Nabolarm
Fra : MooreHojer

Dato : 15-11-08 00:25

Hej NG

Har søgt lidt på google uden at finde noget brugbart så jeg håber at der er nogen herinde der kan hjælpe mig.

Sagen er at en af mine bekendte har problem med at nogle af naboerne i lejlighedskomplekset fester meget og højlydt til langt ud på natten.
Det er til gene for min bekendte og gør det blandt andet svært at sove.

Spørgsmålet er om man kan melde dem til politiet og få dem til bede dem om at dæmpe sig eller hvad man ellers kan gøre.

Jeg har som sagt søgt på google, men der jeg kunne finde der kom tættest på var Ordenbekendgørelsens §8 (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113) men så vidt jeg forstår/læser den (er ikke jurist) så glæder det kun hvis vedkomne der larmede stod med sine højttalere ned på gaden.
Er det korrekt fortolket?

Håber der er nogen kloge hoveder herinde der kan hjælpe..

--
MooreHojer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-11-08 00:43

MooreHojer <simon@moorehojer.dk> wrote in

> Spørgsmålet er om man kan melde dem til politiet og få dem til bede
> dem om at dæmpe sig eller hvad man ellers kan gøre.

Som hovedregel kan politiet ikke stille noget op hvis larmen kommer inde
fra lejligheden og døre og vinduer er lukkede.

Det er boligforening, udlejer, ejerforening eller lign. der skal klages til
hvis ikke naboen selv kan tales til fornuft.

Fra : MooreHojer

Dato : 15-11-08 00:59

> Som hovedregel kan politiet ikke stille noget op hvis larmen kommer inde
> fra lejligheden og døre og vinduer er lukkede.

øv bøv...

> Det er boligforening, udlejer, ejerforening eller lign. der skal klages til
> hvis ikke naboen selv kan tales til fornuft.

ok

--
MooreHojer

Fra : Jubii

Dato : 15-11-08 01:19

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i meddelelsen

> øv bøv...

> ok

Læs i din bekendtes lejekontrakt e.lign om der står noget om larm a.la.
musik m.m. og om der skal være stille efter et vist tidspunkt. Så er de
bedre rustet til at henvise til reglerne ved en klage. De fleste
lejlighedskomplexer har noget i den henretning i sine regler.
Det er svært at være mere præcis da du ikke skriver hvilken boligform
det er.

Fra : michel

Dato : 19-11-08 00:31

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message

> Det er boligforening, udlejer, ejerforening eller lign. der skal klages
> til
> hvis ikke naboen selv kan tales til fornuft.

Jeg har samme prob, men udlejer er ligeglad, idet udlejer vil genere mig
mest muligt.
Har jeg nogen myndighedslignende steder at klage til, f.eks huslejenævn el
kommunen?

Fra : Bo Christensen

Dato : 15-11-08 01:35

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> larmede stod med sine højttalere ned på gaden.
> Er det korrekt fortolket?
>

> Håber der er nogen kloge hoveder herinde der kan hjælpe..

Hvilken type lejlighedskompleks, opført efter hvilken lovgivning ?
(Alment, privat udlejning, ejerlejlighed, andels... supler selv.....)

Hvad står der i husorden for lejlighedskomplekset ?

Alt efter hvilken lovgivning lejlighedskomplekset er omfattet af, samt
hvilken husorden der gælder, er kunsten at lægge en plan for
hvad man vil gøre næste gang naboen larmer utidigt.

Normalvis i boligforeninger (andels, almen m.v.), er det godt
at samle underskrifter fra naboer som er plagde af støjen,
og som er villige til at bevidne hvem der larmede,
samt klage over dette til ejendoms administrationen
i forhold til husorden samt administrationens "pligt til at sørge
for overholdelse af husorden".

Der hvor det bliver svært er hvis administrationen ikke vil
handle, og da er det væsentligt at vide hvilken lovgivning
boligen hører under, således at man kan klage over administrationens
pasivitet jf. korrekt lovgivning, samt evt. indgive søgsmål mod
bolig administrationen, for brud på lovgivning.

Og der er rigtigt mange forskellige lovgivninger for
udlejnings ejendomme, og hvis jeg husker rigtigt også et par
forskellige for andelsboliger.

Ejerlejligheder, er det noget med at ejerforeningen kan
opsige, pga. brud på husorden - men her vil det nok
være tiden til at få gang i en advokat som kan de
helt rigtige paragraffer, og her spiller ejerforeningens
vedtægter sikkert også ind.

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : Jubii

Dato : 15-11-08 02:05

"Bo Christensen" <bgc@greennet.gl> skrev i meddelelsen

> samt klage over dette til ejendoms administrationen
> i forhold til husorden samt administrationens "pligt til at sørge
> for overholdelse af husorden".

Jeg kan ikke tro det er reglen i f.eks. i almen boligform.
Der er det afdelingsmødet, der ifølge boligforeningens vedtægter,
fastsætter en husorden og det er dermed _beboernes_ pligt til at
overholde husordenen
Hvis de ikke gør det kan det føre til opsigelse.
Klage kan ske til afdelingsbestyrelsen men ellers til lokalinspektøren,
som jo er direkte ansat i boligforeningen.

Du skriver nok det samme, bare på en kantet måde.

Fra : Bo Christensen

Dato : 16-11-08 02:05

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jo er direkte ansat i boligforeningen.
>
> Du skriver nok det samme, bare på en kantet måde.

Njae.... problemet er når administrationen ikke vil gøre noget,
selvom der er en husorden.....

Det er reguleret i de forskellige lovgivninger for alment
og privat udlejnings byggeri, at der skal holdes "god orden",
så hvis administrationen ikke vil gribe ind, er det ikke uvæsentligt
at vide efter hvilken lovgivning boligen er opført, og hvad man
så skal true med civilt søgsmål om.

Har haft det lidt inde på livet, med en ekstremt passiv udlejer
i Esbjerg, og som ikke vil oplyse under hvilken lovgivning
udlejningen hører )-:

Men det er en helt anden sag.

Go' weekend !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : MooreHojer

Dato : 15-11-08 13:25

Mange tak for det udførlige svar, det gav lidt at arbejde ud fra.

--
MooreHojer

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 03-02-09 23:10

har lige fået min nabo smidt ud.... samme historie... altid fest og
ballade...

samlede underskrifter... skrev episoderne ned (dato og kl.)... efter 2
klager røg hun ud....

ringede efter politiet når der var slagsmål eller hærværk...

det virkede det hele lagt sammen... skønt med lidt ro... selv på hverdage:)

Nikolai

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-09 09:29

Så kommer den næste lejer, og så kan du starte forfra i mere eller mindre
grad. Eller den næste igen. Hvor er det bare skønt at bo i lejlighed

Fra : Jacob Sinding

Dato : 26-11-08 20:23

> [...]
> larmede stod med sine højttalere ned på gaden.
> Er det korrekt fortolket?
>

> Håber der er nogen kloge hoveder herinde der kan hjælpe..

Jeg har boet i stort alment boligbyggeri i Skovlunde , hvor jeg havde
fornøjelsen af en enlig far ( barnet så man stor set aldrig noget til ) på
ca. 25 -30 år. Han var på bsitand og havde massere af tid til snorke hele
dagen og leve livet om natten. Til stor irritation for min opgang og den ved
siden af.
Efter indflytningsfest der gik over et par dage, lavede idioten lejligheden
om til hashklub , med et rend ind og ud af døren konstant. Når han ikke var
hjemme, var en han en rigtig guttermand for vennerne ; han overlod
simpelthen lejligheden til dem.

Der blev solgt stoffer, hans hoveddør blev sparket ind, opgangen lignede en
mødding, politi var på besøg. Alle henvendelser om at dæmpe blev mødt med et
skuldertræk. Vi klagede til Bestyrelsen i Skovlundepark Afdeling
Grønnehaven ( danmarks elendigste vatpikkede bestyrelse ), de sendte ham et
brev ! Kommunen der havde henvist ham lejligheden havde den holdning ;
flytter man problemet, flytter problemet et andet sted hen ! eller
underforstået: det er bare ærgeligt.

Da han ikke kunne betale sin husleje , fik han en afdrags ordning af
Boligkontoret og det endda efter massiv klager fra andre beboere. Først
efter et års terror fra hans side , da han heller ikke kunne overholde
afdragsordningen, blev han opsagt.

Lige understreges af hans søn stort set aldrig var der.

Hvis din ven bliver terroriseret af en nabo . Gi' igen. Der findes mange
gode måder at generer folk på. Især hvis man kan få fat i et CPR-nummer. Det
fik jeg da posten afleverede et brev fra Ribers møntet til ham. Da havde jeg
opsagt min lejlighed, men han fik fandme så hatten passede. Kort og godt :
payback time !