at fryse sæd ned
Fra : tina hedeman

Dato : 19-11-08 20:42

hej med jer

jeg vil lige høre om det er muligt at får frosset sæd ned fra en hanhund på
11 år?? og hvad prisen er for det? og hvor henne i dk jeg bor på djursland.
jeg har den bedste hanhund og vil bare gerne finde en god tæve som kan få
hans under. jeg tænker bare på min hund er 11 år og har ikke med af gigt
eller hd. han er i super form og man kan ikke mærke han er så gammel. han
har et godt sind som tervueren ellers ikke altid har ry for at have
hilsen tina

Fra : jopa

Dato : 19-11-08 22:15

"tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk> skrev

> [...]
> eller hd. han er i super form og man kan ikke mærke han er så gammel. han
> har et godt sind som tervueren ellers ikke altid har ry for at have

Ved ikke om det kan lade sig gøre.
Hør en inseminør.
I øvrigt mon så ikke snart der kun er mosevand i de klodser ? 11 år

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-11-08 22:20

"tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk> writes:

> jeg vil lige høre om det er muligt at får frosset sæd ned fra en hanhund på
> 11 år??

Selvfølgelig er det det. Kontakt din dyrlæge, jeg er sikker på at de
ved det.

Men husk, at selvom en tæve bliver insemineret med hans sæd, så er det
ikke en hund som den gamle du får. Så overvej det grundigt.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Lene Nielsen

Dato : 20-11-08 00:33

On 19 Nov., 20:41, "tina hedeman" <t...@dch-grenaa.dk> wrote:
> [...]
> eller hd. han er i super form og man kan ikke mærke han er så gammel. han
> har et godt sind som tervueren ellers ikke altid har ry for at have

Hej

Sansynligheden for at sæden fra en 11 årig hanhund er god nok til
nedfrysning er minimal. Birgitte Schjøth, Canicold, som er den dyrlæge
i Danmark, der primært arbejder med nedfrysning af sæd og har sædbank,
anbefaler at hanhunden er max.7 år gammel. Selv om en ældre hanhund
stadig er fertil og sæden er god nok til normal parring eller
inseminering med frisk sæd, er det ikke sikkert, den er god nok til at
bruge som frossen sæd. Det kræver en virkelig god sædkvalitet.

Du kan læse mere om det på Canicold's hjemmeside: http://www.canicold.dk

VH Lene

Fra : tina hedeman

Dato : 20-11-08 18:18

hej

jeg ved godt at hvalpene ikke bliver en vensis nr 2
men han har bare så gode gener og er så sund.
men han er nok for gammel desværre vi fik ham som 7 årig så vi skulle ha
været lidt hurtigere på aftrækkeren så

Fra : Leyna

Dato : 21-11-08 17:00

On Thu, 20 Nov 2008 18:17:59 +0100, "tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk>
wrote:

>hej
>
>jeg ved godt at hvalpene ikke bliver en vensis nr 2

Det bliver de ikke. alle hunde er unikke.
Jeg har to af min hunds afkom, og der er ingen af dem der ligner Vaks
(som er far til dem begge) det mindste. Vaks ligner en gul labrador
(omend en temmelig stor en af slagsen), Oy (hans søn) ligner vist mest
en Dobbermann og Maggie ligner en sort labrador, og har faktisk osse
mere størrelsen til at kunne gå for at være en. Deres eneste
lighedspunkter er at de alle 3 er meget energiske og meget kærlige,
men ellers er de så vidt forskellige som de ser ud.
Naboen har fået en enkelt hvalp fra Maggies kuld (Oy og Maggie er kun
halvsøskende) retur, og Fie (som hunden hedder) er nærmest en klon af
Vaks. Det er faktisk lidt besynderligt at se de to sammen, men
ligheden ophører ved udseendet. Deres sind er vidt forskelligt. Det
skal du altså gøre dig HELT klart. du får ikke nødvendigvis hverken
udseende, sind eller sundhed med en hvalp, selvom din nuværende hund
er perfekt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : tina hedeman

Dato : 22-11-08 14:03

hej

det jeg mener er at min hund aldrig fejler noget han har nogle sunde gener
og gode hofter osv. det er det jeg synes der er så dejligt.. jeg glælder mig
da også med den tid vi har sammen og han bliver da også filmet når han
ligger og hygger i sengen og han knurrer og gasser sig jeg håber jo bare
jeg en dag står op og han er sovet ind. jeg håber ikke han bliver syg hvis i
forstår mig

hilsen tina

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-11-08 15:09

"tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk> writes:

> det jeg mener er at min hund aldrig fejler noget han har nogle sunde gener

Bare fordi han selv er rask betyder det desværre ikke at hans gener er
sunde. Han kan f.eks. være bærer af et eller andet på X-kromosomet,
som gør at alle tævehvalpe efter ham bliver syge. Mange arvelige
sygdomme kan man være bærer af uden selv på noget tidspunkt at have
været syg, men afkom kan blive dødeligt sygt.

> jeg håber jo bare jeg en dag står op og han er sovet ind. jeg håber
> ikke han bliver syg hvis i forstår mig

Det er det alle hundeejere håber, desværre sker det for de færreste.
De fleste af os må gå den alt for tunge vej til dyrlægen. Vi håber
bare det varer længe endnu!

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-11-08 11:25

On 20 Nov., 18:17, "tina hedeman" <t...@dch-grenaa.dk> wrote:
> [...]
> men han har bare så gode gener og er så sund.
> men han er nok for gammel desværre vi fik ham som 7 årig så vi skulle ha

Den hund du har nu er et produkt af arven fra to forældredyr, og deres
forældre etc, samt en hel masse miljøpåvirkning. Der er af og til
nogen der søger en hvalp der skal afløse deres gamle hund, og helst
ligne den i et og alt - af og til får den endda samme navn. Sådan en
hvalp kan kun skuffe, den bliver aldrig til den anden hund.
Glæd dig over din gamle hund mens du har ham. Og den dag der bliver
plads til en lille ny, så tænk hellere over hvad den lille ny mon kan
udvikle sig til, fremfor hvem den mon kan komme til at ligne.
Hvis din gamle hund kan klare en hvalp i huset, kan han jo som
opdrager nok give noget videre til den nye. Jeg kan genfinde
handlinger og karaktertræk i de hunde jeg har, som sansynligvis er
tilegnet fra de hunde jeg en gang har haft, og som de andre hunde har
levet sammen med.

Hilsen Kim