Faktura fra privat
Fra : /Peter

Dato : 15-11-08 09:21

Hvordan er reglerne eller lovgivningen for private (ikke-momsreg.)
omkring det at udstede en faktura eller regning til en momsreg.
virksomhed, for et stykke arbejde man har udført for virksomheden.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-11-08 09:21

Enten skal du udstede en regning med dit cpr-nummer på eller du skal få
virksomheden til at udbetale det som B-indkomst / honorar. Det sidste vil
mest være relevant for større virksomheder, der kan håndtere det.

Hilsen
Uffe

Fra : /Peter

Dato : 15-11-08 09:29

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> få virksomheden til at udbetale det som B-indkomst / honorar. Det
> sidste vil mest være relevant for større virksomheder, der kan

OK mange tak Uffe

Fra : CC

Dato : 15-11-08 10:56

"/Peter" skrev i en meddelelse
> [...]
Det kan vel ikke være rigtigt, at en privat person, der udsteder en reging
skal forsyne den med cpr-nr.
CPR -nr. er jo noget, at det mest personlige vi har !!

Udsted en faktura (dags dato kvittering e.lign) til firmaet på det aktuelle
beløb.
Du påføre beløbet som B-indkomst på din selvangivelse, og så er den ikke
længere.

Fra : /Peter

Dato : 15-11-08 11:08

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aktuelle beløb.
> Du påføre beløbet som B-indkomst på din selvangivelse, og så er den

Det lyder rimeligt.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-11-08 11:59

"CC" <CC@mail.dk> wrote in message

> CPR -nr. er jo noget, at det mest personlige vi har !!

Sludder. CPR nummeret er en unik reference til en bestemt person, ikke at
forveksle med et password.

Virksomheder skal anføre moms-nummer og har man ikke sådan et, så skriver
man i stedet CPR nummeret.

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-11-08 12:20

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> ikke at forveksle med et password.
>
> Virksomheder skal anføre moms-nummer og har man ikke sådan et, så

Hm. Ja. Men er det ikke sådan at vi som private ikke har pligt til at oplyse
vores cpr-nummer til andre end offentlige myndigheder? At Skat så kan få
brug for det i forbindelse med en revision af virksomheden, der har modtaget
en faktura fra en privat, er så en anden snak. Hvad mener I?

--
Kurt Lund

Fra : Jubii

Dato : 15-11-08 13:26

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i meddelelsen news:491eb04e$0$15882

> [...]
> så kan få brug for det i forbindelse med en revision af virksomheden,
> der har modtaget en faktura fra en privat, er så en anden snak. Hvad

Man skal aldrig udlevere sit cprnr. til private, herunder private
firmaer, da misbrug skal betænkes. Tænk selv hvor meget info du kan få
blot med eget cprnummer. Internettet gør det også muligt at ændre data
på forskellige formularer på en person.

navn og adresse er mere end rigelig på en privat fakture o.lign.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-11-08 17:05

> Virksomheder skal anføre moms-nummer og har man ikke sådan et, så skriver
> man i stedet CPR nummeret.

Det er en meget udbredt opfattelse, som jeg også selv har haft, men er
blevet i tvivl. For et par år siden kom jeg til at diskutere det i et
iværksætter forum og der var ingen, incl. mig selv, der kunne finde nogen
love eller regler, der siger at man *skal* skrive sit CPR-nummer på
fakturaen, hvis man ikke har en CVR-nummer.
Kan du henvise til noget, der understøtter din påstand?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-11-08 18:32

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message

> Kan du henvise til noget, der understøtter din påstand?

Fakturaen skal identificere afsenderen. Kender du andet en CPR nummeret der
gør det, så der ikke kan være tvivl om, hvem der har sendt den?

Fra : Holst

Dato : 15-11-08 18:38

Uffe Kousgaard wrote:

> Fakturaen skal identificere afsenderen. Kender du andet en CPR nummeret der
> gør det, så der ikke kan være tvivl om, hvem der har sendt den?

Sædvanligvis vil mit navn og min adresse ganske præcist identificere mig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 00:24

Uffe Kousgaard skrev:

> Fakturaen skal identificere afsenderen. Kender du andet en CPR nummeret der
> gør det, så der ikke kan være tvivl om, hvem der har sendt den?

Hvis jeg ikke gør, er det så dermed bevist at jeg har pligt til
at oplyse det på en faktura?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 15-11-08 18:38

"Allan Soerensen" skrev

> [...]
> fakturaen, hvis man ikke har en CVR-nummer.
> Kan du henvise til noget, der understøtter din påstand?

Jeg tror mere det skal ses fra den anden side, at et firma har
oplysningpligt til SKAT om udbetalte honorarer med en ID på modtageren.
Ligeledes kan indgående fakturaer kun regnskabsføres hvis sælger kan
utvetydigt identificeres.
Jeg har ikke nogen henvisning til lovgivning der lige dækker området.

Jeg tror ikke der findes krav til privates fakturering, private fakturerer
ikke, en privat kan skrive et bilag eller en opgørelse, men en direkte
faktura med efterfølgende kasssekladde og årsregnskab er der ikke tale om.
Det er firmaet der har regnskabspligten.
Private har oplysningspligt ang. B indkomst, men ikke krav om direkte
regnskabspligt.
De findes mig bekendt heller ingen krav om oplysning af cpr nummer for at
blive ansat, man kan bare ikke få løn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-08 19:23

> [...]
> utvetydigt identificeres.
> Jeg har ikke nogen henvisning til lovgivning der lige dækker området.

Regnskabsloven.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 15-11-08 19:56

"Maria Frederiksen" skrev

> Regnskabsloven.

Der er flere regnskabslove.
Har du en paragraf der der kræver cpr nummer på honorarmodtagere?

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 15-11-08 21:37

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen news:491f0939$0$90264
> De findes mig bekendt heller ingen krav om oplysning af cpr nummer for
> at blive ansat, man kan bare ikke få løn.

Og hvis arbejdsaftalen indebærer løn i kontanter, evt. dagligt?

Fra : alexbo

Dato : 15-11-08 21:54

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Og hvis arbejdsaftalen indebærer løn i kontanter, evt. dagligt?

Sådan lige ned i lommen, uden at genere skattemyndighederne kan selvfølgelig
lade sig gøre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 15-11-08 22:27

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Sådan lige ned i lommen, uden at genere skattemyndighederne kan
> selvfølgelig lade sig gøre.

Ja, jeg kan godt se det, når papirerne skal passe, så er der krav om
cpr.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 00:20

Uffe Kousgaard skrev:

> Sludder.

Det er ikke sludder.

> CPR nummeret er en unik reference til en bestemt person, ikke at
> forveksle med et password.

Det er et password til 37 data som Folkeregistret har noteret på
vores registrering - herunder personnumre på vores forældre og
børn.

> Virksomheder skal anføre moms-nummer og har man ikke sådan et, så skriver
> man i stedet CPR nummeret.

Nej, man gør ej. Man skrive sit fulde navn og postadresse.

Hvis man ofte laver den slags, kan man få et CVR-nummer. Det
betyder ikke at man bliver momsregistreret. Det gør det nemmere
for arbejdsgiveren.

Jeg har mine oplysninger indirekte fra en ret pernitten revisor
som gennem min kunde fortalte mig hvordan jeg skulle udforme en
faktura. CPR-nummer var ikke på tale.

--
Bertel

Fra : BigMac

Dato : 15-11-08 17:16

> [...]
> virksomheden til at udbetale det som B-indkomst / honorar. Det sidste vil
> mest være relevant for større virksomheder, der kan håndtere det.

Er det så med moms eller uden moms når man laver en "privat" regning??

og kan virksomheden som modtager regningen trække den fra hvis der ikke er
op givet moms??

Fra : Holst

Dato : 15-11-08 17:26

BigMac wrote:

> Er det så med moms eller uden moms når man laver en "privat" regning??

Uden. Kun momsregistrerede kan lægge moms på.

> og kan virksomheden som modtager regningen trække den fra hvis der ikke er
> op givet moms??

Nej, for så er der jo ingen moms at trække fra.

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-11-08 17:28

BigMac wrote:
> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> Er det så med moms eller uden moms når man laver en "privat" regning??

Hvis man ikke er momsregistreret, så skal man naturligvis heller ikke
beregne moms. Med forbehold for, at beløbet overstiger ca. 55.000 kr. (jeg
kan ikke huske det nøjagtige beløb), hvor man bliver momspligtig.

> og kan virksomheden som modtager regningen trække den fra hvis der
> ikke er op givet moms??

Virksomheden kan naturligvis trække regningen fra som driftsudgift eller
hvad ydelsen nu er for, men må selvfølgelig ikke bruge den i momsregnskabet.

--
Kurt Lund

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-11-08 20:08

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
>>
> Er det så med moms eller uden moms når man laver en "privat" regning??

Som en anden allerede har sagt, må ordet "moms" slet ikke stå på et billag
udstedet af en ikke-momsregistreret.
Altså ikke novet med at skrive hverken "incl. moms" eller "excl. moms"

> og kan virksomheden som modtager regningen trække den fra hvis der ikke er
> op givet moms??

De kan naturligvis ikke trække nogen moms fra, for der er jo netop ingen
moms

Fra : Bo

Dato : 15-11-08 06:10

On 15 Nov., 14:26, "Jubii" <ju...@msn.com> wrote:
> "Kurt Lund" <l...@fabel.dk> skrev i meddelelsen news:491eb04e$0$15882

> Man skal aldrig udlevere sit cprnr. til private, herunder private
> firmaer,

Jeg har bemærket at flere firmaer, herunder mobiltelefonselskaber
kræver CPR-nr. og tjekker adressen via CPR-registeret,
dels fordi de ikke ønsker danske kunder bosiddende i udlandet.

vh Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-11-08 14:37

Bo <solfranz47@gmail.com> wrote in news:79708968-8675-4d0e-ae8b-
942cf3237e99@v22g2000pro.googlegroups.com:

> Jeg har bemærket at flere firmaer, herunder mobiltelefonselskaber
> kræver CPR-nr. og tjekker adressen via CPR-registeret,
> dels fordi de ikke ønsker danske kunder bosiddende i udlandet.

....og fordi man med et CPR nummer kan lave et 100% sikkert opslag i RKI,
det kan man ikke hvis man kun har navn og adresse.

Fra : Jubii

Dato : 15-11-08 15:05

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> Bo <solfranz47@gmail.com> wrote in news:79708968-8675-4d0e-ae8b-
> 942cf3237e99@v22g2000pro.googlegroups.com:

Det er da en mistro der vil noget. Ikke om jeg er kunde i et sådant
firma.

> ...og fordi man med et CPR nummer kan lave et 100% sikkert opslag i
> RKI,
> det kan man ikke hvis man kun har navn og adresse.

Nu snakker vi køb og salg ik', og så er opslag i rki ikke nødvendigt,
specielt ikke ved internet handel hvor købet sker med forudbetaling.

Næh, navn og adresse på en faktura, evt. et bankkontonr. er nok til
privat handel.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-08 17:52

> [...]
> specielt ikke ved internet handel hvor købet sker med forudbetaling.
>
> Næh, navn og adresse på en faktura, evt. et bankkontonr. er nok til privat

Kun ved salg af "ting", ikke når det er arbejdskraft, der sælges. Der står
noget om det på SKATS hjemmeside.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 15-11-08 21:48

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Kun ved salg af "ting", ikke når det er arbejdskraft, der sælges. Der
> står noget om det på SKATS hjemmeside.

Der står meget på skats hjemmesider, men debatter her viser en
difference i meninger om skats medvirken i processen at få penge for et
stykke arbejde for et privar firma.
Jeg følger med endnu en dags tid.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-08 00:01

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in

> Nu snakker vi køb og salg ik', og så er opslag i rki ikke nødvendigt,
> specielt ikke ved internet handel hvor købet sker med forudbetaling.

Nu blev der nævnt mobilselskaber som eksempel ;)

Fra : Jubii

Dato : 16-11-08 00:38

> "Jubii" <jubii@msn.com> wrote in

> Nu blev der nævnt mobilselskaber som eksempel ;)

Som eksempel på kontrol af bopæl, ikke rkikontrol, som jeg citerede.
Ret sikker på de 2 eksempler ikke havde noget med hinanden at gøre ud
over et uberettiget krav om cpr.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-08 01:01

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in

> Som eksempel på kontrol af bopæl, ikke rkikontrol, som jeg citerede.
> Ret sikker på de 2 eksempler ikke havde noget med hinanden at gøre ud
> over et uberettiget krav om cpr.

Jeg tilføjede en ekstra ting mange telefonselskaber, incl. mobiludbydere,
bruger CPR nummeret til. Det er et ganske legitimt krav om CPR nummer og
der er intet som helst ulovligt eller uberettiget i det. RKI kan iøvrigt
levere den præcis samme adressekontrol som CPR, de leverer faktisk dataene
fra CPR registeret så hvorfor ikke kombinere adressekontrollen med RKI
kontrol når man nu alligevel er igang :)

Fra : Jubii

Dato : 16-11-08 08:13

> [...]
> fra CPR registeret så hvorfor ikke kombinere adressekontrollen med RKI
> kontrol når man nu alligevel er igang :)

Jo, man kan kræve at få et cprnr. ved levering af en ydelse, klart. Men
så kan folk lade være med at bestille den ydelse.
At bruge cprnr. til kontrol af personer der gerne vil have ydelsen er at
mistro de oplysninger personen giver uden cprnr.
Jeg har adressebeskyttelse i cprreg. og kan så frivilligt give den til
dem der kan have nytte af den. Mit cprnr. vil jeg ikke give til private.
Det er da helt hen i vejret at når man udfører et arbejde for en privat
eller privat firma, så skal de vide cprnr. for at give mig penge for
arbejdet.
Skat må kunne gøre en krydskontrol uden cprnr. hos private når disse
selvangiver indkomster.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-08 18:13

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in

> Jo, man kan kræve at få et cprnr. ved levering af en ydelse, klart. Men
> så kan folk lade være med at bestille den ydelse.

Præcis - og det er hverken ulovligt eller illegitimt at bede om det.

> At bruge cprnr. til kontrol af personer der gerne vil have ydelsen er at
> mistro de oplysninger personen giver uden cprnr.

Overhovedet ikke. Det handler ikke om mistro at man laver f.eks. kontrol i
RKI. Derudover kan man bruge det som service, f.eks. behøver man ikke selv
indtaste sin adresse når man har indtastet CPR nummeret (svjh kan man slet
ikke selv angive adresse hos Telmore, de henter den selv i CPR registeret).

> Jeg har adressebeskyttelse i cprreg. og kan så frivilligt give den til
> dem der kan have nytte af den. Mit cprnr. vil jeg ikke give til private.

Det er dit valg, heldigvis :)

> Skat må kunne gøre en krydskontrol uden cprnr. hos private når disse
> selvangiver indkomster.

Der vil være alt for mange fejlmuligheder i forhold til at bruge CPR
nummeret.

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-11-08 14:34

Kurt Lund wrote:

> Hm. Ja. Men er det ikke sådan at vi som private ikke har pligt til at
> oplyse vores cpr-nummer til andre end offentlige myndigheder?

Hvordan får du løn?

--
Jesper Lund

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-08 17:50

> Hvordan er reglerne eller lovgivningen for private (ikke-momsreg.)
> omkring det at udstede en faktura eller regning til en momsreg.
> virksomhed, for et stykke arbejde man har udført for virksomheden.

Det må man ikke. Det skal registreres som ansættelse, evt. tidsbegrænset og
som B-indkomst, men der skal afleveres navn og cprnr, så arbejdet kan
indberettes til SKAT. Alternativt skal man oprette en virksomhed med cvr-nr
og anvende dette til at udskrive faktura - som så også bliver indberettet
til SKAT.

Mvh Maria

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-11-08 18:15

Maria Frederiksen wrote:

> Det må man ikke. Det skal registreres som ansættelse, evt. tidsbegrænset og
> som B-indkomst, men der skal afleveres navn og cprnr, så arbejdet kan
> indberettes til SKAT.

Nå - husk lige og fortælle det til SKAT mandag så de ved det...
http://startfirma.dk/spm/2345

> Alternativt skal man oprette en virksomhed med cvr-nr
> og anvende dette til at udskrive faktura - som så også bliver indberettet
> til SKAT.

Øh - fakturaen bliver da ikke indberettet til SKAT?

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-08 19:25

> Nå - husk lige og fortælle det til SKAT mandag så de ved det...
> http://startfirma.dk/spm/2345

Når man har startet firma, så har man et cvr-nr.

> Øh - fakturaen bliver da ikke indberettet til SKAT?

Nej, men det er et lovkrav at cvrnr skal fremgå af faktura.

Mvh Maria

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-11-08 20:13

> Når man har startet firma, så har man et cvr-nr.

Sikke noget vrøvl.
Man får et CVR-nummer når man bliver moms-registreret. Er virksomhedens
omsætning under 50.000 Kr. årligt er der ikke krav om momsregistreing =>
virksomheden har ikke noget CVR-nummer.

> Nej, men det er et lovkrav at cvrnr skal fremgå af faktura.

Kom med en henvisning til lovkrav. Jeg har ledt efter det flere gange uden
held.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-11-08 20:33

Allan Soerensen wrote:

> Kom med en henvisning til lovkrav. Jeg har ledt efter det flere gange uden
> held.

T&S påstår det i hvert fald:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108095&vID=200795&i=34#i108095

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-11-08 20:49

Johan Holst Nielsen wrote:

> T&S påstår det i hvert fald:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108095&vID=200795&i=34#i108095

Kom lige til at se jeg linker til en forældet vejledning... blot for en
god ordens skyld her er den gældende:

<http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=108095&vId=201819&i=35#i108095>

Ændrer dog ikke på det punkt (og ved ikke lige hvilke ting de har ændret).

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-11-08 20:57

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> T&S påstår det i hvert fald:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108095&vID=200795&i=34#i108095

Undskyld, det var mig der læste CPR-nummer. Maria har naturligvis ret i at
CVR-nummret skal oplyses, hvis virksomheden har et.
Det jeg har ledt efter var om det var et krav at sælger CPR-nummer skulle
oplyses på fakturaen, hvis han ikke har et CVR-nummer, da mange er af den
opfattelse.

Fra : kaz

Dato : 16-11-08 10:29

Johan Holst Nielsen wrote:

> T&S påstår det i hvert fald:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108095&vID=200795&i=34#i108095

Men nu kan enhver (inkl. SKAT) påstå et eller andet uden at det derved er
et lovkrav. Der er forskel på alm praksis og på et lovkrav, og der er
forskel på interne regler og et lovkrav.

Fra : alexbo

Dato : 15-11-08 21:13

"Allan Soerensen" skrev

> Sikke noget vrøvl.
> Man får et CVR-nummer når man bliver moms-registreret.

Det er altid dumt at skrive vrøvl, når man ikke ved hvad man skriver om.

CVR er det centrale virksomhedsregister, og har ikke noget med moms at gøre.
Brancher der ikke er momsregistret har et CVR nummer alligevel.
Firmaer med omsætning under bundgrænsen har et CVR nummer.
Frivillige foreninger der får kommunalt tilskud har et CVR nummer ellers kan
de ikke få tilskud.
Dn lokale kirke har et CVR nummer, selv om de ikke er momsregistreret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-11-08 00:02

> [...]
> gøre.
> Brancher der ikke er momsregistret har et CVR nummer alligevel.

Ja

> Firmaer med omsætning under bundgrænsen har et CVR nummer.

Nej

> Frivillige foreninger der får kommunalt tilskud har et CVR nummer ellers
> kan de ikke få tilskud.
> Dn lokale kirke har et CVR nummer, selv om de ikke er momsregistreret.

Ja

Budskabet var at man fint kan drive virksomhed uden at have et CVR-nummer.

Maria skrev "Når man har startet firma, så har man et cvr-nr."
Det er noget vrøvl, for hvis omsætningen f.eks. er under 50.000 Kr. årlig
behøver man ikke at være moms-registret og bliver ikke registret i
CVR-registret og så har man *ikke* et CVR-nummer.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-11-08 00:09

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> Nej

En hurtig søgning på Google

http://da.wikipedia.org/wiki/CVR

"Det er ikke alle virksomheder i Danmark, der er registreret i CVR med et
CVR-nummer, eksempelvis er firmaer med en omsætning på under 50.000 kroner
(2005) ikke forpligtet til at lade sig registrere."

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-11-08 17:29

> [...]
> CVR-nummer, eksempelvis er firmaer med en omsætning på under 50.000 kroner
> (2005) ikke forpligtet til at lade sig registrere."

Endnu et eksempel på at wikipedia ikke er en seriøs kilde til information.
Der er forskel på at oprette et firma (hvilket altid udløser et cvrnr) og
lade samme firma momsregistrere.

Mvh Maria

Fra : kaz

Dato : 16-11-08 17:45

Maria Frederiksen wrote:

> Endnu et eksempel på at wikipedia ikke er en seriøs kilde til
> information.

Det med wiki kan vi være enige om.

> Der er forskel på at oprette et firma (hvilket altid
> udløser et cvrnr) og lade samme firma momsregistrere.

Men det betyder at der er virksomheder der ikke er oprettet som firma med
CVR etc, så det er godt nok det wiki citat.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-11-08 19:56

> Endnu et eksempel på at wikipedia ikke er en seriøs kilde til information.

Det er meget muligt, men i dette tilfælde har wikipedia ret.

> Der er forskel på at oprette et firma (hvilket altid udløser et cvrnr) og
> lade samme firma momsregistrere.

Det er det rene vås når skriver "oprette et firma (hvilket altid udløser et
cvrnr)" og "Når man har startet firma, så har man et cvr-nr".

Man *skal* ikke registreres nogen steder for at starte en virksomhed, hvis
omsætningen er under 50.000 Kr. årligt og det undlader de fleste små
virksomheder da også. Man *kan* frivilligt lade sig registrere i
CVR-registret selv om man ikke er moms-registreret, men det er langt de
færreste med en omsætning under 50.000 Kr. årligt gør det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 20:14

Maria Frederiksen skrev:

> Der er forskel på at oprette et firma (hvilket altid udløser et cvrnr)

Hvis jeg beslutter mig til at driv et firma med konsulentbistand
og begynder at betjene kunder, har jeg så ikke oprettet et firma?

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-11-08 20:29

> Hvis jeg beslutter mig til at driv et firma med konsulentbistand
> og begynder at betjene kunder, har jeg så ikke oprettet et firma?

Så driver du virksomhed og skal naturligvis huske at oplyse overskuddet af
din lille virksomhed på selvangivelsen, så du får betalt skat af det.
Først hvis omsætningen er over 50.000 kr., du vil udbetale løn eller
importere varer til videresalg er der krav om at man skal lade sig
registrere.

Se evt. http://www.startvaekst.dk/OffentligeKravVedStart når "wikipedia ikke
er en seriøs kilde"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 22:37

Allan Soerensen skrev:

> Så driver du virksomhed og skal naturligvis huske at oplyse overskuddet af
> din lille virksomhed på selvangivelsen, så du får betalt skat af det.

Selvfølgelig.

> Først hvis omsætningen er over 50.000 kr., du vil udbetale løn eller
> importere varer til videresalg er der krav om at man skal lade sig
> registrere.

Men jeg har et firma, ikke også?

--
Bertel

Fra : kaz

Dato : 16-11-08 23:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Selvfølgelig.

> Men jeg har et firma, ikke også?

Jeg tror mit firma skal hedde hattemager.dk eller fupmager.dk elelr noget
lifgnende

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-11-08 00:07

kaz skrev:

> Jeg tror mit firma skal hedde hattemager.dk eller fupmager.dk elelr noget
> lifgnende

Hvad er din (juridiske) pointe?

--
Bertel

Fra : kaz

Dato : 17-11-08 09:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad er din (juridiske) pointe?

det var den med hattemager.dk eller måske fupmager.dk :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-11-08 09:55

kaz skrev:

> det var den med hattemager.dk eller måske fupmager.dk :)

Jeg blev ikke klogere af at du gentog dig selv.

--
Bertel

Fra : kaz

Dato : 17-11-08 12:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg blev ikke klogere af at du gentog dig selv.

Så kom ned på jorden, det kan mna hurtigt blive klogere af.

Fra : Jubii

Dato : 17-11-08 12:15

"kaz" <kazai@yahoo.de> skrev i meddelelsen

> Så kom ned på jorden, det kan mna hurtigt blive klogere af.

Hvis vi nu bliver oppe i skyerne hos dig, så er en webadresse ikke det
samme som et firma med et, formentlig, unikt navn?
Ikke for at blande mig, men du skrev en webadresse, sådan som jeg
opfatter webadresser.

Fra : kaz

Dato : 17-11-08 13:07

Jubii wrote:
> "kaz" <kazai@yahoo.de> skrev i meddelelsen

> Hvis vi nu bliver oppe i skyerne hos dig, så er en webadresse ikke det
> samme som et firma med et, formentlig, unikt navn?

Hvem har sagt det?

Fra : Jubii

Dato : 17-11-08 14:02

> Hvem har sagt det?

Det har jeg lige gjort, med et ? efter så der kunne komme en klog
kommentar.
Sikke en skuffelse det ikke kom.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-11-08 09:21

"kaz" <kazai@yahoo.de> skrev i en meddelelse

> Jeg tror mit firma skal hedde hattemager.dk eller fupmager.dk elelr noget
> lifgnende

Hvorfor dog det?
At virksomheden kun har en omsætning på under 50.000 Kr. er da ikke
ensbetydende med at der er tale om fup. Der er mange virksomheder, der
starter i det små hjemme ved køkkenbordet.
Mit eget firma blev drevet i fritiden ved siden af et lønmodtager job de
første år og havde det første år ikke en omsætning der var højere end
grænsen (som dengang var 25.000). Idag er det min fuldtidsbeskæftigelse,
omsætningen er flere millioner og væsentligst, overskudet er stort nok til
at brødføde mig og en medarbejder.

Fra : kaz

Dato : 17-11-08 12:11

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> fuldtidsbeskæftigelse, omsætningen er flere millioner og væsentligst,
> overskudet er stort nok til at brødføde mig og en medarbejder.

Ja ja rolig nu, der var ingen skjulte meninger fra min side af i mine
kommentarer, ingen på andres bekostning ihvertfald.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-11-08 12:26

> Ja ja rolig nu, der var ingen skjulte meninger fra min side af i mine
> kommentarer, ingen på andres bekostning ihvertfald.

Jeg er ganske rolig
Ok, men så forstår jeg, lige som Bertel, bare ikke lige hvorfor du postede
"mit firma skal hedde hattemager.dk eller fupmager.dk" som svar

Fra : kaz

Dato : 17-11-08 13:05

Allan Soerensen wrote:
> "kaz" <kazai@yahoo.de> skrev i en meddelelse

> Jeg er ganske rolig

der er godt

> Ok, men så forstår jeg, lige som Bertel, bare ikke lige hvorfor du
> postede "mit firma skal hedde hattemager.dk eller fupmager.dk" som
> svar

Det jeg postet var følgende... citeret:
"Jeg tror mit firma skal hedde hattemager.dk eller fupmager.dk elelr noget
lignende"

Ang indlægget, så kan det frit fortolkes, ligesom det passer dig. Hvis det
skulle træde nogen over tæerne så er der ikke meget at gøre ved det - - der
ligger sikkert noget til grund for det...

Så er den vidst ikke længere.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-11-08 23:20

> Men jeg har et firma, ikke også?

joda, det har du så snart du erhvervsmæssigt begynder at sælge noget. Skat
tillader tilmed at du fradrager din lille virksomheds udgifter, også selv om
din virksomhed ikke er registreret nogen steder.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-11-08 20:34

Maria Frederiksen wrote:

> Når man har startet firma, så har man et cvr-nr.

Men personen har IKKE startet et firma... derfor har han selvfølgelig
ikke et CVR nummer. Ligeledes får du heller ikke et CVR nummer med
mindre du lader dig registere hos SKAT.

> Nej, men det er et lovkrav at cvrnr skal fremgå af faktura.

Korrekt - men det er langt fra det samme som "fakturaen indberettes" til
SKAT.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 00:29

Maria Frederiksen skrev:

> Når man har startet firma, så har man et cvr-nr.

Næ.

> Nej, men det er et lovkrav at cvrnr skal fremgå af faktura.

Men ikke hvis man ikke har det.

--
Bertel

Fra : Jubii