Problem med PowerBook G4
Fra : Marcus Marcusson

Dato : 26-11-08 03:18

Kommer hem med min PowerBook G4 i väskan - vägrar starta. Kallt ute så
jag tänker att det kanske är kondens eller något, har varit med om
liknande med en likadan maskin tidigare. Öpnnar maskinen, kollar
tangentbord, disk m.m. men inget hjälper.

När jag trycker på startknappen piper den tre gånger på raken. Vilolampan
framtill blinkar fyra gånger följt av ca 10 sekunders konstant lyse - i
cykler. Ibland drar fläktarna och disken (?) igång, ibland inte. När jag
lämnade maskinen blinkande blev fläktarna, särskilt den högra, heta trots
frånvaron av aktivitet. Vid ett par försök startade maskinen upp men
såfort jag försökte göra något fick jag upp ett meddelande på skämen om
att den måste startas om. Testade med annan disk, testade med OS X-skivan
(som nu sitter fast i läsaren) men hände inget. Stoppar in disken i en
gammal TiBook, fungerar.

I övrigt är batteriet helt slut, räcker en halvtimme typ. Har inte
startat om datorn på någon eller ett par månader, slår normlt ihop den
och har den i viloläge mellan passen.

Är den helt död?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://www.abc.se/~m10901/

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 26-11-08 04:13

Hej Marcus

lad den for alt i verden stå til i morgen og lade den være helt urørt.
Sæt opladeren til...

Umiddelbart kan jeg ikke lide det, da det lyder lidt som 'death of
chime'. Kigger lige lidt mere på din beskrivelse i morgen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-08 08:59

Marcus Marcusson <marcuspictorNOSPAM@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> I övrigt är batteriet helt slut, räcker en halvtimme typ. Har inte
> startat om datorn på någon eller ett par månader, slår normlt ihop den

3 beeps ved start er ram fejl, nærmere bestemt at den ingen ram kan
finde ...

Hvis den så senere starter op men er ustabil så vil jeg tro at bundkort
har det skidt.

Man kan prøve med et sæt friske ram klodser men jeg tror ikke det
hjælper.

/thomas

Fra : Marcus Marcusson

Dato : 26-11-08 12:54

> 3 beeps ved start er ram fejl, nærmere bestemt at den ingen ram kan
> finde ...

Yes!!

Ruckade i och för sig på RAM-kapseln tidigare, utan resultat - men nu
när jag satt den i det andra läget fungerade det plötsligt!

Tack för hjälpen!

(För övrigt: man förvånas varje gång man mekar med den här generationen
hur oootroligt många skruvar det är... För att byta disk i en TiBook är
det 8 likadana skruvar, här är det typ 27, *inte* likadana... Hur ser
det ut i de nya?)

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://www.abc.se/~m10901/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-08 13:34

> [...]
> hur oootroligt många skruvar det är... För att byta disk i en TiBook är
> det 8 likadana skruvar, här är det typ 27, *inte* likadana... Hur ser

de helt nye ? ... 1 skrue

/thomas

Fra : Charlie R

Dato : 15-12-08 02:23

Wed, 26 Nov 2008 02:18:06 +0000 (UTC), Marcus Marcusson ba:

> Kommer hem med min PowerBook G4 i väskan - vägrar starta. Kallt ute så
> jag tänker att det kanske är kondens eller något, har varit med om
> liknande med en likadan maskin tidigare.

Ta en hutt så går du nog igång; det brukar hjälpa mot kylan.

> I övrigt är batteriet helt slut, räcker en halvtimme typ. Har inte
> startat om datorn på någon eller ett par månader, slår normlt ihop den
> och har den i viloläge mellan passen.

> Är den helt död?

Du kanske borde få den testad. Hart du haft pacemaker länge? Ta det
extra lugnt under passen tills du fått klartecken på att allt är ON.

Charlie.
--
In the beginning was the word.
But by the time the second word was added to it,