T-kryds ændret fra hajtænder til "f
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-11-08 22:25

Der er et T-kryd nær hvor jeg bor. Meget lidt trafikeret.

Der var tidligere hajtænder på vejen der kom ind i T-et, fra neden.
(Hvis I forstår hvad jeg mener)

Nu er der lagt et ca. 5 cm lag asfalt på det firkantede areal hvor de 2
veje mødes, og hajtænderne er væk.

Istedet er der på alle 3 sider, hvide firkanter, der vel bare markerer
at der er en niveauforskel.

Spørgsmål:
Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre
vigepligt for alle 3 veje?

Mvh. Jørgen

Fra : Ivar

Dato : 19-11-08 22:50

Jørgen Rasmussen skrev:

> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre
> vigepligt for alle 3 veje?

Ja, men bilisterne kører utvivlsomt som de altid har gjort. Der
er stort set ingen i Danmark, der kan finde ud af højre-vigepligt.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 19-11-08 22:56

On Wed, 19 Nov 2008 22:24:51 +0100, Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
> at der er en niveauforskel.
>
> Spørgsmål:
> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre

Ubetinget for alle tre, tror jeg. (Den der kommer fra højre i
"overliggeren" kan da i hvert fald ikke have højre vigepligt...)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-11-08 23:10

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Ubetinget for alle tre, tror jeg.

Ka man godt det? ;)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-11-08 23:25

"Peter Dalgaard" skrev

> Ubetinget for alle tre, tror jeg. (Den der kommer fra højre i
> "overliggeren" kan da i hvert fald ikke have højre vigepligt...)

Det skulle så være pga "krydsning over ændret belægning"?

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 23:18

> [...]
> veje mødes, og hajtænderne er væk.
>
> Istedet er der på alle 3 sider, hvide firkanter, der vel bare markerer at

Jeg syntes det er tåbeligt det der bliver lavet med de T kryds.

Syntes at den tilstødende vej skal have ubetinget vigepligt da den støder ud
i midten af en anden vej, hvis i forstår hvad jeg mener.

Men det er jo nok meningen med det at få bilisterne til at nedsætte
hastigheden når de når sådan et T kryds.

kimilar

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-11-08 23:50

"kimilar" skrev

> Syntes at den tilstødende vej skal have ubetinget vigepligt da den støder
> ud i midten af en anden vej, hvis i forstår hvad jeg mener.

Nope :)
Jeg kender masser af eksempler hvor vejen har et 90 graders sving og
tilfældigvis er der en underordnet vej der munder ud samme sted

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 00:10

> Nope :)
> Jeg kender masser af eksempler hvor vejen har et 90 graders sving og
> tilfældigvis er der en underordnet vej der munder ud samme sted

Det er da også rigtig, men

Så har de veje normalt nogle brosten man skal over inden man kommer ud på
selve den vej der har et 90° sving, og det giver jo dem der kommer fra sådan
en vej ubetinget vigepligt.

kimilar

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-11-08 00:16

"kimilar" skrev

> Så har de veje normalt nogle brosten man skal over inden man kommer ud på
> selve den vej der har et 90° sving

Ikke altid :)

- Peter

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 19-11-08 23:45

On Wed, 19 Nov 2008 22:10:02 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Ka man godt det? ;)

Ka' man have højre vigepligt hele vejen rundt hvis 4 biler ankommer til et
kryds samtidig?

Faktisk er jeg langtfra sikker på den beskrevne, men hvis der er fx.
brosten i midten, så er jeg ret sikker på at der er ubetinget fra alle
sider iflg. FL 26 pkt. 3.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-11-08 23:59

Peter Dalgaard skrev:

> Ka' man have højre vigepligt hele vejen rundt hvis 4 biler ankommer til et
> kryds samtidig?

Der er altid en vej der i den situation har forkørselsret. Altså hvis
der overhovedet er skiltet :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-11-08 21:21

=?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?= <nospam0002@gmail.com>
wrote in news:49249a3f$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Der er altid en vej der i den situation har forkørselsret. Altså
> hvis der overhovedet er skiltet :)

Troede ik der var noget der hed forkørselsret i den danske færdselslov ;)

Fra : BJ

Dato : 20-11-08 21:26

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Troede ik der var noget der hed forkørselsret i den danske færdselslov ;)

Jow da, deraf kommer det næste ord... påkørselsret..

mvh/Bjørn J.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-11-08 23:43

"BJ" skrev

> Jow da, deraf kommer det næste ord... påkørselsret..

Jep jeg husker tydeligt radiobilerne i Tivoli fra mine unge dage
Det var sgu sjovt :)

- Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 21-11-08 18:50

Den 20 Nov 2008 20:20:31 GMT skrev Henrik Stidsen:
> =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?= <nospam0002@gmail.com>

> Troede ik der var noget der hed forkørselsret i den danske færdselslov ;)

Nej, det hedder noget andet.

Præcist ligesom der ikke er noget der hedder "Skidefuld" i den danske
færdselslov, det hedder "en promille over xxx".

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ivar

Dato : 21-11-08 20:30

Kent Friis skrev:

> Nej, det hedder noget andet.

Nej, det findes ikke. Hverken noget der hedder forkørselsret, eller
noget der betyder det.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Kent Friis

Dato : 23-11-08 14:25

Den Fri, 21 Nov 2008 20:29:30 +0100 skrev Ivar:

> Nej, det findes ikke. Hverken noget der hedder forkørselsret, eller
> noget der betyder det.

Vigepligt findes ikke? Det må du lige fortælle landets kørelærere.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ivar

Dato : 23-11-08 14:43

Kent Friis skrev:

> Vigepligt findes ikke?

Jo, vigepligt findes, men ikke forkørselsret. Det fandtes i
en gammel færdselslov, men er forsundet (det var vist i 1977).
Igen kan påkræve sin ret til at køre frem, man kan køre
hvis der ikke er noget at vige for.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-11-08 14:54

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Vigepligt findes ikke? Det må du lige fortælle landets kørelærere.

Hvordan var det lige du kom frem til den konklusion?

Fra : Leif Neland

Dato : 20-11-08 00:02

Jørgen Rasmussen skrev:
> [...]
> at der er en niveauforskel.
>
> Spørgsmål:
> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre

Forvent et forøget antal skolekørsler og køreprøver igennem krydset...

Leif

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-11-08 07:28

Jørgen Rasmussen wrote:
> [...]
> at der er en niveauforskel.
>
> Spørgsmål:
> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre

Vi har samme type på "min vej" i Hillerød - der satte de efter en tid
vigepligtskilte op på de små veje. Jeg gætter på at teorien om at uheld
nedsatte hastigheden gav for mange problemer i praksis

Jeg vil mene at du har ret i højrevigepligten for ankomst til krydset af
180 og 270 grader vejene, medmindre andet er skiltet.

Det er svage fartbump der er lavet til at passere med 50km/t, og det er
da også hastighedsgrænsen (bymæssig bebyggelse)

--
vh
Torben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-11-08 22:41

Jørgen Rasmussen <aa_bb_cc@tele2.dk> wrote in news:gg207c$2gip$1
@newsbin.cybercity.dk:

> Spørgsmål:
> Er de korrekt opfattet at det dermed er ændret fra ubetinget til højre
> vigepligt for alle 3 veje?

110% korrekt. Vejbumpet har ingen betydning i forhold til vigepligt, og der
er ingen andre indikationer på ubetinget vigepligt. Altså højrevigepligt.