Flexlevering - i regnvejr
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-08 20:59

Hej

Jeg havde bestilt en pakke med bøger og sælger (erhvervsdrivende) har
valgt at sende den til flexlevering uden jeg har været klar over det.
I dag kommer jeg så hjem efter fire dages ferie og pakken med bøger er
sat lige udenfor hoveddøren. Og med de sidste dages vejr kan man nok
regne ud at en papkasse ikke ligefrem er køn. Hvordan bøgerne ser ud
ved jeg ikke, for jeg har ikke åbnet pakken endnu.

I Post Danmarks betingelser står der, at de ikke har noget som helst
ansvar, så snart de har sat pakken på adressen og at afsender har
bevisbyrden for at pakken IKKE er afleveret i overensstemmelse med
reglerne. I betingelserne står der også f.eks. i carporten. I dette
tilfælde er pakken sat under 2 meter FRA carporten.

Hvad skal jeg gøre nu? Post Danmark skriver at de intet ansvar har.
Sælger kan jeg ikke kontakte før mandag og jeg er i tvivl om hvorvidt
jeg bare kan benytte mig af de 14 dages returret, da jeg jo formentlig
ikke kan tilbagelevere varerne i væsentligt samme stand. Det
springende punkt er vel hvordan man definerer "kommet i besiddelse
af".

Skal jeg pakke pakken op og undersøge indholdet og prøve at minimere
skaden?
Skal jeg lade den stå og tage den med på "posthuset" på mandag?

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-11-08 22:24

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skaden?
> Skal jeg lade den stå og tage den med på "posthuset" på mandag?

Ved flekslevering skal man normalt angive hvor man ønsker pakken leveret
(som regel i et felt under afslutning af købet) - det har du ikke set noget
til? Hvis du intet har angivet, bør Post Danmark naturligvis tænke sig lidt
om, og ikke stille en pakke et sted hvor den kan udsættes for skidtvejr -
mon ikke de selv kan forstå det, hvis du ringer til dem på mandag?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-11-08 00:05

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> ud at en papkasse ikke ligefrem er køn. Hvordan bøgerne ser ud ved jeg
> ikke, for jeg har ikke åbnet pakken endnu.

Det bliver sælgers problem. For det første vil jeg argumentere for at der
er tale om mangelfuld levering, når I ikke direkte har aftalt
flexlevering. Hvis dette argument af en eller anden grund ikke skulle
holde, kan du udnytte din 14-dages returret, da sælger hæfter for varens
hændelige undergang i de 14 dage(det ville også gælde, hvis I havde
aftalt flexlevering). PostDK kan man næppe hænge op på noget, da de
utvivlsomt har en lang række ansvarsfraskrivelser.

--
Jesper Lund

Fra : Jubii

Dato : 15-11-08 01:04

> [...]
> regne ud at en papkasse ikke ligefrem er køn. Hvordan bøgerne ser ud
> ved jeg ikke, for jeg har ikke åbnet pakken endnu.

Har du læst sælgers handels- evt. leveringsbetingelser?
Deri kan der jo stå at al levering sker som flex.