lavendel
Fra : Frede Hansen

Dato : 19-11-08 16:41

Kommer lavendel igen næste år når
de bliver klippet helt ned her til vinter?
jeg syntes efterhånden de gamle jeg
har er blevet for store og ranglet.

--
Mvh. Frede

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-11-08 16:47

In news:492433b1$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Frede Hansen <tyr3frede2@youmail.dk> typed:
> Kommer lavendel igen næste år når
> de bliver klippet helt ned her til vinter?
> jeg syntes efterhånden de gamle jeg
> har er blevet for store og ranglet.

Ja, det gør de og de bliver ikke så ranglede til næste år på den måde. Min
mand klipper når de er afblomstrede sådan ca. 10 cm. over jorden. Vi har dem
mellem nogle roser foran huset, og nyder synet og den herlige duft hvert år.

P.S. Jeg ved ikke om man kan klippe dem endnu længere ned, men det kan man
sikkert tror jeg.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-11-08 20:48

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev
> P.S. Jeg ved ikke om man kan klippe dem endnu længere ned, men det kan man
> sikkert tror jeg.

Det ligger helt fast at det kan man, men om det så ligger fast at de kommer
igen, er en anden sag
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-11-08 20:50

In news:49246d53$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> typed:
> "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev
>
> Det ligger helt fast at det kan man, men om det så ligger fast at de
> kommer igen, er en anden sag

Ja, selvfølgelig Preben. Jeg formulerede mig vist også lidt skævt.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-11-08 21:10

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev

> Ja, selvfølgelig Preben. Jeg formulerede mig vist også lidt skævt.

Det er op til den læsende om han vil misforstå, så helt skævt var det ikke.
Men hvis man viser et sår frem her i NHG, må man regne med at der bliver
strøet salt i det omgående

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 19-11-08 19:12

"Frede Hansen" <tyr3frede2@youmail.dk> skrev i en meddelelse
> Kommer lavendel igen næste år når
> de bliver klippet helt ned her til vinter?
> jeg syntes efterhånden de gamle jeg
> har er blevet for store og ranglet.

Der er divergerende opfattelser om, hvornår man skal klippe lavendel ned.
Vi gør ligesom i Frankrig, hvor man har stor erfaring fra pasningen af store
områder med lavendel: Vi klipper dem ned lige efter blomstringen.

Allerede efter en månedstid spirer nye skud frem, og de små buske ser fine
ud resten af året, og næste forår kommer der hurtigt gang i dem igen
Om man opnår samme resultat ved at klippe på nuværende tidspunkt, skal jeg
lade være usagt.
Mvh
Aksel

Fra : Henriette Døssing

Dato : 19-11-08 21:45

Frede Hansen skrev:
> Kommer lavendel igen næste år når
> de bliver klippet helt ned her til vinter?
> jeg syntes efterhånden de gamle jeg
> har er blevet for store og ranglet.

Du kan finde råd om beskæring m.v. her:

http://www.dr.dk/have/raad/planter/lavendel.asp

Bedste hilsner
Henriette Døssing

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 19-11-08 22:31

Frede Hansen skrev:
> Kommer lavendel igen næste år når
> de bliver klippet helt ned her til vinter?
> jeg syntes efterhånden de gamle jeg
> har er blevet for store og ranglet.

Lavendel er vist ret hårdfør

Vi plejer at lade den blomstre af om efteråret og så får den lov at stå
helt indtil foråret. Når der anes små skud forneden om foråret, så
klipper vi lavendlen helt ned til stubbe på et par cm. Derfra skyder så
de nye skud op.

Vi har haft dem i snart 10 år og de er buskagtige om sommeren. Herlig duft.

Hilsen Jesper