Stjålen hvid iBook
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-08 19:21

Iflg. aftale med Anders har jeg lovet at offentliggøre flg.
mvh. Erik Richard

-----------------------------------
Stjålen iBook

Tirsdag d. 18.11.2008 i perioden ca. 12:00 til 14:00 er flg. computer
stjålet på Institut For Kirkehistorie på Århus Universitet

1 stk hvid Apple Macintosh 12” iBook G3/900mhz, 512mb RAM, 80gb
harddisk med Mac OS X 10.4.x og Mac Os 9.2.2. iBook'ens serienummer
haves desværre ikke.

Af speciel software kan nævnes MacBible 3,0 ver.3.2 fra Zondervan
Publishing House, Online Bible 3.0 fra OnlineBible.org, Filemaker Pro
4.1DK, samt MSOffice 2001DK.

Der er en hel del uvurderligt arkivmateriale til brug for registrering
og arkivopbygning på Institut For Grundtvig Studier, (institut under
Kirkehistorie).

Skulle nogen få tilbudt en sådan iBook til en meget billig pris, bør de
i stedet henvende sig til Århus Politi på tlf. 87 31 14 48.

mvh. A. Eskedal

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-08 19:23

> Der er en hel del uvurderligt arkivmateriale til brug for registrering
> og arkivopbygning på Institut For Grundtvig Studier, (institut under
> Kirkehistorie).

som forhåbentlig ikke bare ligger på én bærbar ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-11-08 19:25

Thomas von Hassel skrev:

> som forhåbentlig ikke bare ligger på én bærbar ...

Den havde jo kun 10.4 så ingen time machine

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-08 19:29

> Den havde jo kun 10.4 så ingen time machine

jeg overvejede at sige det .. men så ond er jeg ikke ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-11-08 20:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Den havde jo kun 10.4 så ingen time machine

Knyt.! - Og nej, men der lå LaCie OneClick på den, men hidtil har de
været så nærige, at de ikke ville købe ekstern(e) disk(e) - eller bare
kopiere til den stationære... - Men de er som skrevet blevet overtalt nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-08 20:20

> Knyt.! - Og nej, men der lå LaCie OneClick på den, men hidtil har de
> været så nærige, at de ikke ville købe ekstern(e) disk(e) - eller bare
> kopiere til den stationære... - Men de er som skrevet blevet overtalt nu...

nærige ? .. et USB kabinet kan fåes for 200,- og en 120GB disk for 200,-
.... tops

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-08 20:40

Thomas von Hassel wrote:

> nærige ? .. et USB kabinet kan fåes for 200,- og en 120GB disk for 200,-
> ... tops

Det skal under ingen omstændigheder være USB. Det bliver Weiland FW400
kabinetter, og diskene er købt og ligger her hos mig lige nu... - På
MBP'en kunne USB måske bruges, men de to andre - nu kun én - maskiner er
jo kun USB 1.1. - En Dual G4, der booter i OS 9.x. - Hvad han så skal
have istedet for iBook'en, har vi endnu ikke fundet ud af, men jeg vil
tro, det også bliver noget 15" - måske en god G4 AluBook, - han skal jo
kunne bruge classic...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter BP

Dato : 19-11-08 20:50

> nærige ? .. et USB kabinet kan fåes for 200,- og en 120GB disk for 200,-
> ... tops

Af skade blir' man klog, som de siger.

For tiden fås 1 TB ekstern harddisk fra Western Digital i ElGiganten for
800 kr.

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-11-08 20:28

Erik Richard Sørensen skrev:

> Knyt.! - Og nej, men der lå LaCie OneClick på den, men hidtil har de

Tal pænt, hva'?

> været så nærige, at de ikke ville købe ekstern(e) disk(e) - eller bare
> kopiere til den stationære... - Men de er som skrevet blevet overtalt nu...

Kan du ikke lade dem bruge Time Machine og se om det er godt nok til dem?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-11-08 20:45

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan du ikke lade dem bruge Time Machine og se om det er godt nok til dem?

I og med, de kører med 10.4.x + classic, (den nye MBP bliver dog 10.5 +
XPPro), vil det nok være lidt svært. - Så det bliver Backuplist+ 6.1
identisk sat op på alle/begge to/tre Macs...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 20-11-08 11:38

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Kan du ikke lade dem bruge Time Machine og se om det er godt nok til dem?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ved du hvad jeg synes er galt med Time Machine? Der mangler et menneske til
at udvælge hvad der skal gemmes! Den gemmer som en hovedløs zombie alt
muligt overflødigt ral.

Meget af det vi har på en PC/Mac er jo noget der skifter. PC/Mac er omfattet
af udviklingslæren! Alting forandrer sig programmer opdateres og antager
nye former som i en evolution!
En gemmeprocedure vil altid gemme et statisk øjebliksbillede. Meget af det
der gemmes er noget der evolutionerer i morgen og er blevet til noget andet.
Time Machine gemmer alle overgangsformer som man ikke har glæde af.

Det der skal gemmes er hovedsagelig færdige produkter af unik karakter. Det
er jo ikke nødvendigt at gemme noget der kan tages ned fra nettet, på et
øjeblik i en nyere og mere opdateret version.

Prisen for Time Machine er en uendelig opslidende gemmeprocedure der snart
kan få en harddisk til at lyde som en gammel usmurt barnevogn!
Den knokler af sted i tide og utide og tager ressourcer i lange baner. Jeg
kunne ikke holde den ud! Min harddisk lød til sidst som en gammel slibesten
med knuste lejer!

Den backop jeg foretager lige nu er opbak af dokumenter i dokumentmappen og
fordeling af film på 2 diske. Så gemmer jeg lidt billeder, men ikke mere
fanatisk end man gemte sine gammeldags fotos. Julen 2004 er ikke aktuel
mere. Skuespillerne på verdens scene er skiftet. De gamle billeder har ikke
mere værdi end filmen "Støv på Hjernen" har i 2008.
Meget sjov,men aldeles urelevant.

Jeg har behov for at gemme radikalt mindre end det en Time Machine vil
tilbyde. Jeg vil heller ikke have mit gamle system tilbage, jeg vil
overraskes af en hovedrengøring, nye temaer og frisk nyhed.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-08 12:26

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> mere. Skuespillerne på verdens scene er skiftet. De gamle billeder har ikke
> mere værdi end filmen "Støv på Hjernen" har i 2008.

Det kan godt være at Julen 2004 ikke er sjov i 2008 ... men jeg kan love
dig for at den er intreressant i 2018 .. eller 2028 ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 20-11-08 19:34

Lyrik skrev:

> Time Machine gemmer alle overgangsformer som man ikke har glæde af.

Det er fordi den 1) ikke kan læse tanker og 2) ikke kan spå.

> Jeg har behov for at gemme radikalt mindre end det en Time Machine vil
> tilbyde. Jeg vil heller ikke have mit gamle system tilbage, jeg vil
> overraskes af en hovedrengøring, nye temaer og frisk nyhed.

Jamen så er du ikke målgruppen :) Det er jeg.

Måske er det dig der skal skifte til rent Windows 7 så?

Fra : Lyrik

Dato : 20-11-08 21:35

> Det er fordi den 1) ikke kan læse tanker og 2) ikke kan spå.

> Jamen så er du ikke målgruppen :) Det er jeg.
>
> Måske er det dig der skal skifte til rent Windows 7 så?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Windows er ikke en sekt, man er medlem af, det er et styresystem. Det samme
er OSX.

MvH
Jens

Fra : Palle

Dato : 20-11-08 23:29

In article <gg3en1$3136$1@newsbin.cybercity.dk>,
"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Jeg har behov for at gemme radikalt mindre end det en Time Machine vil
> tilbyde. Jeg vil heller ikke have mit gamle system tilbage, jeg vil
> overraskes af en hovedrengøring, nye temaer og frisk nyhed.

Ja jeg har selv valgt det fra som jeg ikke synes TM skal bruge tid på at
gemme igen og igen. F.eks. download folderen. Den mulighed har man da
trods alt. Ser derfor ikke noget problem.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-08 09:09

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Ja jeg har selv valgt det fra som jeg ikke synes TM skal bruge tid på at
> gemme igen og igen. F.eks. download folderen.

Den vil nu kun tage backup af nytilkomne emner, og så naturligvis have
hardlinks til de emner, der allerede findes i en tidligere kopi.

> Den mulighed har man da trods alt. Ser derfor ikke noget problem.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-08 20:14

Thomas von Hassel wrote:

> som forhåbentlig ikke bare ligger på én bærbar ...

Jo desværre. - Men jeg _har_ fået dem overtalt til at anskaffe nogle
eksterne harddiske nu, hvor de også får en MBP....

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Munk

Dato : 20-11-08 18:20

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in message

> Jo desværre. - Men jeg _har_ fået dem overtalt til at anskaffe nogle
> eksterne harddiske nu, hvor de også får en MBP....

Den slags "uvurdeligt" materiale skal ikke bare ligge på eksterne harddiske,
som også er ganske eftertragtede/nemme at stjæle for tyveknægte. Det kan det
selvfølgelig sagtens, men der bør som minimum ligge en backup på en central
server, et sted. Der findes ganske mange online backup-tjenester.

/Niels Munk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-08 18:48

Niels Munk <spamfilter@sejeniels.dk> wrote:

> [...]
> selvfølgelig sagtens, men der bør som minimum ligge en backup på en central
> server, et sted. Der findes ganske mange online backup-tjenester.

<https://mozy.com/mac>

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-11-08 20:14

> <https://mozy.com/mac>
>
> /thomas

Du er altså hurtigere i dine hjælpsomme svar end jeg kan nå at tænke
spørgsmål færdigt

Tak for linket!
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-11-08 12:07

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> writes:

> Jeg har behov for at gemme radikalt mindre end det en Time Machine vil
> tilbyde. Jeg vil heller ikke have mit gamle system tilbage, jeg vil
> overraskes af en hovedrengøring, nye temaer og frisk nyhed.

Vi andre har bare bedt TimeMachine om ikke at gemme det vi ikke gider
have med.

Er der nogen grund til at du ikke vil gøre det samme?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lyrik

Dato : 20-11-08 12:25

"Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> skrev i
meddelelsen news:86od0apsg6.fsf@dusk.gen-v.net...

> Vi andre har bare bedt TimeMachine om ikke at gemme det vi ikke gider
> have med.
>
> Er der nogen grund til at du ikke vil gøre det samme?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Helt klart ja! Fordi jeg vidste ikke at man kunne gøre det!)) Men nu er
det vel ikke sådan at den sidder og gemmer hvert tiende minut, så man bliver
træt af den? Er der også styr på det?

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 13:52

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> det vel ikke sådan at den sidder og gemmer hvert tiende minut, så man bliver

Den laver inkrementel backup en gang i timen af alt, du ikke har
fravalgt. Ikke alle backups bevares dog i længden [efter nogen tid er
det kun daglige / ugentlige backups], og når der ikke er mere plads
tilbage slettes de ældste.

Og gennem de rigtige kommandoer i Terminal kan man ændre på
backup-frekvensen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 20:44

On 2008-11-20 13:51:51 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Og gennem de rigtige kommandoer i Terminal kan man ændre på
> backup-frekvensen ...

du behøver ikke bruge vi for at redigere en flad textfil, en hvilken
som helst GUI texteditor kan også bruges.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 16:59

> du behøver ikke bruge vi for at redigere en flad textfil, en hvilken
> som helst GUI texteditor kan også bruges.

Jeg nævnte vist intet om at editere, endsige om at bruge vi til at
editere.

Og ville i øvrigt selv bruge emacs til at editere i ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 20:01

On 2008-11-30 16:59:11 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Jeg nævnte vist intet om at editere, endsige om at bruge vi til at
> editere.
>
> Og ville i øvrigt selv bruge emacs til at editere i ...

komandoerne du vil fyre af i en terminal editerer en flad textfil.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 21:13

> komandoerne du vil fyre af i en terminal editerer en flad textfil.

Meget muligt, men jeg ville nøjes med kommandoerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-11-08 18:58

On 2008-11-19 19:20:55 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Der er en hel del uvurderligt arkivmateriale til brug for registrering
> og arkivopbygning på Institut For Grundtvig Studier, (institut under
> Kirkehistorie).

"Vor Fader, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit
rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden...." så
paradokset er, at hvis man er troende, så er alt hvad der sker her på
jorden guds vilje...

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 21-11-08 11:26

> [...]
> rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden...." så
> paradokset er, at hvis man er troende, så er alt hvad der sker her på
Hmmmmm... Dette kunne godt udvikle sig til en meget lang tråd, som
ville være total OT.
Niels du er inde på en af de helt store filosofiske og teologiske
temaer, "menneskets frie vilje" .. Jeg vil blot kommentere, hvis man er
troende så kan man godt tro at mennesket har sin egen frie vilje og at
eks. sult i Afrika slet overhovdet ikke er guds vilje...

Fredsommeligst
Per

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-11-08 17:57

Per Boll Jørgensen <bollblyp@image.dk> wrote:

> [...]
> troende så kan man godt tro at mennesket har sin egen frie vilje og at
> eks. sult i Afrika slet overhovdet ikke er guds vilje...

Hvor lærer man altså meget i denne gruppe. Sådan!

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-11-08 21:30

> [...]
>
> Skulle nogen få tilbudt en sådan iBook til en meget billig pris, bør de
> i stedet henvende sig til Århus Politi på tlf. 87 31 14 48.

Kedelig situation men så ikke alligevel.

Forsikringen udbetaler pengene til ny Mac og da man ikke længere kan få
sådan en gammel fætter, så får man en fin ny MacBook og så tager man sin
backup og installere på den nye Mac.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-08 00:20

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
>
> Forsikringen udbetaler pengene til ny Mac og da man ikke længere kan få
> sådan en gammel fætter, så får man en fin ny MacBook og så tager man sin

Det er faktisk værre end som så... - Anders er af af dem, - der som jeg,
- stadig har behov for i det mindste at kunne køre OS 9.2.x i classic
mode, da han/vi har noget speciel teologisk software, der ikke fås til
OS X..

- Og endnu værre... - Der er meget, der nu tyder på, at det godt kan
være et'inside job', da der ikke er tegn på indbrud i det arkiv, han
sidder og arbejder i, og der er kun ganske få, der har nøgle til den
afdeling af Det Teologiske Fakultet, - hvis altså ikke der er en tabt
nøgle i omløb....

mvh. Erik Richard