ukompliceret action?
Fra : sigurno

Dato : 16-11-08 18:09

Var oppe og aflevere en film. En mand kommer og siger til ekspedienten:Jeg
skal have en "ukompliceret actionfilm". Sådan siger min kone.
Og hvad er så en ukompliceret actionfilm?
Nævn nogle stykker

Mvh.

Sigurno

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-11-08 18:18

sigurno wrote:
> Var oppe og aflevere en film. En mand kommer og siger til
> ekspedienten:Jeg skal have en "ukompliceret actionfilm". Sådan siger
> min kone. Og hvad er så en ukompliceret actionfilm?
> Nævn nogle stykker

Die Hard 1-3(4?) (Jeg kan ikke husk, hvor mange der er).

The long kiss good night

True Lies

De fleste James Bond- og Indiana Jones-film.

Per V
--
Hvis jeg havde en tiøre for hver gang nogen siger "muslimerne" gør dit
eller dat, ville jeg være rig. Hvis jeg skulle betale en tiøre for hver

Fra : Max

Dato : 16-11-08 19:19

Hej sigurno

> Og hvad er så en ukompliceret actionfilm?

Findes der komplicerede actionfilm ?

--
Mvh Max

Fra : Zeki

Dato : 16-11-08 19:32

> Hej sigurno

> Findes der komplicerede actionfilm ?

Matrix - helt klart.

Også Jack Ryan filmene vil jeg mene kan være komplicerede. Især 'Clear and
Present Danger'

Bourne-filmene er der sikkert også nogle vil mene kan være komplicerede.

Fra : Max

Dato : 16-11-08 19:36

Hej Zeki

> Matrix - helt klart.

Hvad opfatter du som kompliceret ved Matirx ?

--
Mvh Max

Fra : Zeki

Dato : 16-11-08 19:44

> Hej Zeki

> Hvad opfatter du som kompliceret ved Matirx ?

Selvom plottet er forholdsvis linært, så er der MASSER af symbolik i (især)
den første der får én til at tænke - messiasmyten. Det var bl.a det der
gjorde den til et kæmpehit. Man kan dog også se den med andre briller - som
en standard action sci-fi flick.

Hvad der minder om at jeg nok vil proppe 'Minority Report' på listen også
over komplicerede actionfilm.

Fra : Max

Dato : 16-11-08 20:04

Hej Zeki

> bl.a det der gjorde den til et kæmpehit. Man kan dog også se den med
> andre briller - som en standard action sci-fi flick.

Jeg er nok for gammel til at opfatte den som andet end standard vare.
Men Matrix er alligevel en af disse modrne film jeg godt gider se.

--
Mvh Max

Fra : Ole Thomsen

Dato : 16-11-08 21:09

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote in message

> Hvad der minder om at jeg nok vil proppe 'Minority Report' på listen også
> over komplicerede actionfilm.

Og Vanilla Sky?

Ole Thomsen

Fra : Zeki

Dato : 16-11-08 22:49

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

> Og Vanilla Sky?

Ak nej... den fandt jeg simpelthen for prætentiøs!

Fra : Max

Dato : 16-11-08 22:56

Hej Zeki

> Ak nej... den fandt jeg simpelthen for prætentiøs!

Hvad forstår man ved det ord, prætentiøs ?

--
Mvh Max

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-11-08 23:08

Max wrote:
> Hej Zeki

> Hvad forstår man ved det ord, prætentiøs ?

At give sig ud for at være mere, end man er.

Per V

Fra : Max

Dato : 16-11-08 23:41

Hej Per

> At give sig ud for at være mere, end man er.

Tak for forklaringen, så er det forøvrigt et ord der kan
bruges om rigtig mange af de film man laver :)

--
Mvh Max

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-11-08 23:16

Max wrote:
> Hej Per

> Tak for forklaringen, så er det forøvrigt et ord der kan
> bruges om rigtig mange af de film man laver :)

Spørgsmålet er, om de mennesker, der bruger ordet, også selv kan kaldes
.... øh ... nu ved jeg snart ikke, hvordan jeg skal afslutte den sætning
uden selv at komme til at virke ... øh ... pokkers, den er godt nok svær
at komme ud af.

--
Allan Olesen

Fra : Max

Dato : 18-11-08 16:15

Hej Allan

> Spørgsmålet er, om de mennesker, der bruger ordet, også selv kan

Jeg lærer aldrig at stave det, så jeg vælger at sige tingen
i klart sprog :)

--
Mvh Max

Fra : Zeki

Dato : 16-11-08 19:48

"sigurno" <siggy@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Nævn nogle stykker

Nogle af mine favoritter er:

- Crank
- Speed
- Die Hard 3
- Indiana Jones 1 og 3
- Cliffhanger
- Ronin
- The Rock

Fra : Henrik Laursen

Dato : 16-11-08 20:26

"sigurno" <siggy@invalid.dk> wrote in

> [...]
> ekspedienten:Jeg skal have en "ukompliceret actionfilm". Sådan siger
> min kone. Og hvad er så en ukompliceret actionfilm?

Bullitt, en gammel Steve McQueen klassiker fra 1968.
Den film har også den fedeste biljagt der nogen sinde er blevet lavet.
Man skulle ikke tro det, men den biljagt man synnes virker kort når man ser
filmen, er faktisk næsten 12min lang.

--
Henrik Laursen

Fra : Max

Dato : 16-11-08 20:37

Hej Henrik

> Bullitt, en gammel Steve McQueen klassiker fra 1968.

Hvad med Duellen med Dennis Weaver
eller Speed med Barry Newman ?

Er det ikke film man skal være vokset op sammen med
for at man gider se dem idag ?

Er det ikke lidt som med de gamle 007 film kontra de nye ?

--
Mvh Max

Fra : Zeki

Dato : 16-11-08 22:03

> Er det ikke film man skal være vokset op sammen med
> for at man gider se dem idag ?
>
> Er det ikke lidt som med de gamle 007 film kontra de nye ?

Man skal vel heller ikke være vokset op sammen med Beethoven eller Mozart
for at kunne værdsætte deres musik.

Klassikere er klassikere.

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-11-08 22:21

Zeki wrote:

> Man skal vel heller ikke være vokset op sammen med Beethoven eller
> Mozart for at kunne værdsætte deres musik.
>
> Klassikere er klassikere.

Hvis man skal være "vokset op med dem" for at kunne værdsætte dem, er det
vel netop bevis på, at de ikke er klassikere?"

Per V

Fra : Max

Dato : 16-11-08 22:25

Hej Per

> Hvis man skal være "vokset op med dem" for at kunne værdsætte dem, er
> det vel netop bevis på, at de ikke er klassikere?"

Jeg kunne ikke have sagt det bedre, tak.

Man behøver ikke være vokset op med Charlie Chaplin for
at kunne nyde hans film.

--
Mvh Max

Fra : Zeki

Dato : 16-11-08 22:27

> Hvis man skal være "vokset op med dem" for at kunne værdsætte dem, er det
> vel netop bevis på, at de ikke er klassikere?"

Yep! Det er jo lige præcist det jeg skriver/mener.

Fra : Henrik Laursen

Dato : 17-11-08 11:39

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in

> Hej Henrik

> Hvad med Duellen med Dennis Weaver
> eller Speed med Barry Newman ?
>
> Er det ikke film man skal være vokset op sammen med
> for at man gider se dem idag ?

Nej. Ikke hvis man er til ordentlige action film hvor folk faktisk
satte deres liv og lemmer på spil for at levere rå action til datidens
biograf gængere, hvor stunmænd faktisk lavede samtlige stunts og ikke
bare et eller andet computer program, hvor en eller anden fidus bare har
siddet og har lavet tonsvis af animation til en sådan grænse at det er
så dybt overdrevet at man har en underlig smag i munden, når filmens
end credits ruller over skærmen.

--
Henrik Laursen

Fra : Claus

Dato : 17-11-08 14:59

Hvis man er til klassiske biljagter, så husk lige Quentin Tarantinos Death
Proof!!

Fra : Henrik Laursen

Dato : 18-11-08 14:53

"Claus" <anonym@xx.xx> wrote in

> Hvis man er til klassiske biljagter, så husk lige Quentin Tarantinos
> Death Proof!!

Sorry, men det er ikke en jeg vil tage med på listen, da den kun er en
hyldest til B-film genren "Grindhouse" fra 60'erne og 70'erne.
Skidte film og skidte stunts, men det er jo så også meningen at det skal se
dårligt lavet ud.

Men er du vild med "Grindhouse" film, så se her:
http://www.dvdpacific.com/search2008.asp?c-id=dvd&t-id=&t-text=grindhouse
Masser af film i den genre der er udkommet på DVD (region-1) og flere er
på vej.

Læg mærke til boxen: Grindhouse Classics [3 Discs].
På den findes stuff som Tarantino hylder i Death Proof.

--
Henrik Laursen

Fra : Claus

Dato : 18-11-08 15:26

"Skidte film" og "skidte stunts"... Det lyder som noget ens gamle tante
ville sige!

Pointen omkring biljagterne i death proof er, at Quentin genskaber den
traditionelle biljagt uden brug af modeller og effekter, hvilket fremgår af
ekstramaterialet (på 2-disc udgaven)

Fra : Henrik Laursen

Dato : 19-11-08 08:51

"Claus" <anonym@xx.xx> wrote in

> [...]
> traditionelle biljagt uden brug af modeller og effekter, hvilket
> fremgår af ekstramaterialet (på 2-disc udgaven)

Mja, den sidste biljagt med tøserne i deres hvide bil vs Stuntman Mike
lige før hans crash:

Scene 1: Tøserne kommer hamrende ned af grusvejen og kører direkte imod
Mike's bil.

Scene 2: Inde fra tøsernes bil ser man at de dukker op godt 2 meter bag
ved Mike's bil, de rammer slet ikke hans bil overhovedet

Scene 3: Exterior shot viser pludselig at de rammer ind i bagen på hans
bil, så den kommer til at rulle over en del gange.

Scenes 1+2+3 = Skidt stunt.

Den biljagt er kun en traditionel biljagt i en B-film, som Tarantino
hylder i hans Grindhouse projekt.
Det kunne have været gjort flottere, hvis cut af scene 2 var sket blot
1 sekund tidligere, så man ikke så at de faktisk dukker op godt 2 meter
bag ved bilen og derved faktisk gør scene 3 umuglig.

--
Henrik Laursen

Fra : Claus

Dato : 19-11-08 17:51

> [...]
> 1 sekund tidligere, så man ikke så at de faktisk dukker op godt 2 meter
> bag ved bilen og derved faktisk gør scene 3 umuglig.

Stadigvæk et tyndt grundlag at kalde det for "skidte film" og "skidte
stunts"

Fra : sigurno

Dato : 20-11-08 17:24

Herligt. Det var en hel afhandling. Jeg for mit vedkommende siger tak til
alle som bidrog.

Mvh.

sigurno

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-11-08 16:10

Ole Thomsen skrev:

> Og Vanilla Sky?

Vanilla Sky er kompliceret, men er det en actionfilm?

Fra : Ole Thomsen

Dato : 17-11-08 06:43

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote in message

> Vanilla Sky er kompliceret, men er det en actionfilm?

Næh, det er det vel egentlig ikke.

Ole Thomsen

Fra : Jubii

Dato : 17-11-08 17:39

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i meddelelsen
> "Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote in message

> Næh, det er det vel egentlig ikke.

Hvis en film er ukompliceret, er det så en actionfilm i det hele taget,
eller skal de over i en anden genre?

Kan man lige så godt snakke om komplicerede og ukomplicerede film i alle
genre?

Indiana Jones-film ville jeg da lægge i bunken med eventyrsfilm.

Fra : Optimus Prime

Dato : 17-11-08 10:36

sigurno skrev:
> Og hvad er så en ukompliceret actionfilm?

Det må være noget med et linært plot, hvor de gode er gode og de onde er
onde... en film hvor man bliver underholdt i 90 minutter og så rejser
sig og går videre med sit liv bagefter

> Nævn nogle stykker

Commando - the one and only

Fra : Jesper

Dato : 18-11-08 22:37

Optimus Prime <optimus@prime.dk> wrote:

> Det må være noget med et linært plot, hvor de gode er gode og de onde er
> onde... en film hvor man bliver underholdt i 90 minutter og så rejser
> sig og går videre med sit liv bagefter

> Commando - the one and only

Director's Cut, tak!

http://laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=10359692355009
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Tue Sørensen

Dato : 17-11-08 04:58

On 16 Nov., 20:37, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Henrik

> Hvad med Duellen med Dennis Weaver
> eller Speed med Barry Newman  ?

Speed med Barry Newman??? Tænker du på Vanishing Point (Barry Newman
som Kowalski, der bliver biljagtet tværs over USA)?

- Tue

Fra : Max

Dato : 17-11-08 17:06

Hej Tue

> Speed med Barry Newman??? Tænker du på Vanishing Point (Barry Newman
> som Kowalski, der bliver biljagtet tværs over USA)?

Samme film, der stod Speed på plakaten første gang den vistes i DK.

--
Mvh Max

Fra : Tue Sørensen

Dato : 17-11-08 05:00

On 16 Nov., 22:21, "Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> wrote:

> Hvis man skal være "vokset op med dem" for at kunne værdsætte dem, er det
> vel netop bevis på, at de ikke er klassikere?"

Jo, men derfor kan der jo godt være en (nostalgi)kult omkring sådanne
film. Vi har vel alle film som vi synes var fede dengang vi så dem som
unge eller børn, men som ikke rigtig holder i dag. Men jeg synes nu
der er mange film fra f.eks. '70erne og '80erne som stadig holder
kvaliteten.

- Tue

Fra : Tue Sørensen

Dato : 17-11-08 05:16

On 16 Nov., 18:17, "Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> wrote:

> Die Hard 1-3(4?) (Jeg kan ikke husk, hvor mange der er).
>
> The long kiss good night
>
> True Lies

Jeg synes nu nok at din opfattelse af ukomplicerede action-film er
noget højtragende... jeg ville i stedet nævne Steven Seagal film,
andenrangs kung fu film og den slags. Hvis en film er effektivt
underholdende og tydeligt kompetent og professionelt lavet - en god
film -, så ville jeg ikke kalde den "ukompliceret". Ukomplicerede
actionfilm er enten for ukomplicerede mennesker, eller for folk der
momentant har lyst til at slå hjernen helt fra og svælge i dumsmart
vold og skyderi. De tre ovennævnte film er meget professionelt lavet,
og lysår mere komplicerede end f.eks. Steven Seagal og Chuck Norris-
film. Men sidstnævnte kan være meget sjove hvis man bare skal have
lidt meningsløst slåsseri. Men jeg kan forstå at de nok er under din
standard, og at du ikke beskæftiger dig med de *rigtig* ukomplicerede
film...

> De fleste James Bond- og Indiana Jones-film.

Jeg synes alle James Bond-film er dårlige - dem kan man bestemt sige
er ukomplicerede (for selvom de kan være meget professionelt lavet, så
er historien altid til grin) -, men Indy 1-4 synes jeg er rigtig fede,
og bestemt ikke kun ukomplicerede. De er gode eventyr.

> [...]
> eller dat, ville jeg være rig. Hvis jeg skulle betale en tiøre for hver
> gang, de samme siger "de kristne" gør dit eller dat, ville jeg ikke

[Off-topic kommentar:]
Joeh, men Vesten er faktisk dobbelt-hyklerisk i sine fordomme, da
vores del af verden på mange måder har skabt og promoveret det moderne
Islam. Som man kan læse i lørdagens Information, skriver Alaa al-
Aswani at saudierne i årtier har brugt deres gigantiske olie-indtægter
til at udbrede den substitutreligiøsitet som de fleste muslimer nu
praktiserer, i stedet for at interessere sig for frihed, lighed,
retfærdighed, borgerrettigheder og den slags, som en rigtig muslim
burde. :-/

- Tue

Fra : Peter Larsen

Dato : 19-11-08 09:28

"Tue Sørensen" <sorensonian@gmail.com> wrote in message

> [...]

lidt meningsløst slåsseri. Men jeg kan forstå at de nok er under din
standard, og at du ikke beskæftiger dig med de *rigtig* ukomplicerede

---- Snippet

Du tager fejl. Forskellen er bare på om det er en god eller dårlig,
ukompliceret action film :)

Fra : Tue Sørensen

Dato : 19-11-08 01:07

On 18 Nov., 22:37, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> Director's Cut, tak!

Absolutely! Da jeg sidste år ville anskaffe mig Commando på DVD, var
der heldigvis lige udkommet en Director's Cut, så den bestilte
jeg! Må siges at være en af de allerbedste ukomplicerede
actionfilm! Det er bare lige ud af landevejen med klask for
skillingen!!

Men de fleste af Schwarzenegger's film er vel ukomplicerede action-
film - dog synes jeg at både True Lies og især Total Recall er en hel
del mere komplekse end de øvrige, og bestemt ikke helt ukomplicerede!

- Tue