Island tur i uge 47
Fra : subscript@itfaq.dk

Dato : 15-11-08 18:27

Hej

Jeg skal til Island her i uge 47 og har hørt rygter om, at man skal
handle valuta inden man ta'r til island. Noget med at Central Banken
på Island har sat den Islandske krone til 5.0 hvor den står til ca.
3.5 her på valutakurser.dk.

De bedste hilsner
Hans Chr. Andersen

Fra : Armand

Dato : 16-11-08 13:55

subscript@itfaq.dk skrev:
> [...]
> handle valuta inden man ta'r til island. Noget med at Central Banken
> på Island har sat den Islandske krone til 5.0 hvor den står til ca.

- - - - Ligesom at Visa (på et tidspunkt ihvertfald) lukkede af for brug
på Island
Så det er grangiveligt lige så rigtigt, som det lyder besværligt!

Dollaren er svagt stigende for tiden, så jeg tror at enhver islænding
vil være gladere for Dollars end for den lokale valuta :-/ I Reykjavik
er man tillige nok generelt vant til USD'en p.g.a. forekomsten af
amerikanske styrker i Keflavik!

Noget andet er: Gider du vende tilbage med en vurdering af prislejet for
såvel overnatning, som shopping (armbåndsure og sko i særdeleshed) ??

God tur!

--
Armand.
(der altid har drømt om at opleve nordlys, men er der nogen garanti for

Fra : Bagmanden

Dato : 16-11-08 21:21

http://ekstrabladet.dk/ferie/article1082319.ece
--
Bagmanden

Fra : Armand

Dato : 16-11-08 23:28

Bagmanden skrev:

> http://ekstrabladet.dk/ferie/article1082319.ece

TNX!

Og dén artikel imødegår jo også Hans Chr.'s spørgsmål!

--
Armand.

Fra : Bo

Dato : 17-11-08 05:17

On 16 Nov., 03:26, subscr...@itfaq.dk wrote:
> [...]
> handle valuta inden man ta'r til island. Noget med at Central Banken
> på Island har sat den Islandske krone til 5.0 hvor den står til ca.

Den Islandske Centralbank sætter kursen således 1 DKK = 23,03 ISK,
hvilket svarer til at 100 ISK = 4.34 DKK !
http://www.sedlabanki.is/?pageid=194
http://mbl.is/mm/frettir/english/

Ekstrabladets artikel at varerne kan fåes til halv pris - JA goddag
mand økseskaft - Det gælder gamle varer importeret før Micky Mouse
pengene blev devalueret !
Nu skal Island ud at købe importere varer til hårde konvertible
valutaer, som de låner rundt omkring eks. i DK Nationalbanken.
Dvs. varerne vil være samme pris som en dansk importør skal give,
eller mere idet der findes mængderabatter. Når danske turister tager
til Island kan de spare den islandske moms, men ved tilbagekomst til
DK skal der svares moms af beløb -> 3.250 DKK svjv. vh Bo

Fra : jos

Dato : 17-11-08 18:07

> Ekstrabladets artikel at varerne kan fåes til halv pris - JA goddag
> mand økseskaft - Det gælder gamle varer importeret før Micky Mouse
> pengene blev devalueret !
Klart!
til gengæld er der mange penge at spare på islandske varer!
(uldtrøjer, hvalbøffer, gedeost og lign

finn

Fra : Bo

Dato : 18-11-08 01:30

On 17 Nov., 14:17, Bo <solfran...@gmail.com> wrote:

> [...]
> til Island kan de spare den islandske moms, men ved tilbagekomst til
> DK skal der svares moms af beløb -> 3.250 DKK  svjv.  vh Bo

Her et andet link, hvor du selv sætter beløb ind !

http://www.jardbodin.is/English/About_us/

Fra : subscript@itfaq.dk

Dato : 25-12-08 14:55

On Nov 16, 1:54 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
>
> --
> Armand.
> (der altid har drømt om at opleve nordlys, men er der nogen garanti for

Hej Armand

Desværre svarer jeg først tilbage nu. Det var desværre ikke nogen stor
shopping tur. Priserne er efter hvad jeg oplevede blot blevet
harmoniseret og tingene koster det samme som her hjemme. Vi gav ca.
1600,- for 4 nætter, det synes jeg der var billigt men alt andet
deroppe var blot blevet ca 30% billigere i forhold til samme tidspunkt
sidste år. Sådan oplevede jeg det.

Hilsen
H.C