Man får hvad man beder om (lige som ens børn opfører sig som man tillader de
opfører sig). Hvis du i 3 år har signaleret at du ikke selv vil stikke
hænderne i motoren eller forholde dig kritisk til hvad du får og ikke har
skelet til regningen.... - så ender man med at få præcis det. LIlle service
til høj pris.
Mit skud er at opgaven tager en god times tid. Og at du selv ville kunne
gøre det på 2 timer.
Jeg ser da ingen grund til at flytte båden. Du udfordrer dem enten på
prisen, eller klarer selv det med motoren. Så ved du også hvad der er blevet
lavet.
Af princip får jeg ALDRIG lavet noget uden at få et (fast) bud på prisen og
få beskrevet hvad de laver for pengene.
--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
"Mogens" <mail@mogenslunde.dk> wrote in message
news:491dd6d6$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Harding Larsen (slet UW7D7) wrote:
>> Hej Mogens,
>>
>> Det ser ud til at du har fået lavet arbejde der svarer til ca 2 timer.
>> De skriver jo tydeligt hvad de laver og forventer nok at du laver resten
>> på anden måde.
>> Var dine forventninger kommet med på regningen havde der nok yderligere
>> stået:
>>
>> Motor olie 100,- kr pr. liter
>> Miljøomkostninger for bortskaffelse af gammel olie 5,- pr. liter
>> Oliefilter 150,-
>> Miljøomkostninger 10,-
>> Ny bundproppakning 10,-
>> Luftfilter 300,-
>> med moms og det hele var prisen så i området af 4.000,-
>>
>> Hvad betaler du iøvrigt for opbevaring indendørs?
>> Det må være herligt at have båden et sådant og sikkert sted.
>> En landplads i havnene koster omkring 600,- og op og så skal der stativ
>> og presenning til og det koster jo også en del.
>>
>> Et alternativ til betaling for eftersyn er selv at udføre det.
>> Alene til duelighedsprøvens praktiske del får man lidt at vide om
>> motorens hoveddele og hvordan man måler oliemængden i motoren inden man
>> påbegynder en sejlads. Også hvordan man ser om der er kølevand på
>> motoren, samt udskiftning af impeller.
>> Herfra er der ikke langt til at kunne hælde kølevæske på og fylde olie på
>> samt skifte filtre.
>> Det var da værd at lære og dermed spare penge og også at have lidt
>> kendskab til den motor som hvis den virker medvirker til en god sejlads
>> og virker den ikke eller giver problemer i havn eller
>> til søs, så er man i stand til at lave det mere basale. En værktøjskasse
>> ombord kan man heller ikke undvære.
>>
>> Mvh/Harding
>> Mogens <mail@mogenslunde.dk> skrev:
>>> Min båd med en 85HK Yanmar er igen i
>>> år blevet fragtet tl vinteropbevaring i bådefirmaets
>>> "frostsikre" hal. Desuaget at hallen er frostsikker betaler jeg hvert år
>>> en
>>> del penge for at frostsikre båden, for det kunne jo være.....
>>>
>>> Nå, men da jeg nærlæser
>>> arbejdsselden for årets arbejde, så ser jeg at jeg betaler 1700,- for at
>>> få motoren
>>> konserveret "Montor konserveret 1 stk 1700,00". Okay så, men jeg
>>> troede helt klar at det indbefattede
>>> skift af olie og filter, men næ nej,
>>> det er sandelig ikke udført. Og blev det heller ikke i 2007, og
>>> formodentlig heller ikke i 2006, 2005 ....
>>>
>>> Er det mig, eller er det ikke en
>>> fuldstændig syg pris for at udføre flg.:
>>> - Motor konserveret
>>> - Frostsikret -29 gr
>>> - Ferskvandskøling sikret -19 gr
>>> - Toilet frostsikret
>>> - Vandtank tømt
>>> - Batteri kontrolleret og afmonteret
>>>
>>> Det har jeg åbenbart betalt hvert
>>> år, men gik i den naive tro og troede at der blev hældt frisk olie på
>>> også.
>>
> Hej Harding,
>
> Tak for dit svar. Nu skal lige siges at jeg bor i det jyske, så her er der
> trods alt lidt rimelighed i priserne - endnu
I min verdensforståelse
> er en pris på 1700,- excl. moms for noget arbejde med at frostsikre en
> motor, ret dyrt, for noget som næppe tager ret lang tid og indbefatter et
> minimum af materialer. Motoren har været frostsikret hvert år, så jeg går
> ud fra at der i det lukkede kølesystem ikke skal ret meget frostvæske til.
>
> Når jeg læser tilbage i regningerne kan jeg se at de indtil for tre år
> siden skrev de tre arbejdstimer på for opgaven og så diverse materialer.
> Det indbefattede normalt olieskift, men så pludselig lavede de den meget
> populære enhedsydelse hvor alt er samlet. Så prisen er steget en smule og
> olieskiftet åbenbart strøget af programmet! Skal lige sige at derudover
> betalte jeg 600 kr (excl. moms) for at få tømt en tom spildevandstank samt
> 750 kr (excl. moms) for at få højtryksspulet bunden.
>
> Jeg er nok lidt nærig, men synes nok at tingene løber op og selv under
> hensyntagen til at der skal være lidt slacktid, så tvivler jeg på at der
> brugt meget mere end 2 timer til alt som er faktureret med 3.050 (excl.
> moms).
>
> Selve opbevaringen koster 4.000 (excl.) for en 26 fods båd. Der er
> standardtariffen som alle med vinteropbevaring i Silkeborg tager. Det
> synes jeg så er o.k., men da man i sin tid solgte det som en opvarmet hal
> mener jeg nok at man er lidt på herrens mark når der løber 1700 + 600 =
> 2300 kr (excl. moms) til frostsikring.
>
> Så nu ser vi ok ikke næste sæson bringer båden til en anden og efter min
> mening mere forsvarlig vinterhvileplads
Jeg har svært ved at acceptere
> at båden åbenbart efter deres opfattelse nu skal sejle sin tredie sæson på
> den samme olie, når de tidligere har skiftet olien, men åbenbart nu i
> profitbegærets tegn har valgt at sløjfe dette uden på nogen måde at
> meddele det til mig.