Møbler: Sæbebehandlet eg/bøg
Fra : Erik Andersen

Dato : 19-11-08 19:40

Vi er ved at købe nogle nye møbler og står med spørgsmålet:
Skal det være sæbebehandlet bøg eller eg?
Hvad er det nemmeste at holde: små børnebørn, fedtpletter, rødvinspletter?
Er der ulemper (og fordele) ved den ene eller anden slags?
Mvh Erik

Fra : Per H

Dato : 19-11-08 20:08

On Wed, 19 Nov 2008 19:39:40 +0100, "Erik Andersen"
<erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>Hvad er det nemmeste at holde: små børnebørn, fedtpletter, rødvinspletter?
>Er der ulemper (og fordele) ved den ene eller anden slags?

Vi har sæbebehandlet Bøg. ingen problemer.
Dog er der langt flere møbler i Eg. så det kan være svært at finde
lige det mølem man senere måske skal udvide med, i bøg..

du kan købe spec, sæbe, til møblerne, eller selv lave det med
sæbespånder.

per

Fra : Kim

Dato : 19-11-08 20:43

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er det nemmeste at holde: små børnebørn, fedtpletter, rødvinspletter?
> Er der ulemper (og fordele) ved den ene eller anden slags?

Vi købte et sæbebehandlet spisebord.
Det gør vi aldrig mere. Trods adskellige efterbehandlinger
tager det stadig imod pletter med kyshånd.
Det næste spisebord bliver lakeret med epoxylak...

Mvh, Kim

Fra : Per H

Dato : 19-11-08 21:48

On Wed, 19 Nov 2008 20:43:16 +0100, "Kim" <No@mail.dk> skrev:

> [...]
>tager det stadig imod pletter med kyshånd.
>Det næste spisebord bliver lakeret med epoxylak...

så må man sku ikke håbe at ungerne slikker på det.. :-=)

per

Fra : Allan Nielsen

Dato : 20-11-08 00:28

On 19 Nov., 21:48, Per H <traman...@gmail.com> wrote:

> så må man sku ikke håbe at ungerne slikker på det.. :-=)
> --
>
> Mvh
>
> per

Vi købte også sæbebehandlet ege spisebord og sofabord for et stykke
tid siden.
Spisebordet blev slogt inden det fik for mange pletter, men sofabordet
har vi endnu....
Det suger simpelthen ALT til sig!.. Børnefingre, fedt pletter, væske,
you name it.

Når jeg en dag får tid, så sliber jeg det ned med rystepudser, og
giver det en god gang lak! Evt. en spritbaseret

Med børn omkring og almindelig daglig brug, vil det være næsten
umuligt at holde det pænt

/Allan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-11-08 02:09

On Nov 20, 8:27 am, Allan Nielsen <allanma...@gmail.com> wrote:

> [...]
> giver det en god gang lak! Evt. en spritbaseret
>
> Med børn omkring og almindelig daglig brug, vil det være næsten

Vi har så den modsatte oplevelse, dog bruges bordet kun som spisebord
når vi har gæster.
Men det står da uden noget tildækning på til daglig,
Det er en stort Skovby sæbebehandlet egetræsbord og det er lige så
flot og glat som da vi fik det for 2 år siden.
Det har fået sæbe 4-5 gange og får vel hvert halve år.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 13:29

> [...]

flot og glat som da vi fik det for 2 år siden.
Det har fået sæbe 4-5 gange og får vel hvert halve år.

Hej Christian

Vi har netop købt et Skovby sæbebehandlet egetræsbord, og er lidt i tvivl om
hvilken "sæbe" vi skal behandle med. Kan du give et godt råd?

mvh
Pelle

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-11-08 01:54

On Nov 20, 1:29 pm, "Pelle" <x> wrote:

> [...]
>
> Vi har netop købt et Skovby sæbebehandlet egetræsbord, og er lidt i tvivl om
> hvilken "sæbe" vi skal behandle med. Kan du give et godt råd?

Ja, vi bruger en færdigblandet én i en bøtte som vi køber der hvor vi
købte bordet. Ved godt det er MEGET dyrere en sæbespåner, men det
overlever vi nok.
Det er meget nemmere.
Sådan en bøtte koster mellem 100 110 kr.