Apple LED Cinema Display er på trapperne
Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-08 16:51

Så nærmer det sig, det vi alle har ventet på: Apple LED Cinema Display.
Hidtil har der stået: "Ships November" på Apple Store. Nu står der:
"Ships 7-10 business days". Der er dog ikke nogen knap, man kan klikke
på for at købe, men den kommer nok snart.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-08 21:48

> [...]
> "Ships 7-10 business days". Der er dog ikke nogen knap, man kan klikke
> på for at købe, men den kommer nok snart.

jaja .. typisk .. så når Apple har den klar til shipping så går der lige
et par uger mere inden de alm. forhandlere har den ... *suk*

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-08 21:59

> jaja .. typisk .. så når Apple har den klar til shipping så går der lige
> et par uger mere inden de alm. forhandlere har den ... *suk*

Men det nærmer sig da. Så har vi også lidt at glæde os til. Det er jo
også dejligt. Og en måned senere kommer julegaverne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-08 00:12

> Men det nærmer sig da. Så har vi også lidt at glæde os til. Det er jo
> også dejligt. Og en måned senere kommer julegaverne.

Og nu kan man købe den, kan jeg se
Stadig 7-10 dages shipping-tid. Så er spørgsmålet jo, om man skal give
Fona en chance først. Fona er den eneste Apple-forhandler her i Esbjerg,
nu hvor Merlin er væk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-08 06:36

> Og nu kan man købe den, kan jeg se
> Stadig 7-10 dages shipping-tid. Så er spørgsmålet jo, om man skal give
> Fona en chance først. Fona er den eneste Apple-forhandler her i Esbjerg,
> nu hvor Merlin er væk.

Synes det er en god idé .. støt din lokale Mac pusher :)

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-11-08 14:29

Hvis nu 23" Cinema Display er ude af sortimentet - er der så udsalg af dem?
Hvor?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-08 14:33

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvis nu 23" Cinema Display er ude af sortimentet - er der så udsalg af dem?
> Hvor?

Der er ingen tilbage ... jeg har ikke set nogen ihvertfald.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 20:38

On 2008-11-19 14:32:43 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Der er ingen tilbage ... jeg har ikke set nogen ihvertfald.

Apple: gone
Computerstore: gone
ActIT havde 4stk sidste fredag, vi købte de to og fortryder sikkert i
løbet af en måned eller to at vi ikke tog dem alle.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 20:36

On 2008-11-19 14:28:50 +0100, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Hvis nu 23" Cinema Display er ude af sortimentet - er der så udsalg af dem?

næppe, tværtimod.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Peter BP

Dato : 21-11-08 21:30

> [...]
> "Ships 7-10 business days". Der er dog ikke nogen knap, man kan klikke
> på for at købe, men den kommer nok snart.

Meget flot.

900$ ved nuværende kurs er ca

5.339,34 iflg Dashboard Currency Converter.

For 24" er det pebret, men hey, det er Apple, og den kan lade din
Bærbare, hvilket er lidt blæret. Men når jeg kigger under
strømforbruget:

Electrical Requirements:

* Meets ENERGY STAR requirements
* Input voltage: 100V to 240V AC 50-60Hz
* Maximum power: 212W (Apple LED Cinema Display while charging
MacBook Pro)
* Energy saver mode: 1W or less

212 Watt. Og antager vi at der er fuld skrue på ladningen (savrende til
max 80 watt), så æder displayet altså op til 132 watt til sig selv. For
et LED diskplay er det altså en del - ikke imponerende (min egen Acer
X243w - 24" æder iflg specifikationer max 100 W, og har 400 cd/m^2 med
300 cd/m^2 tilsvarende for Apple's).

Pyt. Tommelfingerregelen er at 80% af en computerdels energiforbrug i
hele dets levetid brugtes under fabrikationen, så hvis displayet holder
lang tid i husstanden er det relative høje elforbrug intet at have
dårlig samvittighed over. (kilde: foredragsholder Philip Bøgh, Ubuntu
Live! 1. nov i år).

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-08 23:37

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> Meget flot.
>
> 900$ ved nuværende kurs er ca
>
> 5.339,34 iflg Dashboard Currency Converter.

Sjovt at du regner på den måde. Det møder man tit. Det er da let at slå
den op på den danske Apple Store og konstatere, at den her i Danmark
koster kr. 6.599,- med told, moms og løn til div. skatteplagede danske
lagerarbejdere, vognmænd og hvem der ellers er involverede i at få den
ud til dig.

> For 24" er det pebret, men hey, det er Apple,

Umiddelbart syntes jeg ikke, det var så galt, men så kom jeg til at se,
hvad andre skærme koster, og jeg kan godt se, at de er faldet meget i
pris. Når man kun ser på Apples produkter, så bliver de billigere og
billigere, og det er jo dejligt. Men så kommer man til at se på
alternativerne, og så bliver man helt forbløffet over, hvor billige de
er.

> [...]
> MacBook Pro)
> * Energy saver mode: 1W or less
>
> 212 Watt. Og antager vi at der er fuld skrue på ladningen...

Det står der jo ligesom i parantes bagefter.

> ...(savrende til max 80 watt),

85 Watt!

> ...så æder displayet altså op til 132 watt til sig selv.

127 Watt!

> For et LED diskplay er det altså en del - ikke imponerende (min egen Acer
> X243w - 24" æder iflg specifikationer max 100 W, og har 400 cd/m^2 med
> 300 cd/m^2 tilsvarende for Apple's).

Jeg har også undret mig lidt over det. Apples tre andre skærme på hhv.
20", 23" og 30" bruger hhv. 65, 90 og 150 Watt, og de er ikke engang med
LED-baggrundslys, som skulle bruge mindre strøm. Den nye LED-skærm har
et USB-hub med tre stik, men det gamle har to USB- og to FireWire-stik,
så det går vel næste lige op. Den nye har også indbyggede højttalere,
som vel også har en forstærker. Det har de gamle vist ikke. LED-skærmen
har også iSight-kamera, som sikkert også bruger lidt. De 212 Watt
angives som maksimum, så det er måske også med lyd og kamera kørende.

> [...]
> lang tid i husstanden er det relative høje elforbrug intet at have
> dårlig samvittighed over. (kilde: foredragsholder Philip Bøgh, Ubuntu

Netop. Jeg trøster mig også med, at skærmen kun bruger 1 Watt i standby,
så det er let bare lige at sætte computeren på standby og dermed
nedsætte strømforbruget, når man går lidt. Endelig opfylder LED Cinema
Display jo Energy Star-kravene og er endda godkendt som EPEA Gold, som
ser på miljøbelastningen generelt.

<http://www.epeat.net/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter BP

Dato : 22-11-08 11:54

> [...]
> koster kr. 6.599,- med told, moms og løn til div. skatteplagede danske
> lagerarbejdere, vognmænd og hvem der ellers er involverede i at få den

Henrik, du har ret, jeg har kigget for meget på aktiemarkederne for
tiden! :)

> [...]
> er.

> Det står der jo ligesom i parantes bagefter.

Yes yes!

> [...]
> LED-baggrundslys, som skulle bruge mindre strøm. Den nye LED-skærm har
> et USB-hub med tre stik, men det gamle har to USB- og to FireWire-stik,

Ja, hvis disse hubs var i brug, men det siger teksten svjks intet om.

> Den nye har også indbyggede højttalere,
> som vel også har en forstærker.

OK, men hvor meget bruger forstærkeren hvis der ikke er signal på
lydingangen? Intet, medmindre de er en såkaldte "klasse A" der kører på
fuld effeckt på alle tidspunkter.

Iøvrigt bruger interne højttalere ikke alverden.

> Det har de gamle vist ikke. LED-skærmen
> har også iSight-kamera, som sikkert også bruger lidt. De 212 Watt
> angives som maksimum, så det er måske også med lyd og kamera kørende.

Og sikkert også med en ekstra margin...

> [...]
> nedsætte strømforbruget, når man går lidt. Endelig opfylder LED Cinema
> Display jo Energy Star-kravene og er endda godkendt som EPEA Gold, som

Heh, ja, men vi har set Energy STAR markeringerne i 15 år nu.

Skærmen er dog med sikkerhed så klar, at du kan bruge den til at oplyse
dit værelse den står i, så så sparer du lyset. :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 20:41

On 2008-11-21 23:37:22 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Umiddelbart syntes jeg ikke, det var så galt, men så kom jeg til at se,
> hvad andre skærme koster, og jeg kan godt se, at de er faldet meget i
> pris.

De billige 24" skærme på markedet er TN paneler, mellemklasse skærmene
er PVA. I sidste uge da jeg skulle bruge 2 stk erfarede jeg af IPS
paneler starter omkring de 5k ex moms - i al fald dem der kunne leveres
ASAP.

IMHO er Apples skærme er ikke latterligt dyre i forhold til kvaliteten,
men glossy (uff...)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-08 21:23

> [...]
> ASAP.
>
> IMHO er Apples skærme er ikke latterligt dyre i forhold til kvaliteten,

Det glæder mig da. Jeg ville ikke rode mig ud i en større diskussion,
når jeg strengt taget ikke har nogen videre viden om, hvordan kvaliteten
af Apples skærme er. Alt i alt er det jo meget svært at få noget at vide
om, hvilken type paneler, der sidder i forskellige skærmen. Det står jo
ikke umiddelbart i specifikationerne. Jeg har også læst om eksempler på,
at panelet i den samme skærm er blevet skiftet til en anden type i løbet
af produktionen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 20:20

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> [...]
> lang tid i husstanden er det relative høje elforbrug intet at have
> dårlig samvittighed over. (kilde: foredragsholder Philip Bøgh, Ubuntu

Et er hvad der står på specs .. noget andet er hvad den bruger i
virkeligheden. En mac Mini f.eks. er specificeret til 110W men bruger
ved alm. brug ca. 35W målt med et apperat ... så ...

/thomas

Fra : Peter BP

Dato : 23-11-08 21:42

> Et er hvad der står på specs .. noget andet er hvad den bruger i
> virkeligheden. En mac Mini f.eks. er specificeret til 110W men bruger
> ved alm. brug ca. 35W målt med et apperat ... så ...

Er minien specificeret til 110 Watt?!?!?!?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 21:43

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> Er minien specificeret til 110 Watt?!?!?!?

ja .. men den når aldrig derop ...

/thomas

Fra : Peter BP

Dato : 23-11-08 22:22

> ja .. men den når aldrig derop ...

Jeg ved det. Har selv målt PowerPC forgængeren til 35 watt (ca) dengang
jeg havde den. Men derfra og til 110...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 22:33

On 2008-11-23 22:22:11 +0100, null@nada.net (Peter BP) said:

> Jeg ved det. Har selv målt PowerPC forgængeren til 35 watt (ca) dengang
> jeg havde den. Men derfra og til 110...

SATA kontra ATA
2xDDR2 kontra 1xDDR
667Mhz bus kontra 133MHz bus
Core2 Duo kontra G4 der kan køles passivt.

en intel mini bruge en del mere end G4 varianten
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Peter BP

Dato : 25-11-08 00:50

> SATA kontra ATA

Gør ingen reel forskel - strømforbruget ligger i harddisk mekaismen ikek
styreelektronikkens signalveje.

> 2xDDR2 kontra 1xDDR
> 667Mhz bus kontra 133MHz bus
> Core2 Duo kontra G4 der kan køles passivt.

Morten du har naturligvis ret i at alle disse faktorer gør en forskel,
bl.a. pg. spændingen på busserne er anderledes. Men det vigtigste elment
er er dog CPU'en, og den er ikke så forskellige alligevel.

Core 2 Duo i Mini'er en en 2 GHz Merom (T7200 svjv). iflg intel rated
til 34 Watt;

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9SL

PowerPC G4 i G4 mInien er en 1.42 GHz. (mit gæt er at det er en 7447A) -
rated til max 26 W.

Dvs. små 10 watt forskel.

(Har dog taget mig sammen i skrivende stund til at slå strømforbruget på
den gamle G4-udgave op - Apple har sat den til 85 Watt, dvs ca det
dobbelte af hvad jeg målte min til dengang:

http://support.apple.com/kb/SP65

Hvis jeg tillader mig at benytte samme tommelfingerregel mellem rated og
faktisk strømforbrug vil jeg tippe Core2Duo-Mini'en til at bruge 55 Watt
max. Så op på 110 Watt kommer vi ikke, omend Intel Mini'erne åbenbart
bruger en del mere energi end PowerPC forgængerne.

Jeg har også svært ved at forestille mig en brødkasse kunne undgå at
overophede med en 100+ Watt energikilde inden i dag. Blæser eller ej, så
god er ventileringen i den bette maskine ikke.)

Tak for indsparket iøvrigt. :)

- p

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-08 22:12

On 2008-11-25 00:49:56 +0100, null@nada.net (Peter BP) said:

> Gør ingen reel forskel - strømforbruget ligger i harddisk mekaismen ikek
> styreelektronikkens signalveje.

Disken trækker mere strøm på SATA bussen end ATA bussen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 20:35

On 2008-11-17 16:51:24 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> "Ships 7-10 business days". Der er dog ikke nogen knap, man kan klikke
> på for at købe, men den kommer nok snart.

hvad værre er, er at den gamle 23" er væk (også fra de fleste
forhandleres hylder) samt at DVI -> mini Displayport adapteren er
længere væk end LED skærmen.

(aka pt ingen 23-24" skærme til en ny Mac Pro)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-08 21:23

> hvad værre er, er at den gamle 23" er væk (også fra de fleste
> forhandleres hylder) samt at DVI -> mini Displayport adapteren er
> længere væk end LED skærmen.
>
> (aka pt ingen 23-24" skærme til en ny Mac Pro)

Der må da simpelthen blive lanceret en ny skærmserie fra Apple snart.
Men nu har de jo meldt ud, at der ikke kommer noget nyt inden jul. Måske
har de haft lidt problemer med at få produktionen i gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 21:34

> Der må da simpelthen blive lanceret en ny skærmserie fra Apple snart.
> Men nu har de jo meldt ud, at der ikke kommer noget nyt inden jul. Måske
> har de haft lidt problemer med at få produktionen i gang.

jeg tror det største problem de har lige nu er at ikke alle deres
maskiner bruger den samme connector til skærm .. de har en god blanding
af DVI og DisplayPort ... mon ikke der til Macworld Expo kommer en hel
stak opdateringer hvor bla. ens Display interface er en af nyhederne ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-08 23:10

> [...]
> af DVI og DisplayPort ... mon ikke der til Macworld Expo kommer en hel
> stak opdateringer hvor bla. ens Display interface er en af nyhederne ..

Det lyder da meget sandsynligt, men det er bare ikke særlig godt
beregnet, at der i en periode ikke er skærme at sælge. Igen kan det
være, som jeg siger, at der er sket noget uforudset, der har forsinket
produktionen af de nye modeller af enten computere eller skærme. Der er
jo utroligt meget, der skal være i orden og være koordineret, når man
skal starte produktionen af noget nyt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 23:34

> [...]
> produktionen af de nye modeller af enten computere eller skærme. Der er
> jo utroligt meget, der skal være i orden og være koordineret, når man

2008 bliver husket som året hvor Apple har lavet en del "slipups" ... se
bare på iPhone launch of mobileme fiasko'en .. så det er da ikke umuligt
at det også er gåët galt for dem her .. på den anden side ved jeg ikke
hvor vigtige skærmene er for apple ... det er jo kun 2 modeller som ikke
kommer med en indbygget skærm i forvejen ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-08 01:04

> [...]
> hvor vigtige skærmene er for apple ... det er jo kun 2 modeller som ikke
> kommer med en indbygget skærm i forvejen ...

Jeg tror da, at det er helt almindeligt med forsinkelser og problemer
indenfor stort set alle industrier. Man må jævnligt ændre en deadline,
fordi man indser, at man ikke kan nå den. Det er f.eks. tit sket, at
Apple ikke har præsenteret en opgraderet computer til en MacWorld Expo,
selv om alle rygter sagde, at den kom. Derefter blev den præsenteret en
måned senere. Det kan da sagtens have været planen, at den skulle vises
til MacWorld Expo, men i sidste øjeblik blev udviklingen eller
produktionen forsinket. Sådan noget får vi jo aldrig at vide.
Hvad "problemerne" i år angår, så synes jeg nu ikke, jeg har
haft de store problemer. Jeg har da masser af e-mail på MobileMe, og det
er da kommet fint igennem hele tiden. Min iPhone har da også fungeret
fint. Er fiasko ikke et lidt stort ord at bruge om nogle få
børnesygdomme?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-08 01:12

> [...]
> til MacWorld Expo, men i sidste øjeblik blev udviklingen eller
> produktionen forsinket. Sådan noget får vi jo aldrig at vide.

Min pointe er at det nok ikke rammer dem ret hårdt på indtjening at de
ikke har en komplet set Displays ...

> [...]
> er da kommet fint igennem hele tiden. Min iPhone har da også fungeret
> fint. Er fiasko ikke et lidt stort ord at bruge om nogle få

Det blev i hvertfald blæst op til en stor fiasko i visse mac medier ...
jeg er ikke nødvendigvis enig, men Apple tog nogen mærkelige
beslutninger mht. lancering af både iPhone 3G, iPhone OS 2.0 og mobileme
på _samme_ dag ... det skulle jo gå galt.

/thomas

PS: Det hedder Macworld Expo ... ikke MacWorld Expo ..

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-08 01:48

> PS: Det hedder Macworld Expo ... ikke MacWorld Expo ..

Ja ja, det er jo ikke til at finde ud af alt det med store bogstaver i
ord som BlueTooth, FireWire, AirPort, DisplayPort etc. Jeg gider ikke
altid slå det op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Snorre Berg

Dato : 24-11-08 20:53

Henrik Münster skrev:

> [...]
> er da kommet fint igennem hele tiden. Min iPhone har da også fungeret
> fint. Er fiasko ikke et lidt stort ord at bruge om nogle få

Det for intet å nevne i forhold til det ball som Vista steller i stand
for sine brukere i alle fall.