Vil ikke sove
Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-08 16:56

Lige siden min første bærbare computer, som var en PowerBook 5300cs med
System 7.5, har jeg jævnligt oplevet det fænomen, at en bærbar opfører
sig som et lille barn om aftenen: Den vil ikke sove. Ligegyldigt hvad
man skriver i kontrolpanelet, vil den ikke gå på våbeblus. Det er noget,
der jævnligt bliver spurgt om i forskellige fora, og svaret er som
regel, at der nok er en proces, der holder maskinen vågen.
Nu har vi en 15" MacBook Pro fra december 2007. 2,4 GHz tror jeg
og nyeste software. De sidste måneder har den heller ikke villet gå på
vågeblus. Er der ikke en eller anden .plist eller nogle indstillinger,
man kan forsøge at slette. Det er da et godt gammelt trick indenfor
computere, hvis et program driller. Jeg synes ikke, der er kommet nogen
nye processer, der skulle holde den vågen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-11-08 18:49

> [...]
> computere, hvis et program driller. Jeg synes ikke, der er kommet nogen
> nye processer, der skulle holde den vågen.

Jeg har jævnligt problemet pga. EyeTV. Hvis man ser en gammel optagelse
mens en ny optagelse går igang, eller hvis man bruger den remote der
fulgte med USB sticken, så går sleep i udu. Løsningen er at starte et
vindue med aktuel modtaget signal (CMD-L), zoome til fuld skærm (CMD-0)
og lukke igen (CMD-W). YMMV.