/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvordan slette i TM
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 25-11-08 10:30

Hej

I TM (på en extern HD alene til TM) har jeg tidligere fået
sikkerhedskopieret en extern HD udover min iMac´s egen HD.
Dette har siden februar 2008 været uaktuelt.
Hvordan kan jeg slette denne externe HD i TM arkivet (plads)?.
Umiddelbart bliver jeg nægtet muligheden da -....sikkerhedskopierede
emner ikke kan redigeres-.

På forhånd tak.

--
mvh
Michael C.

 
 
Thomas von Hassel (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-11-08 11:15

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Hej
>
> I TM (på en extern HD alene til TM) har jeg tidligere fået
> sikkerhedskopieret en extern HD udover min iMac´s egen HD.
> Dette har siden februar 2008 været uaktuelt.
> Hvordan kan jeg slette denne externe HD i TM arkivet (plads)?.
> Umiddelbart bliver jeg nægtet muligheden da -....sikkerhedskopierede
> emner ikke kan redigeres-.

Inde fra TM interfacet kan du højreklikke og sige "delete from backup"

/thomas

Jon (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 25-11-08 11:20

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
>
> > Hej
> >
> > I TM (på en extern HD alene til TM) har jeg tidligere fået
> > sikkerhedskopieret en extern HD udover min iMac´s egen HD.
> > Dette har siden februar 2008 været uaktuelt.
> > Hvordan kan jeg slette denne externe HD i TM arkivet (plads)?.
> > Umiddelbart bliver jeg nægtet muligheden da -....sikkerhedskopierede
> > emner ikke kan redigeres-.
>
> Inde fra TM interfacet kan du højreklikke og sige "delete from backup"

Ellers vil også TM selv slette bakfra autmoagisk når lageret er i ferd
med å fylles.
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Thomas von Hassel (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-11-08 11:45

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
> >
> > > Hej
> > >
> > > I TM (på en extern HD alene til TM) har jeg tidligere fået
> > > sikkerhedskopieret en extern HD udover min iMac´s egen HD.
> > > Dette har siden februar 2008 været uaktuelt.
> > > Hvordan kan jeg slette denne externe HD i TM arkivet (plads)?.
> > > Umiddelbart bliver jeg nægtet muligheden da -....sikkerhedskopierede
> > > emner ikke kan redigeres-.
> >
> > Inde fra TM interfacet kan du højreklikke og sige "delete from backup"
>
> Ellers vil også TM selv slette bakfra autmoagisk når lageret er i ferd
> med å fylles.

ja, men hvis det er noget der er flyttet væk fra maskine så er det da
smartere bare at fjerne det .. :)

/thomas


Jon (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 25-11-08 12:13

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> > > Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:
> > >
> > > > Hej
> > > >
> > > > I TM (på en extern HD alene til TM) har jeg tidligere fået
> > > > sikkerhedskopieret en extern HD udover min iMac´s egen HD.
> > > > Dette har siden februar 2008 været uaktuelt.
> > > > Hvordan kan jeg slette denne externe HD i TM arkivet (plads)?.
> > > > Umiddelbart bliver jeg nægtet muligheden da -....sikkerhedskopierede
> > > > emner ikke kan redigeres-.
> > >
> > > Inde fra TM interfacet kan du højreklikke og sige "delete from backup"
> >
> > Ellers vil også TM selv slette bakfra autmoagisk når lageret er i ferd
> > med å fylles.
>
> ja, men hvis det er noget der er flyttet væk fra maskine så er det da
> smartere bare at fjerne det .. :)

Joda - når du er /sikker/ på at du virkelig aldri trenger dem igjen.

--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Henrik Münster (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-11-08 17:59

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> ja, men hvis det er noget der er flyttet væk fra maskine så er det da
> smartere bare at fjerne det .. :)

Hvorfor det? Hvilken forskel gør det? Det giver dig bare lidt mere tom
plads på harddisken, men det kan da være ligegyldigt. Når harddisken en
dag er fyldt op, vil Time Machine slette bagfra, og så vil de data
stille og roligt forsvinde.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-11-08 18:08

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > ja, men hvis det er noget der er flyttet væk fra maskine så er det da
> > smartere bare at fjerne det .. :)
>
> Hvorfor det? Hvilken forskel gør det? Det giver dig bare lidt mere tom
> plads på harddisken, men det kan da være ligegyldigt. Når harddisken en
> dag er fyldt op, vil Time Machine slette bagfra, og så vil de data
> stille og roligt forsvinde.

ja, men hvis man gerne vil have backups så langt tilbage som muligt så
er det godt at kunne fjerne ting som ikke er relevante mere ..

/thomas

Henrik Münster (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-11-08 20:11

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> > > ja, men hvis det er noget der er flyttet væk fra maskine så er det da
> > > smartere bare at fjerne det .. :)
> >
> > Hvorfor det? Hvilken forskel gør det? Det giver dig bare lidt mere tom
> > plads på harddisken, men det kan da være ligegyldigt. Når harddisken en
> > dag er fyldt op, vil Time Machine slette bagfra, og så vil de data
> > stille og roligt forsvinde.
>
> ja, men hvis man gerne vil have backups så langt tilbage som muligt så
> er det godt at kunne fjerne ting som ikke er relevante mere ..

Ja jo, hvis man fjerner noget, der tidsmæssigt ligger midt inde i ens
back-upper, så går der selvfølgelig længere tid, før noget af det andet
bliver slettet automatisk af Time Machine. Før eller siden vil man dog
nå så langt, at de uønskede er væk, og så gør det jo ingen forskel
længere. Personligt kan jeg ikke forestille mig at få brug for noget,
der er så gammelt, men man skal jo aldrig sige aldrig. Jeg ville nok
også være bange for, om man kan skade sin back-up ved at rode med den.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-11-08 21:01

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> > >
> > > > ja, men hvis det er noget der er flyttet væk fra maskine så er det da
> > > > smartere bare at fjerne det .. :)
> > >
> > > Hvorfor det? Hvilken forskel gør det? Det giver dig bare lidt mere tom
> > > plads på harddisken, men det kan da være ligegyldigt. Når harddisken en
> > > dag er fyldt op, vil Time Machine slette bagfra, og så vil de data
> > > stille og roligt forsvinde.
> >
> > ja, men hvis man gerne vil have backups så langt tilbage som muligt så
> > er det godt at kunne fjerne ting som ikke er relevante mere ..
>
> Ja jo, hvis man fjerner noget, der tidsmæssigt ligger midt inde i ens
> back-upper, så går der selvfølgelig længere tid, før noget af det andet
> bliver slettet automatisk af Time Machine. Før eller siden vil man dog
> nå så langt, at de uønskede er væk, og så gør det jo ingen forskel
> længere. Personligt kan jeg ikke forestille mig at få brug for noget,
> der er så gammelt, men man skal jo aldrig sige aldrig. Jeg ville nok
> også være bange for, om man kan skade sin back-up ved at rode med den.

nu er det jo en helt officel option i det "rigtige" TimeMachine
interface .. så helt galt kan det vel ikke gå ? ;)

/thomas

Henrik Münster (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-11-08 21:20

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> nu er det jo en helt officel option i det "rigtige" TimeMachine
> interface .. så helt galt kan det vel ikke gå ? ;)

Nej, det er da også rigtigt, men "better safe than sorry". Hvis der ikke
er nogen grund til at rode, hvorfor så gøre det. Jeg har da haft en Time
Machine backup, der pludselig ikke kunne åbnes.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thorbjørn Ravn Ande~ (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 25-11-08 20:32

Thomas von Hassel skrev:

> ja, men hvis man gerne vil have backups så langt tilbage som muligt så
> er det godt at kunne fjerne ting som ikke er relevante mere ..

Så køb en ny harddisk og læg den du har i skuffen...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-11-08 21:03

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel skrev:
>
> > ja, men hvis man gerne vil have backups så langt tilbage som muligt så
> > er det godt at kunne fjerne ting som ikke er relevante mere ..
>
> Så køb en ny harddisk og læg den du har i skuffen...

det er jo også en mulighed ... men lidt spild hvis man nu istedet kunne
få frigjorrt til plads ved 2 simples klik i TM

/thomas

Morten Lind (26-11-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 26-11-08 08:43

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> > > ja, men hvis man gerne vil have backups så langt tilbage som muligt så
> > > er det godt at kunne fjerne ting som ikke er relevante mere ..
> >
> > Så køb en ny harddisk og læg den du har i skuffen...
>
> det er jo også en mulighed ... men lidt spild hvis man nu istedet kunne
> få frigjorrt til plads ved 2 simples klik i TM
>
> /thomas

Enig - jeg er da indimellem ude for, at nyere ting kan slettes, men at
jeg kan have brug for en fire år gammel back-up.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Michael Corfitsen (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 25-11-08 13:01

> Inde fra TM interfacet kan du højreklikke og sige "delete from backup"

Ikke forstået.
Jeg har været i TM og i backupen, men kan ikke finde denne mulighed.

--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-11-08 14:19

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> > Inde fra TM interfacet kan du højreklikke og sige "delete from backup"
>
> Ikke forstået.
> Jeg har været i TM og i backupen, men kan ikke finde denne mulighed.

Find mappen, ctrl eller højreklik på den .. vælg "delete from ..." ..
kan ikke huske hvad den option hedder specifikt.


/thomas

Michael Corfitsen (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 25-11-08 17:29

> Find mappen, ctrl eller højreklik på den .. vælg "delete from ..." ..
> kan ikke huske hvad den option hedder specifikt.

Har prøvet - det virker ikke, ingen "delete from...." fremkommer og
stadig -....sikkerhedskopierede emner ikke kan redigeres-.
--
mvh
Michael C.

Thomas von Hassel (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-11-08 18:06

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> > Find mappen, ctrl eller højreklik på den .. vælg "delete from ..." ..
> > kan ikke huske hvad den option hedder specifikt.
>
> Har prøvet - det virker ikke, ingen "delete from...." fremkommer og
> stadig -....sikkerhedskopierede emner ikke kan redigeres-.

Sorry .. du skal ind i TM interfacet, vælge mappen, klikke på tandhjulet
og vælge "Delete all backup's of "mappenavn", jeg trode naivt at det
også var en højreklik kommando

/thomas

Michael Corfitsen (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Michael Corfitsen


Dato : 25-11-08 20:50

> Sorry .. du skal ind i TM interfacet, vælge mappen, klikke på tandhjulet
> og vælge "Delete all backup's of "mappenavn", jeg trode naivt at det
> også var en højreklik kommando

Nu funker det - tak for hjælpen.

mvh
Michael C.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste