Siden ter sig tosset i Firefox
Fra : Jean Jensen

Dato : 17-11-08 08:08

Hej NG.

Vedr. http://www.poda.dk/jeanjensen/test03/index.html. I IE er
der ingen problemer, mæææn i Firefox er der:

1:
Øverst lige under billedet med hestene, er der en kedelig
grå/sort bjælke, som breder sig til hele bredden, ved klik på et
af menupunkterne. Jeg kan simpelthen ikke finde den kasse/div
nogle steder...

2:
Endvidere vises der ingen baggrundsgrafik bag selve indholdet af
siden.

I øvrigt vises teksten som meget "grovkantet" i Firefox, men i IE
vises den meget "blidt" - hvordan kan det være? Har Firefox bare
"en grim håndskrift"?

\ Kapunen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 17-11-08 09:32

Jean Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> I øvrigt vises teksten som meget "grovkantet" i Firefox, men i IE
> vises den meget "blidt" - hvordan kan det være? Har Firefox bare

Og i Safari ligger footeren op i toppen til venstre for det grønne
felt forsiden og bredder sig ud i over spalten.
Men jeg kan se at der er en fejl i din CSS
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.po
da.dk%2Fjeanjensen%2Ftest03%2Fdefault.css&profile=css21&usermedium=a
ll&warning=1&lang=en ifølge dette.

Kim

Fra : Jean Jensen

Dato : 17-11-08 10:23

Kim Schmidt Wind wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Her er linket i sin fulde længde
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.poda.dk%2Fjeanjensen%2Ftest03%2Fdefault.css&profile=css21&usermedium=all&warning=1&lang=enKim

Nu er det et fejlfrit CSS igen - men med samme problemer...

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-11-08 09:46

Jean Jensen formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> I øvrigt vises teksten som meget "grovkantet" i Firefox, men i IE
> vises den meget "blidt" - hvordan kan det være? Har Firefox bare

Ved ikke lige, hvor den opfattelse kommer fra.
Det er FF der viser rigtigt og IE der viser forkert - noget der ligner
99% af tilfældende. Aligevel ser man det : Der er noget forkert i FF.
Nej : hvis det ikke ser rigtigt ud i FF, er der noget forkert i
_KODEN_!

Du mangler at cleare indholdet i page.
Du har
header
page
footer
Inde i page har du
content til højre
sidebar til venstre
- og her skal du have noget med clear:both, for at få page til at fylde
rigtigt.

Det mørke felt er i toppen af content - måske fordi der i id=welcome
står en clear:both, som egentlig ikke hører til.
Der er noget dribleri med !important på et baggrundsbillede som FF
brokker sig over.

#page{..
background: url(images/img3.gif) repeat-y; !important;
}
Jeg plejer ikke at bruge !important, men der skal vist ikke være ; før
!important...
Firebug opfører sig desuden somom img3.gif ikke findes...
http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html#important-rules

Endelig er der noget med :
img.left { default.css (linie 102)
border:medium none;
... }
I min bog, er det noget vrøvl. Der står at du gerne vil have en medium
bredde ramme, som ikke fylder noget. Browseren har frit valg til at
gøre som den selv vil.
border:none; eller border:0px; hvis du ingen ramme vil have.
Billedet kommer heller ikke rigtigt ud i FF.

body { default.css (linie 6)
-x-system-font:none;
background:#FFFFFF url(images/top.jpg) repeat-x scroll 0 0;
....}
Der står vist at billedet skal kun gentages vandret.
Er det det billede du forventer gentaget?

Jeg kan ikke se den store forskel på fontene. Det kan være brillerne
trænger til at blive pudset - men det burde være ens i begge browsere.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 17-11-08 10:32

Hej Birger

Prøver og se på hvordan jeg ser det i 2 forskellige browser
Først Safari http://oz1jux.wep.dk/Poda001.jpg
Så i IE7 http://oz1jux.wep.dk/Poda002.jpg

--
Kim S. Wind
Novice på webdesignområdet

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-11-08 11:01

Følgende er skrevet af Kim Schmidt Wind:
> Hej Birger
>
> Prøver og se på hvordan jeg ser det i 2 forskellige browser
> Først Safari http://oz1jux.wep.dk/Poda001.jpg
> Så i IE7 http://oz1jux.wep.dk/Poda002.jpg

IE7 billedet ligner godt nok mit.
Jeg har ikke Safari.
Hvis FF viser det rigtigt, plejer de andre (minus IE naturligvis) vist
at følge med. Ellers er det ærgerligt..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jean Jensen

Dato : 18-11-08 07:03

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> står en clear:both, som egentlig ikke hører til.
> Der er noget dribleri med !important på et baggrundsbillede som FF

Det var footer der skulle have en omgang clear:both; for at for den grå
kasse til at blive i bunden.

> [...]
> !important...
> Firebug opfører sig desuden somom img3.gif ikke findes...

Kan ikke hitte ud af, hvorfor FF ikke vil hente baggrundsbilledet
(images/img3.gif) ind i #page.....

> [...]
> gøre som den selv vil.
> border:none; eller border:0px; hvis du ingen ramme vil have.
> Billedet kommer heller ikke rigtigt ud i FF.

Sorry, men det du beskriver har aldrig været i mit CSS... Der står og har
hele tiden stået:

img.left {
   float: left;
   margin: 0 14px 0 0;
   border:none;
}

> [...]
> ....}
> Der står vist at billedet skal kun gentages vandret.
> Er det det billede du forventer gentaget?

Nej, billedet 'images/top.jpg' vises præcis som ønsket.

> Jeg kan ikke se den store forskel på fontene. Det kan være brillerne
> trænger til at blive pudset - men det burde være ens i begge browsere.

Enig, men det er de ikke...

Fra : Jean Jensen

Dato : 18-11-08 10:57

Nå, men jeg har besluttet mig for, at jeg dropper billedet og CSS'er mig
ud af det.

Tak for hjælpen (og slagene )

\ Kalpunen

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 18-11-08 12:11

"Jean Jensen" <jej@podaOGKUNPODA.dk> skrev i meddelelsen
> Nå, men jeg har besluttet mig for, at jeg dropper billedet og CSS'er mig
> ud af det.
>
> Tak for hjælpen (og slagene )

Ja nu ser det også rigtigt ud i Safari