Indsæt indhold fra Word i html-kode
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 25-11-08 12:33

Jeg er lidt usikker på om det er rette NG, men jeg forsøger. Jeg har prøvet
at gemme et Worddokument i XML-format i det håb at jeg med følgende kommando
kunne integrere det i min html-kode (asp-webside):

<!--#include virtual="WordTest.xml"-->

Jeg har dog ikke det store held med det. Mit Worddokument indeholder kun
tekst, men jeg ville gerne bibeholde understregninger, fed skrift mm.

Kan nogle guide mig lidt på vej?

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-08 15:44

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Mit Worddokument indeholder
> kun tekst, men jeg ville gerne bibeholde understregninger, fed skrift
> mm.

Her modsiger du dig selv. Enteb er det ren tekst som fra notepad eller det
er et formateret dokument med f.eks. fed og/eller understreget tekst.

Det, der kommer ud af Word er ubrugeligt til web, Word indsætter en masse
snaskkode, som ingen andre browsere end IE fatter en dyt af.

> Kan nogle guide mig lidt på vej?

To ting:

Lav det i en plain-text editor som notepad.

Læg det på nettet og kom med et link til det, så vii har en
rimelig chance for at se problemet.

Erik Ginnerskov

Fra : Christian Kragh

Dato : 25-11-08 20:53

> Her modsiger du dig selv. Enteb er det ren tekst som fra notepad eller det
> er et formateret dokument med f.eks. fed og/eller understreget tekst.

Jeg tror der menes at der udelukket er tekst med format i dokumentet.
Altså ingen billeder eller anden grafik.

> Det, der kommer ud af Word er ubrugeligt til web, Word indsætter en masse
> snaskkode, som ingen andre browsere end IE fatter en dyt af.

Hvad er formålet med siden?
At brugeren får det indtryk at det er et word dokument de læser?
Så kan man nemlig ændre hvad browseren modtager med noet serverside kode
ASP eksempel
<%
Response.ContentType = "application/vnd.ms-word"
%>

> To ting:
> Lav det i en plain-text editor som notepad.
> Læg det på nettet og kom med et link til det, så vii har en
> rimelig chance for at se problemet.

Prøv at specificer dit projekt lidt nærmere.

Christian

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 26-11-08 13:26

> Prøv at specificer dit projekt lidt nærmere.

OK, jeg prøver, og så må jeg håbe at jeg ikke modsiger mig selv igen

Jeg skal lave en hjemmeside, og til denne har jeg brug for en del input fra
forskellige folk. Jeg har sat dem til at skrive deres indlæg i Word og sende
det til mig. Nu skal jeg så have det over i min html-kode og så ledte jeg
efter en måde at gøre det på så man bibeholdt formatteringen, dvs fed,
understregning osv. Jeg er også interesseret i at medtage linieskift og evt
også punktopstilling. Jeg erindrer at man kunne gøre det via Frontpage, men
det har jeg ikke, og den genererer også en masse anden ligegyldig kode. Hvis
jeg vil anvende <!--#include virtual="tekst.txt"-->, så kan jeg kopiere
teksten over i en editor og så gemme den som "tekst.txt", men så forsvinder
formatteringen og linieskiftene kommer heller ikke med, medmindre jeg laver
søg/erstat med "<br>".

Kan I fange min problemstilling nu? Jeg har søgt lidt på nettet, men søger
givetvis efter noget forkert, for jeg har ikke fundet noget relevant, og jeg
kan da ikke være den første der ønsker at lave det nummer jeg her beskriver.

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-08 20:35

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Jeg har sat dem til at skrive deres indlæg i Word og sende det til mig.

Så publicer det ved at lægge dokumenterne til hentning ved at linke til dem

> [...]
> bibeholdt formatteringen, dvs fed, understregning osv. Jeg er også
> interesseret i at medtage linieskift og evt også punktopstilling.

Glem det. Det kan ikke automatiseres. Du kan få linjeskift og
punktopstillinger med i kildekoden, men hvis du ikke ved håndkraft indsætter
de nødvendige html-tags, vil det ved indlæsning i en browser stå som en stor
tekstblok.

> [...]
> forsvinder formatteringen og linieskiftene kommer heller ikke med,
> medmindre jeg laver søg/erstat med "<br>".

Så er du da begyndt at se forskellen på et Word-dokument og en html-side.
Men du bliver nødt til at erkende at du skal lave formateringen selv.

> Kan I fange min problemstilling nu?

Ja, da. Du forsøger at springe over gærdet, hvor det er lavest. Du overser
bare tornekrattet lige der.

> Jeg har søgt lidt på nettet, men
> søger givetvis efter noget forkert, for jeg har ikke fundet noget
> relevant, og jeg kan da ikke være den første der ønsker at lave det
> nummer jeg her beskriver.

Nej, du er bestemt ikke den første og næppe heller den sidste, der gerne vil
lave hjemmesider uden at ville lære at gøre det.

Men i stedet for at prøve at snyde, så brug lidt tid på at lære håndværket.
Så svært er det heller ikke. Og du kan altid komme her i gruppen og få hjælp
med både html og css, hvis noget driller.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-11-08 23:33

Erik Ginnerskov skrev:

> punktopstillinger med i kildekoden

Det kan man ikke engang, punkter i Word og html
er lavet helt forskelligt

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-11-08 17:51

Allan Vebel wrote:

> Det kan man ikke engang, punkter i Word og html
> er lavet helt forskelligt

Du læste vist ikke rigtig hvad jeg skrev. Jeg er fuldt klar over, at
html-formateringen mangler - derfor skrev jeg også at det hele vil blive
vist som en stor tekstblok.

Men det hindrer ikke, at man kan se en punktopstilling ved "Vis kilde".

Erik Ginnerskov

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 19-12-08 08:31

> [...]
> punktopstillinger med i kildekoden, men hvis du ikke ved håndkraft
> indsætter de nødvendige html-tags, vil det ved indlæsning i en browser stå

Hej igen, lidt lang svartid fra min side, men jeg håber at I stadig når at
se mit indlæg. Jeg har nemlig fået løst mit problem rimeligt sådan som jeg
ønskede det. Jeg endte med at købe programmet Word-to-html ($47) der klarer
det ganske udemærket. Der er selvfølgelig en del den ikke kan klare, men i
grove træk danner den de html-koder jeg har brug for. I kan prøve programmet
gratis. Pt virker det kun til Word2003 og altså ikke .docx-filer, men det
klares enten et eksternt konverteringsprogram eller "gem som (2003)" i
Word2007.

http://word-to-html.com/

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-12-08 19:45

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Jeg endte med at købe programmet
> Word-to-html
> http://word-to-html.com/

Kunne man også få lov til at de den kode, der kom ud af det?

Erik Ginnerskov

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-11-08 22:16

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
> kan da ikke være den første der ønsker at lave det nummer jeg her beskriver.

En low-tech løsning kunne være at bruge OpenOffice, den kan læse word doc's
og så kan det eksportes til XHTML 1.0 Strict.
(det ser ikke ud til at man kan exportere til html 4 )

Eller bruge html editoren i openoffice og cut&paste fra oowrite som har doc-filen...
(også ganske low-tech, men html 4 fra html editor validerer ikke så godt.... )

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-08 20:23

Christian Kragh wrote:

> Jeg tror der menes at der udelukket er tekst med format i dokumentet.
> Altså ingen billeder eller anden grafik.

Jeg har ikke nævnt noget om billeder i mit svar. Hvorfor kommer du med det?

Erik Ginnerskov

Fra : Christian Kragh

Dato : 26-11-08 22:36

> Jeg har ikke nævnt noget om billeder i mit svar. Hvorfor kommer du med
> det?

Det var ikke rettet direkt mod dig.
Det var mere for at blive "klog" på spørgsmålet.

Jeg vil lige gå i tænkeboks mht. problemet.

Christian

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-11-08 23:02

Christian Kragh wrote:

> Det var ikke rettet direkt mod dig.
> Det var mere for at blive "klog" på spørgsmålet.
>
> Jeg vil lige gå i tænkeboks mht. problemet.

Jeg undrer mig lidt over spørgsmålet og nogle af svarene.

Jeg modtager også tit tekster skrevet i Word til offentliggørelse på en
foreningshjemmeside. Jeg håndterer dem på to forskellige måder afhængigt
af formålet:

1. Er det et referat (f. eks. af bestyrelsesmøde, generalforsamling),
bliver det printet til pdf og lagt på hjemmesiden sådan,

2. Skal indholdet lægges i et html-dokument, kopierer jeg teksten til et
dokument i min foretrukne webeditor (Stone's WebWriter), retter den til
(stavefejl, ombrydning), formaterer den i hånden og specialtegn bliver
erstattet med relevante koder.

Alt andet tager for lang tid.

Forøvrigt er det en lidelse at se hvordan mange mennesker (mis)bruger
Word, det bringer lidt fred i sjælen at kunne slette sporene efter det
oprindelige Word-dokument.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-11-08 12:27

On 26 Nov., 13:26, "Lars Thomsen Nielsen" <l...@EraseThisflexcom.dk>
wrote:

> [...]
> forskellige folk. Jeg har sat dem til at skrive deres indlæg i Word og sende

Hmmmm.......

> [...]
> kan da ikke være den første der ønsker at lave det nummer jeg her beskriver.

Du skal muligvis have fat i en Component - en plug in til ASP/.net,
som kan lave conversionen imellem word->HTML. Det er et mindre
problem, hvis du selv står for hostingen (bortset fra, det
selvfølgelig koster penge), men skal du først overbevise en Hoster om,
du skal have det, skal du nok betale det hvide ud af øjnene - hvis de
i det hele taget vil.

F.eks. ..?: http://www.devdirect.com/ALL/DCONV_PCAT_1879.aspx

Det er lidt af en opgave, du er kommet på - hvorfor ikke bede dine
brugere om at skrive det til dig direkte fra din hjemmeside i stedet?
Der findes nogle gratis Rich-text Editor, som kan implementeres med en
hjemmeside og fungere som kommentarfelt ell.. lign. En, som fungerer i
både -net og PHP er TinyMCE. Det er OpenSource og laver ganske pæn
kode, så vidt jeg husker. På den måde vil du heller ikke behøve at
skulle redigere selv, og dine brugere kan se det, de har skrevet på
siden med det samme.

Jeg vil sige, det er langt langt smartere.

http://tinymce.moxiecode.com/

MVH
Rune Jensen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 26-11-08 23:12

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

> Forøvrigt er det en lidelse at se hvordan mange mennesker
> (mis)bruger Word, det bringer lidt fred i sjælen at kunne slette
> sporene efter det oprindelige Word-dokument.

Har du også en brugbar strategi til at håndtere forespørgsler som
nedenstående?

Kan du ikke lige sende <worddokument med billeder i
megabytestørrelse, 17 fonte og besynderlig markup> ud som mail til
alle medlemmerne?

--
/Wegge

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-11-08 00:57

On Tue, 25 Nov 2008 12:33:09 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har dog ikke det store held med det. Mit Worddokument indeholder kun
>tekst, men jeg ville gerne bibeholde understregninger, fed skrift mm.

Du vil nok have en større chance, hvis du beder om at få dokumenterne i
RTF-format, som kan dekodes af fx et ASP script.

Hvis det kun er en simpel formattering, du vil have overført (fed,
kursiv, overskrift- og afsnitstegn etc.), så vil jeg mene det kan laves
relativt simpelt med RegExp. Ikke mindst, hvis du har mulighed for at
stille krav til dine dokument-leverandører om ikke at bruge avanceret
layout.
Det kræver, at man sætter sig lidt ind RTF-formatet, men det er også
overkommeligt.

Eller du kan installere en komponent, som kan foretage konvertering (fra
enten .doc eller .rtf). En Google gav fx:
<url: http://www.easybyte.com/products/rtf2html.html>
- men der er mange flere.

Good luck!

--