Case Sensitive
Fra : Frank

Dato : 23-11-08 13:48

Ka det være rigtigt at et index i mysql ikke er Case Sensitive?

Jeg opretter kun én record når jeg opretter hhv "aaaaa" og
"aaAAA!

Frank

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-11-08 14:10

Frank wrote:
> Ka det være rigtigt at et index i mysql ikke er Case Sensitive?
>
> Jeg opretter kun én record når jeg opretter hhv "aaaaa" og
> "aaAAA!

Lad mig gætte? Du har oprettet det i en varchar? Det er et ikke case
sensitive felt :)

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-11-08 14:12

Johan Holst Nielsen wrote:

> Lad mig gætte? Du har oprettet det i en varchar? Det er et ikke case
> sensitive felt :)

I øvrigt lidt mere information her:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/case-sensitivity.html

Fra : Frank

Dato : 23-11-08 16:52

Det var sgu et godt gæt!!!

Tusind tak!!

Fra : Frank

Dato : 23-11-08 17:46

Ja, så melder næste spørgsmål sig!

Jeg anvendte VARCHAR og skal nu vælge et andet format! Umiddelbart
synes jeg TEXT at være ok, men TEXT kan tilsyneladene ikke anvendes i
index og det er et krav. BINARY duer heller da jeg kan få brug for at
læse felterne.

Nogen forslag?

På forhånd tak

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-11-08 13:05

Frank wrote:
> [...]
> synes jeg TEXT at være ok, men TEXT kan tilsyneladene ikke anvendes i
> index og det er et krav. BINARY duer heller da jeg kan få brug for at

VARBINARY er en mulighed.

Med at læse? Så regner jeg med du mener via f.eks. phpMyAdmin - kan se
jeg i hvert fald i min version af phpmyadmin sagnes kan læse varbinary
feltets indhold.

Fra : Leif Neland

Dato : 24-11-08 13:33

"Frank" <frank@neergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synes jeg TEXT at være ok, men TEXT kan tilsyneladene ikke anvendes i
> index og det er et krav. BINARY duer heller da jeg kan få brug for at

Du kan sagtens bruge VARCHAR.
Du skal bare bruge en _bin sortering. F.ex.

CREATE TABLE col_test (
f1 int(11) NOT NULL auto_increment,
f2 varchar(4) character set utf8 collate utf8_bin NOT NULL,
f3 varchar(4) character set utf8 collate utf8_danish_ci NOT NULL,
PRIMARY KEY (f1),
UNIQUE KEY f2 (f2),
UNIQUE KEY f3 (f3)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1 COLLATE=latin1_danish_ci;

utf_bin gør at der er forskel på store og små tegn.

Selv om f2 er unik, kan tabellen indeholde dette:
f1 f2 f3
1 aa aa
2 AA bb
3 aA cC
4 Aa Dd

Når man laver en sqldump, viser den _bin kolonner i hex:

INSERT INTO `col_test` (`f1`, `f2`, `f3`) VALUES
(1, 0x6161, 'aa'),
(2, 0x4141, 'bb'),
(3, 0x6141, 'cC'),
(4, 0x4161, 'Dd');