Kroatien - billigt ferieland?
Fra : Prikke

Dato : 17-11-08 04:06

Jeg har efterhånden hørt mange forskellige opfattelser af, hvorvidt
Kroatien stadig er et billigt ferieland eller ej. Jeg har på nettet
fundet et prisindeks for de forskellige lande, hvor Kroatien figurerer
noget længere nede (=billigere) end både Italien, Frankrig og
selvfølgelig DK. Desværre er der ikke noget årstal på dette indeks og
det er jo ikke ligegyldigt, om indekset er lavet i 2002 eller 2008.

Derfor, er der nogen i denne NG, som har nogle friske erfaringer om
prisniveauet i Kroatien?

m.v.h.
Per

Fra : jan@komarna.dk

Dato : 18-11-08 01:45

Kroatien er billigere end Danmark og dyrere end Tyrkiet. Det er jo
relativt hvad man kalder billigt, og for Kroatien gælder det, at det
betyder meget hvor i landet du opholder dig, og hvilke priser du vil
sammenligne.

Det er billigt at leje en lejlighed eller et hotelværelse, og billigt
at spise på restaurant.

Selv i højsæsonen (juli og august) kan to personer overnatte rigtigt
godt og komfortabelt for 350 kr. per nat og en familie på fire for
500-600, og man skal gøre sig umage for at komme af med mere end 100
kr for en god middag med drikkevarer.

Benzinen er et par kroner billigere per liter og offentlig transport
er meget billig.

Fra : Brian Lund

Dato : 18-11-08 11:22

> [...]
> det er jo ikke ligegyldigt, om indekset er lavet i 2002 eller 2008.
>
> Derfor, er der nogen i denne NG, som har nogle friske erfaringer om

Var der selv, dog i 2003, priserne har nok ikke ændret sig STORT men er
sikkert steget lidt i de mest populære områder... Det er ihvertfald min
erfaring fra Slovenien hvor jeg sidst var i 07 men før det i 03 (samme år
som Kroatien). Måske var prisstigningen i Slovenien fordi de er gået over
til euroen 1. januar 07, eller måske en kombination af en generel
prisstigning og euro..?
Kroatien er ikke gået over til euroen endnu...

Kroatien ER billigere end Italien, Frankrig og Danmark... Men i de populære
områder (Istrien, Krk og sikkert også længere nede) er Kroatien klart det
dyreste af østlandene! Priserne på restauranter er billigere end her hjemme,
nok noget af det samme som mange steder i Tyskland. Campingpriserne på de
helt store pladser (vi lå på en med vistnok 1500 pladser) er dyre, noget i
stil med en dansk plads af nogenlunde størrelse... Hvis man selv laver maden
er den væsentligt billigere end her hjemme.

Inde i landet er jeg 100% sikker på at det er _meget_ billigere at
bo/leve/campere!
Det samme gælder iøvrigt også de andre lande, jeg har fået noget af den
bedste mad jeg har fået på en ferie i Frankrig, i en lille afsides
restaurant langt oppe i et bjergområde hvor der stort set aldrig kom andet
end lokale forbi... 50 kr per person!

Brian

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-11-08 00:02

"Prikke" <pervaerum.mikkelsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg går ud fra, at vi snakker camping. Priserne på campingpladserne er
væsentligt billigere end i både Italien og Frankrig.
Italien er blevet helt forfærdeligt dyrt. En bekendt var i Italien sidste år
på en af de dyre pladser ved Gardasøen (vist nok Bella Italia).
De første dage kunne de betale med campingcheque + normalpris for børnene,
men så blev det højsæson og de skulle af med 750 kr. pr. døgn. De kørte så
til Kroatien på Bi Village, som er en plads af ret høj standard, hvor de
kunne ligge for 250 kr. i døgnet. (Det hænger så også sammen med at de havde
flere meget små børn med, som var gratis i Kroatien).
Vores datter og svigersøn var der sidste år i 14 dage sammen med 1
yderligere voksen og et barn på 7 år. Knap 4000 kr. for 14 dage i den
dyreste sæson. Vi har også været der et par gange inden for de sidste 5 år,
og finder priserne på campingpladserne er noget lavere end i det øvrige
Europa. Det er billigt at spise og drikke på restaurant. Handler man selv i
butikkerne er priserne nogenlunde som i Danmark.
Uden for højsæsonen er det meget billigt såvel at campere som at leje
lejlighed.
For 3 år siden lejede vi en lejlighed i Pula på 72 kvadratmeter med 3
værelser for 2100 kr. i den sidste uge af maj. Der var vi 4 voksne og 3 børn
og vi havde god plads.
Pladserne ved kysten på Istrien er selvfølgelig de dyreste (men stadig
billige i forhold til standarden) og bedste. De fleste pladser inde i landet
er meget billigere, men standarden er også derefter. Så hvis ikke man lægger
sig ved de turistede steder, skal man være klar over, at man kan ende på
pladser af endog meget ringe standard.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-11-08 21:32

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

Nå - jeg var jo ikke i camping gruppen, så derfor behøver det selvfølgelig
ikke at være vedr. camping.

Kurt