Befordrings fradrag. ?
Fra : Johnsson

Dato : 14-11-08 11:20

Hej alle
Er der mon nogen der har et bud på følgende:

Som vinduespudser ansat i et firma kører jeg hver dag fra min bopæl ud til
mine første kunde og derfra videre til de efterfølgende kunder. I den
forbindelse benytter jeg min egen vogn i erhversmæssig øjemed. En
Stationsvogn på hvide plader. Alt mit udstyr. dvs stiger, værktøj endvidere,
benytter jeg vognen til at bringe fra kunde til kunde. Uden vognen ville jeg
ikke kunne udføre mit arbejde.
Jeg har en fast måndelig løn og har indtil videre, dvs siden februar, ikke
trukket noget fradrag til transport fra.
Hvis modellen med at min arbejdsgiver udbetaler skattefrit befordring,
betyder det at jeg skal arbejde beløbet tilsvarende mere hver måned, da min
bruttoløn ikke må nedsættes med fradragets størrelse. Det ekstra arbejde er
jeg ikke specielt interesseret i. Er der en anden måde hvorpå jeg kan få
fradraget for transporten i erhvervsmæssig sammenhæng. ?

mvh Johnny

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-11-08 12:49

"Johnsson" <johnny.astrup@fjernspamparknet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> arbejde er jeg ikke specielt interesseret i. Er der en anden måde hvorpå
> jeg kan få fradraget for transporten i erhvervsmæssig sammenhæng. ?

Selv med fradraget er det en meget dårlig forretning for dig. Jeg ville
faktisk straks finde noget andet arbejde, eller bede arbejdsgiver betale dig
km-penge, 3,50 (ca.) kr. pr. km.

Du hæfter selv, hvis du biler bilen, taber en stige på den eller what ever.

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 14-11-08 14:15

"Johnsson" skrev

> [...]
> arbejde er jeg ikke specielt interesseret i. Er der en anden måde hvorpå
> jeg kan få fradraget for transporten i erhvervsmæssig sammenhæng. ?

For at starte med det sidste, så skal du have ført kørebog fra dag 1 hvis du
vil opnå fradragsret eller godtgørelse,
hvis ikke du har det, bør du starte nu.

Det er korrekt at godtgørelse ikke i følge skattereglerne må modregnes i
bruttolønnen, men det er krone for krone hen af vejen.
Der er intet der forhindrer dig i at beregne din formodede kommende
godtgørelse og derefter aftale en anden løn.
Det er blot en ny ansættelsesaftale med andre vilkår.
Man må blot ikke måned for måned justere lønnen op og ned afhængig af
godtgørelsen.
Man kunne også forestille sig at arbejdsgiveren valgte at hans medarbejdere
skulle køre i firmabil, at det ville være mere præsentabelt end tilfældige
private biler.
I så fald en ny ansættelsesaftale og måske en anden løn.

Hvis du i stedet vælger befordringsfradrag så bruger du statens takster for
hjem/arbejde befordringsfradrag, men i modsætning til hjem/arbejde fradraget
der kan beregnes, skal du ved kørsel mellem flere arbejdspladser føre
kørebog.

Det hele står og falder med den kørebog, og om det skal være fradrag eller
godtgørelse i fremtiden,
godtgørelse er økonomisk den bedste løsning, det er et større beløb så
selv om den faste løn bliver mindre er det en bedre forretning.

Men det er arbejdsgiveren pligt at sikre at opgørelsen af godtgørelsen er
korrekt, at kontrollere kørebogen o.s.v., det er der ikke alle der gider, og
så må du nøjes med fradraget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Johnsson

Dato : 14-11-08 15:37

Jeg takker for det fine svar.

Hvis jeg vælger at benytte som du skrev:

> [...]
fradraget
>der kan beregnes, skal du ved kørsel mellem flere arbejdspladser føre

Dvs at de første km 24 ikke er fradragsberettiget og at det kun er
transporten mellem kunderne som kan fradrages.?

mvh Johnny

Fra : alexbo

Dato : 14-11-08 16:55

"Johnsson" skrev

> Dvs at de første km 24 ikke er fradragsberettiget og at det kun er
> transporten mellem kunderne som kan fradrages.?

Ja og nej,
det er hele kørslen fra du starter hjemmefra til du er hjemme, altså også
kørslen til første kunde og hjem fra sidste, men minus de 24 km.

I princippet kører du på arbejde og kører hjem igen,
lige som andre der kører fra og til arbejde, kan fradrage kørsel.

Forskellen er at hvor andre blot kan bruge Krak eller lign. til at vise
hvor langt de har til arbejde, skal du med en kørebog bevise hvor langt du
har kørt den dag.
En rigtig kørebog eller et regnenark, det angiver km-tallet ved start de
forskellige kundeadresser og km-tallet ved slut vil være fint.

Måske en automatisk tingenst som nedenstående, jeg kender den ikke, jeg
søgte bare på elektronisk kørebog.

http://autolog.dk/product_info.php?cPath=22&products_id=51

mvh
Alex Christensen