Modgående fly med Conair
Fra : AmagerMand

Dato : 19-11-08 23:20

Vi fløj over Spanien på vej til Tenerife for et par uger siden.
I 10000 meters højde så vi ud vinduet et jetfly piske forbi vinduerne
i modsat retning.
Sådan ca et par hundrede meter væk.
Er det normal opførsel, eller er der ved at være for lidt plads
deroppe over skyerne?

Fra : Ulvir

Dato : 19-11-08 23:42

"AmagerMand" <@@> skrev i meddelelsen
> [...]
> i modsat retning.
> Sådan ca et par hundrede meter væk.
> Er det normal opførsel, eller er der ved at være for lidt plads

Jeg mener at der skal være 300 meter mellem alle fly- forstået sådan at der
må være flere fly på samme koordinat- men med mindst 300 meter mellem dem i
højden.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-11-08 23:44

AmagerMand <@@> wrote in news:j149i49t0j54skthq9l1c2ddh2i3suad1l@4ax.com:

> [...]
> i modsat retning.
> Sådan ca et par hundrede meter væk.
> Er det normal opførsel, eller er der ved at være for lidt plads

Flyene har næppe haft samme højde. Det er helt normalt at "flyveje"
passerer tæt forbi hinanden, men i forskellig højde.

Fra : Ped

Dato : 20-11-08 04:24

AmagerMand skrev:
> [...]
> i modsat retning.
> Sådan ca et par hundrede meter væk.
> Er det normal opførsel, eller er der ved at være for lidt plads

Det kan være vanskeligt at bedømme vandret afstand i 10 km's højde, når
der ikke rigtigt er andre visuelle referencer at sammenholde med. Det
andet fly kan sagtens have været betydeligt længere væk, og dermed er
det også sværere af afgøre, om det har været 300 meter højere eller
lavere. Minimumsafstanden imellem to fly i samme højde på rutenettet i
de højere luftlag vil typisk være 5 sømil (ca. 9,3 km) eller mere. Hvis
ikke den vandrette minimumsafstand kan holdes skal der også være 300
meter lodret imellem flyene.

Alle rutefly er forsynet med Traffic Collision Avoidance System (TCAS).
Såfremt TCAS opfanger en situation, hvor ovenstående minima ikke
overholdes, både vil og skal piloten iværksætte undvigemanøvre. Det vil
ske allerede på flere kilometers afstand. Du kan derfor roligt gå ud
fra, at minima har været overholdt. Hvis det andet fly virkelig var
kommet forbi i 200 meters afstand i samme højde, ville kaffen med
sikkerhed ikke være blevet i kopperne!

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Ivar

Dato : 20-11-08 21:54

AmagerMand skrev:

> I 10000 meters højde så vi ud vinduet et jetfly piske forbi vinduerne
> i modsat retning.
> Sådan ca et par hundrede meter væk.

Det har nok været betydeligt længere væk.
Hvis det fløj lige imod er hastighedsforskellen næsten 2000 km/t.
Dvs. over 500 m/s. Hvis du kunne se i en vinkel på cirka 90 grader
ud af vinduet, ville et fly 200 meter væk passere dit vindue på
cirka et halvt sekund. Du vil slet ikke kunne opfatte at det var et
fly, men registrere at der var noget der fløj forbi. Har du set
det 2-3 sekunder har det været 1 km væk, 5 sekunder 2 km osv.

Det ser forøvrigt sjovt ud når et fly krydser på skrå, så
ser det ud som om det flyver sidelæns.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : AmagerMand

Dato : 21-11-08 14:09

On Thu, 20 Nov 2008 21:53:40 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
> det 2-3 sekunder har det været 1 km væk, 5 sekunder 2 km osv.
>
> Det ser forøvrigt sjovt ud når et fly krydser på skrå, så
Det tog under et sek. og flyet passerede på linie med vingen på vores
fly, altså det forsvandt bag spidsen af vingen på Conair'en.
Afstanden kan jeg jo kun gætte på, men da jeg er vant til at bedømme
afstande p.g.a. mit arbejde så er det et godt skud med 2-300 meter.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-11-08 15:54

AmagerMand <@@> wrote in news:6ecdi4pbmd4aqh5pc6q1ljndlnpp353c0j@4ax.com:

> Det tog under et sek. og flyet passerede på linie med vingen på vores
> fly, altså det forsvandt bag spidsen af vingen på Conair'en.

Ved ikke hvor stor sandhedsværdi man kan tillægge dine udsagn... Conair
holdt op med at eksistere som selvstændigt flyselskab i 1993...

> Afstanden kan jeg jo kun gætte på, men da jeg er vant til at bedømme
> afstande p.g.a. mit arbejde så er det et godt skud med 2-300 meter.

Og på dit arbejde bedømmer du afstande mellem genstande der bevæger sig med
op mod 1000 km/t uden andre genstande at sammenligne med?

Det er uhyggeligt svært at afstandsbedømme fly i luften. Selv erfarne
piloter har svært ved det.

Hvilken flytype var det andet fly?

Fra : AmagerMand

Dato : 21-11-08 17:06

On 21 Nov 2008 14:54:23 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

> Hvilken flytype var det andet fly?

er du ikke lidt dum ....
eller kan du bare ikke holde focus på et spørgsmål?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-11-08 17:30

AmagerMand skrev:

> er du ikke lidt dum ....
> eller kan du bare ikke holde focus på et spørgsmål?

Ved du overhovedet hvem du rejste og fløj med?

Conair har det med garanti ikke været.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-11-08 00:11

AmagerMand <@@> wrote in news:52ndi4tb4efa2kcei1euviiuprpjacjslj@4ax.com:

> er du ikke lidt dum ....

Jo nu du siger det, så er jeg faktisk meget lidt dum. Tak for de pæne ord.

En Embraer 170 og en Airbus 321 ligner til forveksling hinanden, men
Airbussen er ca. dobbelt så stor som Embraeren. Det har stor betydning for
afstandsbedømmelsen når det er svært at sætte genstandene i perspektiv.

> eller kan du bare ikke holde focus på et spørgsmål?

Du svarede ikke på spørgsmålet.

Fra : Ivar

Dato : 22-11-08 01:17

Kent Oldhøj skrev:

> En Embraer 170 og en Airbus 321 ligner til forveksling hinanden, men
> Airbussen er ca. dobbelt så stor som Embraeren.

Ja, eller en Lear-jet og MD-80 ligner hinanden . På 1 sekund
kan man ikke se forskel. Der er størrelseforskellen 3-4 gange.

Ivar Magnusson

Fra : MVJ

Dato : 21-11-08 16:16

> [...]
> i modsat retning.
> Sådan ca et par hundrede meter væk.
> Er det normal opførsel, eller er der ved at være for lidt plads
------------
Lige et spørgsmål Conair - det eksisterer da vist ikke mere eller hva´? Hvem
rejste I med ?
Mogens

Fra : AmagerMand

Dato : 21-11-08 17:05

On Fri, 21 Nov 2008 16:15:34 +0100, "MVJ" <mogens.amd64@gmail.com>
> Lige et spørgsmål Conair - det eksisterer da vist ikke mere eller hva´? Hvem
> rejste I med ?

Condor

Fra : Ivar

Dato : 21-11-08 19:05

AmagerMand skrev:

> Condor

Hvis det var i en FW Condor er det _nogle_ uger siden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Focke-Wulf_Fw_200_Dania.jpg

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-11-08 21:16

> Hvis det var i en FW Condor er det _nogle_ uger siden.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Focke-Wulf_Fw_200_Dania.jpg

Der er et tysk charter flyselskab som hedder Condor -
http://www9.condor.com/tcf-de/index.jsp

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ivar

Dato : 21-11-08 22:54

Andreas M. Hansen skrev:

> Der er et tysk charter flyselskab som hedder Condor

Ja, og der var en gang hvor Det Danske Luftfartsselskab havde
to Condor-maskiner.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 23-11-08 17:38

On Fri, 21 Nov 2008 17:04:52 +0100, AmagerMand <@@> wrote:

>On Fri, 21 Nov 2008 16:15:34 +0100, "MVJ" <mogens.amd64@gmail.com>
>
>Condor

Con Air?

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 23-11-08 22:18

Hej

Martin Mose Larsen <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> wrote:

>Con Air?

Flying Enterprise = Conair = Premiair = MyTravelAirways = Thomas Cook
Airlines

Og så lader det til at manden har fløjet med Condor, som er et Tysk
charterfly selskab.
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"