Nåleventil i fjernvarme unit
Fra : Torben

Dato : 15-11-08 22:28

Hej med jer,

Jeg arbejder på at justere min fjernvarme unit, og er i tvivl om den bypass
nåleventil der sidder ved returløbet mod værket skal være åben og hvor meget
??

-TT

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-11-08 08:16

On Sat, 15 Nov 2008 22:28:23 +0100, "Torben" <trp@fjerneshajq.dk>
wrote:

>Hej med jer,
>
>Jeg arbejder på at justere min fjernvarme unit, og er i tvivl om den bypass
>nåleventil der sidder ved returløbet mod værket skal være åben og hvor meget

Det burde fremgå af manualen til din unit. Normalt skal ikke
efterjusteres.
--
OV1A Jens

Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Fra : Torben

Dato : 16-11-08 09:27

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message

> [...]
> --
> OV1A Jens
>
> Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Der fremgår ikke noget om nåleventilen, desværre. Dog har jeg læst mig frem
til at der er i København er krav om en nåleventil når der er fælles
returtermostat, men ikke noget om hvorfor, eller hvor åben den evt. skal
være.

-Torben

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-11-08 10:46

On Sun, 16 Nov 2008 09:27:28 +0100, "Torben" <trp@fjerneshajq.dk>
wrote:

> [...]
>til at der er i København er krav om en nåleventil når der er fælles
>returtermostat, men ikke noget om hvorfor, eller hvor åben den evt. skal

Hvorfor vil du justere på den?

Fra : Armand

Dato : 16-11-08 13:41

Torben skrev:

> [...]
> frem til at der er i København er krav om en nåleventil når der er
> fælles returtermostat, men ikke noget om hvorfor, eller hvor åben den

Når der er et bypass, regner jeg med at det omkringgår en
gennemløbstermostat!?
Når en gennemløbstermostat lukker forhindrer den efterfølgende vand med
anden temperatur i at komme frem til termostaten, som derfor ikke
formår at regulere som meningen!
Et bypass sørger for at der er cirkulation forbi termostaten, men
ubegrænset cirkulation er unyttigt og den simpleste måde at "drosle"
bypass'et er v.h.a. en nåleventil, som kan finregulere helt nede fra små
mængder.

Prøv at åbne rigeligt for ventilen og mærk efter hvor varm at bypass'et
bliver og om muligt (varmen breder sig jo også i rør-metallet alene),
luk af til der kun er en anelse varme at spore.
Eller luk helt af for termostaten og lad rørene køle ned, og åbn
derefter nåleventilen forsigtigt til du kan spore at bypasset bliver
håndlunt!

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 16-11-08 10:51

Hej Torben

> Jeg arbejder på at justere min fjernvarme unit, og er i tvivl om den

Har du prøvet at snakke med dit fjernvarmeværk, det kan jo være
de har en de kan sende ud og fortælle dig om dit anlæg ?

--
Mvh Max