Ta'r man motoren ud for tandremsskift på G~
Fra : Palle Bugtrup

Dato : 17-11-08 20:07

Mon man på mærkeværksted - her VAG - demonterer motoren for
tandremsskift?

I aktuelt tilfælde drejer det sig om Golf IV 1,9 TDI. Den har
intercooler, klimaanlæg og servostyring. Årgang er '99.

Palle

Fra : oz3bto

Dato : 17-11-08 21:24

"Palle Bugtrup" <pacemaker@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I aktuelt tilfælde drejer det sig om Golf IV 1,9 TDI. Den har
> intercooler, klimaanlæg og servostyring. Årgang er '99.

Kender ikke lie modellen men på de biler jeg kender til da bliver motoren
i dog bliver en hulens masse afmonteret

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-11-08 22:45

Palle Bugtrup skrev:
> Mon man på mærkeværksted - her VAG - demonterer motoren for
> tandremsskift?
>
> I aktuelt tilfælde drejer det sig om Golf IV 1,9 TDI. Den har
> intercooler, klimaanlæg og servostyring. Årgang er '99.

Nej det er ikke nødvendigt at pille motoren ud. Det er ikke nødvendigt
på nogen bil. Jo, måske noget specielt som Ferrari eller noget med
centermotor. Der går en masse skrøner om motorer der skal ud for at
skifte ditten og datten.

Med almindeligt tempo og skift af vandpumpe samtidig: 3-3,5 time.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 18-11-08 23:35

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ditten og datten.
>
> Med almindeligt tempo og skift af vandpumpe samtidig: 3-3,5 time.

Tak for interessen. - Jeg har endnu heller ikke gjort brug af
motordemontering, men adgangen formindskes i takt
med modelskift og udstyr.

Palle

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 23:39

Fiat Marea var vidst et problem.
Eller var det Bravo'en da de kom frem.
Men OK, de er jo også i Ferrari familien...

Fra : alexbo

Dato : 19-11-08 08:14

"Eque" <-> skrev

> Fiat Marea var vidst et problem.
> Eller var det Bravo'en da de kom frem.

På de 5 cylindrede foreskrives at motoren tages ud, jeg har så hørt at nogle
Fiatmekanikere har fundet en nemmere løsning men jeg kender den ikke.
Måske noget med at nøjes med at sænke motoren, uden helt at tage den ud.
-
mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 10:53

> [...]
> ikke.
> Måske noget med at nøjes med at sænke motoren, uden helt at tage den ud.

Præcis. Noget i dên stil.
Den gamle er på et FIAT værksted og
det var ham som nævnte det.

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-11-08 14:58

Eque skrev:
> "Palle Bugtrup" <pacemaker@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Fiat Marea var vidst et problem.
> Eller var det Bravo'en da de kom frem.
> Men OK, de er jo også i Ferrari familien...

Det var Marean, ihvertfald den 5 cylindrede model, men de "opfandt" vist
nok et stykke værktøj så man kunne tilte motoren op istedet.

Jesper

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-11-08 00:54

Palle Bugtrup skrev:

> Tak for interessen. - Jeg har endnu heller ikke gjort brug af
> motordemontering, men adgangen formindskes i takt
> med modelskift og udstyr.

Selv tak. Den er nu ikke en af de slemme. Der findes japanere og
franskmænd der er værre.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : N/A

Dato : 19-11-08 19:27

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-11-08 03:01

On Nov 19, 12:53 am, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> Selv tak. Den er nu ikke en af de slemme. Der findes japanere og
> franskmænd der er værre.

Hvilke franskmænd ? Fordi for mig yder det som en fordom.
De franske biler jeg kender til har ingen problemer, det er dog kun
PSA.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 14:22

On Wed, 19 Nov 2008 02:01:14 -0800 (PST), Christian B. Andresen wrote:

> Hvilke franskmænd ?

Xantia 1,8 16v, mine hænder og arme var hævede i flere dage efter :-/ En
10-årig kunne sikkert undgå skrammer....

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-11-08 19:28

Orla Pedersen skrev:

> Xantia 1,8 16v, mine hænder og arme var hævede i flere dage efter :-/ En
> 10-årig kunne sikkert undgå skrammer....

Samme motor som i netop 406 som jeg nævner. Ikke umulig, men heller ikke
blandt de ti nemmeste.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 21:07

On Wed, 19 Nov 2008 19:28:21 +0100, Ib Jakobsen wrote:

> Samme motor som i netop 406 som jeg nævner. Ikke umulig, men heller ikke
> blandt de ti nemmeste.

Det mest tåbelige er dog, at man ikke fra starten har delt den nederste
afdækning :-/ Den er dog monteret med 2 * 2 bolte, hvert par med ca. 2 cm.
afstand.

Delt blev afdækningen, med et lidt rustikt udseende dog og tandremmen
kunne lige så fint listes ud over den "fastgroede" remskive. Og hva'
faen, nu er det overstået, og freden har sænket sig.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-11-08 21:29

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> kunne lige så fint listes ud over den "fastgroede" remskive. Og hva'
> faen, nu er det overstået, og freden har sænket sig.

Tanken om de ingeniører der har stået for konstruktionen ikke har prøvet
at skrue på en bil har strejfet mig. Der er for mange tanketorske. Som
f.eks den kølerslange der skal gå lige forbi midten af remskiven. Det er
til dumpekarakter.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : oz3bto

Dato : 21-11-08 01:45

> Samme motor som i netop 406 som jeg nævner. Ikke umulig, men heller ikke
> blandt de ti nemmeste.
>

> --
> MVH
>
> Ib Jakobsen

Nemmest må være en nissan sunny 2.0 diesel fra ~94 ..Selvom den har 2 remme

Der skal pilles 2 plastik skjolde af og evt. batteriet (for extra plads)
også er remmene lige til at pille af efter man har løsnet 2 bolte i hver
side hvor der igen er fint plads

Tog lærlingen under 2 timer incl skift af klodser i for

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-11-08 19:27

Christian B. Andresen skrev:

> Hvilke franskmænd ?

Vi kan jo tage 406 med 1,8l motor. Så vidt jeg husker sidder der en
tåbelig kølerslange lige tværs hen over remskiven. Den gamle 405 16 Mi16
var heller ikke blandt de nemmeste. Flere gider jeg ikke grave frem.

> Fordi for mig yder det som en fordom.

Det må du da godt for min skyld synes. Til gengæld er jeg træt af den
fordom man mødes med når man kommer med en kritik der ikke falder i de
frankofiles jord. Jeg har været der i mange år. og hånden på hjertet så
har de på nogen punkter en lidt anden tilgang til bilteknik.

> De franske biler jeg kender til har ingen problemer, det er dog kun
> PSA.

Har du arbejdet professionelt med det en årrække?. Så du således har
oplevet mange modeller og tidernes skiften.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-11-08 07:11

On Nov 19, 2:22 pm, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:

> Xantia 1,8 16v, mine hænder og arme var hævede i flere dage efter :-/ En
> 10-årig kunne sikkert undgå skrammer....

Kan meget af det ikke gøres ind fra siden ved forhjulet ?
Men jeg vil godt tro det er svært, kan stadig huske hvor svært det var
at få oliefilteret skruet af og på på vores Xsara 2.0i 16V

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 18:30

On Wed, 19 Nov 2008 06:10:56 -0800 (PST), Christian B. Andresen wrote:

> Kan meget af det ikke gøres ind fra siden ved forhjulet ?

Stortset intet, der er en solid vange i vejen. Man kan løsne bolten til
remskiven,(for generator, hydraulikpumpe, og kompressor), og nederste
tandremsafdækning. That's it, resten foregår ovenfra.

Fra : N/A

Dato : 19-11-08 19:27