Regning
Fra : Knud Poulsen

Dato : 13-11-08 14:03

Hvilken muligheder har jeg når man ikke er tilfreds med en regning. I dette
tilfælde fra en el installetør, har prøvet at snakke fornuft med ham men
dette er umuligt. Har besluttet at indbetale et aconto beløb svarende til
ca. 75% af regningen størrelse, men han truer med inkasso, ribbers og hvad
ved jeg. Hvad kan jeg gøre?

knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-11-08 14:06

"Knud Poulsen" <khp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til ca. 75% af regningen størrelse, men han truer med inkasso, ribbers og

Hvad var jeres aftale før arbejdet blev påbegyndt?

Fra : knud

Dato : 13-11-08 14:12

Der var ingen aftale, det er noget ekstra arbejde han har udført for mig i
forbindelse med et andet arbejde som bliver udført her arbejder han ikke for
mig, men for den håndværker. som udføre en tilbygning for mig. Det er i den
forbindelse jeg har bedt ham lave noget inde i huset, og det er dette
arbejde jeg ikke kan få hans time antal til at passe, dar jeh har været
hjemme mens arbejdet blev udført

knud

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-11-08 20:24

knud wrote:

> [...]
> huset, og det er dette arbejde jeg ikke kan få hans time antal til at
> passe, dar jeh har været hjemme mens arbejdet blev udført

Vær meget forsigtig med din vurdering af tidsforbrug til at løse
opgaven.

Som udgangspunkt medregnes ikke kun tid brugt på adressen, men også
kørsel til og fra adressen samt tid til at finde værktøj og materialer
frem samt evt. indkøb til opgaven.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Carsten

Dato : 13-11-08 22:39

"knud" <knud.hp@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i den forbindelse jeg har bedt ham lave noget inde i huset, og det er
> dette arbejde jeg ikke kan få hans time antal til at passe, dar jeh har

hmmm, det kunne jo lugte lidt af at ham elektrikeren har skudt under målet
med det arbejde han laver ved dig som underleverandør og nu skal nogle af de
forbrugte (ekstra)timer tørres af på dig ?!

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 13-11-08 14:27

> [...]

> til ca. 75% af regningen størrelse, men han truer med inkasso, ribbers og

Det afhænger noget af hvad du er utilfreds med, men generelt vil jeg foreslå
at.
Du skriver en redegørelse til ham om hvordan du ser hele forløbet af
opgaven, og hvordan du er kommet frem til det beløb du indbetaler.
Og så venter du bare stille og roligt, kommer der et inkassovarsel, skriver
du til inkassofirmaet at du bestrider gælden og har redegjort hvorfor
overfor kreditor.
Du kommer ikke til inkasso eller ribers uden en dom for at du skylder
pengene, hvis der bare er en lille smule hold i din udlægning af sagen.
Kommer det så vidt at sagen kommer for retten, vil der sandsynligvis blive
udpeget en syn og skønsmand, det tager stilling til udførslen af opgaven.
Du kan evt. klage til forbrugerklagenævnet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen Hansen

Dato : 13-11-08 15:46

On Thu, 13 Nov 2008 14:27:11 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>udpeget en syn og skønsmand, det tager stilling til udførslen af opgaven.
>Du kan evt. klage til forbrugerklagenævnet.

Hvis håndværkeren er medlem af byg og garanti vil jeg anbefale at
kontakte dem først, det giver en lagt hurtigere og smertefri
behandling.

Hvis håndværkeren ikke er medlem af byg og garanti kan det blive en
lang og smertefuld proces.

Steen

Fra : alexbo

Dato : 13-11-08 17:07

"Steen Hansen" <test@test.com> skrev

> Hvis håndværkeren er medlem af byg og garanti vil jeg anbefale at
> kontakte dem først, det giver en lagt hurtigere og smertefri
> behandling.

Byggeriet ankenævn omfatter ikke elektrikere,
men derfor kan elektrikeren da godt være omfattet af Byg og Garanti, men man
skal først have ret i sin klage før garantiordningen kan virke.

Byggeankenævnet:
"Forbrugere kan klage over nybygnings-, ombygnings-, tilbygnings-, og
reparationsarbejder vedrørende maler-, murer-, tømrer-, snedker-, køkken-,
stenhugger- og tække-, kloak-, brolægger-, gulv-, anlægsgartner- og
jordarbejde (dog ikke arbejder med forurenet jord) samt klage over
leverancer af vinduer, yderdøre og køkkenelementer"

"BYG GARANTIORDNING dækker kundens tab som følge af fejl og mangler ved
et håndværksarbejde, hvis et medlem af Dansk Byggeri har tabt en sag ved
Byggeriets Ankenævn, men ikke kan efterleve afgørelsen - f.eks. på grund af
konkurs, død, ophør eller lignende."

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen Hansen

Dato : 13-11-08 18:11

On Thu, 13 Nov 2008 17:06:36 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>men derfor kan elektrikeren da godt være omfattet af Byg og Garanti, men man
>skal først have ret i sin klage før garantiordningen kan virke.

Det giver ligesom sig selv

> [...]
>Byggeriets Ankenævn, men ikke kan efterleve afgørelsen - f.eks. på grund af

Byg og garanti kan hurtiger komme frem til en afgørelse og er billiger
end en retsag, og håndværkeren har forpligtiget sig til at efterleve
deres afgørelse. Du skal derimod ikke efterleve deres afgørelse hvis
de ikke giver dig ret, så har du stadigvæk muligheden for en retsag,
omend du sikkert ikke vinder den når du ikke har fået medhold hos byg
og garanti

Så er regningen forkert iflg. byg og garantiordingen eller hvad
ordningen nu hedder for elektriker, så kommer denne afgørelse langt
hurtige denne vej end hvis man skal igennem en retsag.

Det forudsætter dog at håndværkeren er medlem af en sådan
garatiordning. Men har man en gang haft problemer ned en håndværker
sikre man sig for at kun bruge håndværkere der er medlem af en
garantiordning.

Steen

Fra : alexbo

Dato : 13-11-08 19:40

"Steen Hansen" <test@test.com> skrev

> Så er regningen forkert iflg. byg og garantiordingen eller hvad
> ordningen nu hedder for elektriker,

Ja det er jo lige det,
du henviser til Byg og Garanti, den garanterer for at kunden for erstatning
hvis ankenævnet giver kunden ret.
Byggeankenævnet omfatter ikke elektrikere, og så er vi tilbage til start.

Nu er det ikke mit problem, men Knud's,
så jeg synes du i stedet for at trække rundt med mig, fortæller Knud hvad du
synes han skal gøre.

Jeg fandt så et ankenævn for tekniske installatioer.
http://www.el-vvs-anke.dk/

mvh
Alex Christensen