Apple Remote Desktop-forbindelse vha. VNC-~
Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 19-11-08 22:44

Jeg er vant til at lave fjernstyring af computere vha. Windows' Terminal
Services. Der bliver skærmbilledet nogenlunde hurtigt opdateret, selv på en
256kbit/s-forbindelse. På en 100mbit/s-forbindelse kører skærmbilledet
næsten som hvis man sad ved maskinen - dog kan man se at det ikke er
optimalt ved fx video og spil.

Jeg har en Mac Mini, som kører OS X Leopard.
Jeg vil gerne kunne fjernstyre Mac'en fra mine andre PC'ere (Kører Windows).
Jeg har fået det til at virke vha. VNC, ud fra følgende guide:
http://www.raymond.cc/blog/archives/2006/04/14/easier-way-to-remote-control-mac-via-apple-remote-desktop/

Desværre kører det så langsomt at det er helt ubrugeligt. Skærmen opdaterer
kun ca 1 gang i sekundet, på trods af at der kan overføres ca. 5,6 mb i
sekundet (Det er på en 54mbit/s WLAN-forbindelse). Det er langt dårligere
end Terminal Services på en 256kbit/s-forbindelse
http://gemdet.nu/6/1227117168vnc.png
Jeg bruger p.t. RealVNC's VNC Viewer fra Windows Vista.

Kan jeg gøre noget for at sætte hastigheden op? Er det muligt at installere
en Terminal Services-server på OS X?
--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 21:13

On 2008-11-19 22:43:55 +0100, "Kristian Risager Larsen"
<nospam@localhost.kezze.dk> said:

> [...]

> http://gemdet.nu/6/1227117168vnc.png
> Jeg bruger p.t. RealVNC's VNC Viewer fra Windows Vista.
>
> Kan jeg gøre noget for at sætte hastigheden op?

nej, sådan er VNC. VNC er overførsel af simple bitmap billeder som
genereres på serveren. RDP og x11 er langt smartere da dele af
skærmbilledet bliver dannet af clienten og ikke serveren. VNC på apples
aqua brugerflade er derfor en meget tung affære.

Apple har en RDP og X11 lignende teknologi fra NeXT, jeg mener at
hookene som NetXT brugte til remote visning af DisplayPostscript først
blev pillet ud af Quartz omkring 10.2 releasen - ca samtidig med at
Apple pillede quickdraw ud af Remote Desktop (v2) og erstattede det med
VNC.

> Er det muligt at installere en Terminal Services-server på OS X?

nej ikke som du kender det. Hvis du bruger X11 programmer kan du dimse
noget der svarer til hvad du kender fra RDP, men det er formegenlig
både for besværligt og begrænsende for dig. VNC kræver båndbrede og kan
være en pinsel over internettet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 21:21

> [...]
> for besværligt og begrænsende for dig. VNC kræver båndbrede og kan være en

Kun hvis du bruger Apple Remote Desktop (den fylde version) mod en Mac
så kan den lave noget dynamisk kvalitets reducering for at speede
tingene lidt op når du f,.eks. flytter vinduer etc.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 21:24

On 2008-11-23 21:20:42 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Kun hvis du bruger Apple Remote Desktop (den fylde version) mod en Mac
> så kan den lave noget dynamisk kvalitets reducering for at speede
> tingene lidt op når du f,.eks. flytter vinduer etc.

heller ikke det er sådan rigtigt godt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 21:29

> heller ikke det er sådan rigtigt godt.

nej.. men det gør det tåleligt at arbejde over en langsomelig wan
forbindelse ...

/thomas

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 25-11-08 20:10

> Kun hvis du bruger Apple Remote Desktop (den fylde version) mod en Mac
> så kan den lave noget dynamisk kvalitets reducering for at speede
> tingene lidt op når du f,.eks. flytter vinduer etc.

Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så findes der ingen klient til Windows?

--
Kristian Risager Larsen
http://kezze.dk