WinXP i Boot Camp - kan ikke tilgå OSX
Fra : Erik

Dato : 20-11-08 22:44

Jeg har installeret WinXP via boot camp. Selve installationen gik fint men
nu her efter installationen er der lidt for meget Windows over min nye Mac -
den booter nemlig altid op i XP. Da jeg installerede var jeg meget opmærksom
på, at installere på C: drevet som var et FAT32 drev (jeg antager at det er
korrekt?).

En anden lille biting ved det er, at jeg godt kan lukke ned for min
nyinstallerede XP men jeg kan ikke restarte. Så hænger den bare og musen kan
ikke flyttes.

Og jeg har ikke sat ekstra RAM i (2GB fra fabrik)

Har jeg kvajet mig og installeret over OSX eller er der en måde at komme
tilbage til OSX igen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-08 22:46

Erik <a1asdfsdfhj321sdfjhg@gmail.where> wrote:

> [...]
>
> Og jeg har ikke sat ekstra RAM i (2GB fra fabrik)
>
> Har jeg kvajet mig og installeret over OSX eller er der en måde at komme

Du skulle have læst manualen inden du gik igang.

Har du installeret bootcamp driverne fra din 10.5 eller system dvd ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-08 22:48

> [...]

> Og jeg har ikke sat ekstra RAM i (2GB fra fabrik)
>
> Har jeg kvajet mig og installeret over OSX eller er der en måde at komme

og du kan komme tilbage til OS X ved at holde "alt" nede under start og
vælge din mac system disk. Du kan ændre det permanent ved at vælge den
"rigtige" start disk under "start disk" i System Indstillinger. Bootcamp
driverne installere en tilsvarende kontrol panel i windows.

/thomas

Fra : Erik

Dato : 21-11-08 00:16

> [...]
> "rigtige" start disk under "start disk" i System Indstillinger. Bootcamp
> driverne installere en tilsvarende kontrol panel i windows.

Ah, OSX'en er ikke tabt - den er tilgængelig med ALT, mange tak

Jeg er dog i lidt af et dilemma, da jeg ikke kan installere driverne fra
boot camp. Der står at min Windows Installer skal være nyere. Jeg køre med
SP1 (nyinstallation) men når jeg prøver at installere SP2 (har ikke hentet
SP3 endnu), så fortæller den bare hver gang, at jeg mangler 4MB for at kunne
installere den. Og jeg har så rigeligt med plads (32GB).

Så jeg bliver nok nødt til at slipstreame en XP version med SP3 eller
lignende. OK, jeg kunne vel også hente en nyere Windows Installer på en USB
disk - det lyder nemmere. Men... er det ikke lidt mærkeligt at Apple ikke
vedlægger det på CD'en? De kan vel tydeligtvis ikke antage at alle har SP2+
med en nyinstalleret Windows (og hvem gider Vista)?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-08 00:17

Erik <a1asdfsdfhj321sdfjhg@gmail.where> wrote:

> De kan vel tydeligtvis ikke antage at alle har SP2+
> med en nyinstalleret Windows

men det gør de ...

> (og hvem gider Vista)?

Vista er ikke så slemt ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-08 09:09

> [...]
> installere den. Og jeg har så rigeligt med plads (32GB).
>
> Så jeg bliver nok nødt til at slipstreame en XP version med SP3 eller

Jep, slipstream din CD med Windows XP Pro til mindst SP2. Det har jeg
gjort. Forlængst.

Og når du har installeret XP på partitionen [vælg NTFS!] så skal du
sætte din Leopard DVD ind for at få den til at installere de nødvendige
Apple-drivere.

Og for at kunne skrive til din NTFS-partition fra Mac behøver du en
driver, som du kan få på:

<http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/>

Den koster så et par hundrede kroner ... men så virker den også.

> [...]
> vedlægger det på CD'en? De kan vel tydeligtvis ikke antage at alle har SP2+
> med en nyinstalleret Windows (og hvem gider Vista)?

Apple betaler naturligvis ikke en Windows-licens ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk