Cpr uden modulus 11
Fra : Kurt Lund

Dato : 15-11-08 19:42

I forbindelse med diskussionen om faktura med cpr/cvr-nummer tjekkede jeg
lige cpr.dk og blev overrasket:
Der kan ikke længere kontrolleres for om et cpr-nummer er indtastet korrekt
via modulus 11 metoden. Det må da kunne give nogle problemer - eller er alle
myndigheder/bankvæsen mv. efterhånden alle koblet online op på
cpr-registret?

http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=108&t=visartikel&Articleid=4347

--
Kurt Lund

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-11-08 20:50

Kurt Lund wrote:
> [...]
> via modulus 11 metoden. Det må da kunne give nogle problemer - eller er alle
> myndigheder/bankvæsen mv. efterhånden alle koblet online op på

Well - det gør jo ikke den store forskel? Hvis man var bevist svindler
før modulus 11 tjekket blot skrottet, ville det ikke tage mange sekunder
at lave et fiktivt personnummer. Så det gør ikke den store forskel?

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : steffen

Dato : 15-11-08 20:56

Johan Holst Nielsen skrev:

> Well - det gør jo ikke den store forskel? Hvis man var bevist svindler
> før modulus 11 tjekket blot skrottet, ville det ikke tage mange sekunder
> at lave et fiktivt personnummer. Så det gør ikke den store forskel?

En stor forskæld er den at mange personer der har brug for at tjekke om
et cpr nummer er gyldigt ikker er online, og der med ikke har meget
andet end modulus 11 at gå efter.
og nej det er ikke svært at lave et fiktivt personnummer, men det er
ikke mange 12-17års tog gratister der har fundet sig sådan et, og kan
huske det i mere eller minder fuld tilstand når de forsøger at snyde sig
unden om en kontrol afgift i toget efter de er kommer til at drikke
pengeende til togbilletten op.

--
Steffen

Fra : The Mip

Dato : 17-11-08 10:15

"steffen" <tv@kvaek.dk> wrote in message

> [...]
> i mere eller minder fuld tilstand når de forsøger at snyde sig unden om en
> kontrol afgift i toget efter de er kommer til at drikke pengeende til

Nej, træk 1 fra næstsidste ciffer og læg 2 til sidste (controlcifferet) hhv.
1 fra 3 sidste og læg 3 til sidste ol. - det er jo næsten ikke til at gøre i
hovedet :)

- the_mip

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-11-08 20:57

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
> før modulus 11 tjekket blot skrottet, ville det ikke tage mange
> sekunder at lave et fiktivt personnummer. Så det gør ikke den store

Jeg havde ikke svindel i tankerne - og det var heller ikke det jeg skrev,
hvis du lige vil prøve at læse mit indlæg igen.

--
Kurt Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 00:31

Kurt Lund skrev:

> Der kan ikke længere kontrolleres for om et cpr-nummer er indtastet korrekt
> via modulus 11 metoden.

Næ, det er et stykke tid siden man opgav det. Der var for få
numre til rådighed. Jeg ved ikke om det giver problemer.

--
Bertel

Fra : Ole Christiansen

Dato : 16-11-08 11:14

> Næ, det er et stykke tid siden man opgav det. Der var for få
> numre til rådighed. Jeg ved ikke om det giver problemer.
>
> --
> Bertel

Ja. 1. okt. 2007.
http://cpr.dk/cpr/site.aspx?p=23&t=ForsideVisartikel&Articleid=4347