-2008 09:30:
> [...]
> disktilladelser samt harddisken, og umiddelbart så langt så godt.. men når
> jeg starter systemet op igen får jeg igen samme skærmbillede som her

Har du prøvet Ævle-V ved tadaah?

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-08 16:57

> [...]

> nogle bud på hvad man kan gøre for yderligere fejlfinding da noget tyder på
> det ikke bare er nok at geninstallere systemet?

Som jeg skrev tidligere får du kernepanik, så du skal formattere - skriv
hele disken over med nuller i et døgns tid og installer så forfra.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 08:31

On 2008-11-27 16:56:47 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Som jeg skrev tidligere får du kernepanik, så du skal formattere

ikke nødvendigvis.

Jeg har fået mange en maskine i luften med slige symptomer ved at
installere en comboupdate og evt seneste security patch oven i.

Boot fra DVD eller andet medie
Fjern receipts fra de pakker der skal geninstalleres.
installer pakkerne med: installer -pkg "sti_til_pakke" -target
/Volumes/sti_til_intern_HD

Største problem vil formegenlig være at få monteret et volume hvor
pakkerne kan tilgås fra. Husk at at du kan mounte en dmg med: hdid
/sti_til_dmg

> - skriv
> hele disken over med nuller i et døgns tid og installer så forfra.

helt igennem unødvendigt at overskrive disken med nuller.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 15:16

> ikke nødvendigvis.
>
> Jeg har fået mange en maskine i luften med slige symptomer ved at
> installere en comboupdate og evt seneste security patch oven i.

Man behøver vel kun gøre en hel masse, hvis man får gentagne kernel
panikker, eller hvis man slet ikke kan starte maskinen. De fleste kernel
panics skyldes vel bare en eller anden uheldig omstændighed, og så kan
man bare genstarte maskinen. Nu er det godt nok mange år siden, jeg
sidst har fået en kernel panic, men jeg kan da huske, at min TiBook
altid fik kernel panic, hvis jeg satte min mors printer til den og ville
udskrive. Printeren virkede fint på min mors iMac med samme styresystem
som min TiBook. Min TiBook var i øvrigt fuldstændig stabil i øvrigt, så
jeg gjorde ikke mere ved problemet.

> helt igennem unødvendigt at overskrive disken med nuller.

Det tjener vel også kun til at forhindre, at uvedkommende kan genskabe
data. Harddiskens stabilitet og funktion påvirkes vel overhovedet ikke
af det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 08:22

On 2008-11-26 19:37:59 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> InstallationsDVD´en kan godt reparere tilladelser på den interne disk.

Jeg ved ikke hvor god en idé det er da 10.4 mediet kigger på
/Library/Reciepts fra DVD'en og i /Library/Reciepts på harddisken.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 15:16

> Jeg ved ikke hvor god en idé det er da 10.4 mediet kigger på
> /Library/Reciepts fra DVD'en og i /Library/Reciepts på harddisken.

Jeg ved godt, at jeg skrev det modsatte i forrige indlæg, men jeg har
netop læst, at den fejl blev rettet engang i løbet af Mac OS X 10.2. Nu
skulle det være sådan, at Diskværktøj kigger i mappen med receipts på
den disk, man reparerer tilladelser på. Der er derfor ikke noget i vejen
for at reparere disktilladelser på en anden disk, end den der er bottet
fra.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 30-11-08 15:34

> Der er derfor ikke noget i vejen
> for at reparere disktilladelser på en anden disk, end den der er bottet
> fra.

Nemlig

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 30-11-08 15:33

> Jeg ved ikke hvor god en idé det er da 10.4 mediet kigger på
> /Library/Reciepts fra DVD'en og i /Library/Reciepts på harddisken.

Tjaeh - jeg ved heller ikke, hvor god en idé, det er - men jeg ved, at
jeg har fixet et TargetMode-problem på min G5 ved at gøre sådan, og så
er det jo egentlig ligemeget, hvor mediet ser sig omkring, ikke sandt?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 11:12

> [...]

> ikke når at starte op.
>
> Gode forslag modtages med kyshånd da jeg har en tårevædet grafiker siddende

Din update har smadret noget i systemet, kør en arkiver og installer fra
en system DVD og se om det ikke løser det.

/homas

Fra : René

Dato : 27-11-08 20:57

Hejsa alle!

Tak for de gode tips i har kommet med.

Jeg fik maccen startet op fra cd og fik repareret disktilladelser samt
harddisken, dog gav den fortsat samme fejl ved opstart, Så prøvede jeg at
køre en arkiver og installer... og ventede i spænding efter genstart.. og
mindsanten om ikke maccen startede op som den skulle.

Så nu er min grafiker glad igen, også bliver det spændene om maskinen kører
som den skal imorgen, da vi kun lige har prøvet den løseligt af.

Men endnu engang tak for tippene :)

Hilsen
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 08:24

On 2008-11-26 14:47:52 +0100, "René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og
her)tele.dk> said:

> Gode forslag modtages med kyshånd da jeg har en tårevædet grafiker siddende
> og arbejder på hendes backup maskine )

Kan den komme op i verbose mode og hvornår stopper den i givet fald?
Kan den komme op i single user mode?

Hvad skrivet fejlbeskeden helt præcist og hvor i bootsekvensen kommer
den, før eller efter login?

single usermode: ævle+S
verbosemode:   Ã¦vle+V
--