Har arbejdsgiver ret til at kende "sygdomm~
Fra : Brian H

Dato : 14-11-08 20:00

Min kæreste er offentligt ansat (botilbud / dagtilbud) og har lige været
syg. Hun skal derfor udfylde nogle papirer om sit fravær. Der står et punkt
som hedder "Sygdommens art mv." [skal udfyldes]. Hvad skal hun skrive her?
Hun har som sådan ikke noget at skjule, men _skal_ hun oplyse 'arten'?
Hvordan forholder det sig andre steder / brancher.

På forhånd tak!

Fra : Hauge

Dato : 14-11-08 20:15

Hej
Brian H wrote:
> På forhånd tak!

Har du prøvet at kikke 6 tråde tilbage i denne gruppe?
Dato 11. november,

Mvh Hauge

Fra : Brian H

Dato : 15-11-08 00:14

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Har du prøvet at kikke 6 tråde tilbage i denne gruppe?
> Dato 11. november,

Ja. Hvad har det med mit spørgsmål at gøre? Det du henviser til handler jo
om en der går til lægen og om fravær pga dette er sygdom (og så igen om
arbejdsgiver har krav på at vide hvad vedkommende egentligt lavede). Jeg
spørger om noget andet. Når jeg skriver "har været syg" så er det vel
rimeligt indlysende at det ikke var en ½ dag for at gå til lægen, men måske
nærmere 3-5dage rigtig sygdom. Men jeg tager da lige endnu et kig på den
anden tråd, hvis du mener det skulle være relevant...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-11-08 07:47

"Brian H" <brian@something.com> wrote in message
> [...]
punkt
> som hedder "Sygdommens art mv." [skal udfyldes]. Hvad skal hun skrive her?

Hun kan skrive "ikke-dødelig sygdom" eller "ikke-kronisk sygdom". Hvis nogen
længere oppe i systemet er utilfredse med svaret, må de forklare nærmere,
hvad de mener med "art".

Fra : Brian H

Dato : 15-11-08 11:23

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> nogen
> længere oppe i systemet er utilfredse med svaret, må de forklare nærmere,

Okay, tak.

Fra : Ann

Dato : 15-11-08 04:57

On 14 Nov., 19:59, "Brian H" <br...@something.com> wrote:
> [...]
> Hun har som sådan ikke noget at skjule, men _skal_ hun oplyse 'arten'?
> Hvordan forholder det sig andre steder / brancher.

Hej Brian

Hvis den seddel din kæreste skulle udfylde hedder dp201 er det ikke
hendes arbejdsgiver der skal have blanketten, men socialforvaltningen,
der skal have blanketten og oplysningerne for at afgøre om
arbejdsgiveren har ret til dagpengerefusion jf. sygedagpengeloven.

hilsen

Ann

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-11-08 20:31

"Ann" <ecj@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

der skal have blanketten og oplysningerne for at afgøre om
arbejdsgiveren har ret til dagpengerefusion jf. sygedagpengeloven.

Det er så ikke korrekt. Det er arbejdsgiveren som skal bruge dp201 for at
kunne få refusion fra det offentlige, så arbejdsgiveren skriver også en del
oplysninger på denne blanket, og det er arbejdsgiveren, som skal sørge for
at sende den ind.

Kurt

Fra : CC

Dato : 16-11-08 10:06

"Kurt B. Andersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> del oplysninger på denne blanket, og det er arbejdsgiveren, som skal sørge

Jeg ved ikke hvordan regler er, men min arbejdsgiver udfyldte sin del af
dp201,
fremsendte den til mig. Jeg udfyldte resten og sendte den til
socialforvaltningen.

Fra : Brian H

Dato : 16-11-08 11:25

"CC" <CC@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ved ikke hvordan regler er, men min arbejdsgiver udfyldte sin del af
> dp201,
> fremsendte den til mig. Jeg udfyldte resten og sendte den til
> socialforvaltningen.

Det er samme formular og samme fremgangsmåde i dette tilfælde...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-11-08 23:45

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
> "CC" <CC@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det er samme formular og samme fremgangsmåde i dette tilfælde...
Der er så åbenbart forskellige fremgangsmåder. På mit arbejde (staten)
gjorde man tidligere det, at arbejdsgiver udfyldte, fremsendte til den syge,
som underskrev m.m. og så sendte retur til arbejdsgiver, som så sendte ind.
Det kunne give problemer med at få den frem til kommunen inden for den
fastsatte frist, så nu udfylder arbejdsgiver og sender til kommunen, som
derefter sender til den syge. Hvis sygdommen varer så længe, så der også
bliver brug for dp202, så udfylder arbejdsgiver, sender til den syge, får
den retur og indsender til kommunen

Kurt

Fra : Ann

Dato : 17-11-08 10:50

On 16 Nov., 23:45, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:

> [...]
> bliver brug for dp202, så udfylder arbejdsgiver, sender til den syge, får

Hej Kurt

Der er vist forskellig måde at gøre det på - men det ændrer ikke ved
at der står flg. "Udfyldes af lønmodtageren
Alle felter skal udfyldes. Du skal straks aflevere blanketten til din
opholdskommune" på side 2 af dp201.

http://nbb.kommuneinformation.dk/23/dp201.pdf?tid=18:45:01

Arbejdsgiveren har ikke ret til at vide hvad lønmodtageren fejler -
men nogle arbejdsgivere forlanger at få sendt dp201 tilbage for at
sikre, at den sygemeldte sender den tilbage rettidigt. Der er en 4
ugers frist på anmeldelse af sygdom til kommunen.

Arbejdsgiveren kan enten vælge at anmelde sygdom via den elektronisk
løsning virk. dk eller sende en kopi af dp201 samtidig med at den
sendes til lønmodtageren - så er fraværet anmeldt.

hilsen

Ann

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 17-11-08 23:51

I DP 201 skriver lønmodtager under på at arb. giver har udfyldt kortet med
de rigtige oplysninger - et det et punkt man springer over på Virk ?

Faktisk skriver lønmodtageren også under på at oplysninger fra arb. giver er
korrekte i DP 202.

Altså - Arb. giver er nødt til at udfylde disse formularer før lønmodtager
kan underskrive dem.

Jeg har derfor lidt svært ved at se hvorledes arb. giver indsender (endsige
ser svaret mht. sygdaom), da det er lønmodtager der sidst har formularen i
hænde.

--
MVH Anders Larsson
Få 25G ekstra diskplads:

Fra : Ann

Dato : 18-11-08 10:34

On 17 Nov., 23:50, "Anders Larsson \(fjern ikke noget fra email adr.
\)" <nospamfilterforsex...@BotNak.dk> wrote:
> [...]
> ser svaret mht. sygdaom), da det er lønmodtager der sidst har formularen i

Hej Anders

Når arbejdsgiveren bruger virk.dk så udsendes der samtidig et
underretningsbrev til lønmodtageren, hvor lønmodtageren orienteres om
de oplysninger som arbejdsgiveren har givet samt så selv skal udfylde
oplysninger om hvad han/hun fejler mv. Dette brev skal indsendes
direkte til kommunen.

hilsen

Ann