Ekstern HD
Fra : Mich Ottosen

Dato : 22-11-08 21:27

Vil gerne have endnu en ekstern HD. Faldt over et tilbud på apples
store: Iomega UltraMax Hard Drive 500GB FireWire 400/USB 2.0
til kr. 890,- +forsendelse (kr. 64)
500GB for lige under en tusse, synes jeg er OK. Men kender ikke disken,
kan heller ikke lige se, hvad drevet er for et?
Kender nogen af jer den HD? Larmer den?

Hvorfor netop denne her? Tjah, der er egentlig ikke anden begrundelse
end at jeg _vil_ have en FW disk, og det er mit indtryk, at FW diske er
på vej ud. Men det er måske fejlagtigt?
(er der ikke noget med, at FW er blevet forbeholdt PRO maskinerne?
Husarerne - som mig med en almindelig Mac Book - bliver drevet over i
USB? Og kun USB)
Desuden er der så osse for mig spørgsmålet om at fremme backup for en
lille kulturinstitution, som jeg rådgiver. De har endnu ikke forstået
alvoren i backup ( ). Det drejer sig om cirka 5 maskiner med Tiger.
Og med 5 nye, lækre harddiske, kan jeg vel lokke dem til at lære at lave
backup?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-08 22:26

Mich Ottosen wrote:
> [...]
> 500GB for lige under en tusse, synes jeg er OK. Men kender ikke disken,
> kan heller ikke lige se, hvad drevet er for et?

Mig bekendt er det eneste problem med Iomegas diske, at man ikke må
'pakke dem ind' - altså, de må ikke være dækket til, men skal have fri
luft omkring sig, - så de ikke bliver for varme... Og normalt bruger de
enten WesternDigital eller Seagate diske, og ikke som laCie, der
(desværre) gerne bruger Hitachi diske...

> Larmer den?

Ikke mig bekendt...

Ellers kunne et alternativ til en UltraMax være en Weiland FW+USB boks +
fx. en Seagate Barracuda 500gb SATA-II ST3500820AS / 7200rpm/32mb cache
(5 års total garanti på disk!) fra fx. www.midtdata.dk til 579kr. for
disk + 299kr. for boksen. - Og jeg skal lige hilse og sige, at den disk
altså er hurtig. - Jeg _har_ én! - Weiland er topprof grej, som nu
satser ret meget på det danske marked, og priserne for bokse er faldet
meget. - Førhen kostede en FW400+USB2.0HS boks ca. 450kr..... Alle
Weiland HD bokse er med en ca. 12db blæserkøling!

> Hvorfor netop denne her? Tjah, der er egentlig ikke anden begrundelse
> end at jeg _vil_ have en FW disk, og det er mit indtryk, at FW diske er
> på vej ud. Men det er måske fejlagtigt?

Det er vist nok et både og.... Jo flere - især bærbare - PC'ere, der
kommer med Firewire, jo færre Apple modeller kommer der åbenbart... - En
underlig politik.!

> (er der ikke noget med, at FW er blevet forbeholdt PRO maskinerne?
> Husarerne - som mig med en almindelig Mac Book - bliver drevet over i
> USB? Og kun USB)

Det kunne se sådan ud, hvis man kigger på de bærbare, - så er det kun
MBP, der har Firewire...

> [...]
> alvoren i backup ( ). Det drejer sig om cirka 5 maskiner med Tiger.
> Og med 5 nye, lækre harddiske, kan jeg vel lokke dem til at lære at lave

Mon ikke der skulle være en chance... - og hvis ikke, maskinerne kan
lære det, så kan du vel..-)?

Et godt og gratis program er 'Backuplist+ 6.1'. Det kører som en drøm
både til normal backup, bootbar backup, synching, incremental backup.

Backuplist+ 6.1 - backup utility (freeware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29671

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 24-11-08 22:32

> [...]
> enten WesternDigital eller Seagate diske, og ikke som laCie, der
> (desværre) gerne bruger Hitachi diske...

Ok, den skal ikke pakkes ind, det er sådan en opretstående fætter.
LaCie? Jeg har da selv sådan én (aner ikke hvordan jeg ser, hvad
værket/disken hedder) og har været meget tilfreds med den i de cirka to
år, jeg har haft den. Men den er dog mindre og var meget dyrere end den
vi her taler om

> [...]
> meget. - Førhen kostede en FW400+USB2.0HS boks ca. 450kr..... Alle
> Weiland HD bokse er med en ca. 12db blæserkøling!

Tak for den udførlige vejledning.

> Mon ikke der skulle være en chance... - og hvis ikke, maskinerne kan
> lære det, så kan du vel..-)?

Hø, hø, jeg tænkte naturligvis på brugerne af de pågældende maskiner.

> [...]
> både til normal backup, bootbar backup, synching, incremental backup.
>
> Backuplist+ 6.1 - backup utility (freeware)

har hentet det og prøvet det. Det er cirka dobbelt så hurtigt, som min
gamle Retrospect. 45000 filer, 35 Gb på 28 minutter.
Det er osse fint, at Backuplist lægger "operable" filer i backuppen og
ikke et sæt, der skal "pakkes ud"
Desværre vil den ikke - og det står i manualen - ikke lave en klon af
mit OS, der er Tiger 10.4.
Havde også sat en scheduled backup (som incremental?) til klokken 22 i
aften, men den virkede ikke. Måske er det bare mig, der har knoldet med
opsætningen?
Det er netop det gode ved Retrospect, at den "kalder" (= programmet
starter ved det valgte tidspunkt). Men, men den funktion virker heller
ikke mere i min Retrospect, den insisterer på at lave en total backup -
igen.
Så, hvis du har erfaringer med et stykke backupsoftware, der laver en
ægte incremental backup (som jeg forstår som en backup af _kun_ nye
eller ændrede filer, den må heller ikke synche i den forstand, at den
sletter gamle filer fra backuppen, som ikke mere er på på puterens hd),
vil jeg gerne høre om det.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-08 00:09

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Ok, den skal ikke pakkes ind, det er sådan en opretstående fætter.
> LaCie? Jeg har da selv sådan én (aner ikke hvordan jeg ser, hvad
> værket/disken hedder)...

Se i Diskværktøj.

> [...]
> eller ændrede filer, den må heller ikke synche i den forstand, at den
> sletter gamle filer fra backuppen, som ikke mere er på på puterens hd),

Jeg brugte også Retrospect Express i mange år. Det er noget bøvlet og
anderledes, men når man fårst har sat det op, så fungerer det fint. Hvis
det er til sådan et bibliotek med almindelige brugere og skal være
billigt, hvorfor så ikke bruge et af de programmer, vi lige har talt om
i en anden tråd? De laver måske ikke så systematisk back-up, hvis man
skal finde en ældre version af et dokument. Til gengæld ligger filerne
upakkede og kan lige kopieres over uden noget specielt program. Har man
f.eks. Retrospect, skal man bruge programmet til at pakke back-uppen ud,
når den skal bruges.
Jeg tænker her på det gratis Carbon Copy Cloner eller
SuperDuper!, der ligner det meget og koster lidt. De kan lave
incremental backup. Man kan vælge, at de skal slette det, der ikke
findes på kildeharddisken, så man får en identisk kopi. Man kan dog også
slå det fra, at noget slettes, og det er vel det, du efterlyser. Jeg er
klar over, at det ikke er egentlig back-up-programmer, men mere
synkroniseringsprogrammer. Jeg synes dog ofte, det er nok back-up for
resten af os
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-08 11:51

> Se i Diskværktøj.

Det kan du ikke på en USB/Firewire disk da drevet bliver skjult bag ved
firewire brigden .. du kan f.eks. heller ikke se SMART status og andre
gode ting.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-08 13:57

Thomas von Hassel wrote:

> Det kan du ikke på en USB/Firewire disk da drevet bliver skjult bag ved
> firewire brigden .. du kan f.eks. heller ikke se SMART status og andre
> gode ting.

Det er både og rigtig... Jeg har i alt 6 stk. Mercury diske - 3 med
Oxford911+ og 3 med Oxford912 chipsets. På 911+ kan jeg se, hvilken
disk, der er monteret, men ikke på 912+ chipset diskene. Mht. SMART, så
afhænger de af, hvilke værktøjer, man bruger. Diskværktøj kan normalt
ikke se det på USB drev, men varierer på FW enheder - afhængig af
chipset. - Bruger man Speedtools Utilities kan den se SMART på alle FW
enheder, men ikke på USB.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-08 16:05

> Det kan du ikke på en USB/Firewire disk da drevet bliver skjult bag ved
> firewire brigden .. du kan f.eks. heller ikke se SMART status og andre
> gode ting.

Det har du faktisk ret i. Jeg var så vant til at se navnet på drevet på
de interne harddiske, at jeg troede, det også gjaldt eksterne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 26-11-08 19:17

> Jeg brugte også Retrospect Express i mange år. Det er noget bøvlet og
> anderledes, men når man fårst har sat det op, så fungerer det fint.

Ja, bøvlet som bare fxxxxx. Måtte have Morten RK til at hjælpe mig med
en meget fyldig vejledning, den var jeg taknemlig for. Måske skulle jeg
genopfriske dén og genopsætte Retrospect?

> [...]
> klar over, at det ikke er egentlig back-up-programmer, men mere
> synkroniseringsprogrammer. Jeg synes dog ofte, det er nok back-up for

Jeg tester CCC, men den kom med en alenlang fejlrapport (console) ved
den første kloning, der iøvrigt tog langt over en time. Fejlrapporten
fatter jeg ikke en dyt af, men den køler jo noget min interesse for CCC.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-08 22:06

> [...]

> den første kloning, der iøvrigt tog langt over en time. Fejlrapporten
> fatter jeg ikke en dyt af, men den køler jo noget min interesse for CCC.

Hvis den første kloning skal kopiere en hel harddisk, kan det jo tage
mange timer. Det kan såmænd tage et døgn, hvis det er en stor harddisk.
Da jeg for nylig begyndte at bruge SuperDuper!, stoppede den
også midt i kopieringen. Der var en eller anden defekt fil, den ikke
kunne kopiere, og derefter stoppede det hele. Det hjalp ikke at reparere
harddisken med diskværktøj. Heldigvis var det bare en dum container i
CrossOver, som jeg aldrig bruger. Jeg slettede den bare, og siden har
der ikke været problemer.
Måske har du et lignende problem med en eller flere defekte
filer. Ja, jeg aner ikke, hvad der kan være galt med dem, men min kunne
i hvert fald ikke kopieres. Prøv at starte fra en system-dvd og reparere

Fra : Mich Ottosen

Dato : 26-11-08 22:25

>Hvis den første kloning skal kopiere en hel harddisk, kan det jo tage
> mange timer. Det kan såmænd tage et døgn, hvis det er en stor harddisk.

Som anført i andre indlæg: Retrospect er omkring én time om det, CCC var
én time plus om det, backuplist+ var ca. en halv time om det, sååååå ...

> [...]
> filer. Ja, jeg aner ikke, hvad der kan være galt med dem, men min kunne
> i hvert fald ikke kopieres. Prøv at starte fra en system-dvd og reparere

I retrospect er der én bestemt fil, der ikke vil lade sig kopiere til
backup, den optræder på modermaskinen som et unix-arkiv, der lader sig
.... aktivere?
Men i CCC fejlrapporten står der intet om en navngiven fil. Du får lige
en prøve her fra consol:

libdvbpsi error (PSI decoder): TS discontinuity (received 1, expected
15) for PID 66
[00000337] ffmpeg decoder warning: left block unavailable for requested
intra mode at 0 24
(h264@0x24ab210)
[00000337] ffmpeg decoder warning: error while decoding MB 0 24,
bytestream (837)
(h264@0x24ab210)
[00000315] main audio output warning: audio drift is too big (-456000),
clearing out
[00000315] main audio output warning: mixer start isn't output start
(-190464)
[00000335] ts demuxer warning: discontinuity received 0xb instead of 0x0
(pid=69)
libdvbpsi error (PSI decoder): TS discontinuity (received 7, expected 6)
for PID 0
libdvbpsi error (PSI decoder): TS discontinuity (received 7, expected 6)
for PID 66
[00000337] ffmpeg decoder warning: left block unavailable for requested
intra4x4 mode -1 at 0 2
(h264@0x24ab210)
[00000337] ffmpeg decoder warning: error while decoding MB 0 2,
bytestream (3506)
(h264@0x24ab210)
[00000315] main audio output warning: audio drift is too big (-288000),
clearing out

- det er bare nogle få linjer fra toppen af rapporten. Der er noget med
audio (filer?) der er for store, det går igen og igen, den der PSI
decoder optræder osse i mange tilfælde.
Jeg forstår ikke, hvad det betyder. Gør du?
Eller: det korte af det lange: betyder det noget for min backup? Kan jeg
stole på CCC?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 11:08

> [...]
> Jeg forstår ikke, hvad det betyder. Gør du?
> Eller: det korte af det lange: betyder det noget for min backup? Kan jeg

det er ikke CCC ... det ligner noget fra handbrake ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 11:09

> det er ikke CCC ... det ligner noget fra handbrake ..

CCC har sin egen logfil som ligger i:

/Library/Logs/CCC.log

/thomas

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-11-08 18:11

> CCC har sin egen logfil som ligger i:
>
> /Library/Logs/CCC.log
>
> /thomas

Se mit andet svar. Den CCC.log, der ligger dér er fra en tidligere
version af CCC v. 2.2, som jeg testede i oktober, 2007

--
v.h.,
Mich.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-11-08 18:11

> det er ikke CCC ... det ligner noget fra handbrake ..
>

> /thomas

Jo, det er fra CCC. Der kom en medd. i forlægelse af backup'en: "Some
errors occurred", view log - og det gjorde jeg så og gemte log'en på
skrivebordet. Den slutter således: "Nov 26 15:51:47
mich-ottosens-computer authexec: executing /Applications/Carbon Copy
Cloner 3.2.1.app/Contents/Resources/helper_tool"

Men kan du komme en forklaring lidt nærmere? Hovedspørgsmålet er jo om
jeg kan stole på CCC som backup?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 18:59

> [...]
> Cloner 3.2.1.app/Contents/Resources/helper_tool"
>
> Men kan du komme en forklaring lidt nærmere? Hovedspørgsmålet er jo om

det virker fint for mig ... men den rigtige Ccc.log vil nok være mere
interesant end noget fra handbrake ..

/thomas

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-11-08 20:48

> det virker fint for mig ... men den rigtige Ccc.log vil nok være mere
> interesant end noget fra handbrake ..
>
> /thomas

Nu fremturer du da vist Det _er_ loggen fra CCC. Mener selv, at jeg
har givet dig en rimelig forklaring på det i mine tidligere indlæg.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 21:56

> Nu fremturer du da vist Det _er_ loggen fra CCC. Mener selv, at jeg
> har givet dig en rimelig forklaring på det i mine tidligere indlæg.

libdvbpsi har ikke noget med ccc at gøre ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 21:59

> libdvbpsi har ikke noget med ccc at gøre ...
>
> /thomas

sådan ser en CCC log ud:

==================== Carbon Copy Cloner (v. 3.1.2): 2008-11-23 19:16:18
+0100 ====================

Operating System: Version 10.5.5 (Build 9F2114)

Hardware:
hw.machine: i386
hw.model: MacBook5,1
hw.logicalcpu: 2
hw.physmem: 2147483648
vm.loadavg: { 0.71 0.72 0.42 }

Task: Copying selected files to a disk image
Source: Macintosh HD (/dev/disk0s2,
E6D76778-F9CC-3C72-B2C7-96223BD35042)
Mount point: /
Filesystem: hfs
Capacity: 148.73 GB
Used: 111.41 GB
Available: 37.32 GB
Mac OS X version: 10.5.5

Target: wdvsdv (/Users/thomas/Desktop/wdvsdv.dmg/ [disk_image, no UUID])

Bootability: You will not be able to boot from the target volume, Mac OS
X cannot be booted from a disk image.

Cloning method: Incremental backup of selected items
Delete: No
Archive: No
Compress: No
Disk image options: [New disk image] [Read-only]

19:16:18 The target volume has Access Control Lists enabled.
19:16:18 Authenticating...
19:16:18 Creating "wdvsdv.sparseimage" disk image...
19:16:22 Mounting "wdvsdv.sparseimage" disk image...
19:16:22 Initiating synchronization engine...
19:16:22 Building a list of items to be considered for backup
19:17:17 Preparing to copy, total items to consider: 166360
19:17:17 Build time: 55.736
19:17:18 Copying new and modified items...
19:21:14 User pressed the stop button
19:21:15 Backup aborted.

========

/thomas

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-11-08 23:14

Det har du da sikkert ret i. Jeg tager dine ord for givne. Men jeg aner
ikke hvad libdvbpsi er for noget.

> sådan ser en CCC log ud:
>

> ==================== Carbon Copy Cloner (v. 3.1.2): 2008-11-23 19:16:18
> +0100 ====================

(snip en hel del).

Tjah, den logfil, som jeg stadigvæk mener var resultatet af den første
kloning åbner med:

"===== Oversigt starter ved offset 135501 i arkivet med længden 266573.
====
===== Brug Arkiv->Indlæs igen (Kmd-R) til at vise mere. ====
S is out of range (308431), dropping buffer
[00000341] main video output warning: late picture skipped (395141)
[00000315] main audio output warning: PTS is out of range (301626),
dropping buffer"

Og det er jo noget ganske andet. Og jeg havde _ikke_ gang i Handbrake.
Det bliver mystiskere og mystiskere. Hvad har hændt mon?

Har lige kørt en incremental af min brugermappe og mit system. Logfilen
begynder sådan her:

"15:50:51 CCC: Upgrading legacy defaults
15:50:52 Launched Carbon Copy Cloner [3.1.2]

==================== Carbon Copy Cloner (v. 3.1.2): 2008-11-26 15:51:38
+0100 ====================

Operating System: Version 10.4.11 (Build 8S2167)

Hardware:
hw.machine: i386
hw.model: MacBook2,1
hw.logicalcpu: 2
hw.physmem: 2147483648
vm.loadavg: 0.17 0.12 0.08

- og det ligner jo noget som er rigtigt. Kloningen kørte nye og ændrede
filer, der kom en hel del billeder, som åbenbart _ikke_ har været med i
første omgang. Underligt. Havde bare ændret to filer for at tjekke
incremental-funktionen. Og de er der
Måske skulle jeg overveje, at lade CCC køre en fuld kloning én gang til?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 23:52

> [...]
> incremental-funktionen. Og de er der
> Måske skulle jeg overveje, at lade CCC køre en fuld kloning én gang til?

det skader jo ikke .. men jeg har kun gode erfaringer med ccc ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-08 00:54

Mich Ottosen wrote:

> [...]
> værket/disken hedder) og har været meget tilfreds med den i de cirka to
> år, jeg har haft den. Men den er dog mindre og var meget dyrere end den

En LaCie disk skal skilles ad for at man kan se mærke/model på disken.
Men hvis den kun er ca. 2 år, er chancen for, at det er en
WesternDigital disk også tilstede. - LaCie brugte WD diske i en kort
overgang, men er nu vendt tilbage til fortrinsvis Hitachis igen. - Og
der er altså stadig en noget højere fejlrate på de diske end på WD og
Seagate...

> [...]
> ikke et sæt, der skal "pakkes ud"
> Desværre vil den ikke - og det står i manualen - ikke lave en klon af

+??????+ - forstået som masser af '?'... Jeg bruger den på en MDD Dual
G4/1ghz og en QuickSilver Dual G4/1,8ghz med både en 10.4.11 og en
10.5.5 disk. - Og backuplist+ har lavet _100%_ bootable kloner af
10.4.11 på begge, - og jeg kan starte fra den eksterne disk på begge de
lonede systemer...

Har du husket at gemme indstillingerne, _før_ du startede en kloning? -
Det glemte jeg nemlig første gang på MDD'eren, og den ville ikke boote i
10.4.111 på den eksterne disk. - Gik så i username/library/preferences
og slettede indst. til Backuplist+, satte den op igen og kørte en klon,
- og det har virket siden. - Jeg har ikke prøvet det på min 10.4.11 disk
på min MacPro, da backupdisken ikke er stor nok til at partitioneres til
brug med både 10.4.x og 10.5.x....

> Havde også sat en scheduled backup (som incremental?) til klokken 22 i
> aften, men den virkede ikke. Måske er det bare mig, der har knoldet med
> opsætningen?

Du har i indst. sat hak i 'Administrator...' under 'Global Settings? -
og ingen flueben under 'Settings' og 'Advanced' overhovedet?

> [...]
> starter ved det valgte tidspunkt). Men, men den funktion virker heller
> ikke mere i min Retrospect, den insisterer på at lave en total backup -

Hm, - det er mange år siden, jeg har brugt Retro'en, men har du prøvet
at slette samtlige retrospect indstillinger og sat den op fra ny? - Der
kan jo være opstået bare en enkelt lille fejl i en eller anden indstilling.

> [...]
> eller ændrede filer, den må heller ikke synche i den forstand, at den
> sletter gamle filer fra backuppen, som ikke mere er på på puterens hd),

Så må det være Qdeas Synchronize! X Pro 6.x, hvis du vil have bootable
backup og sync, eller Synchronize! X Plus, hvis du ikke behøver
muligheden for at lave bootable backups/sync.... Begge kan schedules
helt ned i enkeltfiler, og sletter du manuelt filer fra master-disken
efter den første backup, bliver de ikke slettede fra backupdisken. -
Synchronize! X Pro har en funktion, hvor man kan sætte den til også at
'rydde op' i backup'en, men den skal _aktivt_ aktiveres, før det sker. -
du kan hente demoer af begge på www.qdea.com. Demoerne virker med nogle
begrænsninger, men det kan da give et indtryk af, hvordan de arbejder.

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 26-11-08 19:17

> [...]
> overgang, men er nu vendt tilbage til fortrinsvis Hitachis igen. - Og
> der er altså stadig en noget højere fejlrate på de diske end på WD og

OK, hvis jeg en dag bliver nysgerrig nok, må jeg jo skille HD'en ad

Det her ovenfor giver vel et svar på din bemærkning nedenfor. Det står i
manualen.

> [...]
> lonede systemer...
>
> Har du husket at gemme indstillingerne, _før_ du startede en kloning? -

Gemme indstillingerne i Backuplist+ ? Hvor gør man dog det?

> [...]
> - og det har virket siden. - Jeg har ikke prøvet det på min 10.4.11 disk
> på min MacPro, da backupdisken ikke er stor nok til at partitioneres til

Jeg tjekker det lige.

> Du har i indst. sat hak i 'Administrator...' under 'Global Settings? -
> og ingen flueben under 'Settings' og 'Advanced' overhovedet?

Ingen hak i Administrator, hak i Make Backuplist ... og Check for
udates. I Avanced er der ingen hak overhovedet.

> Hm, - det er mange år siden, jeg har brugt Retro'en, men har du prøvet
> at slette samtlige retrospect indstillinger og sat den op fra ny? - Der
> kan jo være opstået bare en enkelt lille fejl i en eller anden indstilling.

Som jeg har svaret Henrik, synes jeg, at Retrospect er ret bøvlet.

> [...]
> du kan hente demoer af begge på www.qdea.com. Demoerne virker med nogle
> begrænsninger, men det kan da give et indtryk af, hvordan de arbejder.

Dem kigger jeg lige på. Men foreløbig har jeg nok at gøre med at teste
CCC (efter Henriks råd)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-08 00:43

Mich Ottosen wrote:

> OK, hvis jeg en dag bliver nysgerrig nok, må jeg jo skille HD'en ad

ja, eller disken går død efter garantiens udløb, og du vælger at smide
en 500gb i den.

> Det her ovenfor giver vel et svar på din bemærkning nedenfor. Det står i
> manualen.

Jeg véd godt, det står i manualen.

> Gemme indstillingerne i Backuplist+ ? Hvor gør man dog det?

Nederst til venstre i Backuplist vinduet har du en knap, der ligner et
tandjul med en trekant med spidsen nedad. - Klikker du på den, åbner
hele indstillingsvinduet sig, klikker du på den igen, lukker vinduet og
du gemer samtidig de indstillinger, du har valgt...

> Jeg tjekker det lige.

> Ingen hak i Administrator, hak i Make Backuplist ... og Check for
> udates. I Avanced er der ingen hak overhovedet.

Vælg 'Perform clon...', sæt hak i admin, indtast din standard adminkode
og gem indstillingerne ved som skrevet ovenfor at klikke på nederste
knap til venstre. - Åbn den så igen og lav dine øvrige indstillinger.
Luk/gem igen prefs med tandhjulsknappen. - Men selvom det måske virker
på nogle G4 modellr, tør jeg ikke garantere for, det virker på alle...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-11-08 23:50

> Jeg véd godt, det står i manualen.

Jo, jo, det tænkte jeg nok, men netop fordi det står i programmørens
manual har jeg slet ikke prøvet det.

> [...]
> hele indstillingsvinduet sig, klikker du på den igen, lukker vinduet og
> du gemer samtidig de indstillinger, du har valgt...

Tak, og det står faktisk i vinduet med Global Settings. Jeg har bare
ikke været opmærksom (nok)

> [...]
> Luk/gem igen prefs med tandhjulsknappen. - Men selvom det måske virker
> på nogle G4 modellr, tør jeg ikke garantere for, det virker på alle...

"Perform clon ...." eksisterer ikke i min verison af backuplist+ v. 6.1
i det lille settingsvindue under programvinduet. Har jeg nu igen
misforstået noget? Suk !

UPS, nu ser jeg lige en mulighed i Sttings -> Before perfoming clone ->
rullegardinet/faldnedmenuen. Prøver.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-08 23:03

> [...]

> 500GB for lige under en tusse, synes jeg er OK. Men kender ikke disken,
> kan heller ikke lige se, hvad drevet er for et?

Sjovt nok sidder jeg lige og laver backup på et iomega MiniMax 500GB.
Det koster det samme på Apple store, og så har det tre-ports USB-hub
foruden tre FireWire-stik, hvor de ene dog skal bruges til indgang. Man
kunne gætte på, at indmaden var noget af det samme i de to harddiske,
når det nu er samme fabrikat, men jeg ved det ikke. Man kan tydeligt
højre, når vores søger på disken, men den står ikke og brummer eller
laver ubehagelige lyde. Blæseren kan også gå i gang, men det er som
regel meget kortvarigt. Ofte blot få sekunder, lader det til, og den
larmer ikke vildt. Jeg vil tro, vores er et par år gammelt, men jeg
husker det ikke præcis. Det har kørt som Time Machine backup for vores
yngste søn, siden 10.5 kom frem. Jeg havde ellers drømt om at kunne lave
bootbare kopier af vores andre computere på den som ekstra backup, men
det blev aldrig til så meget. Selv om den ligner en Mac mini, kan den
sagtens stå alene og se pæn ud.

> [...]
> (er der ikke noget med, at FW er blevet forbeholdt PRO maskinerne?
> Husarerne - som mig med en almindelig Mac Book - bliver drevet over i

Det er rigtigt, at de nye MacBook kun har USB 2. Det er svært at vide,
hvad fremtiden bringer, men så er det jo smart at købe en harddisk, der
også kan USB. Jeg har da prøvet vores lille LaCie Porsche Design 2,5"
harddisk med USB, og det gik såmænd også fint. Jeg har godt nok ikke
sammenlignet hastighederne side om side. Sandheden er vel, at der
konstant er en udvikling. USB 3 er hastigt på vej, og det er FireWire
1600 også. Når Apples næste computere dukker op, vil mange brokke sig
over, at disse ikke er med som standard, ligesom de brokker sig over
manglende BluRay nu.
Næste generation har sikkert en af de nye standarder, men det er
jo ikke til at sige hvilken. Jeg køber selv kombineret FireWire og USB
2, når jeg køber harddiske. Så nyder jeg at kunne bruge FireWire, så
længe det går. Bliver jeg tvunget til USB 2 af en anden computer på et
tidspunkt, så går jeg bare over til det og klarer mig stort set lige så
godt.

> [...]
> alvoren i backup ( ). Det drejer sig om cirka 5 maskiner med Tiger.
> Og med 5 nye, lækre harddiske, kan jeg vel lokke dem til at lære at lave

Det er nok ikke noget for dig, men jeg var ude i Elgiganten her i
Esbjerg i sidste uge. Der lå to rigtig smarte små harddiske fra Western
Digital specielt til Mac. Jeg tror kun, de var på 250 GB, men de var små
og fikse. Som en bærbar løsning var de alle tiders. Jeg studsede over
det, for det er sjældent at støde på specielle Mac-udgaver af udstyret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 24-11-08 22:32

> Sjovt nok sidder jeg lige og laver backup på et iomega MiniMax 500GB.
> Det koster det samme på Apple store, og så har det tre-ports USB-hub
> foruden tre FireWire-stik, hvor de ene dog skal bruges til indgang.

Jeg blev noget nysgerrig og søgte den på apple store, men de har den
vist ikke mere. Tidligere brugte jeg netop nogle hd'er med flere porte,
det gav gode muligheder for at flytte filer fra én hd til en anden - når
de var sat i kæde. En vane fra dagene med SCSI-kæder.

> Selv om den ligner en Mac mini, kan den
> sagtens stå alene og se pæn ud.

Har st én på nettet (men kun til USB), jo, de er skam pæne, selvom de
ligner Mac Mini

Jeg er jo efterhånden blevet en gammel hugaf, og jeg holder mig til FW.
Det fungerer, det er hurtigt (i min erfaring). Om jeg så må overgive mig
senere hen er selvfølgelig en anden sag.

> [...]
> og fikse. Som en bærbar løsning var de alle tiders. Jeg studsede over
> det, for det er sjældent at støde på specielle Mac-udgaver af udstyret.

Hvad er det, der ikke er noget for mig? Elgiganten eller små harddiske?
Jo, jeg kan godt svare selv: ingen af delene
Jeg beundrer de små smarte hd'er, der er lige til at proppe i lommen,
men jeg har sjældent brug for at udveksle så store filer med andre
brugere. Jeg kan som regel klare mig med en USB-pen på 2 Gb. Er filerne
så meget, meget store, må jeg jo bringe min _bærbare_ puter frem til
modtageren

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-08 00:09

> Jeg blev noget nysgerrig og søgte den på apple store, men de har den
> vist ikke mere.

Det forstår jeg ikke. Prøv at søge på MiniMax. De har fire forskellige
størrelser.

> Har st én på nettet (men kun til USB), jo, de er skam pæne, selvom de
> ligner Mac Mini

De fås både i ren USB2 og i kombineret FireWire/USB2. Og så er de såmænd
ganske nydelige.

> Jeg er jo efterhånden blevet en gammel hugaf, og jeg holder mig til FW.
> Det fungerer, det er hurtigt (i min erfaring). Om jeg så må overgive mig
> senere hen er selvfølgelig en anden sag.

Jeg bruger det også så vidt muligt. Det er bare ikke så let at finde et
FireWire 800 til 400 kabel. Man skal ud i nogle skumle netbutikker og
gætte lidt på stiktyperne. Det korteste, jeg kunne finde, var på 180 cm,
og det er mere end rigeligt.

> Hvad er det, der ikke er noget for mig? Elgiganten eller små harddiske?
> Jo, jeg kan godt svare selv: ingen af delene

Du efterlyste da noget større, og de skal bare bruges stationært. Så vil
en 3,5" drev være hurtigere, billigere og i teorien mere stabilt. Der er
ingen grund til at bruge små drev, hvis man ikke vil bære rundt på dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg