CSS - Højde igen igen....
Fra : Ulrik Pedersen

Dato : 25-11-08 11:34

Jeg har min side www.energi-isolering.dk en venstre bjælke og en
højre bjælke... disse to bjælker skulle gerne være lige høje, og
også gå helt til bund i browseren.

Jeg har angivet height i min body til 100%, men som det ses på
border så retter body højden ind efter div.indhold på siden.

Ydermere har jeg angivet height til 100% i div.menu og div.right
det lader de dog til at være ret ligeglade med.

Jeg har forsøgt at sætte position: absoulte; ind på body, hvilket
også gav mig de ønskede lange bjælker, dog nu langt ud af
skærmen. Og med absolute kan jeg heller ikke få body centreret på
siden. (eller kan jeg?)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ulrik Pedersen

Dato : 25-11-08 13:26

Det hjalp at sætte lave en div på html med height: 100%;

Dog fortsætter mine bjælker stadig ud af skærmen... er der en
løsning på det også?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-11-08 16:37

Ulrik Pedersen har bragt dette til verden:
> Det hjalp at sætte lave en div på html med height: 100%;
>
> Dog fortsætter mine bjælker stadig ud af skærmen... er der en
> løsning på det også?

? En div på HTML?

Hvis dine "bjælker " er 100% høje, og starter nede på siden, må de
nødvendigvis gå ud af bunden.
De skal være 100% minus det du har i toppen.

Eller absolut positioneres, med den rigtige top og bottom:0px;

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-11-08 13:35

Ulrik Pedersen skrev:
> [...]
> også gav mig de ønskede lange bjælker, dog nu langt ud af
> skærmen. Og med absolute kan jeg heller ikke få body centreret på

Der er noget begrebsforvirring her: Browseren
og body-elementet er ikke det samme. Og du kan ikke
centrere et body element.

Det du kan centrere er et div-elemet, der omslutter
alt indhold på siden, med følgende formdeklaration:

#altindhold {
width:90%;
max-width:60em;
margin:0 auto;
}

Det næste problem du har, sådan som jeg tolker
dit indlæg, er at få de to smalle spalter til at
se lige høje ud.

Den letteste måde at løse det problem på,hvis
det kun er *farve* du ønsker som baggrund, er
illustreret i dette eksempel:
http://webdesign101.dk/csslayout/ex/nichols_3.html

Eksemplet vedrører artiklen
http://webdesign101.dk/csslayout/equal_height_spalter.php
der beskriver et par andre måder at gøre det på, hvis
der skal være en grafisk baggrund.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Jahirah

Dato : 26-11-08 23:47

Tag nu bare og lad det stakkels <body> element være i fred :)

100% height angivelser hører til i html-tagget, og så kan du DEREFTER
centrere en "wrapper" div i din <body> til at holde styr på dit
indhold...

Fra : Jahirah

Dato : 27-11-08 00:18

Jahirah wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> 100% height angivelser hører til i html-tagget, og så kan du DEREFTER
> centrere en "wrapper" div i din <body> til at holde styr på dit

Jeg tog friheden til at lave dette billede :)
Jeg har forsøgt at illustrere min pointe... håber det gir mening :D

100% height hører til i HTML tagget!!
Se her: http://www.deternok.dk/htmltag.jpg

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-11-08 07:28

Jahirah formulerede spørgsmålet:

> Jeg tog friheden til at lave dette billede :)
> Jeg har forsøgt at illustrere min pointe... håber det gir mening :D
>
> 100% height hører til i HTML tagget!!
> Se her: http://www.deternok.dk/htmltag.jpg

Eneste mulige (lovlige) attributter i html tagget er lang og dir (
sprog og læseretning).
http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#edef-HTML

hvor <head> indeholder definitioner _om_ dokumentet, mens <body>
indeholder det dokument der skal vises.

Birger Sørensen

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-11-08 13:47

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#edef-HTML

> hvor <head> indeholder definitioner _om_ dokumentet, mens <body>

Tak. Rart at få bekræftet intuitionen

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-11-08 17:12

Jørgen Farum Jensen udtrykte præcist:

> Tak. Rart at få bekræftet intuitionen

Jo, men det er da et flot billede.
Og jeg tænkte, at nogen kunne måske se det, uden også at bemærke at
forfatteren i en senere tråd, skriver at han har absolut intet begreb
om hvad han skriver, og derfor kunne tro, at man faktisk *kan* sætte en
højde på <html>, og få det til at virke. 8-o
Måske burde han/hun overveje at fjerne billedet igen..

Birger

http://bbsorensen.dk