For lav væskestand, kølervæske
Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 20:01

Min skoda Felicia 1.6 fra 1999 har en utæthed i kølesystemet som betyder at
kølervæsken falder til ca. 2 cm under minimumsmærket i ekspansionsbeholderen
(og falder ikke yderligere).

Jeg skal selvfølgelig have fikset utætheden, men sker der noget ved at køre
med for lav væskestand ?
Motortemperaturen er på normalt niveau og derfor ikke kritisk.

Min bekymring er at den øverste del af motoren ikke køles ordentligt ved for
lav væskestand (måske kan det gå ud over ventilerne?).

Hvad siger i?

Jeg vil gerne vente med at få det fikset, da jeg har en bekendt som så kan
hjælpe med det.
Det er ikke slangerne som er utætte og derfor tror jeg det er en pakning som
er synderen.

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 20:43

Sålænge der er varme i bilen og synlig væskestand i beholderen
når den er varm, og temp. måleren ikke er unormal kan du sikkert
køre videre.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-11-08 22:55

"Eque" <-> skrev i meddelelsen
> Sålænge der er varme i bilen og synlig væskestand i beholderen
> når den er varm, og temp. måleren ikke er unormal kan du sikkert
> køre videre.

Hvordan registerere du synlig væskestand i beholderen under kørsel når den
er varm?

Hvor tit skal man kikke på temperaturmåleren for at være sikker på at den
ikke lige pludselig går highwire?

Eller skrev du bare noget for at holde tastaturet varmt?

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 23:02

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan registerere du synlig væskestand i beholderen under kørsel når den
> er varm?

Jeg slukker motoren.
Kikker efterflg. på ekspansionsbeholderen.
Er den tom er det knabt så godt, men derfor
kan der godt være vand 'nok' på og varme
i kabinen.

> Hvor tit skal man kikke på temperaturmåleren for at være sikker på at den
> ikke lige pludselig går highwire?

Kan ikke sætte et klokkeslet på, men er man vandt
til at slå et blik på den af og til, så fornemmer man
hvis den er unormal. Og ændrer den sig pludselig,
så er det virkelig tid for at få det tjekket efter.

> Eller skrev du bare noget for at holde tastaturet varmt?

Hvorfor bruge tid på noget du ikke har forstand på ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-11-08 08:09

"Eque" <-> skrev i meddelelsen

> Jeg slukker motoren.

Du mener altså ikke den kan gå tør under kørslen ..

> Kikker efterflg. på ekspansionsbeholderen.
> Er den tom er det knabt så godt, men derfor
> kan der godt være vand 'nok' på og varme
> i kabinen.

Eller den kan have været kørt varm - det tager bare få sekunder - uden du
opdager det på temperaturmåleren eller uden at temperaturmåleren har
reageret på det.

> Kan ikke sætte et klokkeslet på, men er man vandt
> til at slå et blik på den af og til, så fornemmer man
> hvis den er unormal. Og ændrer den sig pludselig,
> så er det virkelig tid for at få det tjekket efter.

Og måske også for sent.

> Hvorfor bruge tid på noget du ikke har forstand på ?

Hvis man ikke kan klare sig på andre måder, så kan man altid lige lave et
personligt angreb. Hold dig for en gangs skyld til sagen (og læs hvad andre
mener om det).

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 10:51

> Du mener altså ikke den kan gå tør under kørslen ..

Hvis der er en lækage, så forvinder vandet
også under kørslen.

> Eller den kan have været kørt varm - det tager bare få sekunder - uden du
> opdager det på temperaturmåleren eller uden at temperaturmåleren har
> reageret på det.

Hvis der springer en slange, så forsvinder vandet
ret hurtigt og måleren kan næppe nå at reagere i
det tempo man kunne ønske sig. Men er der et mindre svind, så tar'
det længere tid at registrere lækagen, og er der varme
på systemet, og temperaturmåleren ellers ser
nogenlunde normal ud, så kan han rolig køre
videre indtil han får det endelig fikset.

> Og måske også for sent.

Hvis der springer en slange, så kan det gå
stærkt ja. Men det lød ikke til at være tilfældet
på det jeg kommenterede på, og sålænge der er
varme på varmeapparatet og måleren 'står normalt',
så er han ikke på herrens mark.

> Hvis man ikke kan klare sig på andre måder, så kan man altid lige lave et
> personligt angreb.

Og det var derfor du frækt lige nævnte:
"Eller skrev du bare noget for at holde tastaturet varmt?"
Men du kan åbenbart ikke 'klare' dig på andre måder.,o))

> Hold dig for en gangs skyld til sagen

Hvor har jeg undladt det ?
Det handler om kølervand, og det
er det eneste, og det burde du også
kunne håndtere. Tråden har været ganske
enkel indtil nu.

> (og læs hvad andre mener om det).

Mener om hvad ?
Kommer der et indlæg, jamen så
blir' det da også skimmet. Man sidder
næppe i en nyhedsgruppe for at skrive
med sig selv ?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-11-08 13:28

Eque skrev:

> [...]
> stærkt ja. Men det lød ikke til at være tilfældet
> på det jeg kommenterede på, og sålænge der er
> varme på varmeapparatet og måleren 'står normalt',

Det er ikke rigtigt. Når der ikke er styr på hvor meget væske der er på
systemet / ikke er efterfyldt forskriftsmæssigt, kan der hurtigt komme
til at mangle køling øverst i motoren hvor behovet er størst. Hverken
varmeapparat eller termometer vil vise noget om det.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 17:38

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> ... ikke er efterfyldt forskriftsmæssigt, kan der hurtigt komme til at
> mangle køling øverst i motoren hvor behovet er størst.

Hurtig og hurtig. Et vist forbrug er ikke unormalt.
En bil tar' ikke skade af, hvis der er fyldt lidt over MAX
og under MIN. Bare man er klar over niveauet, så kan
det aldrig gå helt galt.
Sålænge der er varme på varmeapparatet, så er der
varmt vand som blir' cirkuleret rundt. Sålænge der
er vand som blir' cirkuleret rundt, så blir' der flyttet
varme. Resten må forblive en skrøne, og ikke være
et problem, medmindre bilen virkelig er syg.
Men emnet er da interessant så hvis der er lidt
læsestof på nettet ville det være fint.

> Hverken varmeapparat eller termometer vil vise noget om det.

Hvis først varmen forsvinder ud af varmeapparatet,
så bør du være bekymret.
Hvis der ikke cirkuleres vand, så vil du kunne
se det på måleren.
Ellers må du forklare mig, hvor 'vandene skilles',
eller hvorfor det ikke "pumpes til toppen" hvis
ellers cirkulationen er normal, varmen i kabinen
er normal, og temp.måleren står som sædvanlig.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-11-08 18:32

Eque skrev:

> En hel del vrøvl.

Moderne kølesystemer under tryk fungerer kun rigtigt, når de er helt
fyldt med væske (ingen luft i systemet). Hverken varmeapparat eller
termometer er tilstrækkelige indikatorer for køling.

Det er muligt det går godt at køre rundt med halvfyldt system i nogen
tid, men det er et rigtig dårligt råd at give til andre blot at fortsætte.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 22:13

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev:

> En hel del vrøvl.
>
> Moderne kølesystemer under tryk

De fleste vædskebaserede kølesystemer
er under tryk. Alene ordet 'ekspansionsbeholder'
siger en hel del om opvarmet vands måde
at reagere på.

> fungerer kun rigtigt, når de er helt fyldt med væske (ingen luft i
> systemet).

Det er derfor jeg nævner, at sålænge der er
'flow' i systemet, så virker varmeapparatet,
temperaturmåleren kan man regne med,
og der er dermed ingen fare for problemer.
Og sålænge den er 2 cm under min, så
er der stadig vand på systemet og det bør
derfor stadig være i fornuftig balance til
videre kørsel. Jeg ser ingen faresignaler.

> Det er muligt det går godt

Det gør det i langt de fleste tilfælde ja. Netop
fordi det ikke er et problem som sådan, andet
end man skal holde øje med udviklingen.

> ...men det er et rigtig dårligt råd at give til andre blot at fortsætte.

Ikke sålænge, som i dette tilfælde jeg kommentere på, manden
er klar over noget ikke er som det plejer at være, men både
varmen i bilen og temp. måleren er som normalt.
Så kan han roligt køre til han får tid på værkstedet.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-11-08 00:01

Eque skrev:

> Og sålænge den er 2 cm under min, så
> er der stadig vand på systemet og det bør
> derfor stadig være i fornuftig balance til
> videre kørsel. Jeg ser ingen faresignaler.

Det er så dér kæden hoppper af for dig. To cm under minimum på
ekspansionsbeholderen er der ingen sikkerhed for at der kan ledes væske
til køleren (forbindelsen når ikke helt til bunden af beholderen).
Derfor er der gode chancer for at der er kommet luft i stedet.

Den normale procedure, og den KimT bør følge hvis han vil køre videre,
er først at fylde op på køleren, lade motoren køre til termostaten
åbner, skrue dækslet på og efterfylde ekspansionsbeholderen. Herefter
holde øje med at væskestanden ikke igen kommer under minimum.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 11:43

> Det er så dér kæden hoppper af for dig.

Det er intet problem.

> To cm under minimum på ekspansionsbeholderen er der ingen sikkerhed for at
> der kan ledes væske til køleren (forbindelsen når ikke helt til bunden af
> beholderen).

2 cm fra eller til betyder intet i den virkelige verden.
Sålænge der tilføres varmt vand til varmeapparatet i kabinen
så er der cirkulation, ergo kommer der vand rundt i motoren.
Sådan er dêt.

> Derfor er der gode chancer for at der er kommet luft i stedet.

Så skal niveauet være endnu lavere, før det blir' aktuelt.
Og er der luft, så 'står det stille', og så vil du ikke få varme
i kabinen som ellers. Dette vil du også kunne se på temp.måleren.

> Herefter holde øje med at væskestanden ikke igen kommer under minimum.

Dvs. din forskrift ikke blev fulgt før det blev et problem med de
2 cm under MIN mærket ?
Hvad får dig så til at tro, at din forskrift NU skulle hindre,
vædskestanden falde igen ?

Så er vi tilbage ved udgangspunktet, nemmelig jeg nævnte
han blot skal holde øje som normalt.
Dvs. normal varme i varmeapparatet, normal stand på temp.måleren.
Så kan han roligt køre videre til han får det afklaret helt.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-11-08 23:34

Eque skrev - endnu en gang nogenlunde det samme...

I rest my case. Og regner med at alle andre har forstået.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 11:15

> Eque skrev - endnu en gang nogenlunde det samme...
>
> I rest my case. Og regner med at alle andre har forstået.
>
> --
> Niels

Hvis jeg nu skulle finde på at gentage mig selv, og slå 3 fluer med eet
smæk,
så var ordlyden tidligt i tråden:
"Desuden er det ikke unormalt, biler kan ha' et vist forbrug af kølervæske.
Dermed ikke sagt det er i liter pr. døgn, men et vist forbrug er ikke
unormalt over tid."

Kontrol af kølervæskens tilstand og niveau er inkluderet i nogle bilers
vedligeholdelsesprogram, og jeg er klar over, dette ikke nævnes med tanke
på, bilen har en teknisk fejl, men
mere dêt, at der kan være "et vist forbrug".

Så kan du jo ta' din holdning op til revision og ellers følge dine
'forskrifter',
som af bilfabrikanter også kan omhandle jævnlig kontrol af
kølervæskestanden,
ikke pga. "teknisk fejl", men mere det, at der kan forventes "et vist
forbrug".

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-11-08 18:47

"Eque" <-> skrev i meddelelsen

> [...]
> Sålænge der tilføres varmt vand til varmeapparatet i kabinen
> så er der cirkulation, ergo kommer der vand rundt i motoren.

Og hvis varmeapparatet i kabinen er placeret så lavt at dér kommer der godt
nok vand - men øverst i motoren kniber det?

> Så er vi tilbage ved udgangspunktet, nemmelig jeg nævnte
> han blot skal holde øje som normalt.

En lille læk kan hurtigere blive til en stor læk end ingen læk kan blive til
en stor læk. Det er såmænd bare det. Så dit råd om at køre videre er
elendigt.

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-11-08 19:06

Eque skriver:

> Hurtig og hurtig. Et vist forbrug er ikke unormalt.

Hvor forsvinder vandet da hen ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-11-08 23:06

>Hvor forsvinder vandet da hen ?

Ingen steder.. det er et lukket system og der skal derfor ikke
forsvinde noget med mindre der er en læk et eller andet sted.

Den kan Eque så tænke lidt over hvis han stadig mener det er normalt
med et forbrug af vand.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-11-08 23:18

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Ingen steder.. det er et lukket system og der skal derfor ikke
> forsvinde noget med mindre der er en læk et eller andet sted.

Netop....

> Den kan Eque så tænke lidt over hvis han stadig mener det er normalt
> med et forbrug af vand.

Måske en "perfekt ford" bruger vand også?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-11-08 23:29

>Måske en "perfekt ford" bruger vand også?

Se sådan her på det: så er det altid frisk det som er i systemet

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 11:36

> [...]

Ja. Det er da klart.
Man kan ikke forvente, pakningerne
er som for 23 år siden..
Mængden er dog ubetydelig.

> Se sådan her på det: så er det altid frisk det som er i systemet

Friskt og sundt som resten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-11-08 18:57

Eque skriver:

> Friskt og sundt som resten.

Der tegner sig et mere og mere tydeligt billede af, hvad du mener
"friskt og sundt" er...

Klar til skrot.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 11:26

> med mindre der er en læk et eller andet sted.

Det er jo en mulighed, siden vandstanden er sunket...

> Den kan Eque så tænke lidt over hvis han stadig mener det er normalt
> med et forbrug af vand.

Manden nævnte noget med en pakning og
er der gået en pakning, eller denne er ringe,
så ville det da være dumt at afvise.
Så kan du jo tænke lidt over dêt.

Desuden er det ikke unormalt, biler
kan ha' et vist forbrug af kølervædske.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-08 11:30

>Så kan du jo tænke lidt over dêt.

Du kan tænke lidt over hvorfor jeg skrev som jeg gjorde.

>Desuden er det ikke unormalt, biler
>kan ha' et vist forbrug af kølervædske.

Øhm jo.

>Dermed ikke sagt det er i liter pr. døgn,
>men et vist forbrug er ikke unormalt over tid.

Hvis den er utæt korrekt.

Men et tæt kølesystem har ikke et forbrug uden der er noget galt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 11:48

> Du kan tænke lidt over hvorfor jeg skrev som jeg gjorde.

Ja det må så blive det helt store spørgsmål
som du selv må finde ud af..

> Øhm jo.

Øhm nej. Men en helt ny
må forventes at holde 'mere tæt'
end en bil som har gået væsentlig flere
km. over flere år.

> Hvis den er utæt korrekt.

Ingen biler ern 100% tætte.
Derfor et vist forbrug.
Dermed ikke sagt det er i liter pr. døgn,
men et vist forbrug er ikke unormalt over tid.

> Men et tæt kølesystem har ikke et forbrug uden der er noget galt.

Ingen kølesystemer er 100% tætte i hele levetiden.
Derfor et vist forbrug.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-08 12:44

>Ja det må så blive det helt store spørgsmål
>som du selv må finde ud af..

Du mener altså jeg skal finde ud af det for dig?

Den var ny... ansvarsfraskrivelse i ny forklædning. Den må jeg huske
næste gang jeg ikke har noget modargument.

>Øhm nej. Men en helt ny
>må forventes at holde 'mere tæt'
>end en bil som har gået væsentlig flere
>km. over flere år.

Nå. Jamen min gamle bil der havde rundet 300kkm brugte ikke vand. Det
må altså være unormalt?

>Ingen kølesystemer er 100% tætte i hele levetiden.

Så længe det er teknisk iorden så jo.

>Dermed ikke sagt det er i liter pr. døgn,
>men et vist forbrug er ikke unormalt over tid.

Et kølesystem der er iorden skal ikke forbruge noget. Hold nu op med
at holde så stædigt fast i ngoet du tydeligt ikke har forstand på.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-11-08 13:04

On Thu, 20 Nov 2008 12:44:02 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Et kølesystem der er iorden skal ikke forbruge noget. Hold nu op med
>at holde så stædigt fast i ngoet du tydeligt ikke har forstand på.

>--

Naaarhh.

Du skal jo ikke se bort fra de par dråber der bliver fjernet med jævne
mellemrum, for at kontrollere at frostsikringen er i orden.

Det summer op det hele.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-08 13:13

>Du skal jo ikke se bort fra de par dråber der bliver fjernet med jævne
>mellemrum, for at kontrollere at frostsikringen er i orden.

Åh jo... jeg bøjer mig allerede

>Det summer op det hele.

Åbenbart

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 16:26

> Du mener altså jeg skal finde ud af det for dig?
> "Du kan tænke lidt over hvorfor jeg skrev som jeg gjorde."

Ja, det kan aldrig blive min opgave at finde ud af,
hvorfor du skrev som du gjorde.

> Den var ny... ansvarsfraskrivelse i ny forklædning.

Jeg mener ikke jeg har noget at stå til ansvar over for ?
Kan du ikke præcisere istedet for at trække det "smarte våben"
som du alligevel ikke formår at anvende.

>Den må jeg huske
> næste gang jeg ikke har noget modargument.

Jeg tror du ku' ha' brugt alt hvad du evner
at skrabe sammen langt tidligere i tråden.

> Nå. Jamen min gamle bil der havde rundet 300kkm brugte ikke vand. Det
> må altså være unormalt?

Du har ingen beviser, så jeg vil ikke forholde mig
yderligere til dit postulat.

> Så længe det er teknisk iorden så jo.

Nej.

> Et kølesystem der er iorden skal ikke forbruge noget. Hold nu op med
> at holde så stædigt fast i ngoet du tydeligt ikke har forstand på.

Der vil altid være en vis fordampning og dermed
et vist forbrug.
Men følg du bare dine 'forskrifter'.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-11-08 18:58

Eque skriver:

> Der vil altid være en vis fordampning og dermed
> et vist forbrug.

Hvor fordamper det hen?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-11-08 21:57

Eque wrote:
> Der vil altid være en vis fordampning og dermed
> et vist forbrug.

Det vil jeg høre mere om.
I hvilken størrelsesorden er det forbrug cirka?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-11-08 22:37

"Jens C. Hansen" skriver:

> Det vil jeg høre mere om.
> I hvilken størrelsesorden er det forbrug cirka?

Det kommer jo an på om det er en "ny" motor, elelr en gammel udkneppet
"Sierraskralde."

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 11:09

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gg4ivb$dqn$1@newsbin.cybercity.dk...

> Det vil jeg høre mere om.
> I hvilken størrelsesorden er det forbrug cirka?

Det er individuelt, så jeg kan ikke gi'
dig hverken klokkeslet eller mængde.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-11-08 17:08

Eque skriver:

> Det er individuelt, så jeg kan ikke gi'
> dig hverken klokkeslet eller mængde.

Nej, for du gætter dig bare til noget ud fra din egen gamle
smadderkasse.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-11-08 00:26

>Ja, det kan aldrig blive min opgave at finde ud af,
>hvorfor du skrev som du gjorde.

Javel.

>Jeg mener ikke jeg har noget at stå til ansvar over for ?

Det du skriver og påstår?

>Kan du ikke præcisere istedet for at trække det "smarte våben"
>som du alligevel ikke formår at anvende.

Jeg tror jeg formår at anvende en del mere end dig..

>Jeg tror du ku' ha' brugt alt hvad du evner
>at skrabe sammen langt tidligere i tråden.

Ja dig?

>Du har ingen beviser, så jeg vil ikke forholde mig
>yderligere til dit postulat.

Påstår du jeg lyver? Hvilken gevinst skulle jeg opnå ved det?

>Der vil altid være en vis fordampning og dermed
>et vist forbrug.

Hvor vil du have det skal fordampe hen i et tæt kølesystem?

>Men følg du bare dine 'forskrifter'.

Altså du mener tjekke vandstanden og konstarere at der km efter km
_stadig_ ikke er forbrugt noget?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 11:10

> Javel.

Nå så fes den ind.

> Det du skriver og påstår?

Præcis. Jeg kan jo ikke stå til ansvar
for dine 'forskrifter'.

> Jeg tror jeg formår at anvende en del mere end dig..

Du har ikke formået at gi'
udtryk for særlig meget hvad
dêt angår indtil nu.
Fremtiden ser heller ikke for lys ud..

> Ja dig?

Nææh. Mod mig. Men det skete så ikke.
Sker næppe i fremtiden med din ringe formåen.

> Påstår du jeg lyver? Hvilken gevinst skulle jeg opnå ved det?

Lyver ? Det ord brugte jeg vidst ikke, men:
Jeg nævnte bare, du ikke fremlagde
beviser sammen med dit postulat, og
ønskede derfor ikke at forholde mig til det.

> Hvor vil du have det skal fordampe hen i et tæt kølesystem?

Intet kølesystem er 100% tæt.

> Altså du mener tjekke vandstanden og konstarere at der km efter km
> _stadig_ ikke er forbrugt noget?

Du kan gøre hvad du vil.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-11-08 14:15

>Nå så fes den ind.

Det værste er at du tror på det..

>Præcis. Jeg kan jo ikke stå til ansvar
>for dine 'forskrifter'.

Du kan tage at stå til ansvar for dine egne..

>Du har ikke formået at gi'
>udtryk for særlig meget hvad
>dêt angår indtil nu.
>Fremtiden ser heller ikke for lys ud..

Betydelig mere lys end din sådan som du narrer dig selv på daglig
basis.

>Nææh. Mod mig. Men det skete så ikke.
>Sker næppe i fremtiden med din ringe formåen.

Kom det fra ham hvis pære der stadig er sprunget?

>Lyver ? Det ord brugte jeg vidst ikke, men:
>Jeg nævnte bare, du ikke fremlagde
>beviser sammen med dit postulat, og
>ønskede derfor ikke at forholde mig til det.

Jeg synes du skal tage og komme tilbage til denne verden - jeg
fortalte om min gamle bil der ikke brugte vand (pånær da toppakningen
lige røg..)..

Og straks fejer du det væk da det ikke liiiige passer ind i den verden
du fiser rundt i.

>Intet kølesystem er 100% tæt.

Bortset fra der sidder en overtrykssikring, så jo.

>Du kan gøre hvad du vil.

Ja for du ved jeg har ret - men du er nu så langt ude at enhver
retræte vil være fail.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 14:55

> Det værste er at du tror på det..

Nåehh, synd det er SÅ slemt for dig
at håndtere.

> Du kan tage at stå til ansvar for dine egne..

Altid gjort.

> Betydelig mere lys end din sådan som du narrer dig selv på daglig
> basis.

"on a daily basis". Lyder som noget
fra en lektiebog ?

> Kom det fra ham hvis pære der stadig er sprunget?

De er skiftet. Begge to. Til franske-gule.

> Jeg synes du skal tage og komme tilbage til denne verden

Jeg har været på jorden hele tiden modsat visse andre.

> - jeg
> fortalte om min gamle bil der ikke brugte vand

Jeg ved godt hvad du fortale om.
Men det ændrer ikke ved dit postulat
og at jeg ikke behøver forholde mig til
noget som snildt kunne være opdigtet til dagen.

> Og straks fejer du det væk da det ikke liiiige passer ind i den verden
> du fiser rundt i.

Man er nødt til at afvise postulater som
er opdigtet til lejligheden.

> Bortset fra der sidder en overtrykssikring, så jo.

Nåeh der kom den. Sådan een arbejder konstant
og kan derfor være medvirkende årsag til "et vist forbrug".

> Ja for du ved jeg har ret - men du er nu så langt ude at enhver
> retræte vil være fail.

At tage stilling til dine løse postulater ligger
uden for mine interesseområder..
Ang. "langt ude", så må det være trælst for dig at vide,
Volvo er eet af de mærker, hvis 'forskrift' angiver
et jævnligt tjek af kølevæskestanden, og jeg er klar over,
dette ikke nævnes med tanke på, bilen har en teknisk fejl,
men mere dêt, at der kan være "et vist forbrug".

Så om igen min dreng. Du må hellere få et forsøg mere...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-11-08 15:47

>Nåehh, synd det er SÅ slemt for dig
>at håndtere.

Ja slemt for dig? Jeg har det fint..

>Altid gjort.

Noteret.

>"on a daily basis". Lyder som noget
>fra en lektiebog ?

Du er go' til at gribe ting ud af ingenting..

>Jeg ved godt hvad du fortale om.
>Men det ændrer ikke ved dit postulat
>og at jeg ikke behøver forholde mig til
>noget som snildt kunne være opdigtet til dagen.

Jeg har samme holdning til dig. Alt hvad du kommer med er pure opsind
og så længe du ikke kan fremlægge beviser behøver jeg ikke forholde
mig til dine postulater.

>Man er nødt til at afvise postulater som
>er opdigtet til lejligheden.

Siger du jeg opdigter at min gamle bil ikke brugte vand?

>Nåeh der kom den. Sådan een arbejder konstant
>og kan derfor være medvirkende årsag til "et vist forbrug".

Er du klar over hvornår sådan en tryksikring er i brug?

> [...]
>dette ikke nævnes med tanke på, bilen har en teknisk fejl,
>men mere dêt, at der kan være "et vist forbrug".

Selvfølgelig skal man tjekke standen - det gælder vist alle?

Men kan du selv gætte hvorfor? Og hvis du skriver pga. et normalt
forbrug så om igen.. det er ikke derfor ;)

>Så om igen min dreng. Du må hellere få et forsøg mere...

Har jeg ikke brug for.. men det har du derimod.

Så kom igen knægt - og gør dig umage denne gang. Du taler imod
bedrevidende - ikke kun mig, men samtlige andre i denne tråd.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-11-08 18:49

Eque skrev:

> Nåeh der kom den. Sådan een arbejder konstant
> og kan derfor være medvirkende årsag til "et vist forbrug".

Hvad gør den??
Tror du ikke du har rodet dig lidt for langt ud denne gang?

Nå, men her kommer nogle postulater som du kan forolde dig til eller
lade være:

Vores tidligere +200KKM Felicia 1,3 fik ikke efterfyldt kølervæske i de
tre år vi havde den. Væskestanden var konstant.
Vores tidligere Fabia 1,4 16V, som vi havde i fire år og kørte omkring
140KKM i fik ikke efterfyldt kølervæske i den tid. Niveauet var konstant.
Den Inca Eagle H UV printer som jeg lige er kommet hjem fra har to
selvstændige kølesystemer som hver især kører med en vand/glykol
blanding i et lukket system. Disse to kredsløb arbejder under tryk,
skiftende temperaturer, har køle/varme flader, har pumper, har
gummislanger, har o-ringe. De har sjovt nok kørt nu 5 år uden synligt
svind i systemerne...

Men det ovenstående kan vel blot afvises som løgn og latin

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-11-08 19:11

Kent Glerup skriver:

> Hvad gør den??
> Tror du ikke du har rodet dig lidt for langt ud denne gang?

Nej, hans referencepunkt er blot een gammel udslidt sierramotor.

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-11-08 19:59

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Kent Glerup skriver:
>
> Nej, hans referencepunkt er blot een gammel udslidt sierramotor.

Nå for søren ja! Det havde jeg (næsten) glemt :)
Referencen som alt andet måles mod. Klarer andet sig bedre må det bero
på en målefejl. Klarer andet sig værre er det en gang elendigt klamp.

Godt du lige hjalp mig på sporet igen

/Kent Glerup

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-11-08 00:51

Kent Glerup wrote:
[tillader mig lige at afkorte]
> Felicia 1,3 fik ikke kølervæske i 3 år. Væskestanden var konstant.
> Fabia 1,4 16V, fik ikke kølervæske i fire år. Niveauet var konstant.
> Inca Eagle H UV sprinter, har kørt 5 år uden synligt svind ...

Helt samme oplevelser jeg har haft, med de biler jeg har ejet.
Hvis de begyndte at mangle kølevand, var det enten pga. en utæt
kølerslange eller defekt toppakning.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-11-08 14:19

>Jeg nævnte bare, du ikke fremlagde
>beviser sammen med dit postulat, og
>ønskede derfor ikke at forholde mig til det.

Sagt på en anden måde: Hvordan IND I HELVEDE vil du have jeg skal
kunne bevise det??

Tænk dig lige lidt om en anden gang...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 15:01

> Sagt på en anden måde: Hvordan IND I HELVEDE vil du have jeg skal
> kunne bevise det??

Det er op til dig. Og nu råber du. Er du så meget sat til vægs ? *S*
Indtil et konkret fremviseligt bevis foreligger,
er det blot et dumt postulat, fremført af en nar.

> Tænk dig lige lidt om en anden gang...

kinagrill.dk

ps. du keder mig.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-11-08 15:49

>Det er op til dig. Og nu råber du. Er du så meget sat til vægs ? *S*

Lol.. der skal mere end en infantil knægt til at sætte mig til vægs ;)

>Indtil et konkret fremviseligt bevis foreligger,
>er det blot et dumt postulat, fremført af en nar.

Nåååh så kom personfniddereret igang.. Olesen har hermed tabt ansigtet
og kan ikke føre en normal samtale længere.

>ps. du keder mig.

Åbenbart ikke.. men du overrasker mig ved at være så påståelig på ting
du ikke aner en klap om.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-11-08 00:00

Eque skrev:

> Der vil altid være en vis fordampning og dermed
> et vist forbrug.
> Men følg du bare dine 'forskrifter'.

Fint nok at det fordamper.
Men hvor fortætter det igen?

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-11-08 18:59

Eque skriver:

> Øhm nej. Men en helt ny
> må forventes at holde 'mere tæt'
> end en bil som har gået væsentlig flere
> km. over flere år.

Sikke noget sludder.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-11-08 18:59

Eque skriver:

> Desuden er det ikke unormalt, biler
> kan ha' et vist forbrug af kølervædske.

Hvis de er defekte - ja.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-11-08 00:42

KimT skrev:
> [...]
>
> Min bekymring er at den øverste del af motoren ikke køles ordentligt ved
> for lav væskestand (måske kan det gå ud over ventilerne?).

Din bekymring er velplaceret, og jeg mener ikke du skal køre videre. Når
væskestanden i ekspansionebeholderen er under minimum og bliver stående
er det fordi der ikke kan suges mere væske til systemet, og du har ingen
kontrol med det.

Hvis du vil forsøge at køre videre skal du i det mindste efterfylde
systemet efter vejledningen og sørge for at væskestanden ikke kommer
under minimum.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 22:24

Jeg takker for kommentarene.

Andetsteds blev jeg anbefalet et prøve at hælde en flaske "kølesystemtætner"
i kølevandet.
Er spændt på om det afhjælper problemet - ellers må jeg overveje hvad der
skal ske.

Jeg vender tilbage med en update, når jeg ved om det virker...

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 18:39

> Andetsteds blev jeg anbefalet et prøve at hælde en flaske
> "kølesystemtætner" i kølevandet.

.... det hjalp ikke på problemet selvom hullet må være ganske lille idet
vandet kun langsomt drypper af systemet.

/Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-11-08 18:54

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i meddelelsen

> ... det hjalp ikke på problemet selvom hullet må være ganske lille idet
> vandet kun langsomt drypper af systemet.

Prøv at spørge på et værksted, som kender mærket. Det kan dryppe så lidt at
man ikke kan se det, fordi det lægger sig i revner og fordybninger.

Golf III havde f.eks. et problem med en plastikstuds monteret foran på
motoren ... jeg skiftede den fordi jeg fik at vide det kunne være der
årsagen til et vandforbrug over flere tusinde km skulle findes.

--
Per

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-11-08 18:56

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
> motoren ... jeg skiftede den fordi jeg fik at vide det kunne være der
> årsagen til et vandforbrug over flere tusinde km skulle findes.

Jeg vil nu gætte på at det smuttede ud af overtryksventilen. He he :)

/Kent Glerup