Farve på lys
Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-08 08:52

Jeg er ikke i tvivl om at hvis man har 2 nærlyslygter skal lyset have samme
farve. F.eks hvidt eller gult.

Men hvad med fjernlyset ?

Når man har en lampe med nær/fjernlys i en H4 pære og en extra fjenlyslygte
med en H7 - Skal de så have samme farve ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : alexbo

Dato : 19-11-08 11:18

"Anders Majland" skrev

> Når man har en lampe med nær/fjernlys i en H4 pære og en extra
> fjenlyslygte med en H7 - Skal de så have samme farve ?

Nej de skal være parvis ens.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-11-08 13:44

alexbo wrote:
> "Anders Majland" skrev

> Nej de skal være parvis ens.

Hvad med MC? Der er det ikke i par, men fjernlys på bilux pæren og
H7'eren lyser samtidigt.

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 19-11-08 13:58

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i

> Hvad med MC? Der er det ikke i par, men fjernlys på bilux pæren og H7'eren
> lyser samtidigt.

Lygter i et lygtepar skal være ens.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 14:24

On Wed, 19 Nov 2008 13:57:45 +0100, alexbo wrote:

> Lygter i et lygtepar skal være ens.

Nix, ikke på mc.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : alexbo

Dato : 19-11-08 14:30

"Orla Pedersen" skrev

> Nix, ikke på mc.

Jo men et lygtepar er et par lygter af samme slags, det regnede jeg med at
Torben forstod.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-11-08 14:36

alexbo wrote:
> "Orla Pedersen" skrev

> Jo men et lygtepar er et par lygter af samme slags, det regnede jeg med at
> Torben forstod.

Tjoeh - du svarede jo ikke på mit spørgsmål. Og nogle ville opfatte
dette som et lygtepar :
http://www.otc-mc.org/var/ezwebin_site/storage/images/medlem/anders_heia/yamaha_xtz_750_super_tenere/23040-1-nor-NO/yamaha_xtz_750_super_tenere_imagelarge.jpg

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 19-11-08 14:49

"Torben Scheel" skrev

> Tjoeh - du svarede jo ikke på mit spørgsmål.

Jeg havde jo allerede en gang svaret nej til at de skulle være ens, på det
tidspunkt troede jeg ganske vist at der var tale om en bil med to sæt
lygter.
Så spørger du om en motorcykel, så skriver jeg at reglen gælder for et
lygtepar, jeg forestiller mig ikke at man kan opfatte to forskellige lygter
som et par.

Rent fakstisk spørger du "Hvad med MC? Der er det ikke i par", så jeg må gå
ud fra at du ved hvad et par er for noget.

Om de viste lygter er et lygtepar ved jeg ikke, det kommer an på om de er
ens.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-08 16:17

> Om de viste lygter er et lygtepar ved jeg ikke, det kommer an på om de er
> ens.

Og det kan man ikke se på billedet - de forlygter er lavet i mindst 4
varianter

Men det er nok stadig lidt åbent for fortolkning. Mc'en på billedet har 2
forlygter.
Hvis de begge har fjernlys - er de vel i forhold til det et lygtepar og skal
have samme farve - uanset at den ene også er nærlys, og der ikke behæver
samme farve som fjernlyset. Jeg mangler så vist bare at finde en pære der
en farve på nærlys og en anden på fjernlys

Fra : alexbo

Dato : 20-11-08 10:58

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev

> Jeg mangler så vist bare at finde en pære der en farve på nærlys og en
> anden på fjernlys

Ja hvis du vil have to forskelige farver på nær/fjernlys, men jeg har svært
ved at se fordelen ved det.

Før i tiden var gule lygter en del udbredt, man lavede også strækninger med
gult gadelys, det skulle give en blødere og roligere lys der skulle være
bedre for øjnene, men gult gadelys er man helt gået væk fra.

Refleksbrikker reflekterer gult lys meget ringere end hvidt, så med gult lys
er man tættere på inden man ser en sådan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 20-11-08 19:28

> Ja hvis du vil have to forskelige farver på nær/fjernlys, men jeg har
> svært ved at se fordelen ved det.

Jeg har kun 2 formål med at "rode" med andet end hvad var standard

1) Skille mig ud i trafikken så jeg måske ikke bliver overset helt så tit
2) Bedre lys for mig selv

Det er min oplevelse at gult kørelys (nærlys) gør en forskel for
synligheden. En enkelt gul pære i et hvidt "lyshav" skiller sig jo også mere
ud end blot endnu en hvid pære.

Det er også min oplevelse at gult lys er bedre i usigtbart vejr - men også
at det hvide lys er bedre på fjernlyset når vejret ellers er klart ...

Fra : alexbo

Dato : 20-11-08 22:09

"Anders Majland" skrev

> [...]
> Det er også min oplevelse at gult lys er bedre i usigtbart vejr - men også
> at det hvide lys er bedre på fjernlyset når vejret ellers er klart ...

Ok, en gul nær/fjern og en anden hvid fjern til at skifte med ville dække
behovet men desværre ikke tilladt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 21-11-08 09:12

> Ok, en gul nær/fjern og en anden hvid fjern til at skifte med ville dække
> behovet men desværre ikke tilladt.

Også min konklusion af denne tråd.

PT er de også hvide, men jeg har den gule H4. Så må jeg lige se om ikke jeg
skal få anskaffet den gule H1 og skifte til gult igen ...

Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-08 14:13

> Hvad med MC? Der er det ikke i par, men fjernlys på bilux pæren og H7'eren
> lyser samtidigt.

Ja det kunne jeg jo have skrevet direkte ... Jeg kan også kun finde det med
parvis ens, og det er jo lidt svært når man kun har en af hver

Det er egenligt lidt sjovt hvor mange forskellige regler der var i europa i
slutfirserne og start halvfemserne.
I nogle lander måtte en mc kun have en forlygte - punktum.
I andre lande kunne to forlygter tillades - dog sådan at der så kun var
nærlys i den ene og fjernlys i den anden
Andre steder var det ok med nær og fjernlys i dem begge ...

Aktuel er det en gammel xt600z 3ds som oprindeligt var bestemt for sweitch
med en firkantet forlygte. Den har jeg ny skiftet til den "rigtige" med 2
runde lygter. Og det sæt jeg så har fået fingre har netop nær/fjernlys i den
ene side og kun fjernlys i den anden...

Jeg har gule H4 pærer men ikke lige en gul til den anden (H1 eller H7 - kan
ikke lige huske det)

/A

/A