Et par spørgsmål
Fra : HH

Dato : 22-11-08 01:05

Hejsa.

Nu har jeg leget lidt med min MBP. Den er fin men jeg har godt nok lidt
svært ved at vænne mig til den i forhold til Windows. F.eks. en simpel
ting som backslash - hallo.. to taster for at skrive den (og den er helt
væk i Windows/bootcamp - aner ikke hvordan man skriver den).

Hvordan associére(?) jeg en extension med et program?
F.eks. har jeg nogle AVI filer jeg altid gerne vil have afspillet med
VLC. Når jeg højreklikker på filen kan jeg associére men det gælder kun
den éne fil?

Hvordan skifter man imellem flere åbne vinduer i det samme program?
F.eks. hvis jeg har åbnet flere Safari vinduer, hvordan skifter jeg så
mellem dem?

Hvordan åbner man flere vinduer af det samme program?
F.eks. Safari - når jeg trykker på den starter den kun én instans op.
Jeg vil gerne, at den starter en ny op hver gang. Det samme gælder Terminal.

Jeg vil gerne have noget overvågning på min CPU, memory og netværk. Jeg
kan jo bruge den indbyggede Activity Monitor men den er jo ret simpel og
jeg synes ikke den er god nok. Hvilke gode alternativer findes der
(_skal_ ikke være gratis men det hjælper jo altid)?

Jeg har hentet en trial af iWork '08. Når jeg vælger Tour går den bare
ned!? Nogen gode bud på det?

Blot til info er min Mac en spritny MBP med 2GB RAM.

Der kommer sikkert flere spørgsmål, men det var lige starten.

På forhånd tak.

Fra : HH

Dato : 22-11-08 01:09

> Der kommer sikkert flere spørgsmål, men det var lige starten.

Og der er allerede én igen

Jeg er jo tidligere Windows bruger og jeg må sige, at jeg ikke helt
forstår idéen med at den ikke lukker ned for programmet, hvis man
trykker på "den røde" knap. Den lukker ned for vinduet men ikke for
programmet - hvad er idéen og hvorfor lukker den ikke helt ned?
Og kan man få den til det?

Jeg ville synes det var logisk hvis:
grøn = maksimér
gul = minimér
rød = luk ned (helt ned hvis det er det sidste vindue)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-08 05:34

HH wrote:

> [...]
> trykker på "den røde" knap. Den lukker ned for vinduet men ikke for
> programmet - hvad er idéen og hvorfor lukker den ikke helt ned?

Nogle få programmer afslutter ved klik på den røde knap, men langt fra
alle. - COM+Q afsluttter altid det program, der er i forgrund. Når du
blot klikker på den røde knap, går programmet i baggrund, men er stadig
åbent, så når du igen klikker på ikonet i docken, er programmet omgående
aktiv igen. Det kan jo godt reducere opstartstiden med op til ca. 1 min.
afhængigt af, hvilket program, det drejer sig om. - Det er ikke en god
idé at have alt for mange programmer åben samtidig. - Nogle deaktiveres
ikke helt, så de bruger stadig RAM, selvom alle åbne programvinduer er
lukkede...

> Jeg ville synes det var logisk hvis:
> grøn = maksimér
> gul = minimér
> rød = luk ned (helt ned hvis det er det sidste vindue)

Tja såmænd.... - Men rød lukker vinduet (lig med COM+W), gul smider
vinduet i docken, og grøn maksimerer det... - Du kan også lukke alle
åbne Finder vinduer med COM+ALT+W....

mvh. Erik Richiard

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-11-08 18:39

On Nov 21, 4:04 pm, HH <hh...@jhuhu.iuh> wrote:

> [...]
> F.eks. har jeg nogle AVI filer jeg altid gerne vil have afspillet med
> VLC. Når jeg højreklikker på filen kan jeg associére men det gælder kun

Du kan klikke på "Change All..." umiddelbart uder der, hvor du
specificerer det ønskede program.

--
Michael Knudsen

Fra : Karl Antz

Dato : 22-11-08 08:33

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Du kan klikke på "Change All..." umiddelbart uder der, hvor du
> specificerer det ønskede program.
>
> --
> Michael Knudsen

.... ikke helt rigtigt

Hvis du vil vælge program for alle filer af typen - fx avi med vlc -
skal du enkeltklikke på filen og så trykke æble(cmd)-i som ida. Så
kommer info-vinduet til filen op. Og her vælger du at åbne filen med det
øsnkede program og vælger så "change all" som ovenfor nævnt.

kh karl
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-11-08 19:38

On Nov 21, 4:04 pm, HH <hh...@jhuhu.iuh> wrote:

> Nu har jeg leget lidt med min MBP. Den er fin men jeg har godt nok lidt
> svært ved at vænne mig til den i forhold til Windows.

Jeg glemte noget i mit tidligere indlæg. At dømme ud fra dit indlæg
lyder det lidt, som om du forventer, at OS X skal være ligesom
Windows. Du kan sikkert godt konfigurere det, så det bliver mere som
Windows, men hvorfor skulle du ønske det? Hvis det er det, du vil
have, bør du vel bruge den ægte vare i stedet?

Jeg skiftede selv fra Linux til Mac for et års tid siden (har ikke
rørt ved Windows siden 2000, men det undrer mig ikke, hvis det ikke
har ændret sig synderligt siden), og jeg indrømmer da, at det i
begyndelsen var svært at omvænne sig, men når jeg ser tilbage, er jeg
glad for, at jeg ikke bare opgav. Der er trods alt en grund til, at
mange ting er anderledes.

Kort sagt: Inden du skifter QuickTime ud med VLC, Safari med Firefox
og så videre, så giv det en chance!

--
Michael Knudsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-11-08 22:19

Michael Knudsen wrote:
> Kort sagt: Inden du skifter QuickTime ud med VLC, Safari med Firefox
> og så videre, så giv det en chance!

Hvorfor ikke skifte QuickTime ud med VLC? Kan VLC ikke vise stort set
alt - i modsætning til QuickTime?

/Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 19:51

On 2008-11-22 22:18:37 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> Hvorfor ikke skifte QuickTime ud med VLC? Kan VLC ikke vise stort set
> alt - i modsætning til QuickTime?

Quicktime kan også bringes til at kunne vise alt med de rette codecs.
mht billedkvalitet og sync mellem spor er QT som afspilningsplatform
lysår foran VLC. Derudover er QT som auterring platform i en klasse for
sig.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : HH

Dato : 23-11-08 14:04

> [...]
> Windows, men hvorfor skulle du ønske det? Hvis det er det, du vil
> have, bør du vel bruge den ægte vare i stedet?

??? Jeg vil ikke have at det skal fungere som Windows andet end, at jeg
synes det er ulogisk at det fungere på den måde. Jeg kan ikke se nogen
idé i, at et program skal forblive åbent efter jeg har lukket alle
instanser ned - det tager ressourcer og er unødvendigt.

> Kort sagt: Inden du skifter QuickTime ud med VLC, Safari med Firefox
> og så videre, så giv det en chance!

Quicktime kan ikke afspille ret meget i forhold til VLC. Safari benytter
jeg skam også da dens scroll er langt mere flydende end Firefox. Men så
vidt jeg kan se, så er FF bedre til at håndtere reklamer, så jeg
overvejer at skifte tilbage til FF igen.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-11-08 14:41

On 23/11/08 14.03, HH wrote:

> Quicktime kan ikke afspille ret meget i forhold til VLC.

Du kommer langt ved at installere Perian og Flip4Mac, hvis du /vil/
prøve at give QT en chance.

http://perian.org
http://flip4mac.com

Jeg er ikke selv stor fan af hverken VLC eller QT, men alternativerne
har altid en eller anden form for mangel.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-11-08 14:47

HH skrev:

> [...]
> idé i, at et program skal forblive åbent efter jeg har lukket alle
> instanser ned - det tager ressourcer og er unødvendigt.

Et programs instans har X vinduer, og X kan være nul. Vil du af med
instansen trykker du Ævle-Q.

Sværere er det ikke.

> Quicktime kan ikke afspille ret meget i forhold til VLC. Safari benytter

Codecs, codes über Alles!

Decideret Quicktimeting er Quicktime meget bedre til (efter min mening)
end VLC. Man kan have begge dele :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-08 16:17

> Et programs instans har X vinduer, og X kan være nul. Vil du af med
> instansen trykker du Ævle-Q.
>
> Sværere er det ikke.

Og det er bare en vanesag. Jeg synes, det er enormt ulogisk og
irriterende, at hele programmet lukker under Windows, bare fordi man
kommer til at lukke det sidste vindue. Hvis man har en halvgammel og
langsom computer, som jeg har på arbejdet, er det møgirriterende at
skulle vente på, at programmet starter igen, hvis man ved en fejl ikke
har sørget for, at der altid er et vindue åbent. Sådan er det med de
fleste forskelle mellem Mac og Win. Det er bare et spørgsmål om vane, og
man kan vænne sig lige godt til begge dele. Så prøv at give det en
chance.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 19:56

On 2008-11-23 14:03:42 +0100, HH <hhuuh@jhuhu.iuh> said:

> [...]
> idé i, at et program skal forblive åbent efter jeg har lukket alle
> instanser ned - det tager ressourcer og er unødvendigt.

æble+Q, meget lettere end at klicke på 17 små snollede knapper med et kryds i.

hvis programmet er skrevet pÆnt vil det blot lade sig swappe ned uden
at det generer dig. Dernæst, ofte er det en fordel at du ikke skal
starte programmet igen når du 12 minutter senere igen vil anvende
programmet.

Forstil dig en en DTP'ers maridt når han skal starte photoshop for
tooghalvtredsenstyvende gang fordi han har lukket sine Photoshop
dokumenter ned mens han arbejdede i Indesign.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 20:04

HH <hhuuh@jhuhu.iuh> wrote:

> [...]
> idé i, at et program skal forblive åbent efter jeg har lukket alle
> instanser ned - det tager ressourcer og er unødvendigt.

Det er en del af Apples Human interface guidelines at programmer gerne
skal kunne køre uden aktive vinduer .. sådan har været meget længe og
giver masser af mening når man først har arbejdet med det.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-08 05:20

HH wrote:
> [...]
> ting som backslash - hallo.. to taster for at skrive den (og den er helt
> væk i Windows/bootcamp - aner ikke hvordan man skriver den).

Har du husket at installere/opdatere BootCamp på windows siden - gennem
den Apple Softwareupdate, der er i Windows?

Bruger du Parallels Desktop, skal du huske at sætte den til, at det er
OS X, der skal håndtere USB controllerne, - ellers kan man ikke bruge
Apples tastaturer fuldt ud. - På OS X siden er backslash ALT+SHIFT+7, og
det skulle det også gerne være i Windows, - det er det i XPPro... -
Hm... måske skal du istedet bruge CRTL+SHIFT+7 (CRTL er jo lig ALT på XP).

> [...]
> F.eks. har jeg nogle AVI filer jeg altid gerne vil have afspillet med
> VLC. Når jeg højreklikker på filen kan jeg associére men det gælder kun

Bruger du Mac versionen af VLC skal du bruge enten VLC 0.8.6i alene
eller sammen med den VLC plugin, du også kan hente på VLCs website. -
Evt. kan du prøve MPlayer extended, - jeg synes, den kører bedre end
VLC... Der findes en nyere VLC 0.9.6, - men den har nogel underlige fejl
- bl.a. som du beskriver, at det ikke er alle .avi filer, den vil afspille.

VLC plugin, virker på alle browsere sammen med VLC 0.8.6i
http://www.videolan.org/mirror-geo.php?file=vlc/0.8.6i/macosx/vlc-plugin-0.8.6i-powerpc.dmg

VLC 0.8.6i Intel
http://download.videolan.org/pub/videolan/vlc/0.8.6i/macosx/vlc-0.8.6i-intel.dmg

MPlayer OSX Extended 1.0 rev7
extended version of the MPlayer video player
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/36331

> Hvordan skifter man imellem flere åbne vinduer i det samme program?
> F.eks. hvis jeg har åbnet flere Safari vinduer, hvordan skifter jeg så
> mellem dem?

Hm, det er vist noget med mellemrumstasten, - kan ikke huske det, bruger
det aldrig... Men kig i kontrolpanen 'Tastatur&Mus' i Systemindstillinger

> [...]
> F.eks. Safari - når jeg trykker på den starter den kun én instans op.
> Jeg vil gerne, at den starter en ny op hver gang. Det samme gælder

Når programmet er åbent, bruger du COM+N, så åbner et nyt vindue i det
program, der er i forgrund.

> [...]
> jeg synes ikke den er god nok. Hvilke gode alternativer findes der
> (_skal_ ikke være gratis men det hjælper jo altid)?

Til det bruger jeg selv kontrolpanen (Systemindstillinger) 'MenuMeters
1.3'. Den viser alle de indstillinger, du vælger, i menulinien.

MenuMeters 1.3
Keep track of your disk, network and memory usage.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10676252

> Jeg har hentet en trial af iWork '08. Når jeg vælger Tour går den bare
> ned!? Nogen gode bud på det?,

Pas! - jeg bruger ikke den programpakke...

> Blot til info er min Mac en spritny MBP med 2GB RAM.

Hm, - hvad med at fylde den helt op? - Jo mere RAM, jo bedre, - nu du
også kører Windows på den...

> Der kommer sikkert flere spørgsmål, men det var lige starten.

Bare fyr løs, - hvad den ene ikke kan svare på, kan en anden nok...

mvh. Erik Richard

Fra : HH

Dato : 23-11-08 14:09

> Har du husket at installere/opdatere BootCamp på windows siden - gennem
> den Apple Softwareupdate, der er i Windows?

Ja, jeg har installeret diverse drivere men der er ingen backslash. Der
er heller ingen højremuseklik, så det er meget svært at benytte Windows
med Mac tastatur/mus.

> Når programmet er åbent, bruger du COM+N, så åbner et nyt vindue i det
> program, der er i forgrund.

Men det kræver at man har programmet aktivt - ikke så hensigtsmæssigt
hvis man lige sidder med hånden på musen. Det ville være nemmere hvis
man bare kan trykke på ikonet og så popper der et nye vindue eller
faneblad op. Underlig begrænsning - eller i hvert fald mærkeligt at man
ikke kan sætte det op så det fungere på den måde.

> [...]
> MenuMeters 1.3
> Keep track of your disk, network and memory usage.

Tak, den vil jeg prøve at kigge nærmere på.

> Hm, - hvad med at fylde den helt op? - Jo mere RAM, jo bedre, - nu du
> også kører Windows på den...

Ja selvfølgelig er mere bedre men ikke nødvendigvis for min pengepung.
2GB burde være mere end fint til de fleste.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-11-08 16:27

HH wrote:

> Ja, jeg har installeret diverse drivere men der er ingen backslash. Der
> er heller ingen højremuseklik, så det er meget svært at benytte Windows
> med Mac tastatur/mus.

Bruger du VMWare Fusion eller Parallels Desktop? - eller kører du
udelukkende bootbar Os X og Windows?

Jeg har her i nat lige færdiggjort opsætningen af en MBP 2,2ghz med både
OS X 10.5.5 og WinXP Pro SP3. - I installeringen af Parallels valgte jeg
under USB, at Windows skulle kontrollere tastaturer og mus, kørte
Win-installeren. Og efter en genstart af den virtuelle Windows, satte
jeg så Parallels til, at det er oS X, der skal håndtere tastaturer og
mus. Installerede hele Parallels Tools pakken. - Det samme gjorde jeg på
min store MacPro. Begge steder er der ingen problemer med brug af
samtlige de tastaturer, jeg har prøvet - både Apples og en MS Comfort
Curve, eller det indbyggede + eksterne på MPB'en....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-08 17:40

HH <hhuuh@jhuhu.iuh> wrote:

> Ja, jeg har installeret diverse drivere men der er ingen backslash. Der
> er heller ingen højremuseklik, så det er meget svært at benytte Windows
> med Mac tastatur/mus.

Under Mac OS X er højreklik normalt slået fra, men det kan slås til i
Systemindstillinger. Traditionelt har Mac OS X ikke været så centreret
om højreklik som Windows. Igen er det bare en vanesag og ikke en mangel.
I stedet for højreklik kan man ctrl-klikke under Mac OS X. Det gør jeg
faktisk tit, selv om jeg har en mus med højreklik.
Højreklik under Windows har jeg desværre ikke forstand på, men
jeg undrer mig over, hvad du bruger backslash til. Jeg er godt nok ikke
nogen avanceret Windows-bruger, men jeg bruger det da i timer hver dag
på mit arbejde, og jeg har ikke set en backslash i 25 år.

> [...]
> faneblad op. Underlig begrænsning - eller i hvert fald mærkeligt at man
> ikke kan sætte det op så det fungere på den måde.

Man kan da heller ikke sætte Windows op til at virke som en Mac på det
punkt (mig bekendt). Jeg kan derfor ikke se, at det er så mærkeligt. Som
jeg skrev i et andet indlæg, er jeg lige så irriteret over, at Windows
fungerer omvendt. Det er bare et spørsmål om vane. Prøv at give det en
chance i stedet for at lave det om til det, du er vant til. Nogle gange
kan man opdage nogle bedre måder at arbejde på, hvis man er lidt åben og
prøver noget nyt. Når jeg får noget nyt software, starter jeg altid med
at prøve det i standardindstillingerne i stedet for straks at ændre alt
til noget, jeg tror passer mig. Der er som regel en grund til, at
folkene bag har valgt netop de indstillinger som standard.

> Ja selvfølgelig er mere bedre men ikke nødvendigvis for min pengepung.
> 2GB burde være mere end fint til de fleste.

Det koster vel ikke mere end 6-800,- kr. at købe 4 GB RAM nu om dage.
Men ellers vil jeg give dig ret. Jeg kan ikke mærke nogen umiddelbar
forskel på 2 og 4 GB. Derimod er der tydelig forskel på 1 og 2 GB. Det
gælder selvfølgelig kun til mit brug, som nok ikke er det mest
RAM-krævende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 19:58

On 2008-11-23 14:09:22 +0100, HH <hhuuh@jhuhu.iuh> said:

> [...]
> faneblad op. Underlig begrænsning - eller i hvert fald mærkeligt at man
> ikke kan sætte det op så det fungere på den måde.

Hvis der ikke er åbne vinduer i applikationen vil der blive åbnet et
tomt dokument når du klickker på programmets ikon i docken.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 22-11-08 11:11

In article <49274c96$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
HH <hhuuh@jhuhu.iuh> wrote:

> Jeg har hentet en trial af iWork '08. Når jeg vælger Tour går den bare
> ned!? Nogen gode bud på det?

Jeg har også hentet iWork, og oplevede det samme. Du skal hente alle
opdateringer til programmet først. Det er Keynotes der ikke virker på
intel cpu'er, før opdateringen er hentet.

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : HH

Dato : 23-11-08 14:10

> Jeg har også hentet iWork, og oplevede det samme. Du skal hente alle
> opdateringer til programmet først. Det er Keynotes der ikke virker på
> intel cpu'er, før opdateringen er hentet.

Jeg har hentet alle opdateringer (både Apple og iWorks) men så snart jeg
ser Tour, så fryser den bare.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-11-08 14:46

In article <49295645$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
HH <hhuuh@jhuhu.iuh> wrote:

> Jeg har hentet alle opdateringer (både Apple og iWorks) men så snart jeg
> ser Tour, så fryser den bare.

Er det version 4.0.3 Trial du har af Keynote?

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : HH

Dato : 23-11-08 15:12

> Er det version 4.0.3 Trial du har af Keynote?

Ja

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-11-08 15:28

In article <492964a7$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
HH <hhuuh@jhuhu.iuh> wrote:

> Ja

Mystisk - Så giver jeg op. Hos mig virkede Tour'en efter den opdatering.

Vh.
Kurt Brixen

Fra : Jon

Dato : 22-11-08 12:30

http://www.apple.com/dk/support/switch101/
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : KentBM

Dato : 22-11-08 17:43

HH skrev:
> Hvordan skifter man imellem flere åbne vinduer i det samme program?
> F.eks. hvis jeg har åbnet flere Safari vinduer, hvordan skifter jeg så
> mellem dem?

æble + <

--

Kent

Fra : HH

Dato : 23-11-08 14:11

> æble + <

Ikke på min.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-08 06:23

HH <hhuuh@jhuhu.iuh> wrote:

> Ikke på min.

Du husker at "løfte"? Altså æble, shift, > <.

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-11-08 09:33

On 25/11/08 06.22, Morten Lind wrote:

> Du husker at "løfte"? Altså æble, shift,> <.

Man skal kun bruge shift, hvis man vil bladre baglæns. ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-08 13:06

> Man skal kun bruge shift, hvis man vil bladre baglæns. ;)

Nej da - ikke på mit tastatur, i hvert fald - og tasten med < >/> < er
jo den samme, så løft er et must.

Men du har måske et tastatur, der opfører sig anderledes?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-11-08 13:46

On 25/11/08 13.05, Morten Lind wrote:

> Nej da - ikke på mit tastatur, i hvert fald - og tasten med< >/> < er
> jo den samme, så løft er et must.

Jeg er lost. Forstår simpelthen ikke, hvad du mener.

Når /jeg/ bladrer fremad, taster jeg cmd+<. Når jeg bladrer baglæs,
taster jeg cmd+shift+>.

> Men du har måske et tastatur, der opfører sig anderledes?

Det kan jeg ikke regne ud.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : KentBM

Dato : 25-11-08 18:43

Peter Farsinsen skrev:

> Når /jeg/ bladrer fremad, taster jeg cmd+<. Når jeg bladrer baglæs,
> taster jeg cmd+shift+>.

Det havde jeg egentlig ikke tænkt over. Jeg bruger det mest i
forbindelse med Thunderbird eller eventuel 2 vinduer i finder. Og så
betyder det jo ikke noget, hvilken vej jeg bladre.

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-08 22:41

> Jeg er lost. Forstår simpelthen ikke, hvad du mener.

Det forstår jeg godt - glem det, jeg ved ikke, hvad jeg lige tænkte på.

M.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-11-08 10:30

On Nov 22, 8:43 am, KentBM <kentF_JERNmagnus...@aim.com> wrote:

> æble + <

Er det standard? Det fungerer ikke hos mig.

--
Michael Knudsen

Fra : KentBM

Dato : 23-11-08 11:59

Michael Knudsen skrev:

> Er det standard? Det fungerer ikke hos mig.
>
> --
> Michael Knudsen
Tja, det ved jeg faktisk ikke, men går ud fra, at det er. Det var det
svar, som jeg selv fik for ca. 2 år siden, da jeg købte min MacBook.

Jeg har ikke ændret noget i OS X 10.4 (dansk) for at få det til at
virke. Hvilket det så gør uændret under OS X 10.5 med alle opdateringer.

--

Kent

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 20:00

On 2008-11-22 18:30:07 +0100, Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> said:

> Er det standard? Det fungerer ikke hos mig.

Nej. std er ævle+`

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-11-08 23:33

On 22/11/08 01.04, HH wrote:

> [...]
> F.eks. har jeg nogle AVI filer jeg altid gerne vil have afspillet med
> VLC. Når jeg højreklikker på filen kan jeg associére men det gælder kun

cmd+i, vælg program og 'change all' som beskrevet andetsteds i tråden.
Alternativt kan du bruge RCDefaultApp
(http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/).

> Hvordan skifter man imellem flere åbne vinduer i det samme program?
> F.eks. hvis jeg har åbnet flere Safari vinduer, hvordan skifter jeg så
> mellem dem?

cmd+<. Hvis det ikke virker, kan du se/ændre den aktuelle genvej i
SystemPreferences, Keyboard & Mouse, Keyboard Shortcuts. Kig efter 'Move
focus to next window in active application'.

> Hvordan åbner man flere vinduer af det samme program?

cmd+n. Åbner ikke en ny instans, men blot et nyt vindue. Som
udgangspunkt kan man kun åbne én instans af det samme program under OS X.

iStat Menus/Nano/Pro er gode bud. http://islayer.com/apps/

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : HH

Dato : 23-11-08 14:16

> cmd+<. Hvis det ikke virker, kan du se/ændre den aktuelle genvej i
> SystemPreferences, Keyboard & Mouse, Keyboard Shortcuts. Kig efter 'Move
> focus to next window in active application'.

Ahh tak - det viste sig at være æble + `

> cmd+n. Åbner ikke en ny instans, men blot et nyt vindue. Som
> udgangspunkt kan man kun åbne én instans af det samme program under OS X.

Ja, det har jeg efterhånden fundet ud af - mærkeligt. Det fungere jo
fint, hvis man højreklikker på ikonet - der kan man godt vælge at åbne
et nyt vindue.

Tak, det kigger jeg videre på.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-08 17:40

HH <hhuuh@jhuhu.iuh> wrote:

> Ahh tak - det viste sig at være æble + `

Bare af nysgerrighed, for det det er mit indtryk, at du er ny
Mac-bruger. Der er da ikke et æble på æbletasten på din MacBook Pro,
vel? Det er nemlig fjernet på de nye tastaturer. Knappens officielle
navn har altid være Command forkortet til CMD. Nogle har givet den andre
danske navne som f.eks. museumstasten, fordi symbolet bruges til at vise
vej til oldtidsfund og andre seværdigheder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 20:02

On 2008-11-22 23:32:35 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> iStat Menus/Nano/Pro er gode bud. http://islayer.com/apps/

Det sjove er at sådanne utilities har det med at bruge uforholdsvis
messigt mange resurcer at holde i luften. Nej tak en tom terminal man
kan skifte til og starte en cli app efter behov.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 20:16

> Det sjove er at sådanne utilities har det med at bruge uforholdsvis
> messigt mange resurcer at holde i luften. Nej tak en tom terminal man
> kan skifte til og starte en cli app efter behov.

Nu er er iStat menu's _meget_ flinke mht. load på systemet ... næppe
målbart ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-08 21:23

> Nu er er iStat menu's _meget_ flinke mht. load på systemet ... næppe
> målbart ..

Jeg prøvede engang at sammenligne nogle af den slags programmer, der
viste, hvor meget processorkraft enkelte processer tager. Det var nogle
af iStat-programmerne, Apples aktivitetsovervågning og vist en anden.
Jeg lagde mærke til, at de ikke viste helt ens. De havde bl.a. en
tendens til ikke at inkludere sig selv, så man ikke opdagede, hvor meget
processorkraft de selv tog.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 22:42

On 2008-11-23 21:23:12 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> De havde bl.a. en
> tendens til ikke at inkludere sig selv, så man ikke opdagede, hvor meget
> processorkraft de selv tog.

nemlig
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 21:30

On 2008-11-23 20:15:39 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Nu er er iStat menu's _meget_ flinke mht. load på systemet ... næppe
> målbart ..

Da jeg for år tilbage prøvede det sidst var det ikke særlig flinkt på
G4 og G5 hardware.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-11-08 20:19

On Nov 22, 1:18 pm, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor ikke skifte QuickTime ud med VLC? Kan VLC ikke vise stort set
> alt - i modsætning til QuickTime?

Aner det ikke. Jeg ser meget sjældent video, så det er måske derfor,
jeg ikke er stødt ind i noget, som QuickTime ikke kan afspille.

--
Michael Knudsen

Fra : Jens\"Lyrik\" Bech

Dato : 23-11-08 04:43

Den 22.11.2008 kl. 01:04 skrev HH <hhuuh@jhuhu.iuh>:

> [...]

> F.eks. har jeg nogle AVI filer jeg altid gerne vil have afspillet med
> VLC. Når jeg højreklikker på filen kan jeg associére men det gælder kun
,,,,,,,,
Du skal bare hente "DefaultApps", den lægger sig i systemindstillinger og
her kan alt styres fra.

> Hvordan skifter man imellem flere åbne vinduer i det samme program?
> F.eks. hvis jeg har åbnet flere Safari vinduer, hvordan skifter jeg så
> mellem dem?
,,,,,,,,,,,,,,,
Du bruger Expose som du aktiverer med "F8" Den folder alle programmer ud
og så museklikker du på det du skal arbejde i.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech
"Opera" kan!

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-08 13:54

Jens"Lyrik" Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Du bruger Expose som du aktiverer med "F8" Den folder alle programmer ud
> og så museklikker du på det du skal arbejde i.

Med mindre det er et nyt tastatur (incl. det på de bærbare), for så er
Exposé flyttet til F3.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 23-11-08 11:59

Fra : HH

Dato : 23-11-08 14:20

> Der kommer sikkert flere spørgsmål, men det var lige starten.

Hvis man f.eks. afslutter et vindue og den spørger om man vil gemme
ændringerne eller ikke, så _skal_ man bruge musen for at vælge imellem
de muligheder!? Hvorfor kan man ikke bruge tastaturet ved f.eks.
tabulator eller pilene?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-11-08 14:47

On 23/11/08 14.19, HH wrote:

> [...]
> ændringerne eller ikke, så _skal_ man bruge musen for at vælge imellem
> de muligheder!? Hvorfor kan man ikke bruge tastaturet ved f.eks.

Jeg kan ikke lige huske, hvordan man slår det til.

Åbn System Preferences, Keyboard & Mouse, Keyboard Shortcuts og se om
der er markering ved 'All controls' under 'Full keyboard access' nederst
på fanen.

I nogle programmer kan du desuden bruge cmd+<første bogstav af teksten
på knappen>. Eksempelvis kan du ved "Do you want to save... [Yes] [No]"
bruge hhv. cmd+y eller cmd+n.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-11-08 14:53

HH skrev:

> [...]
> ændringerne eller ikke, så _skal_ man bruge musen for at vælge imellem
> de muligheder!? Hvorfor kan man ikke bruge tastaturet ved f.eks.

Prøv Tab tasten. Den skifter her. Så vælger mellemrum og enter en af
"hvor markøren er" og "den fyldte bobble" (kan ikke huske hvilken)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-11-08 15:01

On 23/11/08 14.53, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Prøv Tab tasten. Den skifter her. Så vælger mellemrum og enter en af
> "hvor markøren er" og "den fyldte bobble" (kan ikke huske hvilken)

Det er vist godt nok slået fra ud af boksen.

Enter vælger den blå/fyldte bobble og space vælger den med blå skygge.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 19:37

On 2008-11-22 01:04:37 +0100, HH <hhuuh@jhuhu.iuh> said:

> [...]
> ting som backslash - hallo.. to taster for at skrive den (og den er
> helt væk i Windows/bootcamp - aner ikke hvordan man skriver den).

ctrl+alt+<

Backslash er forresten noget skrammel der burde forbydes.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-08 15:47

> ctrl+alt+<
>
> Backslash er forresten noget skrammel der burde forbydes.

Pudsigt da jeg prøvede det af, så jeg at "<" traverserede mig gennem
Macsoup-trådvisningtræet, systematisk bagfra fra tråd til tråd,
henholdsvis forfra med >. Er det mit (skøre måske) tastatursetup, eller
er det en kendt facilitet?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 19:48

On 2008-11-22 01:04:37 +0100, HH <hhuuh@jhuhu.iuh> said:

> [...]
> F.eks. har jeg nogle AVI filer jeg altid gerne vil have afspillet med
> VLC. Når jeg højreklikker på filen kan jeg associére men det gælder kun

æble+i, vælg den ønskede applikation under "open with", og tryk på
knappen "Change all". Jeg mener ogs at funktionen er tilgængelig fra
"Open With" context-menu'en fra Finder.

> Hvordan skifter man imellem flere åbne vinduer i det samme program?
> F.eks. hvis jeg har åbnet flere Safari vinduer, hvordan skifter jeg så
> mellem dem?

ævle+` - ikke særlig smart på et dansk tastaturlayout.

> [...]
> F.eks. Safari - når jeg trykker på den starter den kun én instans op.
> Jeg vil gerne, at den starter en ny op hver gang. Det samme gælder

ævle+N ?

> [...]
> og jeg synes ikke den er god nok. Hvilke gode alternativer findes der
> (_skal_ ikke være gratis men det hjælper jo altid)?

alt hvad du kan få behov for findes som cli programmer du kan afvikle
fra en terminal. Hvorfor vil du overgåe alting realtime?

> Jeg har hentet en trial af iWork '08. Når jeg vælger Tour går den bare
> ned!? Nogen gode bud på det?

aner det ikke køb skidtet eller lad være.

> Blot til info er min Mac en spritny MBP med 2GB RAM.

Start med at søge på "shorcuts" i hjælpe programmet og gå derefter ind
i "Systempreferences" -> "Keyboard & Mouse" fanebladet "Keyboard
Shortcuts". Så behøver du ikke spørge til genvejstaster igen.

IMHO lyder det som om du forsøger at få din mac til at opføre sig som
en windows computer, det bliver du aldrig tilfreds med. Lær hvordan
mac'en håndtere vinduer og applikationer elle sælg computeren nu og køb
dig en Dell i stedet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen