Åndedrætsværn
Fra : Hauge

Dato : 15-11-08 12:36

Hejsa

Jeg har en smørregrav i min garage, som engang imellem bliver fyldt med
vand, når grundvandet er højt, som f.eks. forrige år.

Nu vil jeg så gerne have "coated" den med glasfiber indvendigt, så jeg kan
bruge den "altid".. Det er ikke meningen den skal bruges som smørregrav, men
til opbevaring af varer der skal holdes i svale som f.eks. grøntsager og
lign.

Glasfiberen er jo polyster og jeg vil selvfølgelig have åndedrætsværn på, og
så kommer det store spørgsmål:

Hvad kan anbefales:

Halvmaske med det rette filter, eller maske med lufttilslutning? Ja eller
noget helt tredie..
Jeg er mest hip på masken med lufttilslutning, da den jo så bagefter kan
bruges hvis jeg får banket en lille malerkabine op..

Kan se at en halvmaske med filter koster i omegenen af 500 kr. og en maske
med lufttilslutning omkring 2000 kr. alt incl.

Prisen er ikke det vigtigste, da jeg ikke skal have nogle penge med herfra
når jeg skal kules i jorden, og jeg vil gerne udsætte den nedkulning en
lille smule, hvis det kan gøres med lidt udstyr der koster lidt ussel mammon

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-08 12:47

Hej,
Lige et råd med på vejen.
Husk at tænke på det flydende badekar, hvis du har optigende grundvand i din
grav, vil det måske få glasfiber "karret" til at flyde.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Hauge

Dato : 15-11-08 13:19

Hej
Ole "Toggal" Juhl wrote:
> Husk at tænke på det flydende badekar, hvis du har optigende
> grundvand i din grav, vil det måske få glasfiber "karret" til at
> flyde.

Jeg har tænkt over det, og umiddelbart vil det ikke give problemer, da
glasfiberen jo er "limet" til stenene som kanterne i graven jo består af,
det vil jo (måske) gøre at der ikke kommer vand mellem sten og glasfiber.

Men ok, det kan jo være jeg tager fejl, og at det kan give problemer.

Men tak for tanken

Mvh Hauge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-11-08 13:21

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev
> Men ok, det kan jo være jeg tager fejl, og at det kan give problemer.

Ja, en skidt og dyr løsning.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hauge

Dato : 15-11-08 13:23

Preben Riis Sørensen wrote:
> Ja, en skidt og dyr løsning.

Tak for det. Rart med informativ kritik.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-08 13:43

Velbekomme,
Jeg har fuldt et ligende projekt på sidelinien og der ender det med at den
gamle grav fjernes og der bygges en ny.
Den måde at løse det på, det med grundvand, er at dræne området og sætte
sugespidser under opbygningen af den nye grav.
Den nye grav bliver i princippet et kar med vinger i bunden - jordlaget over
vingerne skal forhindre opdriften i at få karret til at poppe op.
Der kommer også en hulens masse jern i konstruktionen.
Der tales også om at lave en permanent pumpe.

En anden grav under samme forhold er forsynet med en pumpe med flydekontakt,
pumpe og kontakt er nedsænket i et hul i graven så det ligger under
gulvnivau.
Denne løsning gør at graven er rimelig fri for grundvand, ville måske være
endnu bedre hvis der var drænrør langs graven.
(Det er forøvrigt et område med ekstremt højt grundvand)
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Hauge

Dato : 15-11-08 14:20

Hej
Ole "Toggal" Juhl wrote:
> Den nye grav bliver i princippet et kar med vinger i bunden -
> jordlaget over vingerne skal forhindre opdriften i at få karret til
> at poppe op.

Det jeg undrer mig lidt over, den grav der er der nu, er lavet i fundablokke
og har været der siden 1981.. Den er meget tæt, men vintre hvor grundvandet
står *meget* højt, kommer der vand ind.

Hvis jeg klistrer et "badekar" fast på hele indersiden af graven, vil den jo
sidde ret fast, og især da indervæggen i graven er rimelig ujævn mellem
samlingerne af stenene.. Dvs. der vil jo i princippet ikke komme til at være
vand mellem fundablokkene og glasfiber, så er der jo ikke noget vand der kan
flå den op.. Vandet vil jo være på ydersiden af fundeblokkene imod jorden,
så skal hele karret af fundablokke og hele garagegulvet jo flyde ovenpå, som
jeg ser det.
Graven er forøvrigt "kun" 3½ x 0,7 meter og små 1,7 meter dyb.Det vil jo,
hvis vandet vil komme helt op til overfladen, give en opdrift på små 4 ton,
og man kan sammenligne med at putte den ned i en svømmehal-lignende balje.

Dæmpningen i gennemstrømningen af vand igennem den oprindelige væg, vil vel
også gøre sådan, at trykket og/eller kraften mod mit badekar, vil være
væsentligt lavere, end hvis jeg prøvede at dumpe den ned i en meget stor
balje vand, eller?

Så min teori er, at gennemstrømningsevnen igennem fundablokkene er så lille,
at trykket af det indstrømmede vand på indersiden vil være så lille, at der
skal meget lidt til at holde vandet tilbage. Hmm, det minder mig om Ohms lov
Men det kan være det hører mere ind under dk.videnskab.

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 15-11-08 14:50

Hauge skrev:
> [...]
> at trykket af det indstrømmede vand på indersiden vil være så lille, at der
> skal meget lidt til at holde vandet tilbage.

Det er ikke kun badekarret á din planlagte "balje" at betragtningen
drejer sig om, men derimod hele graven - Alt efter om det lykkes dig at
fastgøre baljen effektivt vil det være dén der flyder ovenpå eller hele
graven der trykker sig op gennem garagegulvet

> [...]
> og man kan sammenligne med at putte den ned i en svømmehal-lignende balje.

OK: Tag en 4-tons lastbil og hæng den op ude i gården i et ligearmet
"vippe" arrangement hvor den anden ende af vippen fastgøres til
karm-området omkring smøre-graven - Hvad mon der sker med tiden hvis du
lader sagerne hænge??

--
Armand.

Fra : Hauge

Dato : 15-11-08 15:09

Hej
Armand wrote:
> [...]
> at fastgøre baljen effektivt vil det være dén der flyder ovenpå eller
> hele graven der trykker sig op gennem garagegulvet

Efter hvad jeg kan regne ud, så vejer væggene totalt 5,5 ton og så kommer
selve gulvet i graven oveni.
Der er totalt 10 meter væg der består af beton, de er ca. 25 cm. tykke og
knap 2 meter høje incl. gulvtykkelsen, dvs. der er 2,5 M3 der vejer i
omegnen af 2,2 ton pr. M3. Derudover som sagt gulvet, som jeg mener er 20
cm. beton, kan ikke helt huske det fra dengang den blev bygget.

> [...]
> "vippe" arrangement hvor den anden ende af vippen fastgøres til
> karm-området omkring smøre-graven - Hvad mon der sker med tiden hvis

Intet, da graven er tungere end 4 ton ;)

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-08 20:57

Jeg er ikke ekspert eller anden form for kyndig ud i emnet.
Det jeg kan fortælle er at nogen, der påstår de er, har fravalgt løsningen
med glasfiber eller andet.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Armand

Dato : 15-11-08 13:32

Ole "Toggal" Juhl skrev:
> Hej,
> Lige et råd med på vejen.
> Husk at tænke på det flydende badekar, hvis du har optigende grundvand i din
> grav, vil det måske få glasfiber "karret" til at flyde.

Jup!
Hr Møllers operahus der sædvanen tro har meget dyb (scene-)kælder er
forankret med kæmpe bolte gennem kældergulvet og helt ned i kalkgrunden
for hver anden meter - netop for at selv dén tunge bygning ikke skulle
flyde (og derved kæntre p.g.a. den skæve vægtfordeling. Så det er så
afgjort et tungt argument :-|

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 15-11-08 14:56

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:491eb6a3$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Husk at tænke på det flydende badekar, hvis du har optigende grundvand i
> din grav, vil det måske få glasfiber "karret" til at flyde.

Så lægger du bare nogle tunge sten derned til at holde på karret.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-11-08 13:19

> [...]
> men til opbevaring af varer der skal holdes i svale som f.eks. grøntsager

Hvorfor ikke bare sikre med en dykpumpe?

Men ellers er filtermaske OK bare ikke så behagelig. Du skal have suget luft
ud ved gulvet også, eller omrøring med blæser. Poly kræver god varme,
særligt hvis væggen er kold.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hauge

Dato : 15-11-08 13:25

Preben Riis Sørensen wrote:
> Hvorfor ikke bare sikre med en dykpumpe?

For selv at kunne bestemme luftfugtigheden dernede.

> Du skal have
> suget luft ud ved gulvet også, eller omrøring med blæser. Poly kræver
> god varme, særligt hvis væggen er kold.

Hænger det sammen med dit andet indlæg, hvor det er en "skidt og dyr
løsning"?
Jeg er mere interesseret i at vide hvad der er skidt, end at det skal være
varmt.

Mvh Hauge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-11-08 13:34

> [...]
> løsning"?
> Jeg er mere interesseret i at vide hvad der er skidt, end at det skal være

OK så lav badekarret så tykt at lidt udbuling/slip ikke giver revner. Væggen
skal helst være 20 grader varm, tror under 10 vil give direkte problemer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : CC

Dato : 15-11-08 15:35

"Hauge" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> når jeg skal kules i jorden, og jeg vil gerne udsætte den nedkulning en
> lille smule, hvis det kan gøres med lidt udstyr der koster lidt ussel

1. Jeg mener at du skal have have maske med frisklufttilsførelse når du
arbejder med glasfiber
2. Hvorfor ikke bruge de 2000 kr. til et tilskud for en håndværker løsning.
Så får du garanti og ikke en maske der hænger på et søm de næste 10 år uden
at blive brugt.
3: Finde et alternativ - fx. www.vandex.dk

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 15-11-08 17:41

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> når jeg skal kules i jorden, og jeg vil gerne udsætte den nedkulning en
> lille smule, hvis det kan gøres med lidt udstyr der koster lidt ussel

For en del år siden havde vi problemer med vand i en kælder under en silo.
Vi fik smurt et godt lag vandglas på væggene og der kom ikke vand ind igen.
Måske en mulighed?
Hilsen Matthias

Fra : Hauge

Dato : 15-11-08 18:14

Hej
Matthias H Matthiessen wrote:
> For en del år siden havde vi problemer med vand i en kælder under en
> silo. Vi fik smurt et godt lag vandglas på væggene og der kom ikke
> vand ind igen. Måske en mulighed?

Det kunne sagtens være en muligthed. Men udfra andres teori med opstigning
af grav, så vil det jo give samme problem.. Mæehn, jeg tror dit forslag
eller det med glasfiberen er en reel mulighed.

Jeg takker for ideen.

Mvh Hauge

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-11-08 18:11

Hauge wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har en smørregrav i min garage, som engang imellem bliver fyldt
> med vand, når grundvandet er højt, som f.eks. forrige år.

Hvorfor ikke bare installere en grundvandspumpe til at fjerne vandet de få
gange det sker?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Hauge

Dato : 15-11-08 18:16

Hejsa
Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Hvorfor ikke bare installere en grundvandspumpe til at fjerne vandet
> de få gange det sker?

Ret ofte er der vand omkring 2-3 cm. på det værste tidspunkt af vinteren, og
det giver jo netop den fungt som jeg ikke selv kan styre, da betonen i
bunden jo vil være fugtig.
Men enig, det er en mulighed.

Takker.

Mvh Hauge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-11-08 20:10

> [...]
> og det giver jo netop den fungt som jeg ikke selv kan styre, da betonen i

Nå, er det ikke værre, så får du ingen badekarsproblemer. Du kan endda nøjes
med at støbe 10 cm cement gulv ovenpå en tæt dug så.
Eller lave et par drænboringer med dykpumpe ved siden af graven.

Men ellers: regn ikke med nogen form for vedhæftning af polyester til
muren/gulvet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 16-11-08 21:39

> [...]
> og det giver jo netop den fungt som jeg ikke selv kan styre, da betonen i

Haha
Så har jeg da en let løsning på problemet!
Du hæver bare gulvet 2 cm
Mvh
Mads

Fra : Hauge

Dato : 16-11-08 21:46

Mads Kristiansen wrote:
> Så har jeg da en let løsning på problemet!
> Du hæver bare gulvet 2 cm

Hehe, joeh, men hvis man nu prøver at læse mit oprindelige indlæg:
"Jeg har en smørregrav i min garage, som engang imellem bliver fyldt med
vand, når grundvandet er højt, som f.eks. forrige år."

Dvs. fyldt er altså 10 cm. fra garagegulvet, som altså er ca. 160 cm. vand..
De få cm. er det der normalt kommer i graven om vinteren.

Mvh Hauge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-11-08 00:25

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev
> Dvs. fyldt er altså 10 cm. fra garagegulvet, som altså er ca. 160 cm.
> vand.. De få cm. er det der normalt kommer i graven om vinteren.

Du har et alvorligt problem så. Glasfibermodellen 'holder nok ikke vand'.
Mon ikke også selve huset har alvorlige problemer? Og at løsningen hedder en
dræning af hele området?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen