Vådrumsspartel
Fra : lk@ace-data.dk

Dato : 19-11-08 01:14

Hejsa

Jeg er i gang med at renovere vores brusekabine med nye fliser. Jeg
har nu pillet de gamle ned og renset væggen af for det gamle
fliseklæber. Da væggene er lidt ujævne efter de gamle fliser spartlede
jeg den ene væg med sandspartel i går aftes. Nu kan jeg så høre fra
andre folk at jeg skulle ha brugt vådrumsspartel istedet for
almindelig sandspartel.

Mit spørgsmål er så hvad jeg gør med den væg jeg har spartlet med alm
sandspartel? Vil det gå at sætte fliser oven på den når der alligevel
kommer en lag vådrumsmembram mellem fliser og spartelmasse?
Eller kan jeg putte et lag vådrumsspartel uden på den alm sandspartel
og så vådrumsmembram oven på den?
Eller noget helt tredje?

MVH
Lasse Kjærsgaard

Fra : Allan Nielsen

Dato : 19-11-08 01:53

On 19 Nov., 09:14, l...@ace-data.dk wrote:
> [...]
> kommer en lag vådrumsmembram mellem fliser og spartelmasse?
> Eller kan jeg putte et lag vådrumsspartel uden på den alm sandspartel

Umibbelbart ville jeg tro, at hvis vådrumsmembranen holder tæt, har du
ikke noget problem.
MEN i dit tilfælde ville jeg nok smøre det over med en gang
vådrumsgrunder. Fås hos f.eks. Flügger.
Det er noget lidt tykkere stads, og fungerer i teorien som en
vådrumsmembran, blot noget tyndere. Det minder om en tyk, gummiagtig
maling.
Bland evt første portion 1:1 med vand, og smør på spartelmassen. Det
vil suge rigtig godt ind.
Derfter smører du det over igen, ufortyndet. Så vil jeg mene du har
lavet en god beskyttelse af spartelmassen.
Skulle det så hænde, at vand kommer igennem fliser og vådrumsmembran,
så har du beskyttet spartelmasse rigtig effektivt.

Vådrumsmembranen vil også have en rigtig god vedhæftningsevne oven på
vådrumsgrunderen.

NB! Jeg er ikke murer, men har arbejdet som maler i et par år.
Hvis vi brugte spartelmasse på et badeværelse, fik det altid lidt
fortyndet vådrumsgrunder inden den rigtige vårdumsmaling

/Allan

Fra : lk@ace-data.dk

Dato : 19-11-08 13:40

On 19 Nov., 09:52, Allan Nielsen <allanma...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Hvis vi brugte spartelmasse på et badeværelse, fik det altid lidt
> fortyndet vådrumsgrunder inden den rigtige vårdumsmaling

Hej Allan

Tak for dit svar - jeg er ening med dig at jeg kunne smøre noget
vådrumsgrunder oven på. Men jeg var en tur forbi det lokale
byggemarked idag for at købe noget vådrumsspartel til resten af
væggene og ifølge deres overbevisning kan jeg sagtens smøre
vådrumsspartlen oven på den almindelige sandspartel, og så en
vådrumsmembran oven på vådrumsspartlen. Jeg smører noget
forankringsgrunder på den almindelige sandspartel først for at sikre
at vådrumsspartlen binder ordentligt.

MVH
Lasse

Fra : Allan Nielsen

Dato : 20-11-08 00:21

On 19 Nov., 21:39, l...@ace-data.dk wrote:

> [...]
> vådrumsmembran oven på vådrumsspartlen. Jeg smører noget
> forankringsgrunder på den almindelige sandspartel først for at sikre

Super godt! .... Ville også helt klart anbefale
forankringsgrunderen, hvis du vælger ikke at bruge vådrumsgrunder

Fortsat god arbejdslyst!

/Allan