Købeloven og bilforhandler
Fra : Per Kaaber

Dato : 15-11-08 20:39

Når en bilforhandler i sin annonce skriver:"Sælges for kunde", er det
så en måde han kan omgå købeloven og kalde det et privatsalg.

--
Venlig hilsen

Per

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-11-08 20:52

Per Kaaber wrote:
> Når en bilforhandler i sin annonce skriver:"Sælges for kunde", er det så
> en måde han kan omgå købeloven og kalde det et privatsalg.

Det er sandsynligvis en måde, hvorpå forhandleren forsøger at omgå
købeloven. Det ændrer dog ikke på det faktum, at forhandleren alligevel
hænger på købeloven, uanset hvad der påstås.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : /Peter

Dato : 15-11-08 21:14

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sandsynligvis en måde, hvorpå forhandleren forsøger at omgå
> købeloven. Det ændrer dog ikke på det faktum, at forhandleren
> alligevel hænger på købeloven, uanset hvad der påstås.

Det kommer vel an på hvem handelen idgås med -den private eller
forhandleren.

Fra : Per Kaaber

Dato : 15-11-08 21:24

/Peter kom med følgende:
> "Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer vel an på hvem handelen idgås med -den private eller forhandleren.

Man må vel gå udfra, at forhandleren har en profit ud af at sælge den
for en privat.

--
Venlig hilsen

Per

Fra : /Peter

Dato : 15-11-08 21:39

"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse
> /Peter kom med følgende:

> Man må vel gå udfra, at forhandleren har en profit ud af at sælge den
> for en privat.

Derfor kan handelen måske godt afsluttes mellem private.

Fra : Henning

Dato : 15-11-08 21:27

>Det kommer vel an på hvem handelen idgås med -den private eller
>forhandleren.

Så længe handlen indgåes på forhandlerens grund eller med forhandler
som mellemmand gælder købeloven.

Fra : /Peter

Dato : 15-11-08 21:40

> Så længe handlen indgåes på forhandlerens grund eller med forhandler
> som mellemmand gælder købeloven.

Hvodan kan det bevises elelr modbeviset i en handel melelm "private",
hvordan ser slutsedlen ud.

Fra : alexbo

Dato : 15-11-08 21:25

"Per Kaaber" skrev

> Når en bilforhandler i sin annonce skriver:"Sælges for kunde", er det så
> en måde han kan omgå købeloven og kalde det et privatsalg.

Ja men det ændrer ingenting, udover at køber på forhånd ved at forhandleren
ikke er til at forhandle med hvis der opstår problemer.

Som du kan læse fastlår købelovens §4 stk 2 at hvis handlen er formidlet af
en erhvervsdrivende er det et forbrugerkøb.

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager
hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen
hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at
købet ikke er et forbrugerkøb.

Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i
stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

mvh
Alex Christensen

Fra : bem

Dato : 15-11-08 23:06

> "Per Kaaber" skrev

> Ja men det ændrer ingenting, udover at køber på forhånd ved at
> forhandleren
> ikke er til at forhandle med hvis der opstår problemer.

Ifølge FDM´s jurister ændrer det dog så meget, at selv om købelovens
bestemmelser vedrørende forbrugerkøb gælder, så er det dog ikke i forhold
til forhandleren/formidleren, men derimod i forhold til sælger. Det betyder
med andre ord, at den private sælger hænger på købelovens
mangelsbestemmelser, hvilket næppe er almen viden!

/Bo

Fra : alexbo

Dato : 16-11-08 00:40

"bem" <bem@nnospamm.dk> skrev

> [...]
> betyder med andre ord, at den private sælger hænger på købelovens
> mangelsbestemmelser, hvilket næppe er almen viden!

Ja jeg har faktisk henvendt mig til FDM om dette spørgsmål for et års tid
siden.
Det er en længere smøre,
først FDM's hjemmeside.
Dernæst et mail til FDM og FDM's svar.
I dette svar skriver FDM at de vil ændre formuleringen, det er dog ikke
sket, jeg er så heller ikke enig i deres nye udlægning.
Til sidst et citat fra en afgørelse i forbrugerklagenævet.

mvh
Alex Christensen

FDM:
Forhandleren oplyser at han sælger bilen på vegne af en privat sælger. Hvad
betyder det for mine rettigheder ifølge købeloven?
Hvis forhandleren sælger bilen på vegne af en privat person, og du inden
slutsedlens underskrivelse er blevet gjort opmærksom på dette, er der tale
om mægling, hvor forhandleren ikke bærer noget selvstændigt ansvar for fejl
og mangler ved bilen - medmindre forhandleren har ydet en garanti i
slutsedlen.

Det er forhandleren der skal bevise, at han reelt sælger bilen på vegne af
en privat person. Det er altså ikke nok, at det står i slutsedlen, at bilen
sælges på vegne af privat, hvis det reelt forholder sig anderledes i
virkeligheden.

Dog stadig 2 års reklamationsret
Du vil dog stadig have 2 års reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er
omfattet af den såkaldte "formodningsregel". Men det vil altså nødvendigvis
være overfor den pågældende private sælger, og ikke overfor den mæglende
bilforhandler, at du skal gøre dine krav gældende.

FDM fraråder den type bilhandel
Som udgangspunkt fraråder FDM vore medlemmer at købe bil på denne måde. Ofte
kan det nemlig være vanskeligt at få den private sælger i tale. Og endnu
vanskeligere at overbevise ham om, at han rent faktisk bærer ansvaret for de
fejl du har konstateret. Det er nemlig de færreste der gør sig klart, at de
rent faktisk hæfter for fejl og mangler i op til 2 år ved at lade en
bilforhandler stå for salget af ens egen bil.

Hvis du ikke vidste det
Hvis det først er efter slutsedlens underskrivelse at du bliver gjort
opmærksom på, at forhandleren har solgt bilen på vegne af en privat sælger,
og den private sælgers navn og adresse således ikke er angivet i slutsedlen,
er der tale om kommissionskøb, hvor forhandleren bærer det fulde ansvar for
fejl og mangler ved bilen - præcist som hvis han havde solgt dig en af sine
egne biler. I et sådant køb kan forhandleren altså IKKE henvise dig til selv
at skulle reklamere til den tidligere ejer af bilen.

Davs
Nedenstående link viser et svar på et spørgsmål om kommissionssalg.
http://www.fdm.dk/medlem/biler/faq/kobogsalg/forhandlerprivat.htm
Svaret går ud på at hvis sælger oplyser om at han formidler salg for en
privat, så er han uden ansvar.
Det mener jeg er i strid med købelovens § 4a.
Køber handler som forbruger uanset om forhandler er sælger eller formidler.

[...]

Påstanden er åbenbart at forhandleren løfter bevisbyrden for at det ikke er
forbrugerkøb, ved at sige at man formidler for en privat, og handelen derved
bliver privatsalg.
Efter min mening går bevisbyrdereglen på forbruger/handels køb.
Fastholder FDM at en forhandler kan sælge biler uden ansvar blot det er i et
andet navn, konen en af hans mekanikere, eller stort set hvem som helst.

mvh
Alex Christensen

Hej Alex Christensen

Tak for din henvendelse.

Jeg er enig med dig i, at det naturligvis ikke i sig selv er tilstrækkeligt
som ansvarsfritagende for en forhandler, at en konkret handel er benævnt som
privat handel i slutsedlen og at en private persons navn er angivet som
sælger i slutsedlen. Afgørende vil nødvendigvis være, om forhandlerens
beskrivelse er korrekt og at bilen således ikke er afregnet med den private
person i forvejen på det tidspunkt hvor forhandleren sætter bilen til salg.
Som du selv skriver, er det forhandleren der skal bevise, at der ikke
foreligger forbrugerkøb. Og i den henseende må der kræves mere som bevis end
blot fremvisning af slutsedlen. Typisk vil det kræves at forhandleren kan
fremvise en skriftlig aftale indgået med den private sælger om, at
forhandleren påtager sig at sælge bilen for den private. Desuden vil det
kræves at bilen ikke er blevet omregistreret i forhandlerens navn inden
videresalg.

Efter at have læst mit svar på hjemmesiden igen må jeg dog indrømme, at
beskrivelsen kan give læseren det indtryk, at forhandleren blot ved at
skrive et par ord i slutsedlen er fritaget for sine
reklamationsforpligtelser. Og jeg vil derfor sørge for at omformulere mit
svar.

Med venlig hilsen
Casper Schad
Fuldmægtig, cand.jur.

521/7-857

NÆVNETS BEMÆRKNINGER:
Indklagede har gjort gældende, at han ikke hæfter for mangler ved bilen,
fordi han alene har haft bilen i kommission. Det følger imidlertid af
kommissionslovens § 56, stk. 1, at det alene er kommissionæren selv - dvs.
indklagede - som forpligtes ved de aftaler, som kommissionæren indgår med
tredjemand. Nævnet finder på den baggrund, at indklagede hæfter overfor
klageren for eventuelle mangler ved bilen.